Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: FM info (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 23
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Hej

Så er den gal igen.I.flg.Ing.dk vil Norge lukke for FM nettet i 2017,eller når mindst 50% af befolkningen har DAB radio.Mon ikke det også smitter af her i Danmark.

SYGT

carsten

jeg trode at de var kloger der oppe
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Da jeg bor i området omkring Mariager fjord, synes jeg at hvis vi får lov til at beholde radio på FM i fremtiden, så bør DR sætte
en sender op her i området. I de lave områder er der simpelthen elendig modtagelse. Oven i købet har Radio-ABC fra Randers
en frekvens på 89,5 lige op af P3s`på 89,7, så den flere gange går ind over P3, når man er et sted med dårlig modtagelse. Da
jeg helst vil lytte til P3, er det temmelig træls.

Mit Hi-Fi
Til top Vis Kim B S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim B S

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Kim B S

For min skyld kan de aflive P3 helt - det ville være RIGTIG godt.  Nå alvorlig nu, hvis du har problemer med FM så skal du ABSOLUT ikke glæde dig til DAB. Jeg bor i København og lytter til P4 på FM. Jeg har prøvet DAB og det duer bare slet ikke til trods for der er to DAB sendere der dækker mit område. På FM er der en skallet sender som evner at dække det meste af Sjælland.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hej Nullergøj.
P3 bliver nok ikke aflivet, da det er den station i DK, som har flest lyttere i øjeblikket.

Jeg har ikke prøvet en DAB-radio og har heller ikke tænkt mig at købe en. I stuen har jeg en rimelig god gammeldavs
Denon TU-660 tuner med en gammel Triax-antenne på loftet, som modtager rigtig fint. I mit værksted høre jeg net-radio. Og
det er jo også hel fint. Det er mere når man er på arbejde og skal lytte til radioen i nogen høreværn. (arbejder på Akso-
Nobel-Salt. Tidligere-Dansk-Salt) Eller når man køre i bil. For eksempel visse lave steder i Hadsund, er det nærmest kun støj
man høre.

Jeg må så også indrømme, at jeg ikke vidste at det var så galt fat på Sjælland. Der burde måske også gøres noget.

PS. Jeg har måske også tidligere været meget forvent hvad radio angår. Tidligere har jeg boet i Hjerm. Og der kunne man
se Holstebro-senderen ud af stuevinduerne. Så da kendte jeg ikke til den slags problemer.

Mit Hi-Fi

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Kim B S

Så kan det ikke gøres bedre, så "#¤%  DAB

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

PS

Så galt - jeg kan høre FM på min McIntosh MR71 så jeg er glad.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Kim B S

Det er ikke P3 der har flest lyttere,det er P4.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Hej

Så er den gal igen.I.flg.Ing.dk vil Norge lukke for FM nettet i 2017,eller når mindst 50% af befolkningen har DAB radio.Mon ikke det også smitter af her i Danmark.

SYGT

carsten

Tja.  Det er jo så en større udskiftning af produkter der kan komme på tale.
Tænk på transistorradioer, receviere, tunere, diverse compact anlæg, auto radioer, clock radioer, lomme radioer og f.eks. mobil telefoner med radioer osv.

Jeg tror ikke der er nogen tvivl om, at FM også lukker i Danmark, spørgsmålet er bare hvornår.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Ja katastrofen lurer sikkert lige om hjørnet.Selv har jeg mange radioer og tunere som jeg vil være rigtig ked af ikke at kunne bruge mere,og jeg vil ihvertilfælde ikke bytte med et format der lyder dårligere (alle de gange jeg har hørt DAB)

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Ja katastrofen lurer sikkert lige om hjørnet.Selv har jeg mange radioer og tunere som jeg vil være
rigtig ked af ikke at kunne bruge mere,og jeg vil ihvertilfælde ikke bytte med et format der lyder dårligere (alle de gange jeg
har hørt DAB)

carsten

Tag den nu med ro. Digital radio er ingen ny opfindelse, og jeg har brugt DAB igennem flere år, og det virker godt når
signalet er fint. Nu har vi to paralelle radiosystemer og derfor overvejes det meget naturligt at udfase det ene. Men før man
kan det må der skabes et net så næsten alle kan høre det nye uden nævneværdige problemer. Jeg bor på spidsen af
Djursland, og her kan vi kun høre FM via Nord Djurs antenneforening. Og når DAB virker så er det godt, for der er mange
genre specifikke kanaler som spiller ensartet musik. Jeg hører mest DR Rock, men der er mange andre.

Og det er vel nødvendigt at acceptere at man med mellemrum må investere for at få et nyere og bedre system. Vi har også
fået digital TV og det hører jeg ingen der er utilfredse med efter det er blevet standarden. Så du bliver nok også tilfreds med
dette.

Noget der altid undrer mig er at der er så mange her på siden der er teknologiforskrækkede, vi får da hele tiden bedre
produkter til lavere priser. Bare tænk på videoen, der blev afløst af DVD og nu Blueray eller vinylpladen der blev afløst af
CDen. Vi har altid fået noget bedre til en lavere pris når der er sket et skift, så drop brokkeriet, det skal nok blive noget som
vi bliver tilfredse med når den tid kommer.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 05 Februar 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

hermann, nu må du sku holde op, det vi taler om her er lyd forskælden fra FM og til DAB som ikke kan samlines, FM lyd kvaliteden er dab overlende, det er muligt at der er mange flere fastature på dab men det gør sku ikke lyden bedre af den grund når de skær yderlig ned på bånd frekvensen og komponendt kvaliteden er af den bilige ende af skalaen, der er sku nogle ting der hænger samme ellers ved jeg sku ikke hvordan jeg ellers skal banke det ud så det kan forståes.

nej så heller satse på 24bit systemet der er langt bedre en dab der kan hamle op med den gode analog, og det kan også køre de samme ting som dab da det også er digitelt

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Kim B S

Det er ikke P3 der har flest lyttere,det er P4.

carsten

Hej CARS10.
Der var snak om det på P3, da der lige havde været snak om at lukke P3 sidste år. Og da havde man statistisk havde fundet ud
af at P3 havde overhalet P4 i lytterantal. Men jeg skal ikke kunne sige om det stadig forholder sig sådan.

Mit Hi-Fi

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej Gad godt vide om der er lavet en test hvor et kvalitets anlæg hhv. FM og DAB bliver A - B testet op mod hinanden - det er bekymrende når alle radioteknikere med forstand på hifi og teknik alle siger at kvaliteten på DAB ikke når FM lydmæssig! hvis en sådan test ikke er lavet syntes jeg at vi skal se at få det lavet (så vi kan få den ged barberet , ) og så dem der hører radio på mobilen (nogle syntes det lyder godt) kan få øjnene op for hvad de går glip af. mvh
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Når vi har fået nye systemer, har kvaliteten da altid været bedre end det vi kom fra. Prøv at se på den teknologiske
udvikling de seneste mange år, den er forløbet helt uden om radioområdet. Vi har nu 2 forskellige systemer, og det er da
kun rimeligt at overveje hvordan det kan forbedres. Vi ser idag tv via digitale kanaler og vi har tilgængelig musik overalt
hvis vi ønsker det, til en lavere pris end nogensinde. Industrien udvikler for at kunne tilbyde stadig bedre produkter og vi
efterspørger da også alt det nye isenkram. Så prøv da at lade være med al den underlødige brok. Vi hører garanteret også
radio om 20 år og hvilket system vi har til den tid ved ingen, men det må da være OK at overveje det. Prøv da at se positivt
på de teknologiske udfordringer, istedet for bare at sige at I vil have det som det altid har været.

Og hvilket radiosystem vi har om 10 år er der nok ingen der kan sige nu. Det er måske DAB+ eller lign., men det skal nok
virke og så må vi jo købe nye tunere, og det er da helt OK, fuldstændig som vi måtte skifte videoen ud med DVDen.    

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Da man overvejede at indføre DAB blev der lavet forsøg med bitreducering hos DR. Det blev fastslået at hvis man skulle have høj kvalitet ville antallet af nye programmer blive stærkt reduceret. Resultatet var at man vægtede betjenings komfort og nye programmuligheder meget højere end lydkvaliteten. Så det vi har fået er knap og nok mp3 kvalitet.
Det vil det nye DAB+ ikke ændre på, med en ekstra MUX er planen at tilbyde de nye kanaler til kommercielle stationer. Så jeg tror ikke at vi får bedre lyd, tvært i mod.
Historisk set blev systemet udviklet af Pioneer i 90erne. Det blev hurtigt klart for dem at lydkvaliteten ikke var god nok, så de droppede videre udvikling.
Det er vel kun GB,SV,NO og DK som har betrådt denne blindgyde. Tyskerne vil ikke af med deres FM!
Lad dog dem der er tilfredse med DAB(+) investere i det og lad os andre få internet radio med høj båndbredde, det duer.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 Februar 2011 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

hermann, det kan jo ikke være rigtig at vi skal have en ringer lyd med den nye teknin Dab en det vi har i dag, så heller gå vidre og fine noget der kan gøre det bedre en det vi har i dag og ikke et tilbage skrit, jeg kan på en eller anen måde mærke at du er skide lige glad med hvordan det lyder bare det er smart og kan en hel masse krims krems, der er nogle her i det land der gerne vil have en god lydkvalitet frem for kvandtit for sine licens penge, ellers ved jeg sku ikke hvordan jeg ellers skal forklare det

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Herman har allerede fået sit DAB og hvis vi så må beholde FM så er alle gláde. Det er der vel ikke nogen som vil have noget imod...vel. Men Gurup's ide med at få afprøvet hvad der lyder bedst vil jeg gå ind for.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Der er ting jeg holder af, nedenunder de der 87,5MHz er der plads til flere FM programmer, hvis man ville dette. Nogen vil skrive at området 62 til 87MHz er noget i høj grad anvendt til andre formål! Ja, men lige hvilke?

Norge og andre klippeområder kan jo gøre hvad de vil. Radiobølgerne bliver vel på et tidspunkt kvalt af alt det der Fjell.

Det er jo kun hernede i Danmark at tingene spredes lidt for meget, ind imellem til vore nabolande.Og hvad gør man for resten på FM fronten i Canada og USA?

quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hej og tilbage igen.

Jeg troede at dabdebatten var død ( ligesom dab er det ) Men nej

Så vi prøver igen : Søg og du skal Google ( eller hvordan var det nu )

http://ing.dk/artikel/116261-norge-vil-slukke-for-fm-signale t-i-2017

DAB er MP2 filer og det i 128 kbs.

Det er grunden til at dab aldrig rigtig er slået igennem , det er ikke bedre end fm.

Da vi fik digital tv fik vi bedre lyd og billeder det er ikke der tale om med dab radio.

CAPS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2007
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hello folk´s

Jeg har været HI-FI entusiast  siden  1975  ,  og gennem de mange år , har der  været mange

gode FM tunere mine stuer , det er jo en del af det at være HI-Fi entusiast , eksperimentere og

eksperimentere , for at få den bedste  lyd og dermed glædes ekstra  , til den musik man holder af

men jeg  vil sige at de sidste 10 år  , er  enteressen for  høre på  FM dalet , gevaldigt   tildels

fordi , at som andre i dette forum skriver , der er  ikke den , fede HI-Fi sound på FM mere  , som 

før i tiden ,  men også fordi jeg er blevet ældre , og ikke rigtig bryder mig  om , det meste  af det

som spilles  i radioen dette har gjort at jeg søgte  andre muligheder  , og nu  hører jeg  meget

Internet radio  og  DAB , her kan jeg finde de musik genre , som jeg holder af .

Men det er da  , synd for dem som trods alt holder af den musik som spilles af DR. på FM .

at de ikke får den tekniske kvalitet , som deres FM tuner kan  yde .

Er det ikke i 2015 at FM slukker ?

MVH.  CAPS

Til top Vis CAPS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CAPS

<< Forrige Side af 23 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum