Emne: Audio note DIY kits. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha kom jo lige i tanke om at min MacIntosh også har muting mellem stationerene udført med et ecc81 rør, kan du slå den 
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja, så kan den også vende fasen, på en kanal, så man ikke behøver at tænke på hvordan man forbinder sine højttaler-kabler, man skal bare dreje på en omskifter, så er den sag klaret selvfølgelig forbinder jeg dem rigtig, men muligheden er der. for de dovne
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidst men ikke mindst, så kan den også flytte venstre kanal over i højre og omvendt, hvis man har sat sine kabler forkert i på indgangene, det er og bliver imponerende hvad MacIntosh fandt på med MX110 modellen.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
R.P. skrev:
|
Jeg ved ik om man stadig kan købe tiny tube riaa'en som kit, den er i hvert fald godsammen med andet rørgrej.
Jeg er ret sikker på at audio note riaa'en er ret god, den er vist både med rørennsretning og det hele, med andre ord et rigtigt rørprodukt uden sand.
Ellers er der jo Thorhauges riaa.
Måske en brugt rørpre med riaa, fks audio note, eller croft.
Mulighederne er mange, du må ud og lytte lidt hos andre.
|
|
|
Tiny Tube her simuleret, har ikke helt styr på riaa-kurven.

til sammenligning, min gode gamle MacIntosh MX110 fra 1967 tuner/preamp indbyggede riaa simuleret. Ja de kunne noget dengang 
Mvh
Torben

|
|
|
Jo jow flot måler den,men det er jo ik ensbetydende med at tiny tuben ik lyder godt!sammen med mine jbl som nok heller ik måler særlig flot summer den ganske fint, trykket af noget billigt amerikansk rørgrej som sikkert heller måler liniert/godt. Men for faen hvor kan det spille!! __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Solvin skrev:
R.P. skrev:
|
Jeg ved ik om man stadig kan købe tiny tube riaa'en som kit, den er i hvert fald godsammen med andet rørgrej.
Jeg er ret sikker på at audio note riaa'en er ret god, den er vist både med rørennsretning og det hele, med andre ord et rigtigt rørprodukt uden sand.
|
|
|

til sammenligning, min gode gamle MacIntosh MX110 fra 1967 tuner/preamp indbyggede riaa simuleret. Ja de kunne noget dengang 
Mvh
Torben

|
|
|
Jo jow flot måler den,men det er jo ik ensbetydende med at tiny tuben ik lyder godt!sammen med mine jbl som nok heller ik måler særlig flot summer den ganske fint, trykket af noget billigt amerikansk rørgrej som sikkert heller måler liniert/godt. Men for faen hvor kan det spille!!
|
|
|
Du har ganske ret, et er hvorledes det måler et andet er hvordan det lyder, Bare tag nogle af de målinger hifidelity har lavet på visse højttalere, det ligner noget der er løgn, men de skriver det lyder godt. Udfra fra den devise, så kan noget der måler ad pommeren til lyde godt, heldigvis for det. Jeg er på ingen måde en freak der kun går op i målinger, men kun super lyd, som jeg syntes om.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granberg skrev:
Solvin skrev:
Granberg skrev:
|
I det domæne (mikro-millivolt!) bør parallelkobling undgåes fordi halvdelene aldrig er 100% ens..En PSE får heller aldrig helt samme grad af mikrodetaljer som en ægte SEèr.De fleste ved at jo flere bolcher,jo grovere forstærker!
Muligt nogen ikke kan høre det,og fred med dem
Edit : Holdt din teori stik kunne man bygge mc-stepups med en skov af rør,og fantastiske s/n
|
|
|
Dit sidste edit viser netop at du ikke har fattet en brik, mc-stepups kan netop laves med mange rør i parallel-kobling. 
Så det er en ommer Granberg 
Mvh
Torben
|
|
|
Er det dig muligt at anvise et sådant produkt,eller to,så vi kan se det eksisterer i mere end et eksemplar
|
|
|
Et er at det faktisk forholder sig sådan, men om nogen har lavet en sådan riaa ved jeg ikke, men med tanke på, hvor meget af det skrammel der bliver lavet i dag til ublu priser, så tror jeg næppe det bliver en kommerciel succes, dog er der lavet flere stepup konstruktioner gennem tiderne baseret på parallel-koblede transistore.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Bo Larsen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak, for de mange indlæg.
Min nuværende riaa er en tiny tube, som jeg selv byggede for en del år siden.
Den købte jeg sammen med en Jolida 202 og et sæt Evox højtalere, i Lydbutikken på
Frederiksberg.
Dette setup har jeg aldrig, fået til at fungere helt optimalt, højtalerne manglede bund og lyden var
en katastrofe.
Efter at have bygget nogle nye delfiltre til højtalerne, hjalp det en del, men stadig noget ØV.
For et par måneder siden gav jeg min gamle Jolida i bytte og mod lidt betaling, fik jeg et sæt
Audio Note P-Zero mono blokke og en M-Zero forforstærker, en verden til forskel.
Ved at bygge disse nye delfiltre, fik jeg øjne op for, hvor stor betydning gode komponenter har.
Tiny tube's komponenter er ikke ligefrem de bedste på markedet, men er ok til prisen og tanker
om hvad gode komponenter kan gøre, vil ikke ud af mit hovedet.
Strømforsyningen hos Tiny Tube er en meget lille trafo, men jeg kan se, dyrere riaa'er har valgt
andre løsninger med to trafoer og rør i strømforsygningen eller seperate forsyninger.
Er det sandt, at strømforsygningen er nøglen til bedre lyd når vi taler rør, dette har jeg hørt
flere sige, også når vi taler om riaa.
Hvad er jeres holdning til dette.
__________________ Venlig hilsen
Bo Warberg Larsen
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
R.P. skrev:
|
|
|
|

