| Forfatter |
|
Thulemanden Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Du kan ændre lyden, men ikke forbedre
konstruktionen (det er ikke helt rigtigt, man kan ofte lave
forbedringer uden at ændre konstruktionen), ændrer du lyden radikalt er
det en helt anden konstruktion Når du tager et helt andet filter og
endnu en diskant, er det jo en helt anden højttaler.
|
|
|
Jeg tror vi behøver at få et par ting opklaret her, så alt er i god orden on the record. Nu interesserer jeg mig jo for den bedste lyd for mig, mens andre, måske netop også du, interesserer dig for rene klassiske konstruktioner og nogle har endda et museumsbatteri af orignale klassikere i laden. Din interesse mener jeg ikke er et argument for, at jeg ikke oplever en sand forbedring af lyden ved at tilføje en 3. enhed i toppen. Jeg ser ikke forbindelsen mellem din interesse og min oplevelse.
Citér:
i anden gang lufter du også at vi må kigge lidt på dine andre
højttalere.
|
|
|
Det er faktisk heller ikke rigtigt. Det var Robert, som opfordrede til at billedeliggøre dem: "Lad os se dine hovedhøjttaler kreationer"
Citér:
| Jeg prøver blot at hjælpe, men hvis du ikke vil have hjælp,
så lad være at spørge om andres mening. |
|
|
Nu bad jeg jo netop ligeså heller ikke om hjælp til at forbedre hovedhøjttalerne, som du skriver (men kun SW). Så jeg leder efter en grund til at du skriver sådan. Jeg prøver virkelig at holde dine udsagn op mod virkeligheden, men spotter ikke sammenhængen.  Men det hele er måske bare god humor? En ting er sikker. Jeg forringer ikke min konstruktions lyd for at den skal være mere original. Det ligger fast. Så skulle jeg jo have skrevet i Vintage.
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop da du tager mod opfordringen om at uploade billeder og info, inviterer du til kommentarer på godt og ondt. Det er jo et selvbyggerforum, og ikke blot en forum hvor man viser sine ting.
I dette forum komme folk med deres mening, ganske enkelt for at hjælpe.
Da du har din helt egen lydfilosofi og det er helt ok. Mht. terminaler kan jeg godt hjælpe.
Der er ikke noget i vejen for at føre kablerne direkte ud af højttalerne, men et bedre kabel af OFC (oxygene free copper).
I københavn kan du få terminaler her www.danskaudioteknik.dk
På nettet er der mange steder, bland andet her www.elektronik-lavpris.dk
Monacor laver også forskellige typer og kan fås i alle elektronikforretninger og et utal af steder på nettet.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Netop da du tager mod opfordringen om at uploade billeder og info, inviterer du til kommentarer på godt og ondt. |
|
|
OK; så den ændrede forklaring kan jeg acceptere selvom det virker kryptisk i bagspejlet.  Tak for hjælpen på kabler og stik, det skal jeg med sikkerhed kunne bruge til noget. __________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til info for andre novicer og on the record, skal aktive subwoofere tilsluttes som andet sæt højttalere til forstærkeren, der således kræver både A og B udgang, altså to sæt høttalerudgange. Det kræver f.eks. HFK's aktive Argon. Forstærkere som kun har udgang til 1 sæt højttalere, som Quad 404, kræver en ekstra boks, hvor der er 1 sæt indgang og udgang til 2 sæt højttalere. Denne boks sælger HFK også heromend ikke så billigt som forventet. Korrektion: Lyngbybutikkens løsning var forkert. HT-udgang kunne sættes i SW, hvorfra 2xudgange til satellitter var parat. __________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke nødvendigt. Du kan sagtens trække højttalerkabel til sub og dine andre højttalere direkte. En speciel boks er helt unødvendig.
De fleste subwoofere har også højttalerudgang med indbygget filter. Dog er det et standardfilter, så du ved ikke helt præcist hvor der deles, men sikkert et sted mellem 80 og 150 Hz. Det har til formål at beskytte de små højttalere for bas. Hvis du anvender denne løsning skal du trække højttalerkabel fra forstærker til subwoofer og fra subwoofer videre til dine hovedhøjttalere.
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
>skal du trække højttalerkabel fra forstærker til subwoofer og fra subwoofer videre til dine hovedhøjttalere. Alletiders - det var det jeg håbede mest på. Jeg tager til HFK og ser hvad der er af stik på Argon SW, hvis de da har de annoncerede varer hjemme denne gang.
