Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY forstærker... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Vi har vel alle sammen lugtet og set røg fra noget vi selv har sat sammen. Min kone mener stadig hun kan lugte røg fra min forstærker, som er 2 år gammel nu

m@dsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har også kommet til at aflade en lyt i strømforsyningen med en skrutrækker . Skruetrækken fik er stort hul, så pas på.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har på et tidspunkt lavet monoamps med 2kwatt trafo og 4x 220.000uf - den forsyning var jeg godt nok lidt bange for

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
brasch skrev:

vigtig pointe, første gang jeg tændte for noget jeg selv havde lavet var det med en lang pind af træ mens jeg var klar til at løbe væk (måske ikke den største tro på egne evner jeg nogensinde har udvist)

Jeg har tidligere brugt en anden metode = en meget lang forlængerledning. Tænd i 5 sekunder og hen til forstærkeren for at lugte efter røg, så 10 sekunder, 20 sekunder og til sidst tror man på det.

Af samme grund har jeg lavet en "belastningsledning", der indeholder en 5 ohms effektmodstand og en sikringsholder. Hvis jeg har lavet l***, vil modstanden og sikringen tage det. Modstanden tillader også muligheden for at fejlsøge - med strøm på.

Og jo, min stue har også været udsat for overvarme komponenter. Surt, når de koster 100.- stykket (MOSFETer).

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Februar 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

allesammen tak for hjælpen...

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Februar 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hej Cesse,

Har du så bestemt dig for noget, lad os høre og "se" hvordan du går til værks

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Februar 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Hej Cesse,

Har du så bestemt dig for noget, lad os høre og "se" hvordan du går til værks

Ja vi elsker billeder.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

-Nej, det må man ikke, ligesom man også er forpligtet til at lade sig registrere som branchemedlem.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:

"Sandheden er der ude, man skal bare lede!"

m@dsen

Som selvbygger så synes jeg kære m@dsen, at du i stedet for den nuværende nederste linie i din signatur burde skrive:

"Sandheden er derude, man skal blot sætte strøm til!"

..undskyld men den linie lokkede mig til det

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
m@dsen skrev:

"Sandheden er der ude, man skal bare lede!"

m@dsen

Som selvbygger så synes jeg kære m@dsen, at du i stedet for den nuværende nederste linie i din signatur burde skrive:

"Sandheden er derude, man skal blot sætte strøm til!"

..undskyld men den linie lokkede mig til det

Det havde jeg ikke tænkt på .

m@dsen

qweqqe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

undskyld jeg blander mig i tråden med et lidt off-topic ?

Hvad er det der benævnes klasse a,b d, moduler? og hvorfor, hvad er forskellen?

Til top Vis qweqqe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qweqqe

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

qweqqe skrev:

hejsa...

Er du lidt inde i elektronik / Sinus signaler?? - Jeg skal prøve og forklare termerne både med Sinus og procent...
Forklaringen her vil gå på transistor-grej, så hvis rør-freaks'ne venligt vil la' være med at kritisere...

Forstærkere er dybest set opbygget med en / nogle transistorer der skubber højttaleren ( HT ) ud af kassen, og nogen andre, som trækker HT ind i kassen igen. Disse transistorer sidder typisk til hver sin forsyningsspænding, og kan så skubbe / trække hårdere eller minde hårdt. Hvis det skal lyde ordentligt, så skal det være sådan at der er et overlap mellem transistoren der skubber, og den anden der trækker. - så langt så godt, en lille forklaring om lyden.

Når man snakker klasse A, så er det sådan, at begge transistorer ( Rails ) er åbne hele tiden, altså er der et massivt overlap. I praksis taler man om at begge rail's er åbne i hele musik-signalet, altså 360 grader eller 100%. I teorien kan en induktivt koblet Klasse A komme op på 50% effektivitet, en kapacitivt koblet 25% effektivitet. I praksis ses effektivitet mellem 5 og 25% ved fuld udstyring.
  I visse lag tales yderligere om "ægte klasse A", hvor man har den maksimale strøm løbende i transistoren hele tiden, IE hvis energi'en ikke ender i højttaleren, så ender den i kølepladen.
  Klasse A varmer massivt, har traditionelt set ikke voldsomme effekter, men spiller ganske suverænt i mellemtone / diskant området, kan qua. sin "begrænsede" effekt virke lidt "nosse-løs" i bassen. Jeg har en Klasse A forstærker stående der vejer 65 kilo, og putter så 700 Watt i kølepladerne så snart den er tændt - max Output til HT er 100W / 8Ohm / Klasse a på denne...

I klasse B er hver Rail åben i 180 grader af signale, eller precis 50% af signalet. Problemet her er, at i skiftet mellem positiv og negativ Rail, er der en smule ventetid, med det resultat at der opstår Cross Over Forvrængning, hvilket lyder grimt. Effektivitet'en af Klasse B, er teoretisk 78,5% . "Rene" Klasse B forstærkere ses meget sjældent, selvom det er en teknologo der bruges i senderudstyr - dog bruges i langt højere grad Klasse C i senderudstyr.

I klasse AB har man en mellemting, Hver rail er åben et sted mellem 180 og 270 grader eller 50-75% af signalet. Grunden hertil er, at skabe et lille overlap mellem positiv og negativ rail, så Cross Over forvrængningen forsvinder. Mængden af overlap mellem de to rail's giver indirekte lydkvalitet'en, samt effektivitet'en af trinet. I praksis er de oftest under 50% effektive...

Klasse C bruges primært i sender-udstyr, hvor de bruges sammen med en frekvens-afstemt belastning " load ", som opvejer nogen af de ulemper forstærkeren har. Du vil næsten stensikkert ikke finde Klasse C lyd-udstyr, så det vil vi ikke komme nærmere ind på.

Klasse D er den nye dreng i klassen, når det gælder lyd. Rails'ne er kun åbne i meget kort tid, og når de er åbne, er de enten 100% åbne, og når de er lukket, er de 100% lukket. Altså har vi i teorien ikke noget varmetab, og en effektivitet på 100%. I praksis er den tid transistoren ( Rail'en ) om at tænde og slukke ikke 100% lodret, så der er lidt varmetab / effektivitets-tab der. Men hvad så med lyden, firkanter kan sgu' ikke spille godt???
Lyden bliver klippet i stykker i utrolig mange små bidder, de fleste konventionelle forstærkere i dag til fuld frekvens-område har en bærebølge et sted over 500 KHz. Fidusen er, at forskellen mellem puls og pause giver lydniveauet. Det er pænt indviklet at forklare, men jeg håber i får noget ud af ide'en. I praksis virker en klasse D-forstærker mest lissom en FM-Radio, bare med meget kraftigere transistorer. Effektivitet'en på de bedste Klasse D'ere i dag ligger mellem 90 og 95%, hvilket bringer de fordele, at man ikke behøver store køleplader, typisk kan nøjes med kabinetternes bundplader, man behøver ikke store mekaniske voldsomme strømforsyninger, en 2x200 W RMS / 8 Ohm's forstærker kan laves med en 500VA kerne - eller mindre. deruover fylder de ganske begrænset, og er rimeligt billige i stumper. Uheldigvis er teknologi'en så ny, at man desværre stadig i væsentlig grad betaler til udviklernes udviklings-omkostninger...

JBLfan

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
qweqqe skrev:

hejsa...

Er du lidt inde i elektronik / Sinus signaler?? - Jeg skal prøve og forklare termerne både med Sinus og procent...
Forklaringen her vil gå på transistor-grej, så hvis rør-freaks'ne venligt vil la' være med at kritisere...

Forstærkere er dybest set opbygget med en / nogle transistorer der skubber højttaleren ( HT ) ud af kassen, og nogen andre, som trækker HT ind i kassen igen. Disse transistorer sidder typisk til hver sin forsyningsspænding, og kan så skubbe / trække hårdere eller minde hårdt. Hvis det skal lyde ordentligt, så skal det være sådan at der er et overlap mellem transistoren der skubber, og den anden der trækker. - så langt så godt, en lille forklaring om lyden.

Når man snakker klasse A, så er det sådan, at begge transistorer ( Rails ) er åbne hele tiden, altså er der et massivt overlap. I praksis taler man om at begge rail's er åbne i hele musik-signalet, altså 360 grader eller 100%. I teorien kan en induktivt koblet Klasse A komme op på 50% effektivitet, en kapacitivt koblet 25% effektivitet. I praksis ses effektivitet mellem 5 og 25% ved fuld udstyring.
  I visse lag tales yderligere om "ægte klasse A", hvor man har den maksimale strøm løbende i transistoren hele tiden, IE hvis energi'en ikke ender i højttaleren, så ender den i kølepladen.
  Klasse A varmer massivt, har traditionelt set ikke voldsomme effekter, men spiller ganske suverænt i mellemtone / diskant området, kan qua. sin "begrænsede" effekt virke lidt "nosse-løs" i bassen. Jeg har en Klasse A forstærker stående der vejer 65 kilo, og putter så 700 Watt i kølepladerne så snart den er tændt - max Output til HT er 100W / 8Ohm / Klasse a på denne...

I klasse B er hver Rail åben i 180 grader af signale, eller precis 50% af signalet. Problemet her er, at i skiftet mellem positiv og negativ Rail, er der en smule ventetid, med det resultat at der opstår Cross Over Forvrængning, hvilket lyder grimt. Effektivitet'en af Klasse B, er teoretisk 78,5% . "Rene" Klasse B forstærkere ses meget sjældent, selvom det er en teknologo der bruges i senderudstyr - dog bruges i langt højere grad Klasse C i senderudstyr.

I klasse AB har man en mellemting, Hver rail er åben et sted mellem 180 og 270 grader eller 50-75% af signalet. Grunden hertil er, at skabe et lille overlap mellem positiv og negativ rail, så Cross Over forvrængningen forsvinder. Mængden af overlap mellem de to rail's giver indirekte lydkvalitet'en, samt effektivitet'en af trinet. I praksis er de oftest under 50% effektive...

Klasse C bruges primært i sender-udstyr, hvor de bruges sammen med en frekvens-afstemt belastning " load ", som opvejer nogen af de ulemper forstærkeren har. Du vil næsten stensikkert ikke finde Klasse C lyd-udstyr, så det vil vi ikke komme nærmere ind på.

Klasse D er den nye dreng i klassen, når det gælder lyd. Rails'ne er kun åbne i meget kort tid, og når de er åbne, er de enten 100% åbne, og når de er lukket, er de 100% lukket. Altså har vi i teorien ikke noget varmetab, og en effektivitet på 100%. I praksis er den tid transistoren ( Rail'en ) om at tænde og slukke ikke 100% lodret, så der er lidt varmetab / effektivitets-tab der. Men hvad så med lyden, firkanter kan sgu' ikke spille godt???
Lyden bliver klippet i stykker i utrolig mange små bidder, de fleste konventionelle forstærkere i dag til fuld frekvens-område har en bærebølge et sted over 500 KHz. Fidusen er, at forskellen mellem puls og pause giver lydniveauet. Det er pænt indviklet at forklare, men jeg håber i får noget ud af ide'en. I praksis virker en klasse D-forstærker mest lissom en FM-Radio, bare med meget kraftigere transistorer. Effektivitet'en på de bedste Klasse D'ere i dag ligger mellem 90 og 95%, hvilket bringer de fordele, at man ikke behøver store køleplader, typisk kan nøjes med kabinetternes bundplader, man behøver ikke store mekaniske voldsomme strømforsyninger, en 2x200 W RMS / 8 Ohm's forstærker kan laves med en 500VA kerne - eller mindre. deruover fylder de ganske begrænset, og er rimeligt billige i stumper. Uheldigvis er teknologi'en så ny, at man desværre stadig i væsentlig grad betaler til udviklernes udviklings-omkostninger...

JBLfan

super indlæg, dog synes jeg ikke diverse klasse D moduler er specielt dyre.

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
Jblfan skrev:
qweqqe skrev:

og er rimeligt billige i stumper. Uheldigvis er teknologi'en så ny, at man desværre stadig i væsentlig grad betaler til udviklernes udviklings-omkostninger...

JBLfan

super indlæg, dog synes jeg ikke diverse klasse D moduler er specielt dyre.

- Det er de heller ikke!! - Men produktionsprisen er uhyggeligt mindre!!

JBLfan

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Man kan idag få et modul med 4 kanals klasse D med rimelig effekt for 800 kr., Så dyrt er det jo heller ikke. Men, det er korrekt at et kraftigt klasse AB modul typisk koster mindre end et klasse D ditto. Dog er køling og forsyning billigere til klasse D.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes