Emne: b&w 803s, er de det hele værd? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
|
Jeg er ikke sikker på at jeg havde skiftet hvis jeg havde de gamle 801, jeg syntes de spiller meget bedre end de nye modeller, og her tænker jeg mest på diskanten, de nye modeller er efter min mening alt for hidsige i diskanten, specielt "s" og "t" lyde har tendens til at blive metaliske, og skære i ørene.
|
|
|
Ronin skrev:
|
Det er sjovt at enkelt sommetider skriver det med diskanten. De må jo have en super-følsom hørelse, for jeg (og ikke så få andre) har mildest talt svært ved at høre det anmassende eller hidsige i både Signature-, og ikke mindst Diamond-diskanten. De gamle Nautilus havde de egenskaber, men de er da så absolut væk i de nye. Vil man høre lidt af de gamle tendenser, så skal man lytte til 700-serien som er udstyret med de gamle diskanter - de kan frembringe den lidt skarpe del.
Og nu da sammenligningen er der, så kunne de gamle Matrix så bestemt også komme op at ringe i toppen - heller ikke her var det en uvant ting. Jeg har selv spillet på Matrix 804 og 802 S3, og de kunne godt skrue op for blusset.
|
|
|
Var faktisk ved ørelæge for ikke så længe siden og få lavet en høretest, og ørelægen var rimelig forbavset over min hørelse, som han sagde, den er unaturlig god . Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke kender D serien så godt, men det var heller ikke den han kiggede på. Har selv haft matrix og nautilus, i mine øre matrix = ok fin diskant, nautilus = alt for hidsig, S serien har jeg hørt en del gange i hifiklubben, men syntes stadig at de er for skarpe i lyden.
Ronin skrev:
|
Men fælles for dem alle er, at der er kommet så meget mere "kød" på i de nyeste modeller, og så kræver de ikke et A-kraft anlæg for at vågne helt op.
|
|
|
Følsomheden er blevet meget bedre, men impedans udsvingene er stadig deres største problem, så vidt jeg ved.
Ronin skrev:
|
Sjovt nok har jeg demoet de nye for andre kunder, der har sagt det samme, men de ender som regel med ikke at kunne høre de hidsige tendenser når de sidder og lytter, så mon ikke de fleste tror at det stadig er de gamle Nautilus, de sidder og lytter på?? Og måske kombineret med indspilninger der ligger i det lyse område, som lige giver det ekstra pift??
|
|
|
Vi er helt enige om at lyse indspilninger ikke gør det bedre, "loudness war" indspilninger gør heller ikke metal dome diskanten nogen tjeneste, men i bund og grund så skal en højttaler kunne spille det hele uden at det blivet irriterende at høre på, og det kan nautilus og S serien ikke i min verden.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
Dk11706 skrev:
|
Jeg er ikke sikker på at jeg havde skiftet hvis jeg havde de gamle 801, jeg syntes de spiller meget bedre end de nye modeller, og her tænker jeg mest på diskanten, de nye modeller er efter min mening alt for hidsige i diskanten, specielt "s" og "t" lyde har tendens til at blive metaliske, og skære i ørene.
|
|
|
Ronin skrev:
|
Det er sjovt at enkelt sommetider skriver det med diskanten. De må jo have en super-følsom hørelse, for jeg (og ikke så få andre) har mildest talt svært ved at høre det anmassende eller hidsige i både Signature-, og ikke mindst Diamond-diskanten. De gamle Nautilus havde de egenskaber, men de er da så absolut væk i de nye. Vil man høre lidt af de gamle tendenser, så skal man lytte til 700-serien som er udstyret med de gamle diskanter - de kan frembringe den lidt skarpe del.
Og nu da sammenligningen er der, så kunne de gamle Matrix så bestemt også komme op at ringe i toppen - heller ikke her var det en uvant ting. Jeg har selv spillet på Matrix 804 og 802 S3, og de kunne godt skrue op for blusset.
|
|
|
Var faktisk ved ørelæge for ikke så længe siden og få lavet en høretest, og ørelægen var rimelig forbavset over min hørelse, som han sagde, den er unaturlig god . Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke kender D serien så godt, men det var heller ikke den han kiggede på. Har selv haft matrix og nautilus, i mine øre matrix = ok fin diskant, nautilus = alt for hidsig, S serien har jeg hørt en del gange i hifiklubben, men syntes stadig at de er for skarpe i lyden.
Ronin skrev:
|
Men fælles for dem alle er, at der er kommet så meget mere "kød" på i de nyeste modeller, og så kræver de ikke et A-kraft anlæg for at vågne helt op.
|
|
|
Følsomheden er blevet meget bedre, men impedans udsvingene er stadig deres største problem, så vidt jeg ved.
Ronin skrev:
|
Sjovt nok har jeg demoet de nye for andre kunder, der har sagt det samme, men de ender som regel med ikke at kunne høre de hidsige tendenser når de sidder og lytter, så mon ikke de fleste tror at det stadig er de gamle Nautilus, de sidder og lytter på?? Og måske kombineret med indspilninger der ligger i det lyse område, som lige giver det ekstra pift??
|
|
|
Vi er helt enige om at lyse indspilninger ikke gør det bedre, "loudness war" indspilninger gør heller ikke metal dome diskanten nogen tjeneste, men i bund og grund så skal en højttaler kunne spille det hele uden at det blivet irriterende at høre på, og det kan nautilus og S serien ikke i min verden.
|
|
|
Har du overvejet at dine oplevelser med diskanten har noget at gøre med det udstyr som er spændt for??
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men selv med "varmt" klingende udstyr er jeg ikke imponeret, medmindre rummet er dæmpet rigtigt godt. Vi opfatter nok bare lyd forskelligt og heldigvis for det , eller var der nok kun en højttaler på markedet, B&W er en fremragende højttaler, de vinder en masse test osv. men jeg syntes personligt at de nye modeller har en alt for kold, skarp og steril diskant til rock musik (og meget lidt pop), som jeg primært hører.
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er godt nok mange forskellige holdninger.
Jeg synes personligt at 803S er en af de aller bedste højttalere på markedet til prisen. Synes faktisk den er en hel del bedre end 804S og faktisk også 803D.
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
|
Ja, men selv med "varmt" klingende udstyr er jeg ikke imponeret, medmindre rummet er dæmpet rigtigt godt. Vi opfatter nok bare lyd forskelligt og heldigvis for det , eller var der nok kun en højttaler på markedet, B&W er en fremragende højttaler, de vinder en masse test osv. men jeg syntes personligt at de nye modeller har en alt for kold, skarp og steril diskant til rock musik (og meget lidt pop), som jeg primært hører.
|
|
|
Lige præcis på det punkt kan jeg komme i tanke om mange andre højttalere som er meget mere skarp i diskanten. Så mon ikke bare det er endnu et eksempel på hvor ringe pop og rock indspildninger kan være idag?
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi kan godt være enige om at disse moderne "loudness war" indspilninger stinker, personligt så er jeg mest til rock fra før de begyndte på det pis, så det gør det lidt lettere, man skal bare have fat i de gamle Cd'er der ikke er remastered. Nogle af dem kan da godt være lidt mudret, men hellere det end et skampulet mix fra en wanna-be spasser producer med en Mac og Ipod som værktøj *Arrrggg* (nå det var vist dagens sure opstød ).
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
Dk11706 skrev:
|
|
|
|
Ronin skrev:
|
|
|
|
Ronin skrev:
|
|
|
|
Ronin skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Helt forkert - en højttaler skal netop ikke spille alt uden at blive "irriterende" at høre på. Den skal derimod spille nøjagtigt det materiale der ligger på pladen eller hvad man nu har koblet på. Spiller den alt uden at kunne vise en dårlig indspilning eller noget der hælder mod det lyse/skarpe osv., er det fordi den selv bladrer det hele ind i farvelade, og så er det ikke længere "korrekt gengivelse".
Men det ændrer naturligvis ikke på at højttaleren også sagtens kan have egenlyd i negativ retning, dvs. hidsige tendenser på alt. Men det synes jeg bestemt ikke er tilfældet på nogle af de nyere modeller. De tidligere Nautilus gjorde til gengæld, men det er stadig ikke de samme som de nye modeller!! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
"korrekt gengivelse" er vist mere et audiofilt udtryk end fakta, for den korrekte gengivelse forsvandt allerede da musikken blev mixet første gang, fakta er at alle højttalere, forstærkere og kabler "farver" lyden, spørgsmålet er vel bare hvad for en farvelade man bedst kan lide .
|
| Til top |
|
| |
villavalium Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Her røg 803'erne ud i kulden til fordel for bedre "lyd" og så endda til under 1/3 af prisen som 803'erne koster.
Mvh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
|
"korrekt gengivelse" er vist mere et audiofilt udtryk end fakta, for den korrekte gengivelse forsvandt allerede da musikken blev mixet første gang, fakta er at alle højttalere, forstærkere og kabler "farver" lyden, spørgsmålet er vel bare hvad for en farvelade man bedst kan lide .
|
|
|
ja og instrumentforstærkere er meget værre til det end dem vi bruger til hifi, de fleste f.eks. guitarister vælger den forstærker de kan få til at lyde på en bestemt måde. Forskellen er at det der ligger på cd'en er sådan det skal lyde, sådan er de mastered. I virkeligheden skulle man jo have præcis samme setup og højttalere + et rum indrettet præcis som dér hvor lyden blev mastered. Så vil man få det rigtige resultat, men så meget udstyr har de fleste af os hverken råd eller plads til. Der kan, alt efter personlig smag, være meget langt fra den "bedste" højttaler til den mest korrekte højttaler. Den perfekte højttaler burde jo have fuldstændig lineær frekvensgang i et rum indrettet og dæmpet på en måde så der ingen resonanser kommer, dvs den nok skulle ud på en øde mark et sted.
Jeg tror den mest kedelige demo jeg nogensinde har hørt var noget klassisk musik med en eller anden classé forstærker og et sæt B&W 800D, bevares det lød fint, nok så fint det blev kedeligt. Det var iøvrigt ikke min demo, jeg stod bare og ventede på de blev færdige, så min receiver kunne blive indleveret til rep. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
kæret Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&W rykker
desværre blev det kun til B&W683 for mit vedkomne, men jeg syndtes også at jeg her får god lyd for små penge.
|
| Til top |
|
| |
Nissehn Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 19 Februar 2009 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nok bare et b&w menneske, hehe.. Jeg kan godt lide deres lyd og design.. Men det er jo en smagssag for folket Jeg synes ikke 803s'erne er for 'skinger' i tonerne, det spiller perfekt i mine ører. __________________ Mvh Christian
|
| Til top |
|
| |
M5890 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 19 Februar 2009 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med dem. Jeg synes bestemt heller ikke mine 804s er skingre. Jeg tror du bliver glad for dem. Hvorfor der er personer, der har behov for at nedgøre dit valg (efter du har valgt), er mig en gåde.
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes nu heller ikke jeg nedgør dem, det er vel tilladt ikke at være enig med andre omkring hvordan de spiller, og tonen har da været sober hele vejen........
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 Februar 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dk11706 skrev:
|
Jeg syntes nu heller ikke jeg nedgør dem, det er vel tilladt ikke at være enig med andre omkring hvordan de spiller, og tonen har da været sober hele vejen........
|
|
|
En mulighed kunne jo også være (siden der er så stor foreskel på lydoplevelsen), at der sidder nogen derude som med B&W har fået afslørret hvor skingert og grovkornet deres udstyr i virkeligheden lyder ;-). Eller også er de til morfar lyd hvor alt lyder som om der er puttet en dyne hen over ht'erene :-D.
Lad nu bare manden være glad for hans nye højttalere :-).
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 19 Februar 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når en højttaler er skinger, er det tit fordi man ikke har været grundig nok med placeringen af den. Mange gange kan lidt mere luft til bagvæg, større afstand mellem højttalerne mere/mindre vinkling kurere den slags.
|
| Til top |
|
| |
Nissehn Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 19 Februar 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tilsluttet den Nakamichi pa7 mk.II som jeg nævnte tidligere(Klasse a/b effekt, så vidt jeg har forstået) og hold da helt ferie en lyd i forhold til receiverens outputs. Ubeskriveligt..
__________________ Mvh Christian
|
| Til top |
|
| |
Henrik 1307 Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 20 Februar 2009 kl. 02:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lol ja det var så det jeg ville kommentere efter at ha læst det her indlæg igennem....
En Denon 28XX spændt for et par B&W 803s til 40k..... og de fleste ved vist godt hvor optimistiske Denon er med deres watt måling...... godt du fik en power amp sat på din Denon...
Du ville få meget bedre lyd med er rigtig pre -forstærker i et godt mærker der matcher Din Nak pa 7
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 Februar 2009 kl. 04:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik 1307 skrev:
Lol ja det var så det jeg ville kommentere efter at ha læst det her indlæg igennem....
En Denon 28XX spændt for et par B&W 803s til 40k..... og de fleste ved vist godt hvor optimistiske Denon er med deres watt måling...... godt du fik en power amp sat på din Denon...
Du ville få meget bedre lyd med er rigtig pre -forstærker i et godt mærker der matcher Din Nak pa 7
Henrik
|
|
|
Jeg er ret sikker på at han skrev i hans første indlæg, at han har forforstærkeren som passer dertil. Er det rigtigt ?
|
| Til top |
|
| |
Henrik 1307 Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 20 Februar 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nak pa 5 er osse en effect forstærker... Og ikke for at stjæle hans tråd, men er der nogen der kender denne forstærker... : Yamaha MX-1000u det er en ca 10 år gammel power forstærker, er de High end / oki-end som stereo forstærker.. nogen der kender lyden i den og om kvaliteten af lyden er oki. Specs : http://i40.tinypic.com/2vrtws1.jpg
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|