Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 20:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kabel forbindelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

helion skrev:

Ballancede jacks? Jeg er lidt usikker på hvad du mener med det? - Kan ingen af de 3 konstruktioner så
bruges?

Kan godt følge dig ang. ministereojack-stikket. Er nok en bedre ide.

Balancerede jacks er bare et stereo jack i den forstand at der er 3 ledere. Normalt som stereo L+, R+, og com-
Et balanceret jack er +, -, og stel.

Man er vant til at et jackstik gør det og f.eks. et RCA og XLR gør deres. Men i virkeligheden er det ikke nødvendigvis
standard. Mange stik kan godt have flere funktioner i andre sammenhænge.

For at bruge insert på en mixer som et eks.
Insert bliver typisk brugt til at koble en dynamisk effekt ind i signalkæden på en kanal, group, osv. Man vil helst bevare det
balancerede signal intakt, men chassis XLR optager megen plads bag mixeren. Den vil blive uforholdsmæssig stor og
uoverskuelig hvis f.eks. der skulle være 4-5 XLR stik pr. kanal i en 48 kanals mixer. Og så kommer mastersektionen
derefter med måske 10 sub grupper, 10 aux sends, L-C-R, alle med inserts og en evt. matrix sektion deslige. Så for at spare
plads og produktions omkostninger bruger man balancerede jacks til send/return og andre opgaver.
På billigere mixere samler man ofte insertsignalet i et stik, således at det ikke længere er balanceret og send/return deler
minus.

Stereo ind i din computer er ubalanceret ministereojack. Du gør helt rigtigt i at samle 2 XLR fra din mixer i
ministereojackstikket ved at luse 0 og stel hvert XLR og bruge Tip til Left og Ring til Right, og stel til Sleeve.

Alternativt så laver Neutrik adaptere der går fra XLR til RCA. Og så er det bare at bruge kablet fra en iPod.
Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

helion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Lyder rigtig godt. Du er lige en kende mere avanceret end jeg.. - Men jeg forstår det meste af hvad du skriver.

Men bare lige for at sikre mig.. Svaret på mit sidste spørgsmål må så være at der ikke vil ku ske noget hvis man bruger et kabel til en ballanceret forbindelse, som er lavet til en ikke-ballanceret (Hvor det ene signalben er bundet til stel") - Sorry hvis jeg er lidt bagud, men vil godt lige være sikker inden jeg laver kablerne.

Jeg er klar over at der naturligvis ikke kommer signal igennem, men skal bare sikre mig at det ikke kan ødelægge mixeren. I mange tilfælde synes jeg det kan være svær at vide om en given Line-out på en mixer er ballanceret eller u-ballanceret. 

Til top Vis helion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helion Besøg helion's Websted

helion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Planen er selvfølgelig at forsøge med det ballancerede kabel til at starte med og så skifte til det ikke ballancerede, hvis der ikke er hul igennem. Så kan det ikke gå helt galt.

Til top Vis helion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helion Besøg helion's Websted

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Der sker ikke noget ved at tilslutte et balanceret jack i en ikke balanceret bøsning, ej heller den anden vej.
Men lad mig lige forstå dig ret:

Du vil tage XLR signalet fra pulten og fører ind i computerens mini stereojack, ikke sandt?????
For så skal du samle begge kabler fra hvert XLR i et mini stereo jack............... ikke fedt at arbejde me

Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge denne løsning:

http://www.neutrik.com/client/neutrik/media/products/view/21 0_110081.jpg

..... og så tage et almindeligt "iPod" kabel og forbinde med

Til top Vis NEHusker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEHusker Besøg NEHusker's Websted

helion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 03:49 | IP-adresse registreret  

Jo, korrekt.. Det er den plan jeg har og kan godt se at det kan være lidt bøvlet at arbejde med. - Så planen med adapteren og et RCA til minijack er helt sikkert god.

Skal så også lige være sikker på at jeg forstår dig rigtigt.. Så må adapteren findes i både en ballanceret og en u-ballanceret udgave.. - Hvor den u-ballancerede har en forbindelse fra ben 3 til stel (ben 1)? - I "XLR enden" - Så for at sikre mig helt må jeg sku ha fat i 2 adaptere, af hver type?

