Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 13:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Antenneforst. til gl. vintage FM-tuner? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har en ældre FM-tuner (Marantz model 20 - 1968), som har en superlyd, men som samtidig ikke er særlig følsom (passiv front-end). Jeg har lyst til at fodre tuneren med et kraftigere antennesignal for derigennem at få et lavt støjgulv og i videst mulige omfang drage fuld nytte af tunerens egenlyd. Jeg har rent antennemæssigt ellers temmelig fine forhold.

Har været ved en radioforhandler, som umiddelbart virkede kompetent og han mente, at jeg skulle bruge en såkaldt FM-forforstærker (altså ikke benævnt antenneforstærker). Den ville være det eneste rigtige.

Hvad skal jeg bruge her?

Hvor køber jeg den bedst/billigste løsning - som altså er lydmæssigt på toppen?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hej Fredmarantz,

Jeg sidder og tumler lidt med det samme problem: FM-modtagelse.

Havde tænkt mig at lægge ud med den næst-billigste løsning - en rund fm fra Bilka/Harald Nyborg/Jem&Fix og var forbi alle steder i dag. Og gud-bedre-det om ikke alle disse "butikker" er holdt op med at sælge FM-antenner!

Er hele verden blevet DAB?

Nå, den bedste løsning (ikke den billigste) er at tale med Lars fra Sound2vision (www.sound2vision.dk)  i Viborg. Trods det moderne navn er ekspertisen i denne gamle Viborg-radioforretning (tidl. Eek-Hansen Radio) tårnhøj. Lars ved alt om antenner og modtageforhold og mulighederne for forstærkning.

Når det kommer til stykket, har vi begge to vel også så fine tunere, at kun det bedste (eller næstbedste, hvis finanskrisen kradser) er godt nok til os?

Jeg må også forbi Lars og høre, hvad han siger.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Hej Fredmarantz,

Jeg sidder og tumler lidt med det samme problem: FM-modtagelse.

Havde tænkt mig at lægge ud med den næst-billigste løsning - en rund fm fra Bilka/Harald Nyborg/Jem&Fix og var forbi alle steder i dag. Og gud-bedre-det om ikke alle disse "butikker" er holdt op med at sælge FM-antenner!

Er hele verden blevet DAB?

Nå, den bedste løsning (ikke den billigste) er at tale med Lars fra Sound2vision (www.sound2vision.dk)  i Viborg. Trods det moderne navn er ekspertisen i denne gamle Viborg-radioforretning (tidl. Eek-Hansen Radio) tårnhøj. Lars ved alt om antenner og modtageforhold og mulighederne for forstærkning.

Når det kommer til stykket, har vi begge to vel også så fine tunere, at kun det bedste (eller næstbedste, hvis finanskrisen kradser) er godt nok til os?

Jeg må også forbi Lars og høre, hvad han siger.

PQR

Ja- Peter - du ska' sgu ja' en ordentlig antenne - ja du skal.! Du har nemlig nogle ganske fine tunere, som fortjener et godt signal!!

Men mit problem er , som jeg tyder dit indlæg, en smule anderledes, idet jeg på alle andre tunere i mit domicil har en super-duper modtagelse, kan ikke ønskes bedre, men lige netop på denne tuner kunne jeg godt tænke mig at få mere ind i den, da den er noget "sej i sværen". Ved læsning her og der er tuneren såmænd rigtig fin, men har en såkaldt passiv front-end og er kendt for at skulle tvangsfodres for at yde sit bedste. Men hvad skal tvangsfodringen bestå af??

Den omtalte radioforhandler mente, at det ikke skulle være en antenneforstæerker, da den ville forstærke div. støj sammen med FM-signalet, og dét kan vi jo ikke have.  Deriomd netop en såkaldt FM-forforstærker  - sat i mellem antenne og tuner selvfølgelig. Denne skulle så være specielt dedikeret til FM.

Og jeg må sige, at jeg er lidt "valen" med, hvad det så skal være for at tuenren er på toppen - uden støj eller andre unoder.

Vh

Freddy

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
...

Den omtalte radioforhandler mente, at det ikke skulle være en antenneforstæerker, da den ville forstærke div. støj sammen med FM-signalet, og dét kan vi jo ikke have...

Hej Freddy,

Er den omtalte radioforhandler ham, du omtaler eller sound2vision-Lars, som jeg foreslår? Hvis ikke det er den sidste, skal du prøve at ringe til ham.

PQR

www.vintagehifi.dk

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Nej - det er ikke ham, men jeg tror, at jeg vil ringe til Viborg-manden snarest.

Vh

Freddy

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Nej - det er ikke ham, men jeg tror, at jeg vil ringe til Viborg-manden snarest.

Vh

Freddy

Gør det, men måske er der ikke nogen i butikken i morgen, lørdag.

Sig bare til Lars, at du har hørt at han er verdensmester i antenner. I alt fald er det en radiobutik, som har gjort meget i at sætte alle slags antenner op for folk. Ikke alle radiobutikker kan prale af det.

PQR

www.vintagehifi.dk

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Prøv bare med en antenne-forstærker...hvis signalet er godt nok til andre tunere ændres signal-støjforhold ikke ved denne løsning. Problemet opstår kun hvis signalet er så svagt at forstærkerens egenstøj spiller ind, men så skal det være meget ringe.

Runde antenner er en dårlig løsning til kvalitets modtagning da de modtager reflektioner lige så godt som det rigtige signal og har det dårligste gain...kun retnings bestemte antenner dur her med så mange elementer som muligt (bedste gain).

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Tak for de fine forslag og råd fra PQR - og TM - jeg vil nu gå i gang med at eksperimentere!

Venligst

Freddy 

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Februar 2009 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger en antenneforstærker, så placér den så tæt på antennen som muligt. Lunex lavede på et tidspunkt nogle FM-forstærkere der både var støjsvage og kunne tåle kraftige signaler - men de findes måske heller ikke mere...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 07 Februar 2009 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Denne er vild...

Og her virker den utroligt godt i forhold til hvad jeg havde før..

http://www.avxperten.dk/antennemateriel/antenneforstaerker/a ntenneforstaerker-30-db.asp?gclid=CJHJ9NOVyZgCFUIw3godwjCH1w

Mvh  Ulrik

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
Denne er vild...

http://www.avxperten.dk/antennemateriel/antenneforstaerker/a ntenneforstaerker-30-db.asp?gclid=CJHJ9NOVyZgCFUIw3godwjCH1w

Men de typer er normalt meget støjende - ikke lige det bedste til modtagelse af svage stationer. De er beregnet til at forstærke signaler der er kraftige i forvejen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 07 Februar 2009 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Ulrik77 skrev:
Denne er vild...

Men de typer er normalt meget støjende - ikke lige det bedste til modtagelse af svage stationer. De er beregnet til at forstærke signaler der er kraftige i forvejen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Der kan man bare se.

Jeg købte den fordi mit signal var noget svagt - og det er det ikke længere, så for mig har det virket - om jeg så har været heldig det ved jeg ikk.

MVH Ulrik

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Jo-tak.  Det har jeg også luret lidt på, men min antennekabel-føring går lige fra antennen (retningsbestemt - udendørs - højt placeret) og ind i tunerne med "råt kabel" - ca. 16m coax-kabel). Fornemmer lidt, at disse antenneforstærkere ikke er decideret udendørs gadgets (frost-regn-blæst mv.)?? -

Jeg havde egentlig forestillet mig, at - når det kun var én tuner, som havde problemet, at jeg kunne sætte den pågældende forstærker lige på det udefrakommende kabel og så sætte en stump kabel på antenneforstærkeren og lige ind i tuneren, som nærmest er designet til at sætte kablet (uden stik) lige på.

Hvis dét, som Tube Mania mener - nemlig, at hvis der overhovedet ikke er støj på det signal, som jeg får ned nu - så vil jeg efter al sandsynlighed heller ikke få det, når jeg kobler antenneforstærkeren på, ....er det så ligemenget, om jeg sætter den på ved antennen (altså først i signalvejen - eller nede i nærhed af selve tuneren?

Venligst

Freddy

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
Der kan man bare se.

Jeg købte den fordi mit signal var noget svagt - og det er det ikke længere, så for mig har det virket - om jeg så har været heldig det ved jeg ikk.

Den type linieforstærker har typisk et støjtal på 6-9dB. De gode (forforstærker) typer kan komme helt ned på 1dB. Men hvis man bare skal bruge et kraftigt signal til et TV med en ikke så fremragende tuner, kan en linieforstærker sagtens hjælpe.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Uha- der røg lige nogle flere indlæg ind imellem! - Men dén forstærker, som der linkes til her - er den ikke lidt højt gearet?. Jeg har en rimelig klar fornemmelse af, at der er behov for ca. 20dB. Vil der ikke kunne ryge en kreds eller komme lidt dårligere lyd, hvis man ligefrem risikerer at overloade sin tuner?

Vh

Freddy

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Jo-tak.  Det har jeg også luret lidt på, men min antennekabel-føring går lige fra antennen (retningsbestemt - udendørs - højt placeret) og ind i tunerne med "råt kabel" - ca. 16m coax-kabel). Fornemmer lidt, at disse antenneforstærkere ikke er decideret udendørs gadgets (frost-regn-blæst mv.)?? -

Jo, de rigtige typer er til udendørs brug, og er beregnet til at sidde lige ved antennen. Er de 16m kabel en ordentlig kvalitet?

Citér:
Jeg havde egentlig forestillet mig, at - når det kun var én tuner, som havde problemet, at jeg kunne sætte den pågældende forstærker lige på det udefrakommende kabel og så sætte en stump kabel på antenneforstærkeren og lige ind i tuneren, som nærmest er designet til at sætte kablet (uden stik) lige på.

Du kan jo sagtens prøve. Du får meget mere støj i signalet på den måde, men hvis et kraftigt signal er vigtigere end et støjsvagt, kan det jo hjælpe.

Citér:
Hvis dét, som Tube Mania mener - nemlig, at hvis der overhovedet ikke er støj på det signal, som jeg får ned nu - så vil jeg efter al sandsynlighed heller ikke få det, når jeg kobler antenneforstærkeren på, ....er det så ligemenget, om jeg sætter den på ved antennen (altså først i signalvejen - eller nede i nærhed af selve tuneren?

Forstærkere tilføjer altid støj og forvrængning - nogen gange meget. Jeg har også set afstemte forforstærkere der kun forstærker et smalt bånd omkring den ønskede frekvens - altså det trin der mangler i din tuner. Men det kan du vidst kun få som selvbyg-projekt...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Uha- der røg lige nogle flere indlæg ind imellem! - Men dén forstærker, som der linkes til her - er den ikke lidt højt gearet?

Jo. Det kan være du kan finde en gammel Triax 45123 eller lign. Den forstærker FM båndet omkring 16dB så vidt jeg husker. Den er også forholdsvis støjsvag.

Citér:
Vil der ikke kunne ryge en kreds eller komme lidt dårligere lyd, hvis man ligefrem risikerer at overloade sin tuner?

Er din model 20 ikke transistorversionen af 10B? Der er vel ingen kredse i
Hvis du begynder at få intermodulation (samme station flere steder på båndet, sammenblandede stationer og lign.) er signalet for kraftigt. Du ødelægger dog ikke noget ved det.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2009 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

Den tuner, som vi taler om her er model 20 (den første tuner efter model 10B). Model 20 havde en passiv såkaldt "front-end" og er kendt for at have en halvsløj følsomhed men en formidabel lyd. Lidt senere lavede Marantz en opdateret version (model 20B), som havde en aktiv front-end, hvor forstærkningen øgedes 20dB (ifølge Servicemanual). Den seneste version matcher de normale tunere, som ikke behøver andet end den nuværende antenne for maksimal støjdæmpning. Jeg er egentlig kun ude efter at få alt DR rent ind (har ca. 35 km til senderen). Altså ingen såkaldt "DX-ing" her.

Hvis jeg placerer den forforstærker oppe ved antennen, så overfodrer jeg vel de "normale" tunere, som jeg tit bruger, da jeg på trods af megen indædthed dog ikke gider at klatre rundt oppe på taget hver gang jeg skifter tuner ud i anlægget.

Vh

Freddy

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 07 Februar 2009 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Venligst

Freddy

I og med dit signal er ok så prøv bare at sætte  forstærkeren ved tuneren...det er jo bare at prøve (der går jo ikke noget i stykker). Ved svagt indkommende signal er det mest korrekt at sætte den ved antenne for at få forstærkning inden kabel-tabet (for at holde afstand til støj-gulvet i forstærkeren) , men det er jo ikke tilfældet her. Overstyring som nævnes andet sted forkommer næppe ved denne forholds-vis ufølsomme tuner (hvis viseren i signalstyrke-meteret hamrer mod højre side af glasset med et knald...så måske). Jeg tror enda jeg vil foreslå en harald dyt-båt til denne nemme opgave og det har jeg mine grunde tilder er masser af andre muligheder...kanalforstærker...prescaler med tuning, men men klap nu lige hesten.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

The Canadian
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Le Martin - tager en pause!

Bruger siden: 08 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Februar 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hey

Til Freddy; Kan du ikke lave en tænd/sluk knap. Så du kan tænde den når du bruger 20'eren og siden slukke den nå de andre bruges..

Jeg bruger selv en Harld N model, som spliter ud til en x 2, som siden spliter til 2 x 3 = samlet 6 udtag. Har os antenne på taget, der kikker dir. på en hovdemast ( Tommerup ). Jeg har forstærkeren monteret 2m fra spliter, som er ca 2m fra div tuner...

Det har virket i flere år.

Klipper ca 10 cm af coaxkablet i antenneende ca en gang om året. Mest fot at der er de bedste kontakt....

O&O

Til top Vis The Canadian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Canadian

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes