Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Spærring af thepiratebay.org (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Henrik 1307 skrev:
Jeg sagde ikke jeg selv syntes det er oki at DL , men det er da grinagtigt, at piratgruppen/retten banner denne side, for der er 100 ja 1000 vis af andre sider, skulle vis så betale alle de ret sager og penge til dommere osv for at få lukket hver enkelt ned, de er ikke billige i drift de dommer og rets lokaler

Udover det, så laver de da bare en anden side hvis det bliver et probelm for dem.."piratesbay" så danskerne osse kan DL.... hvad hjæpler det at banne en side..??
Og når nettet er aåent som det er og så mange U-lande ikke har regler omkring  kopimatriale er ulovligt , ja hvad hjælper det så, ja ser ikke fidusen i det her... slet ikke
Der er flere pointer i at gå efter en enkelt side som TPB.

For det første er der muligheden for at skabe præcedens for at torrenttracker sites kan/bør bannes hvis de primært bruges til ulovlig trafik. Den første er altid den sværeste, hvor præmisserne skal klargøres - derefter handler det blot om at godtgøre at den eller den side opererer på lige linie med den første.

For det andet er der signalværdien over for brugerne. Der er naturligvis masser af mennesker der der ved hvor man kan gå hen hvis de ikke kan finde de ting de søger på TPB, eller hvordan man omgår spærringen. Men der er også masser af brugere der kun kender til TPB, både fordi det er en af de mest kendte, og fordi de hidtil måske ikke har haft behov for at lede efter andre. Ikke alle der bruger TPB er fuldbefarne netnørder. Og så vil der med al sansynlighed være folk (nok ikke mange, desværre) der måske tænker sig om en ekstra gang inden de henter de nyeste musikalbums eller film, fordi de med spærringen af TPB bliver gjort opmærksom på at siden måske ikke er helt ok at bruge.

Endelig tror jeg man ønsker at sende et kraftigt vink til de svenske myndigheder om at revurdere deres tolkning af infosoc, så de selv kan tage action over for sider som TPB, istedet for at være til grin i resten af Europa.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Friman skrev:

Et tredje scenarie, som efter min mening er det mest sandsynlige, er at abonnere på fri musik. Betal et par hundrede kroner eller tre om måneden, og download al den musik du vil. Jeg tror på at markedet vil bevæge sig i den retning, om det så er af nød eller lyst. Men pointen er at der ikke er noget som helst i copyright-loven der forhindrer dén struktur, når markedet siger at denne struktur er mere rentabel end den klassiske distributionsform, så vælger musikudbyderne helt naturligt dén form, for de gør jo bare dét de tjener flest penge på.

Det ville da være en fremragende idé! Problemet er bare som jeg ser det, at man kun i meget bergænset omfang kan tilegne sig musik som er i høj kvalitet (her tænker jeg på bitrate og filformat) og samtidig ikke er DRM beskyttet. Man gør det MEGET besværligt at være lovlydig, og det er i mine øjne dybt latterligt, da man vel dårligt kan påstå at der skulle være nogle tekniske udfordringer i at gøre det rent pratisk.

Jeg hoppede selv på netværksafspilning sidste år, og har været glad for det, men syntes at det virker ret "Molbo-agtigt" at man skal ud og købe sin musik på skiver for så at smutte hjem og lægge dem ind på harddisken. Det burde da være muligt at lave et system hvor man kunne hente sin musik fuldt lovligt mod betaling i HØJ kvalitet (her kunne man jo lige så godt droppe de forældede 16bit, og smide 24/96 FLAC filer afsted).

Der er tale om et regulært selvmål fra rettighedshavernes side. Alle muligheder findes, så alle kan gøres tilfredse! Jeg er overbevist om at langt de fleste vil betale hvis muligheden var der for at kunne erhverve "en kvalitetsvare". At der så altid vil være nogen der snyder, ligesom doping i sport, fartsyndere og skatteundragere m.fl. må bekæmpes på andre måder.

http://Linnrecords.com

Nogen kan finde ud af det. Måske ikke verdens største udvalg, men afgjort god kvalitet, og til en virkelig fair pris.

[/QUOTE]

Det er det jeg mener. Stærkt begænset oplag. Har selv fundet hdtracks.com, itrax.com og 2l.no, men det er jo intet i forhold til hvad du finder hos din lokale pladepusher.

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jeg synes den her debat fremsætter nogle gode synspunkter. Men overordnet kan det også læses at de fleste godt ved det ikke har nogen effekt at lukke TPB.org og nogen synes man skal gøre det for bare at gøre noget. Altså er de fleste enige om at systemet som det er nu, er eklæret fallit.

Det undrer mig at der ikke findes konkrete løsningsforslag til fremtidens distribuering af musik. Jeg vil godt indrømme at jeg (som mange andre) ser pladeselskaberne som en forhindring. Men hvis pladeselskaberne gerne vil frigøre sig fra dette ry, hvorfor kommer de så ikke med konkrete forslag til hvordan fremtiden skal se ud? Er det eneste de er kommet med i de sidste 5 år virkelig download af musik i dårlig kvalitet?

Har vi overhovedet nogle der er ansat i et pladeselskabs udviklingsafdeling eller lign., i dette forum, som kunne komme med noget "insider"-viden om hvad der diskuteres?

Og jeg er da enig i at det er muligt for musikerne frit at vælge distributionsform. Men når musikudgivelsessystemet er så indgroet, er der vel ikke noget realistisk alternativ til at få en pladekontrakt?

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 09 Februar 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Niko skrev:

Jeg synes den her debat fremsætter nogle gode synspunkter. Men overordnet kan det også læses at de fleste godt ved det ikke har nogen effekt at lukke TPB.org og nogen synes man skal gøre det for bare at gøre noget. Altså er de fleste enige om at systemet som det er nu, er eklæret fallit.

Det undrer mig at der ikke findes konkrete løsningsforslag til fremtidens distribuering af musik. Jeg vil godt indrømme at jeg (som mange andre) ser pladeselskaberne som en forhindring. Men hvis pladeselskaberne gerne vil frigøre sig fra dette ry, hvorfor kommer de så ikke med konkrete forslag til hvordan fremtiden skal se ud? Er det eneste de er kommet med i de sidste 5 år virkelig download af musik i dårlig kvalitet?

Har vi overhovedet nogle der er ansat i et pladeselskabs udviklingsafdeling eller lign., i dette forum, som kunne komme med noget "insider"-viden om hvad der diskuteres?

Og jeg er da enig i at det er muligt for musikerne frit at vælge distributionsform. Men når musikudgivelsessystemet er så indgroet, er der vel ikke noget realistisk alternativ til at få en pladekontrakt?

Jamen du har så evig ret!

Mit forslag er som tidligere skrevet. FØLG I KØLVANDET PÅ LINN, samt de øvrige selskaber som er begyndt at distribuere på denne måde.

Vi lever i 2009 og alle muligheder er tilstede, så det er da bare og springe ud i det, oder was?

Alle ved jo at musik i dag i større og større omfang opbevares og afspilles fra Ipod, pc osv., så jeg forstår ikke hvorfor man forsætter og er så vedholdende med de "snart udøde medier". Den yngre generation ved vel snart dårligt hvad en CD er?

Min pointe er, at hvis mediet alligevel er utilstrækkeligt og besværligt (set i.f.t downloads) så tænk dog anderledes og få ændret på det! Der må da være en uudnyttet guldgrube ved at muliggøre downloads af alverdens musik ved blot et par tastetryk.

Personligt er jeg stærkt imod piratkopiering, og finder det både amoralsk og svinagtigt. Der er i mine øjne ingen forskel på at piratkopiere og så at smutte ned i nærmeste pladeforretning og stjæle halvdelen af butikken!

Jeg irriterer mig blot over at man ikke på lovlig vis får nogle bedre vilkår når det jo sagtens kan lade sig gøre.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Niko skrev:

Det var hverken det jeg skrev eller det jeg mente, så nej det er vi ikke enige om. Det er din udlægning af hvad jeg skrev, jeg mener ikke systemet som det er nu er erklæret fallit, jeg mener tværtimod systemet er som det KAN være, og derfor ikke skal laves om. For nu at skrive det mere direkte, så mener jeg at lukning af adgang til denne form for sites er en form for kontrol der er nødvendig - det er ikke en god ting, men alternativet er værre. Jeg er enig i at det kan ende med at være meget omsiggribende, hvis internettet skal lukkes for ting der er lovligt i andre lande men ikke i Danmark, jeg kan sågar se paralleller til visse asiatiske diktaturer hvor regeringen bestemmer hvad man må se og ikke se. Men jeg er ikke tilhænger af at vi bare skal overlade det hele til anarki, og lade stå til. Som sagt, det er meget fint at du efterlyser alternative indtægtsformer til kunstnerne, men det løser ikke problemet med piratkopiering, medmindre du vil tvinge alle brugere til at betale hvadenten de bruger det eller ej. Jeg kan være fordomsfuld, men jeg tror altså ikke at der er ret mange piratkopister der jubler over konceptet i TV-licensen.

Niko skrev:
Det undrer mig at der ikke findes konkrete løsningsforslag til fremtidens distribuering af musik.

Der er da masser. Jeg kom med tre, du kom med ét - problemet er at ingen af dem er rentable i forhold til den klassiske distribution, medmindre man smadrer den klassiske distribution gennem piratkopiering, og derved tvinger en anden form ned over udbyderne. Så når de alternative forslag så hurtigt skydes ned, så er det jo netop tegn på at den form vi har nu netop er den mest holdbare. Det er KUN folks vage indstilling til at begå ulovligheder, der gør at den klassiske distributionsform vakler, og jeg er ikke enig i at anarki vil være godt for den kulturelle udvikling. Sult er ikke fremmende for en kunstners kreativitet.

Niko skrev:
Jeg vil godt indrømme at jeg (som mange andre) ser pladeselskaberne som en forhindring. Men hvis pladeselskaberne gerne vil frigøre sig fra dette ry, hvorfor kommer de så ikke med konkrete forslag til hvordan fremtiden skal se ud? Er det eneste de er kommet med i de sidste 5 år virkelig download af musik i dårlig kvalitet?

Det er jo simpelt: Pladeselskabernes opgave er at tjene så mange penge som muligt. Det er dét musikeren ansætter pladeselskabet til, glem ikke det. Pladeselskabernes indtjening er halveret i forhold til for 10 år siden. Tror du helt seriøst på at de ikke kæmper med lys og lygte for at finde en løsning på hvordan de får deres indtjening op igen? Årsagen til at der ikke præsenteres nogle alternativer, kunne jo netop være at der ikke ER nogen alternativer der giver en lige så høj indtjening som den nuværende form. Hvis pladeselskaberne kunne tjene flere penge ved at tilbyde højkvalitets betalings-downloads, tror du så ikke de ville gøre det? De er jo _netop_ de pengegriske maskiner de bliver udstillet som, det er som sagt dét der er deres job - så hvis andre distributionsformer kunne give flere penge, så gjorde de da det.

Niko skrev:

Hvorfor skulle dét alternativ der hedder at pladekontrakter slet ikke eksisterer, så være bedre? De fleste plader bliver jo netop slet ikke produceret uden pladekontrakten. Det er sjældent at en kunstner kommer med et fiks og færdigt album, som pladeselskabet så distribuerer - som regel laves pladen efter at pladekontrakten er i hus, fordi kunstneren ikke selv har råd til at få den produceret. Igen - det nytter ikke at se kunstnere og pladeselskaber som to forskellige entiteter, pladeselskabet er en del af kunstneren. Uden pladeselskaber havde du aldrig hørt om Pink Floyd.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Mit forslag er som tidligere skrevet. FØLG I KØLVANDET PÅ LINN, samt de øvrige selskaber som er begyndt at distribuere på denne måde.

En ting man skal huske i denne forbindelse, er at båndbredde koster penge, og 24 bit downloads er så store filer at det stadig er en anselig udgift at hoste, i forhold til 16 bit, og da især i forhold til MP3/AAC. Det kan så netop lade sig gøre når man er relativt lille og henvender sig til en begrænset målgruppe, men hvis itunes fordoblede kravet til båndbredde, så tror jeg roligt man kan regne med at de ville sætte prisen på produktet tilsvarende op - og så vil antallet af brugere der vælger det ulovlige alternativ sikkert stige, for prisen er jo i forvejen den mest nævnte årsag til at folk piratkopierer. At flertallet af tilbuddene er i lav kvalitet, og for så vidt også udbredelsen af piratkopiering hvor kildematerialet nogle gange er tvivlsomt (især for film), viser jo netop desværre at flertallet af forbrugerne er ligeglade med kvaliteten, bare prisen er lav nok. Derfor tror jeg ikke at 24 bit download vil flytte ret meget i den store sammenhæng. 16 bit FLAC ville dog være kærkomment, og sikkert kunne flytte nogle kunder i forhold til komprimeret lyd, men det er ikke noget der egenhændigt vil løse problemet. 

Det er i det hele taget dét der er humlen i det her, der findes ikke noget columbus-æg. Det hele er en del af en sammenmudret sammenhæng, hvor der skal flyttes på rigtigt mange faktorer for at løse problemstillingen. Men personligt anser jeg jagten på piratkopister, og ændringen af distributionsformerne, som to forskellige ting. At ændre distributionen vil ikke i sig selv få særligt mange til at betale for musik hvis de rent mentalt har vænnet sig til at det er gratis - men hvadenten der piratkopieres eller ej, så bør industrien følge med udviklingen. Jeg mener bare ikke det bør være piratkopieringen der skal tvinge industrien til at gøre det, hvis det ikke er rentabelt.

Vi har et _fremragende_ eksempel på hvad manglende indtjening for sælgeren kan betyde for forbrugerne på lang sigt, på hardware-området lige nu: TV-priserne rasler ned, og alle entusiaster jubler over at man kan få mere og mere for sine penge. Lige indtil Pioneer (tilsyneladende) holder op med at lave tv, så tuder alle pludselig i kor over at markedets bedste tv måske ikke længere vil kunne købes, samtidig med at alternativerne - OLED, f.eks. - lader vente på sig, fordi ingen har råd til at kaste penge i udvikling lige nu. Det er bare ét eksempel på at det ikke altid er en ulempe for forbrugerne, at der sidder nogle store koncerner at tjene penge, og det er i hvert fald SLET ikke nogen fordel for forbrugerne når producenterne lukker. Jeg er sikker på at hvis EMI meldte ud i morgen at de lukker hele butikken, så ville der sidde en masse pirater i diverse fora og juble over at "missionen er lykkedes!", lige indtil de fandt ud af hvor mange plader der ville blive slettet fra "kommende releases" listen som følge af det.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 09 Februar 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Friman skrev:

En ting man skal huske i denne forbindelse, er at båndbredde koster penge, og 24 bit downloads er så store filer at det stadig er en anselig udgift at hoste, i forhold til 16 bit, og da især i forhold til MP3/AAC. Det kan så netop lade sig gøre når man er relativt lille og henvender sig til en begrænset målgruppe, men hvis itunes fordoblede kravet til båndbredde, så tror jeg roligt man kan regne med at de ville sætte prisen på produktet tilsvarende op - og så vil antallet af brugere der vælger det ulovlige alternativ sikkert stige, for prisen er jo i forvejen den mest nævnte årsag til at folk piratkopierer. At flertallet af tilbuddene er i lav kvalitet, og for så vidt også udbredelsen af piratkopiering hvor kildematerialet nogle gange er tvivlsomt (især for film), viser jo netop desværre at flertallet af forbrugerne er ligeglade med kvaliteten, bare prisen er lav nok. Derfor tror jeg ikke at 24 bit download vil flytte ret meget i den store sammenhæng. 16 bit FLAC ville dog være kærkomment, og sikkert kunne flytte nogle kunder i forhold til komprimeret lyd, men det er ikke noget der egenhændigt vil løse problemet. 

Det er i det hele taget dét der er humlen i det her, der findes ikke noget columbus-æg. Det hele er en del af en sammenmudret sammenhæng, hvor der skal flyttes på rigtigt mange faktorer for at løse problemstillingen. Men personligt anser jeg jagten på piratkopister, og ændringen af distributionsformerne, som to forskellige ting. At ændre distributionen vil ikke i sig selv få særligt mange til at betale for musik hvis de rent mentalt har vænnet sig til at det er gratis - men hvadenten der piratkopieres eller ej, så bør industrien følge med udviklingen. Jeg mener bare ikke det bør være piratkopieringen der skal tvinge industrien til at gøre det, hvis det ikke er rentabelt.

Vi har et _fremragende_ eksempel på hvad manglende indtjening for sælgeren kan betyde for forbrugerne på lang sigt, på hardware-området lige nu: TV-priserne rasler ned, og alle entusiaster jubler over at man kan få mere og mere for sine penge. Lige indtil Pioneer (tilsyneladende) holder op med at lave tv, så tuder alle pludselig i kor over at markedets bedste tv måske ikke længere vil kunne købes, samtidig med at alternativerne - OLED, f.eks. - lader vente på sig, fordi ingen har råd til at kaste penge i udvikling lige nu. Det er bare ét eksempel på at det ikke altid er en ulempe for forbrugerne, at der sidder nogle store koncerner at tjene penge, og det er i hvert fald SLET ikke nogen fordel for forbrugerne når producenterne lukker. Jeg er sikker på at hvis EMI meldte ud i morgen at de lukker hele butikken, så ville der sidde en masse pirater i diverse fora og juble over at "missionen er lykkedes!", lige indtil de fandt ud af hvor mange plader der ville blive slettet fra "kommende releases" listen som følge af det.

Hmmm.....

Det er svært at være uenig eller modargumentere... Jeg må tørre mine øjne, og leve med de besværlige omstændigheder...

Særligt i det sidste rammer du hovedet på sømmet!

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Al den moral og dobbeltmoral

Er der nogen her, der kan sige uden at lyve, at de ALDRIG har kopieret noget der er ophavsretsbeskyttet? Jeg tvivler.

Vi har altid kopieret musik. Sådan er vi. Da jeg var ung, slæbte vi LP`erne med i skole, og med hjem til hinanden. Havde vi dårlig samvittighed overfor de stakkels pladeselskaber og musikere som vi snød for deres betaling? Ikke det fjerneste.

Musik og film industrien har været nogle tudefjæs siden kassettebåndoptageren og videoen blev opfundet. Det var noget så forfærdeligt, for nu tabte de en maaaassse penge, og gik nedom og hjem og whatnot. Såvidt jeg kan se, så eksisterer de da endnu, og de tjener fedt, selv om der bliver rundkastet noget dårlig mp3 og Divx, og whatnot.

Jeg kan så også brække mig over de hardcore fildelere, der hele tiden prøver at finde på undskyldninger for deres handlinger. Fri spredning af kultur? Kan vi ikke blive fri for det ævl. Sig det som det er, at i ikke gider betale. Uanset hvad der blev lavet af fine ordninger med billige downloads osv, så vil i alligevel fortsætte med at dele. For min skyld kan i også bare fortsætte. Jeg er komplet ligeglad. Det er ikke min computer der bliver forpestet af al det virus og whatnot, der ofte følger med som "præmie" 

Så en diskussion om det her er helt nytteløs. Det vil aldrig stoppe. Det kan man lige så godt se i øjnene.

Men det store problem her, er stadigvæk at store private organinsationer åbenbart kan påvirke dommere til at varetage deres private interesser, og få lukket for sider de mener truer deres interesser. Er der nogen der kan forestille sig, hvilke konsevenser det kan få på sigt?

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Men det store problem her, er stadigvæk at store private organinsationer åbenbart kan påvirke dommere til at varetage deres private interesser, og få lukket for sider de mener truer deres interesser. Er der nogen der kan forestille sig, hvilke konsevenser det kan få på sigt?
Kan du forestille dig hvilke konsekvenser det kunne få på lang sigt hvis man IKKE havde muligheden for at gå rettens vej når ens rettigheder bliver krænket..?

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Dette er en særdeles interessant diskussion, men den har desværre ikke meget at gøre med HiFi, og
overtræder derfor forumreglerne. Tråden lukkes.
-Sveske

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes