| Forfatter |
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
FM radiolytning udgør 90,2% og er stigende. DAB kun 6,7% og er faldende.
http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=17705
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo det finurlige ved mennesker - de kan både lære og blive klogere hele livet.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der andre end mig der har bemærket at P4 'hakker' i det...sidste år havde de deciderede udfald i lang tid. Da jeg skrev til dem fik jeg at vide de godt vidste det, men ikke kunne finde fejlen...til sidst fandt en tekniker noget i kælderen som drillede.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
CAPS Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 21 Juli 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello there
FM kontra DAB
Jeg hører mere på min dab radio , end på FM , det skyldes at jeg på dab"en ikke bliver afbrudt af
de konstante trafik meldinger om kø og kaos , eller vejrmeldinger som kommer hvert kvarter ,
jeg har ikke behov for at blive informeret om at der også i dag er 11 km. kø på alle
indfaldsveje til København , det har der jo været hver dag de sidste 10 år ,
på dab"en kan jeg vælge den musik genre som jeg jeg kan lide og uden afbrydelser , og det har
meget meget større værdi for mig end at dab"en ikke klinger så godt som en god FM tuner , og
i dag hvor alt musik som sendes på P4 aligevel har været en tur gennem en PC , hvor stor er
forreskellen så .
jeg har en gammel Onkoy T 9090 tuner , som i sin tid var rimelig god rent lydmessigt og
lyttede meget på radio først P3 , senere P4 , men i dag neeeeej , nej , det meste er sgu for
ungdommeligt og overfladisk til mig , jeg bliver stresset og i dårligt humør.
Så jeg byder Dab radioen og de muligheder den giver mig velkommen.
Fortæl mig bare at jeg lyder som en gammel sur mand , det er jeg nemlig osse 50+
MVH. CAPS 
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 21 Juli 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt vi fik det slået fast,nemlig at os over 50 er gamle sure mænd og brokhoveder 
carsten
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 21 Juli 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Godt vi fik det slået fast,nemlig at os over 50 er gamle sure mænd og brokhoveder 
carsten
|
|
|
jamen så tilslutter jeg mig også til her 50+ så er det vi skal huske og tage vores vitaminpille 50+ 

|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja dem har jeg også taget de sidste 7 år,men jeg syntes ikke de hjælper på mavesurhed og brok 
carsten
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
|
| Sendt: 21 Juli 2010 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen
Det vil jeg prøve når jeg tager dem til min aftensmad præcis kl.18:00. Hvis det virker er det slut med mavesure indlæg fra undertegn.
Rapport følger.
PS. håber ikke nogen får mavesure opstød over O.T.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo ikke undre sig over at de fleste ikke længere gider sætte sig og lytte når kvaliteten er så ringe.
Håber ikke de såkaldte vært bårne programmer betyder mere selvfed, selvsmagende, pjankede og kommentarer fra pensionsberettigede og ambitionsløse P2-værter som vi har idag. For mig må de gerne lukke P2 fuldstændig.
Det vi har brug for hvis vi skal have en klassisk præget radio er udfordringer i form af dybdegående beretninger om komponister, solister, orkestrer og komponister. Ikke den sædvanlige sats af det sædvanlige hovedværk igen og igen. I dag har vi i virkeligheden en POP-DR2 kanal som bare bruger de samme gamle travere i genudsendelser igen og igen.
Lad os få en Mogens W. Andresen som moderator på en gennemgang af de store komponister. Lad os få dirigenter og solister i studiet til en vurdering af forskellige indspildninger af det samme værk, hvad var prioriteterne og kvaliteterne. Så lærer vi noget og ja måske er det så ikke en sendeflade mere, men et udfordrende billede som man faktisk skal tænke lidt over for at få udbytte af. Jeg vil ikke kun underholdes på den lette måde med klassisk forklædt POP, men uddannes og udfordres, skal alt være candyfloss???
Nå, men det kom til at handle om lidt andet end "topic" sorry.........
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ja og der nok ikke megen trøst at hente i det sidste indlæg fra radionyt;
http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=17788
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det tyder ikke godt, det lyder som om man helt klart undervurderer manglen for fordybelse i det klassiske univers, ærgeligt at Dr tænker så lave tanker om os klassisk interesserede lyttere (snart helt forhenværende lyttere...).
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undrer mig lidt at DK (sammen med Norge og England) stædigt holder fast ved DAB. Det er allerede et forældet system.
Fremtiden ligger i sattelitradio eller internetradio. Begge systemer tillader langt højere bitrate og dermed højopløste formaeter som 24bit/96 khz.
I dag går tendensen mod bedre lydkvalitet. Se (hør) f.eks. forskellen på lydsporene fra hhv. DVD og BD. Hvis ikke man kan høre det, er man da godt nok døv. DAB formatets komprimerede MP3 signal er kun beregnet til reklamer og snak. Men det er måske det vi skal lytte til fremover. Jeg har prøvet 3 forskellige DAB radioer og ingen af dem kom i nærheden af min Kenwood L07 tuner med tagantenne.
Jeg er glad for at jeg har mine LP'er samt gode FM-koncertoptagelse på spolebånd. 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAB er ALT for ringe! Den uundgåelige Bit reduktion for at klemme et større udbud af kanaler ind på kun 1 mux vil betyde at den i forvejen ringe lydkvalitet kommer ned på "langbølge niveau". At man fortsætter med et system som har været dybt forældet i 16 år er da utroligt. Ved direkte udsendelser på FM kan man høre potentialet som de dygtige teknikere på Danmarks FM radio vitterligt har. Det er vellyd! Bare synd med det komprimerede og pumpede møj de sender til dagligt.
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
DAB er ALT for ringe! Den uundgåelige Bit reduktion for at klemme et større udbud af kanaler ind på kun 1 mux vil betyde at den i forvejen ringe lydkvalitet kommer ned på "langbølge niveau". At man fortsætter med et system som har været dybt forældet i 16 år er da utroligt. Ved direkte udsendelser på FM kan man høre potentialet som de dygtige teknikere på Danmarks FM radio vitterligt har. Det er vellyd! Bare synd med det komprimerede og pumpede møj de sender til dagligt.
|
|
|
dem der styre det har ikke en skid forstand på lyd og hvordan det skal lyde, hvor er det søn for dem vis de viste bedre så havde det nok se anerledes ud.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror de kender til den dårlige lyd, men er ligeglade fordi 'gennemsnits-danskeren' ikke tager sig af lydkvaliteten. Lidt lissom da FM kom til...i kan tro diskant-kontrollen blev vredet en xtra tand venstreom...det skulle helst lyde som mellembølge. Ja..lad os bare få mellembølge og langbølge tilbage hvis det de har at byde på kun er DAB...sikken masse sparede penge...de kunne så gå til bedre programmer
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
Jeg tror de kender til den dårlige lyd, men er ligeglade fordi 'gennemsnits-danskeren' ikke tager sig af lydkvaliteten. Lidt lissom da FM kom til...i kan tro diskant-kontrollen blev vredet en xtra tand venstreom...det skulle helst lyde som mellembølge. Ja..lad os bare få mellembølge og langbølge tilbage hvis det de har at byde på kun er DAB...sikken masse sparede penge...de kunne så gå til bedre programmer
mvh
|
|
|
det er ikke helt rigtig hvad du siger, jeg har snakket med en medarbejder fra dr-radio (fra det gamle radiohus ) der er lyd teknikker der og han sage at dem der er længer oppe i systemet har ikka noget begreb på lyd de vi bare have at det skal lyde som alle de andre kanaler for de mener at serene vil have det på den måde, de har hård naked ( lydteknikerne ) sag at de ikke vil bruge alle de mærklige ting til p2 derfor er p2 langt bedre i lyden der næst p4
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 24 August 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu sælger jeg min kære McIntosh MX 110 tubetuner/preamp fra 67, da denne lækre nyhed må kunne slå den med flere heste længder, i lyd.
Mvh
Torben

|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
For satan...hvem vil købe min McIntosh MR71 og hvor kan man købe den der? Mon den har guitar-sound og ekko-fjeder...
Hvor mange underlødige apparater skal vi belemres med...? Måske skal man tage den som en joke...
|
| Til top |
|
| |
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 24 August 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAB kan ikke tages alle steder, og lyden egner sig kun ilt baggrundsmusik, så hvorfor diskutere det i et hifi-forum? Lad os få en folkebevvægelse for forbedring af FM og gratis højkvalitetstunere til alle.
__________________ "There's no substitute for experience".
|
| Til top |
|
| |