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, situationen blev, at 3 HFK-butikker i København angav, der skulle sære midler til at anvende subwooferen fra Argon på en ældre forstærker uden forberedelse til SW. 1) En omfordelerboks (2800) 2) En Car Power kondensator i ht-udgangen (2200) 3) Begge (3) højttalere sættes i forstærkerens udgang (2100)  2100 havde ikke Argon i forhandling pga butikkens størrelse, så jeg tog til den dejlige store butik på 2200, som havde rigeligt med personale og ingen kø. Hørte Argon 850 og 8. Ingen mærkbar forskel, men det var beskedent udstyr, så jeg tog den jeg synes var pænest. Sub 8. Hjem med svinet. Jeg inspicerede kritisk bagsidens væld af stik og så bl.a. med tilfredshed, at basstyrkens udgangsniveu kunne reguleres ligesom delefilteres skæring. Desuden at der ikke blot var en power on/off men tillige en auto standby, som desværre pr default ikke var slået til. Uansvarlig for hvor mange noterer sig lige det. Well, der var nogle linje ind og ud (phono) men så de tillokkende 2 sæt af indgående og udgående 'high level' højttalerterminaler. Et kig i den ualmindeligt sparsomme brugermanual på 2 sider påviste meget tydeligt , at gamle forstærkere uden sub-basudgang skulle bruge hi-level in- og outputs. Aha. Som håbet og anet via Argons omtale om at kunne tilfredsstille alle. Altså ht-kabel fra forstærkeren ned i Argon. Derpå andre HT ud fra Argon til satellitterne. Forhåndenværende strømkabel, men bedre anskaffes. Jeg fik løst mit behov  men uden hjælp fra HFK som åbenbart ikke kendte deres produkt.  Kjeldsend info var naturligvis korrekt: > skal du trække højttalerkabel fra forstærker til subwoofer og fra subwoofer videre til dine hovedhøjttalere.Nu er der rigeligt bas selv på lavt niveau. Jeg gætter på subben skal spilles til, som jeg læser HT skal, og så lige vænne mig til den nye bas udover de 8 liters, og så finde en middelvej med hovedprioritet til klassisk musik. Jeg lægger et billede op. Egentlig skal SW 'ned i hullet' på skabet, men det kræver dels et hulbor og dels nogle længere ht-kabler, jeg ikke lige har. Men det ser da OK ud foreløbig. Lyden fra bassen rumler en del synes jeg i stedet for at være tør, men lad os nu 'se' om det bliver spillet til og jeg får det justeret optimalt. Gode ht-kabler i stedet for lysnetkabler kan jo hjælpe. Bør SW stå på noget specielt når der er et hulrum under den? Kan den forbedres ved at blive skilt ad og fyldt op med dæmpningsmateriale? Prisen på 1500 var jo rimelig med moms og de mange stik og forstærker, så måske kan der investeres i en billig forbedring af den?
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der sølvcoatede kabler (van den Hul) mellem forstærker og sub woofer og jeg synes det hjalp meget. De 150 kr for 3 meter værd.
Jeg undskylder desuden at tråden hurtigt endte i færdigvare, og regner med Mod flytter den til Højttalere.
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu sker der noget. Stravinskij fra det nye koncerthus live på P2. Der er faneme liv i paukerne med subwooferen indstillet til min smag. Fedt.  En klar forbedring af subwoofere var naturligvis at sætte potentiometrene for styrke og skæring på fronten så man kan justere nemt alt efter musikgenren i stedet for at skulle rode bag på. Desuden bør powerknappen og LED-indikatoren sidde foran. Endnu bedre hvis SW havde memory eller genre presets.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thulemanden skrev:
Nu sker der noget.
Stravinskij fra det nye koncerthus live på P2. Der er faneme liv i paukerne med subwooferen indstillet til min smag. Fedt. 
En klar forbedring af subwoofere var naturligvis at sætte potentiometrene for styrke og skæring på fronten så man kan justere nemt alt efter musikgenren i stedet for at skulle rode bag på. Desuden bør powerknappen og LED-indikatoren sidde foran. Endnu bedre hvis SW havde memory eller genre presets.
|
|
|
Jeg hører så til dem der mener der kun findes én indstillinge, nemlig den rigtige - og den passer perfekt til alle genre.
Du kan dog også gå et skridt videre, hvis du gerne vil have fuld kontrol kan du kigge på Behringer DCX2496
http://www.nettomusik.dk/shop/search-1.html?keyword=DCX2496
eller Omnes DBC12 i stereoudgaven.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/verst_oa_en.htm
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg kigger på link 2's Omnes, tænker jeg på om ikke det er dobbeltkonfekt, når nu der er forstærker og delefilter i subwooferen. Jeg mener jeg allerede har denne løsning med Argon S8:

Should you wish that your loudspeakers are relieved of all lower frequencies,
just connect your loudspeakers to the subwoofer module as well (terminal 3,
pictured below). By using a 150 uF capacitor all lower frequencies will be
filtered out to make sure that your loudspeakers can concentrate on reproducing
upper bass, midrange and high frequencies.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det "eneste" som jeg umiddelbart kan se at du får er 3 PEQ (parametriske eq points) og det er nok så væsentligt - for det hjælper utroligt meget på basgengivelsen at tage toppen af rumresonanserne du uvægerligt har i dit rum. Du vil opleve at få en mere -meget mere fast og kontroleret bas, som ikke er trættende at høre på og du vil oven i købet kunne hæve niveauet på bassen. Det vil give mere liv til musikken. En del folk har nærmest bas forskrækkelse - fordi de ikke har kontrol på rumresonanserne og køber små kasser eller skære dem i frekvens eller stopper basreflexporten til...  Det synes jeg er sørgeligt for mange optagelsers rumfornemmelse kommer med de dybe toner
__________________ Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Robert, jeg leger lidt mere med indstillingerne før jeg tilfører et nyt apparat.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thulemanden skrev:
Når jeg kigger på link 2's Omnes, tænker jeg på om ikke det er dobbeltkonfekt, når nu der er forstærker og delefilter i subwooferen.
Jeg mener jeg allerede har denne løsning med Argon S8:
Should you wish that your loudspeakers are relieved of all lower frequencies, just connect your loudspeakers to the subwoofer module as well (terminal 3, pictured below). By using a 150 uF capacitor all lower frequencies will be filtered out to make sure that your loudspeakers can concentrate on reproducing upper bass, midrange and high frequencies.
|
|
|
Du er låst til nogle ganske få parametre, du har derfor ikke meget kontrol over hvad der sker. Med de løsninger jeg linker til får du væstentligt mere kontrol, og kan trimme lyden til netop dit rum.
|
| Til top |
|
| |