Mvh
Torben

|
|
|
Nu er det jo ikke en helt fair sammenligning du har lavet her, da Tiny Tube kurven er 1dB pr. linie, mens MacIntosh MX110 kurven er 5dB pr. linie.
Går man ind og sammen ligner disse 2, så vil man se Tiny Tube afviger 1,4dB, mens MacIntosh'en faktisk afviger omkring 2dB, jeg ved godt det er flueknepperi, men jeg mener ikke at man kan lave en reel sammenligning når kurverne ikke er ens sat op, det bliver hurtigt misvisende.
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du går efter lyden så byg den ..  og glem de andre
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bo Larsen skrev:
|
Tusind tak, for de mange indlæg.
Min nuværende riaa er en tiny tube, som jeg selv byggede for en del år siden.
Den købte jeg sammen med en Jolida 202 og et sæt Evox højtalere, i Lydbutikken på
Frederiksberg.
Dette setup har jeg aldrig, fået til at fungere helt optimalt, højtalerne manglede bund og lyden var
en katastrofe.
Efter at have bygget nogle nye delfiltre til højtalerne, hjalp det en del, men stadig noget ØV.
For et par måneder siden gav jeg min gamle Jolida i bytte og mod lidt betaling, fik jeg et sæt
Audio Note P-Zero mono blokke og en M-Zero forforstærker, en verden til forskel.
Ved at bygge disse nye delfiltre, fik jeg øjne op for, hvor stor betydning gode komponenter har.
Tiny tube's komponenter er ikke ligefrem de bedste på markedet, men er ok til prisen og tanker
om hvad gode komponenter kan gøre, vil ikke ud af mit hovedet.
Strømforsyningen hos Tiny Tube er en meget lille trafo, men jeg kan se, dyrere riaa'er har valgt
andre løsninger med to trafoer og rør i strømforsygningen eller seperate forsyninger.
Er det sandt, at strømforsygningen er nøglen til bedre lyd når vi taler rør, dette har jeg hørt
flere sige, også når vi taler om riaa.
Hvad er jeres holdning til dette.
|
|
|
Jeg har som prøvet at skifte overføringskondensatorerne i tiny'en, først var jegmeget imponeret, indtil en kom forbi med hans tiny, for vi virkelig kunne høre hvor meget der var vundet, og ja der var intet vundet, kun tabt, den var faktisk blevet langsom og udynamisk i lyden Og hurtigt blev lodekolben svinget og alt brunget tilbage til originalt.
Men jeg har haft de samme tanker omkring strømforsyningen, det kunne være sjovt med rørensretning og regulering.
Du nævner ikke noget om hvorledes tiny'en arbejder sammen med audio note'rne. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granberg skrev:
| Sidst men ikke mindst har transistorreguleringer ofte en kedelig tendens qua deres natur,til at lyde alt andet end letflydende....de værste har en grim,grynet,grov lyd pga den højfrekvente støj de tilfører signalet. |
|
|
Hvad er det for noget højfrekvent støj en transistorregulering tilføjer? Men mindre det er en switchmode forsyning kommer der ikke noget højfrekvent støj fra reguleringen. Der kommer højfrekvent støj fra ensretterdioderne, og her er rørensrettere en simpel og god løsning  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg afbryder jeres rørsnak, men tror ikke helt det var det trådstarter spurgte om...
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Bo Larsen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen af jer der kender til kits eller andre rør riaa'er som har rørensretning og
rørregulering, ud over Audio Note ?
__________________ Venlig hilsen
Bo Warberg Larsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Regulering behøver du efter min mening ikke. Jeg kan ikke mindes at have set en eneste af de gamle integrerede forstærkere eller receivere med reguleret strømforsyning. Og mange af dem har ganske glimrende RIAA indgange. Regulering bruges faktisk tit fordi det er den billigste løsning... Rørensretning er derimod en god idé.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 12 April 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal du have en ordentlig rør riaa ,szå er der næsten ingen vej uden om croft ,han laver de bedste af den slags
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|