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Adapter mellem et balanceret og et ubalanceret signal vil altid ende med at være ubalanceret. Da et balanceret signal
bruger 3 ledere mod ubalanceret bruger 2. Det kræver ingen elektronik at gå den vej, men hvis man skal lave et
ubalanceret signal om til balanceret skal man bruge en forstærker til dette. Typisk bliver det brugt til musikproduktioner
hvor man eks. sætter en akustisk guitar eller et keyboard til en DI box (Direct Interface Amp.) som får strøm enter via
pultens Phantom power (48V) eller via et 9V batteri indbygget. Fordelen ved at bruge et balanceret signal kontra ubalanceret
er i disse tilfælde at signalet forbliver forholdsvis uforandret og upåvirket over længere afstand. Der kan godt gå flere
hundrede meter kabel fra kilde til pult og tilbage igen til amps.

Hold kæft hvor jeg kan snakke.....

Kort fortalt: Hvis du bare skal fra din pult til PC skal du bruge 2 stk. Hun XLR til Hun Phono adaptere, og 1 stk. Phono til
stereo mini jack. Så er du kørende!
Du skal ikke bekymrer dig over at det ikke er balanceret til dette formål.

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

helion skrev:

Jo, korrekt.. Det er den plan jeg har og kan godt se at det kan være lidt bøvlet at arbejde med. - Så planen med adapteren og et RCA til minijack er helt sikkert god.

Skal så også lige være sikker på at jeg forstår dig rigtigt.. Så må adapteren findes i både en ballanceret og en u-ballanceret udgave.. - Hvor den u-ballancerede har en forbindelse fra ben 3 til stel (ben 1)? - I "XLR enden" - Så for at sikre mig helt må jeg sku ha fat i 2 adaptere, af hver type?

Hvis du kigger på en tråd på Nerd, hvor emnet har været. Fra balanceret XLR til RCA. i dette tilfælde fra en Dac Magic ( Balanceret) konverter til en CD afspiller (Ubalanceret) i dette tilfælde må der ikke være forbindelse mellem 1 og 3 på XLR     1 er stel  -   2 signal. derfor skal man passe på hvis man bruger adaptere da disse er forbundet : 1 og 3 (kan godt forstå du er forsigtig)

Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

helion skrev:
Rigtig godt. Så var det ikke helt forkert at der er mange forskellige måder at lave det på. Kan det ikke give problemer hvis man bruger det forkert kabel? Eks. bruger et kabel til en ballanceret forbindelse, som er beregnet til en ikke ballanceret? Her er ben 1 og 3 jo forbundet. Altså en kortslutning af signalet fra ben 3 til stel.

Lige præcis, jeg gjorde i fem minutter, (kortslutning) men der sker sjældent noget idet IC kredsløbet på konverteren tåler mosten , men det kan ske, de fleste adaptere er kortsluttet og nogle færdige kabler også, men andre kun benytter ben 1 og 2. Emnet har været oppe her på forummet. tjek: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64813&K W=xlr+adaptor&PN=0&TPN=1

Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen

NEHusker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se problematiken.
Men i dette tilfælde hvor han bruger det fra sin mixer til PC skulle det ikke være et problem, da der ikke er nogen form for
spænding på udgangen af hans mixer.
Jeg har lavet det trick tonsvis af gange i forbindelse med koncerter og på mange forskellige mixere, og det virker fint både
den ene og den anden vej.

helion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres inputs. Jeg kan godt se at emnet har været godt diskuteret her på sitet.

Når alt kommet til alt, har jeg besluttet at lave de 2 løsninger, hver for sig. Og så først prøve med det ikke kortsluttede kabel (ben 1-3), og hvis det ikke gir hul igennem, bruger jeg løsningen med adapterne og "I-pod" kablet.

Jeg har lidt forskellige opgaver, med forskellige mixere, rundt omkring. - Så det er vigtigt for mig at sikre at der ikke kan sker noget med deres udstyr. Jeg er selv elektronik-uddannet (har dog ikke arbejdet med det de sidste ca. 10 år), men ved i den forbindelse at det under ingen omstændigheder er godt at kortslutte en udgang. Kan måske virke lidt overflødigt her, men jeg vælger at gå med både livrem og seler i denne forbindelse.

Igen 1000 tak for hjælpen. - Det er jeg rigtig glad for.

helion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg er ved at lave et u-balanceret mono kabel, iflg. denne tegning:

http://www.mediacollege.com/audio/connection/xlr-jack-mono.h tml

I stedet for et mono jack, bruger jeg stereo. Vil det så ikke gi det samme resultat at bruge tip og ring, på stereo-jack'en.. - Som tip og sleeve, som vist på tegningen, på mono-stikket?

- Eller skal jeg også bruge tip og sleeve på stereo stikket?

helion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Det må helt sikkert være tip og sleeve, jeg skal bruge. Det virker absolut mest logisk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes