| Forfatter |
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
CAPS skrev:
Hej
Jeg har tidligere i dette forum , talt varmt for FM og negativt for DAB , men min mening har ændret sig nu er jeg
mere posetiv over for DAB , jeg har for nylig lavet en direkte test mellem min gamle Onkoy T9090 FM tuner og en
DAB fra International Receiver Company. ADP1217DAB , jeg vil sige at lyden i denne DAB er fuld på højde , med den
lyden i gamle hædrede Onkoy T9090 tuner måske endda bedre , mere varm i lyden , mellemtonen feks.
sangstemmer og trompeter kommer meget bedre frem på en behagelig måde , bedre stereo perspektiv .
Kære venner jeg var negativ på DAB , men denne billige Reciver fra International Receiver Company.
ADP1217DAB , har ændret mit instilling fra at være negativ , til nu at have aksepteret DAB , og den koster kun en
tiendedel af hvad jeg , i 1986 betalte for Onkoy T9090 FM tuneren .
MVH. CAPS
<SPAN ="bold"></SPAN> |
|
|
Pris 600 kroner ved coop det er da ikke dyrt
har du din egen antenne på taget ?
Band III (174–240 MHz) __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
CAPS Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Hans
Nej jeg har ikke tag antenne , men bare et stykke lampe ledning og det giver 98% i signal på begge tunere . Dab tuneren var oprindelig købt til at , skulle spille sammen med et gammel Beocenter 5000 i mit sommerhus , det var et kæmpe løft i forhold til den indbyggede FM tuner i B&O´en , her trak den også fint signalet hjem , på et stykke ledning på trods af at der er 45km. til nærmeste sender.
Så jeg kan kun anbefale dette lille stykke elektronik , til sølle 600kr. der er fuld valuta for pengene.
DAB International Receiver Company. ADP1217DAB
Hvis du beslutter dig for at købe den , så giv os her i forumet en en feed back.
MVH. caps
|
| Til top |
|
| |
BMJ73 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
CAPS skrev:
Hej
Jeg har tidligere i dette forum , talt varmt for FM og negativt for DAB , men min mening har ændret sig nu er jeg mere
posetiv over for DAB , jeg har for nylig lavet en direkte test mellem min gamle Onkoy T9090 FM tuner og en DAB fra
International Receiver Company. ADP1217DAB , jeg vil sige at lyden i denne DAB er fuld på højde , med den lyden i gamle
hædrede Onkoy T9090 tuner måske endda bedre , mere varm i lyden , mellemtonen feks. sangstemmer og trompeter
kommer meget bedre frem på en behagelig måde , bedre stereo perspektiv .
Kære venner jeg var negativ på DAB , men denne billige Reciver fra International Receiver Company. ADP1217DAB , har
ændret mit instilling fra at være negativ , til nu at have aksepteret DAB , og den koster kun en tiendedel af hvad jeg , i
1986 betalte for Onkoy T9090 FM tuneren .
MVH. CAPS
<SPAN ="bold"></SPAN> |
|
|
Hej
Jeg har bemærket at kvaliteten på FM er dalet gevaldigt de sidste år - jeg tror at det er det samme komprimerede signal der
udsendes på FM - og der er derfor ikke den store forskel på FM og DAB. Men i øvrigt, er der nogen der har viden om, hvad
DR rent teknisk gør ved deres musik og udsendelser gennem hele kæden? Det kunne være sjovt at vide.
/BJ
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos mig lyder FM ganske glimrerne. Hørte en optagelse jeg har fra 1992 med NHØP og det er super lyd. Optaget fra Pioneer tuner til nakamichi båndoptager. En god tuner er en god ting at have
carsten
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Hos mig lyder FM ganske glimrerne. Hørte en optagelse jeg har fra 1992 med NHØP og det er super lyd. Optaget fra Pioneer tuner til nakamichi båndoptager. En god tuner er en god ting at have
carsten |
|
|
Det var tider den gang. Live jazz og Torsdags Koncerter i prima kvalitet. Pioneer har lavet et par gode tunere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja dengang lød FM ihvertilfælde godt. Jeg har også en del optagelser fra P3 Rock Palast. Optaget på Revox og overspillet til cassete bånd. Optaget fra Luxmann tuner T88.
carsten
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her hvor jeg holder til kan en gammel Accuphase T101 nemt banke DAB sønder og sammen.
F.eks P4 udsendelserne fra Ledreborg lyder dejligt åbent og ukomprimeret via FM, men beskåret og tamt, uden luft og detaljer fra DAB.
( Til baggrundsmusik er DAB bestemt dog brugbar ) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dengang havde jeg også en Luxman tuner T112 med Acculock. Sjovt at mærke elektromagneten tage fage fat i tuning knappen, når en station var fundet. Den lød rigtigt godt og det gør min nuværende Onkyo T404 bestemt også. I dag tror jeg, at DR før konvertering til analog bruger samme bit rate som på internettet (192kb), før det sendes ud. Jeg kunne virkeligt godt tænke mig, at lytte til en Torsdags Koncert fra det nye koncert hus i samme kvalitet som dengang. Det er jo en ret spændende sal rent akustisk set. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2012 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
BMJ73 skrev:
CAPS skrev:
|
Hej
Jeg har tidligere i dette forum , talt varmt for FM og negativt for DAB , men min mening har ændret sig nu er jeg mere posetiv over for DAB , jeg har for nylig lavet en direkte test mellem min gamle Onkoy T9090 FM tuner og en DAB fra International Receiver Company. ADP1217DAB , jeg vil sige at lyden i denne DAB er fuld på højde , med den lyden i gamle hædrede Onkoy T9090 tuner måske endda bedre , mere varm i lyden , mellemtonen feks. sangstemmer og trompeter kommer meget bedre frem på en behagelig måde , bedre stereo perspektiv .
Kære venner jeg var negativ på DAB , men denne billige Reciver fra International Receiver Company. ADP1217DAB , har ændret mit instilling fra at være negativ , til nu at have aksepteret DAB , og den koster kun en tiendedel af hvad jeg , i 1986 betalte for Onkoy T9090 FM tuneren .
MVH. CAPS
<SPAN ="bold"></SPAN> |
|
|
Hej Jeg har bemærket at kvaliteten på FM er dalet gevaldigt de sidste år - jeg tror at det er det samme komprimerede signal der udsendes på FM - og der er derfor ikke den store forskel på FM og DAB. Men i øvrigt, er der nogen der har viden om, hvad DR rent teknisk gør ved deres musik og udsendelser gennem hele kæden? Det kunne være sjovt at vide.
/BJ |
|
|
Jeg har lagt mærke til på P8 Jazz, at der ofte spilles lp'er i nogle programmer. Det afsløres ved pladeknitren/knas og et par gange. at man valgt forkert hastighed og startede forfra i disse tilfælde. Så i visse programmer starter det altså analogt og konverteres til 128kb via antenne og analog kabel, hvor jeg dog mest lytter og så 192kb i nettet. Men ellers ligger al musik på HDD hos DR i de oprindelige formater som du også kan købe musikken som cd vil jeg tro. Men de kan dog komprimere musikken før overførsel til HDD. Det er dog en mulighed. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 29 Februar 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bange for at DR for at spare penge benytter samme 192kb filer til både FM og DAB! Sådan lyder det i mine ører!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2012 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Jeg er bange for at DR for at spare penge benytter samme 192kb filer til både FM og DAB! Sådan lyder det i mine ører!
|
|
|
Jamen, hvis det er 192kb istedet for 128kb i dette tilfælde, er det trods alt bedre. Der er nogen, der synes at DR's kanaler lyder lidt bedre på nettet end via DAB pga dette. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 23 Maj 2012 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt nyt
http://www.radioassistant.com/dk/2012/05/dab-vil-koste-radio -livet/
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 23 Maj 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
BMJ73 skrev:
Men i øvrigt, er der nogen der har viden om, hvad
DR rent teknisk gør ved deres musik og udsendelser gennem hele kæden? Det kunne være sjovt at vide.
/BJ |
|
|
Jeg ved ikke om DR benytter dette. Men en typisk kæde for DAB radio er at musikken ligger gemt som 512kbps mp2. Det bliver så mixed i studiet og sent ud ved de kendte 96-256kbds mp2 over DAB. Styrken ved mp2 over mp3 er netop at man kan reincode signalet.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
BMJ73 skrev:
Men i øvrigt, er der nogen der har viden om, hvad DR rent teknisk gør ved deres musik og udsendelser gennem hele kæden? Det kunne være sjovt at vide. /BJ |
|
|
Jeg ved ikke om DR benytter dette. Men en typisk kæde for DAB radio er at musikken ligger gemt som 512kbps mp2. Det bliver så mixed i studiet og sent ud ved de kendte 96-256kbds mp2 over DAB. Styrken ved mp2 over mp3 er netop at man kan reincode signalet. |
|
|
til round, jeg har prøvet at skrive til DR for at få svar på det, men fik ikke noget retur.
men vis vi taler om hybrid nettet hvor signalet kommer fra yoosee / tdc og her er det fm jeg taler om, så bliver signaler komprimeret ned for at spare plas og længer ude i kæden så pakkes det ud igen og det er her det går helt galt med lyden, for lyden der fra lyder som mp3, jeg kan tage signalet fra Gladsakse senderen og der er meget stor forskæld på signalet fra hybrid nættet og luft antene,
jeg kente 2 der boede i Rødover, fra deres vindu kunne vi se Gladsakse senderen og der gjore vi vores opdagelse hvor dårlig signalet var fra hybrid nættet, den ene fik en teknikker fra tdc ud, og han sage det ikke fejler noget, selv om han kunne høre denne forskæld og kunne se signal styrken på tuneren fra hybrid nættet signaler lå på ca. 65 DB og på vores helt almenelig 220v ledning som vi laved en antenea til luft brug lå signaler på ca. 98 DB
|
| Til top |
|
| |
Bryde Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 396
|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=CAPS]
"hej Hans
Nej jeg har ikke tag antenne , men bare et stykke lampe ledning og det giver 98% i signal på begge tunere . Dab tuneren var oprindelig købt til at , skulle spille sammen med et gammel Beocenter 5000 i mit sommerhus , det var et kæmpe løft i forhold til den indbyggede FM tuner i B&O´en , her trak den også fint signalet hjem , på et stykke ledning på trods af at der er 45km. til nærmeste sender.
Så jeg kan kun anbefale dette lille stykke elektronik , til sølle 600kr. der er fuld valuta for pengene" .
DAB International Receiver Company. ADP1217DAB
Hvis du beslutter dig for at købe den , så giv os her i forumet en en feed back.
MVH. caps
Jeg har også købt nævnte receiver , men kan intet modtage - heller ikke med aktiv / forstærkende stue-antenne ? . FM - modtagelsen er heller ikke for god . Jeg forstår ikke helt begejstringen for dette apparat ? . ( bor ved Skanderborg ) .
Mvh Peter .
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej nhj4
FM har alle dage været noget skidt igennem store antenne anlæg!
High Fidelity skrev om det i 70erne og selv en af mine gamle venner fik det afprøvet, egen antenne er bedst.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
hej nhj4
FM har alle dage været noget skidt igennem store antenne anlæg! High Fidelity skrev om det i 70erne og selv en af mine gamle venner fik det afprøvet, egen antenne er bedst.
|
|
|
ja, jo fære led der er jo bedre, og sådan vil det altid være
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
D A O skrev:
hej nhj4
FM har alle dage været noget skidt igennem store antenne anlæg! High Fidelity skrev om det i 70erne og selv en af mine gamle venner fik det afprøvet, egen antenne er bedst.
|
|
|
ja, jo fære led der er jo bedre, og sådan vil det altid være  |
|
|
Det er garanteret rigtigt. Jeg bor på det østlige Djursland hvor vi kun kan modtage FM radio via dårlig fællesantenneanlæg. DR siger selv at 98,5 % kan modtage FM via egen antenne, men de sidste bor næsten udelukkende på det østlige Djursland. Men DAB er perfekt i Grenaa by, så DAB er den dominerende teknologi her. Men det understreger vel blot betydningen af antenne signalets kvalitet. Jeg modtager også DAB via luften, med en lille antenne der fulgte med min DAB/FM tuner, jeg kan også modtage DAB via fællesantenne, men det er meget dårligere end min antenne.

Sådan en DAB antenne giver 100 % modtagelse af signalet 24/7. (billedet fra nettet) __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 09 Oktober 2012 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|