Emne: Truepath fra 41hz.com ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
| Nu begynder du jo bare bevidst at misforstå for at slippe for redde dig ud af en diskussion
du selv startede nedladende uden på nogen måde at have styr på dine begreber.
Vi kan godt tage den igen for Prins Knud hvis der er nødvendigt. |
|
|
Tja, det ser unægteligt omvendt ud fra min ende af 
Samtalen kunne nemt stoppe her, MEN jeg vil alligevel gøre et forsøg på at forstå din påstand
Lad os antage at vi har en 4-5" 4ohm widerange med en jævnt stigende impedans, og at vi fodrer den med højfrekvent violin musik - men for nemheds skyld lad os bare fodre forstærkeren med feks et 1khz signal
Vi antager nu at 4ohms enheden er ca 8ohm ved 1khz - og det du så påstår er at forstærkeren faktisk opfatter 4ohms enheden som egentlig værende en 8ohms enhed
Holder det virkelig
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Siankovic skrev:
| Nu begynder du jo bare bevidst at misforstå for at slippe for redde dig ud af en diskussion
du selv startede nedladende uden på nogen måde at have styr på dine begreber.
Vi kan godt tage den igen for Prins Knud hvis der er nødvendigt. |
|
|
Tja, det ser unægteligt omvendt ud fra min ende af 
Samtalen kunne nemt stoppe her, MEN jeg vil alligevel gøre et forsøg på at forstå din påstand
Lad os antage at vi har en 4-5" 4ohm widerange med en jævnt stigende impedans, og at vi fodrer den med højfrekvent violin musik - men for nemheds skyld lad os bare fodre forstærkeren med feks et 1khz signal
Vi antager nu at 4ohms enheden er ca 8ohm ved 1khz - og det du så påstår er at forstærkeren faktisk opfatter 4ohms enheden som egentlig værende en 8ohms enhed
Holder det virkelig |
|
|
Det holder, alt andet ville ikke give mening.
Bare fordi en enhed er opgivet til feks en impedans på 4 ohm så betyder det IKKE at belastningen altid vil være 4 ohm.
Så hvis impedansen er 8 Ohm ved 1 khz så er det den belastning som forstærkeren vil blive udsat for.
Impedansen på en enhed vil altid variere i takt med de frekvenser du sender igennem den.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Impedansen på en enhed vil altid variere i takt med de frekvenser du sender igennem den.
|
|
|
Og hvis vi fjerner signal kilden, dvs bare en effekt forstærker tilsluttet en fuldtone - hvilken impedans ser forstærkeren da
Hmm, at påstå at en forstærker kun ser den impedans som relaterer til det tilførte signal, det holder sgu ikke
Noget andet er at forstærkeren kun skal levere effekt i den impedans/frekvens som relaterer til et givent signal - det kan vi vist godt blive enige om - men en transistoramp er vel stort set upåvirket at frekvens relateret impedans sving, stik modsat en røramp
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
|
Og hvis vi fjerner signal kilden, dvs bare en effekt forstærker tilsluttet en fuldtone - hvilken impedans ser forstærkeren da
Hmm, at påstå at en forstærker kun ser den impedans som relaterer til det tilførte signal, det holder sgu ikke
Noget andet er at forstærkeren kun skal levere effekt i den impedans/frekvens som relaterer til et givent signal - det kan vi vist godt blive enige om - men en transistoramp er vel stort set upåvirket at frekvens relateret impedans sving, stik modsat en røramp
|
|
|
Lad os sige at den altid vil se den mindste opgivne impedans på en enhed. Hvis det nu er 4 ohm ved 30 hz så vil forstærkeren se 4 ohm, men hvis der ikke er noget signal ved 30 hz så vil forstærkeren være ret ligeglad med at det kun er 4 ohm den ser for den bliver alligevel ikke bedt om at skulle drive enheden ved 30 hz.
Det kan vi vel godt blive enige om? 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
| [
Hvis det nu er 4 ohm ved 30 hz så vil forstærkeren se 4 ohm, men hvis der ikke er noget signal ved 30 hz så vil forstærkeren være ret ligeglad med at det kun er 4 ohm den ser for den bliver alligevel ikke bedt om at skulle drive enheden ved 30 hz.
Det kan vi vel godt blive enige om? 
|
|
|
Det er måske netop der vi ikke er helt enige
Snakker vi passive delefiltre kan der måske være nogen inflydelse fra filteret - men ved aktiv drift ser forstærkeren altid enhedens laveste impedans, og så er det underordnet om det er et 1khz eller 30hz signal
4ohm skulle ikke være noget problem, men lad os antage at vi paralelkobler 4stk 4ohm enheder, men nøjes med at sende et 1khz signal, forstærkeren vil stadig se 1ohm, hvilket nok ikke er rart for enhver forstærker
Men som sagt, hvis vi taler aktiv drift for at udelukke evt indflydelse fra delefilter, så vil 2x 4ohm resultere i en 2ohms belastning, uanset hvilket signal du påtrykker forstærkeren
Vi kan dog godt blive enige om at der forskel på 2ohm i tomgang uden signal, i forhold til fuld effekt, men det gælder jo for enhver impedans og enhver forstærker
Men at drive en bas med aktivt filter der skærer ved 60hz, det hindrer for mig at se ikke forstærkeren i at se den impedans enheden har ved 80hz - da der ikke er noget filter mellem forstærkeren og basenhed, så ser forstærkeren bassens fulde impedans og frekvens, uanset signal frekvensen
Men det hele startede med hvorvidt en 4ohms stabil forstærker er rigeligt til at drive 2x "8ohms" basser, eller 1x "4ohm" bas, hvor jeg udtalte at jeg foretrækker forstærkere som er 2ohm stabile
Men nu er vi næsten derhenne hvor man kan paralelkoble 2x "4ohm" basser og stadig bevare en belastning på 4ohm
JEG påstår absolut IKKE at JEG ved hvordan det hænger sammen, MEN det som I her påstår det lyder bestemt ikke helt rigtigt i mine ører
Vi kan vist lige så godt stoppe med det her 
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi kan godt stoppe den her - næsten
Musicus må jeg ikke bede tænke over hvordan de impedanskurver som funktion af frekvens er lavet - og hvorfor producenten gør sig den ulejlighed at give os dem. Du har helt ret i at filter og rent faktisk også kabinet i høj grad ændrer impedansen på grund af henholdvis elektriske og akustiske bidrag til enheden egen impedanskurve. Men i det tilfælde har vi bare en hel højttaler at måle en impedansrespons på.
Impdansen er under alle omstændigheder afhængig af frekvensen vi kigger på. Det kan du vel se ud fra alle impedans grafer. Hvordan skulle forstærkeren så se den laveste impedans (dc-modstande) medmindre vi sendte white noise - altså samtlige frekvenser - gennem den. Altså bad den drive højttaleren ved samtlige frekvenser samtidig - og i dette tilfælde ville det ikke være så slemt, da det kun var en smule af energien, der skulle afsættes ved laveste impedans. hvis vi sendte en konstant tone med samme energi som den føromtalte white noise, men ved impedans minumum, så ville al energien skulle afsættes ved laveste impedans - og vi ville hurtigt have en forstærker i knæ.
Men jeg kan forstå at du er uenig i at impedansresponsen vi ser på grafen har indflydelse på den impedans forstærkeren ser. Men det bliver vi så bare ikke enige om. Jeg mener det nødvendigvis må være præcis den impedansrespons forstærkeren ser - og ikke bare et stykke pynt producenten medsender fordi de skal
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Impedansen er stadig vigtig hvis man laver passive filtre, hvilket de fleste tumler med - desuden vil mange frekvens unoder vise sig som takker på impedans kurven, så der er absolut god salgsværdi i at vise en jævn impedans, og ydermere er en flad impedanskurve ønskværdi og det synlige tegn på at der gjort noget for at holde induktionen nede, med de fordele det giver, jo fladere jo bedre
Men der er også enheder som har tæt på lineær impedans, feks mange bånddiskanter og nogle enheder med specielle farraday rings i svingspole gabet
Men jeg mener stadig at især ved basenheder med passive drift(højere delefrekvens) og alle enheder med aktiv drift så ser forstærkeren hele enhedens totale impedans forløb
Jeg har dog indrømmet at selvom en forstærker ser en impedans på feks 2ohm, kan forstærkerens betingelser MÅSKE lettes noget hvis den kun drives ved frekvenser hvor impedansen er højere, men den ser stadig de eventuelle 2ohm, uanset om den skal levere effekten ved en højere impedans
Prøv bare og belaste en HYpex med 1ohm - mig bekendt så slår den fra, uanset om du spiller på den ej, den registrerer bare den lave impedans, og lukker ned, uanset hvilket signal den fodres med, den er fuldstændig ligeglad med om du fodrer den med 20hz eller 20khz, den mærker bare de 1ohm, og slukker - og den gør vist mig bekendt det samme ved 2ohm, men om det er Hypex eller LCs classD husker jeg ikke men er for så vidt også ligemeget, det viser bare at den registrerer den lave impedans
edit, at impedansen påvirkes voldsomt af "passive" komponenter som farraday rings burde sige lidt om at den "synlige" frekvensafhængige impedans ikke er lig med den faktuelle impedans som forstærkeren ser - impedans forløb kan også påvirkes af feks horn, TL olign - jeg er ikke i stand til at gå dybere ind i det, men det er for mig indlysende at frekvens afhængig impedans er ikke bare en simpel modstand som belaster forstærkeren med en fast værdi - er det evt noget med dynamisk impedans, jeg mener det har været nævnt andetsteds, jeg er ikke sikker - men jeg mener bestemt at det ikke er helt så enkelt som påstået
Kort sagt, fortæller impedans kurven meget om hvordan selve højtaler enheden reagerer dynamisk på et signal, og er i mindre grad et udtryk for belastningen på forstærkeren
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 03:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
|
|
|
|
For lige at udrydde misforståelser:
Nå der ikke er signal på indgangen af en forstærker er der heller ikke signal på udgangen.
Når der ikke er noget signal på udgangen er forstærkeren ubelastet og derfor giver det ingen mening at tale om hvilken impedans din højttaler har i relation til belastning når der intet signal er.
Ved DC som jo er 0Hz (nul) er der aldrig noget signal da alm. musikmateriale ikke indeholder dc-signaler, det eneste der kan være er dc-drift i en dc-koblet forstærker, men det er en helt anden diskussion.
Værdien af DC-modstanden, som jo er den rene ohmske modstand i svingspolen har skam betydning for hvad den laveste impedans havner på, det er bare ikke ved DC som du tror, men et stykke over enhedens resonansfrekvens og før dens impedans begynder at stige som følge af selvinduktionen.
En velkonstrueret transistor-amp med lav udgangsimpedans, vil ikke have problemer med en ujævn impedans-kurve, en rørforstærker derimod kan ændre en højttalers frekvensgang betragteligt fordi dens (høje) udgangsimpedans virker som en spændingsdeler i samspil med højttaleren.
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 04:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Impedansen er stadig vigtig hvis man laver passive filtre, hvilket de fleste tumler med - desuden vil mange frekvens unoder vise sig som takker på impedans kurven, så der er absolut god salgsværdi i at vise en jævn impedans, og ydermere er en flad impedanskurve ønskværdi og det synlige tegn på at der gjort noget for at holde induktionen nede, med de fordele det giver, jo fladere jo bedre
Men der er også enheder som har tæt på lineær impedans, feks mange bånddiskanter og nogle enheder med specielle farraday rings i svingspole gabet
Men jeg mener stadig at især ved basenheder med passive drift(højere delefrekvens) og alle enheder med aktiv drift så ser forstærkeren hele enhedens totale impedans forløb
Jeg har dog indrømmet at selvom en forstærker ser en impedans på feks 2ohm, kan forstærkerens betingelser MÅSKE lettes noget hvis den kun drives ved frekvenser hvor impedansen er højere, men den ser stadig de eventuelle 2ohm, uanset om den skal levere effekten ved en højere impedans
Prøv bare og belaste en HYpex med 1ohm - mig bekendt så slår den fra, uanset om du spiller på den ej, den registrerer bare den lave impedans, og lukker ned, uanset hvilket signal den fodres med, den er fuldstændig ligeglad med om du fodrer den med 20hz eller 20khz, den mærker bare de 1ohm, og slukker - og den gør vist mig bekendt det samme ved 2ohm, men om det er Hypex eller LCs classD husker jeg ikke men er for så vidt også ligemeget, det viser bare at den registrerer den lave impedans
edit, at impedansen påvirkes voldsomt af "passive" komponenter som farraday rings burde sige lidt om at den "synlige" frekvensafhængige impedans ikke er lig med den faktuelle impedans som forstærkeren ser - impedans forløb kan også påvirkes af feks horn, TL olign - jeg er ikke i stand til at gå dybere ind i det, men det er for mig indlysende at frekvens afhængig impedans er ikke bare en simpel modstand som belaster forstærkeren med en fast værdi - er det evt noget med dynamisk impedans, jeg mener det har været nævnt andetsteds, jeg er ikke sikker - men jeg mener bestemt at det ikke er helt så enkelt som påstået
Kort sagt, fortæller impedans kurven meget om hvordan selve højtaler enheden reagerer dynamisk på et signal, og er i mindre grad et udtryk for belastningen på forstærkeren
|
|
|
Det er ikke korrekt, impedanskurven siger netop alt om belastningen af forstærkeren, men igen vi skal altså have et signal på så der løber noget strøm før vi kan tage om en belastning.
Du kan absolut ikke se på en impedanskurve hvordan en ht. vil reagere på et signal, det kan man derimod se på amplitudekarakteristikken, vandfaldsdiagram, step-responses etc.
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 04:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da utroligt som ens udtalelser kan misforstås og fordrejes
Jeg har en 1ohms stabil forstærker, så impedansen på højtaleren siger INTET om belastningen, forstærkeren er fuldstændig ligeglad, med mindre den dykker under 1ohm
En højtaler enheds impedans kan derimod fortælle en hel del om selve højtalerenheden, og det er et faktum som ikke kan diskuteres
edit, vedr dc-modstanden har jeg ikke sagt andet end at dc-modstanden er den afgørende faktor for forstærker belastningen, hvilket startede hele diskussionen - nå ja, og at en god forstærker er 2ohm stabil
Jeg bragte dc-modstanden på banen fordi mange bruger den nominelle impedans når de paralel kobler flere enheder, hvor jeg så siger at man skal regne med dc-modstanden for at kende den aktuelle belastning - hvor det så påstås at bare der ikke er musik i det område hvor impedansen er lav, så er alt på sikker grund, og det er så her min kæde hopper af
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 06:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stig skrev:
|
Nå der ikke er signal på indgangen af en forstærker er der heller ikke signal på udgangen.
Når der ikke er noget signal på udgangen er forstærkeren ubelastet og derfor giver det ingen mening at tale om hvilken impedans din højttaler har i relation til belastning når der intet signal er.
Ved DC som jo er 0Hz (nul) er der aldrig noget signal da alm. musikmateriale ikke indeholder dc-signaler, det eneste der kan være er dc-drift i en dc-koblet forstærker, men det er en helt anden diskussion.
Værdien af DC-modstanden, som jo er den rene ohmske modstand i svingspolen har skam betydning for hvad den laveste impedans havner på, det er bare ikke ved DC som du tror, men et stykke over enhedens resonansfrekvens og før dens impedans begynder at stige som følge af selvinduktionen.
En velkonstrueret transistor-amp med lav udgangsimpedans, vil ikke have problemer med en ujævn impedans-kurve, en rørforstærker derimod kan ændre en højttalers frekvensgang betragteligt fordi dens (høje) udgangsimpedans virker som en spændingsdeler i samspil med højttaleren.
Mvh. Stig
|
|
|
Du skyder mig ting i skoene som jeg ikke har noget med at gøre
Det er ikke mig der taler om dc - jeg har kun nævnt dc-modstanden er den belastning som er afgørende, intet andet - du må henvende dig til andre med det
Et ganske enkelt spørgsmål
Hvis et anlæg står tændt, men uden andet signal end den støj som signal kilden genererer, hvilken impedans belastes forstærkeren da med ?
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det er da utroligt som ens udtalelser kan misforstås og fordrejes
Det mener jeg da ikke jeg har gjort.
Jeg har en 1ohms stabil forstærker, så impedansen på højtaleren siger INTET om belastningen, forstærkeren er fuldstændig ligeglad, med mindre den dykker under 1ohm
Så må jeg spørge dig, hvorfor taler vi så overhovedet om impedanser på højttalere når du mener at disse ikke er afgørende for belastningen?
Jeg går ud fra at denne diskussion bl.a. handler om at vi ikke ønske at brænde vores forstærker af og at det er derfor vi taler om impedanser/belastning.
Tillykke med at du har en amp der kan klare 1ohms belastning, men hvis vi så sænker belastningen til 0,5 så har du problemet, og dermed er din amp ikke uafhængig af ht-impedansen.
At der i nogle amps er sikringskredsløb der slår fra ved lave impedanser er ikke relevant for det vi diskuterer.
Men for at det skal give mening skal vi stadig have et signal på udgangen, en ht der f.eks. ikke kan klare 2ohms belastning når der spilles højt vil meget vel kunne klare det når du spiller lavt, det afgørende er at udgangstransistorene er inden for deres sikre arbejdsområde.
En højtaler enheds impedans kan derimod fortælle en hel del om selve højtalerenheden, og det er et faktum som ikke kan diskuteres
Impedans-kurven for en ht. er en konsekvens af enhedens elektro-akustiske parametre, og nu skrev du jo at impedanskurven kunne vise hvordan enheden reagerer dynamisk på et signal, jeg vil da gerne se den ht.-konstruktør der kun ser på impedanskurven og derefter designer sit kabinet ud fra det. Det er Thiele-Small parametrene der er interessante.
edit, vedr dc-modstanden har jeg ikke sagt andet end at dc-modstanden er den afgørende faktor for forstærker belastningen, hvilket startede hele diskussionen - nå ja, og at en god forstærker er 2ohm stabil
Faktisk sagde du: "Så faktum er at forstærkeren ser den absolut mindste modstand, uanset hvor musiksignalet ligger, hvilket altså er dc-modstanden"
Og hvorfor taler du overhovedet om at en amp er 2 ohms stabil?, for øverst i din post postulerer du at impedansen ingen betydning har, du modsiger jo dig selv her.
Jeg bragte dc-modstanden på banen fordi mange bruger den nominelle impedans når de paralel kobler flere enheder, hvor jeg så siger at man skal regne med dc-modstanden for at kende den aktuelle belastning - hvor det så påstås at bare der ikke er musik i det område hvor impedansen er lav, så er alt på sikker grund, og det er så her min kæde hopper af
Ja og det tror jeg sker fordi du ikke er helt klar over at vores "mål" er at der ikke løber størrer strøm gennem vores udgangs transistorer end de kan klare og det kriterie er ret nemt at opfylde når der ikke er et signal på udgangen.
Mvh. Stig |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| Hvis et anlæg står tændt, men uden andet signal end den støj som signal kilden genererer, hvilken impedans belastes forstærkeren da med ? |
|
|
Det argument har jeg jo brugt tidligere - nemlig at det kun er ved white noise (og pink for den sags skyld) at vi kontinuertligt møder laveste impedans. men du hører jo ikke dc - der er nemlig ingen trykændring af luften ved dc.
Men hvis vi tager en Hypex, som du nævner - eksempelvis en UCD400, så er den specificeret til maksimalt at afgive 20A før den kvæler outputtet. Det er den eneste form for strømafhængig der er opgivet. Der er ikke nævnt et ord om impedansafhængighed - netop fordi udgangstransistorerne er fuldstændig ligeglade med hvilken impedans de ser - de er kun følsomme overfor den strøm der løber igennem dem. Det er ikke det samme som at de ikke er afhængige af impedansen de ser, men det er bare ikke sådan at de render hjem til mor fordi de ser en impedans på 1 ohm. De kan afgive 20 ampere og ikke én ampere mere. Dette er fuldstændig uafhængigt af spændingen med hvilken vi forsøger at drive højttaleren – så længe den er indenfor de +-25 til +-65 volt som Hypex modulet er designet til. Om de ser en enhed (aktiv drift) eller et delefilter før enheden (passiv drift) er de fuldstændig ligeglade med. Modulet lukker ned hvis vi prøver at drive mere end 20 ampere gennem udgangstransistorerne. Hvis vi driver modulet med +-25 volt, som er minimum, så betyder det at hvis det ser en impedans på 25V/20A = 1,25 ohm så kan det lige leve med det ved fuld udstyring. Specifikationen er faktisk 21 A. Føder vi modulet med +-65 V er laveste impedans vi kan leve med den samme udstyring 65V/20A= 3,25 ohm. Dette er i tråd med det du siger i et af dine første indlæg og som på sin vis startede hele diskussionen, og dette er en ting vi aldrig bliver uenige om; lavere forsyningsspænding giver alt andet lige en mere stabil forstærker til lavere impedanser. Dette er jo bare ohms lov. Men du skal ikke bilde mig ind at en UCD400 slår fra hvis den møder en 1 ohms impedans - der står jo heller ikke noget om dette i specifikationerne, der står kun en maksimal strøm vi kan trække ud af modulet. Giv den fire parallelkoblede mellemtoneenheder, der alle har en impedans på 3,7 ved 2kHz og fød den ved +-30 volt med en -20dB 2kHz sinustone og du vil opleve en rigtig irriterende hyletone med en strøm på eksempelvis 10 ampere – alt afhængig af inputsensitivitet og gain. Dette vil være rigtig højt - og som sagt irriterende  - men vores UCD400 modul vil spille derudaf selvom det ser en impedans på godt 0,9 ohm. Føder vi den med et -10dB signal ved samme frekvens vil vi ramme over vores 20 amperes maksimum og det slukker for outputtet. Men dette er jo helt generelt og en ting du kender når vi skruer op for en forstærker. Der kan ske et af tre ting; 1: Vi rammer forsyningsspændingen og forstærkeren forvrænger signalet, 2: Vi rammer det maksimale strømoutput før vi rammer forsyningsspændingen og forstærkerens protection-kredsløb slår outputtet fra 3: Vi oplever en grim lugt og evt. et lysglimt før vi oplever tavshed fordi forstærkeren ikke har et protection-kredsløb... En logisk ting der følger af denne udledning er at vi kan drive den mest lavimpedante højttaler med den svageste forstærker i verdenshistorien – så længe vi ikke skruer så højt op at vi rammer det maksimale strømoutput fra udgangstransistorerne. Vi kan også drive højttaleren med en UCD400 selvom højttaleren har en impedans på 0,1 ohm (UCD400 udgangsimpedans er nu negligeret) så længe vi ikke føder den med et signal der giver anledning til en udgangsspænding på mere end -+2V og derved præcis holder os indenfor strømmen på 20 A. Alt dette er tænkt med et sinussignal ved et kendt og veldefineret impedans i højttaleren nemlig den laveste.
Når du siger at der er en dynamisk impedans, som vi ikke kan måle ved statisk sweep-måling af impedansen med et fast Hz/tid sweep, så har du ret i at ved en musisk påvirkning - lad os bare kalde det en arbitrær frekvens-spændings afhængighed – så er tingene ikke simple, i og med at der er både en reaktivt induktiv og kapacitiv påvirkning dels fra svingspolen og dels fra delefiltret, som faktisk gør at vi kan opleve både højere og lavere impedans ved en given frekvens - afhængig af hvilke frekvenser og ved hvilke niveauer vi har fyldt i systemet lige inden. MEN hvis vi laver et impedans-sweep for at finde impedansresponsen, så er et af kriterierne netop at fastholde strømmen og måle spændingen som funktion af frekvensen. Hvis vi gør dette langsomt nok, så vil vi aldrig opleve andet den største - afhængigt af hastigheden selvfølgelig - reaktive induktive effekt i og med at vi hele tiden holder frekvensoutput-et fra forstærkeren og den reaktivt induktive effekt (Vi ser lige bort fra den kapacitive, da den er ved høj frekvens) så tæt på hinanden som muligt. Derved har vi hele tiden den størst mulige negative tilbageløbsstrøm kan vi kalde det. I og med at den størst mulige reaktive effekt vil være der, hvor faseforskellen mellem spændingen vi påtrykker spolen og summen af strømmen med hvilken vi driver den plus den negative tilbageløbsstrøm vi skal have forstærkeren til at modvirke. Ret beset har vi at gøre med et ligningssystem med komplekse rødder, hvor det er faseforskellen mellem spænding og strøm i både tidsdomænet og vinkel, der er afgørende for den reaktive effekt vi har, men det er en anden historie. Tidsdomænet er som sagt negligerbart ved lav sweep-hastighed. Samlet set så kan vi ikke opleve en større faseforskydning end det - op til +-90 grader - aldrig mere, da en nærmere gennemgang af grænseværdierne for det imaginære led afslører at vi holder inden for 1. og 2. kvadrant af et kartesisk koordinatsystem.
Den største faseforskydning vi vil se vil naturligvis være når vi laver et sæt af punktmålinger, hvor vi holder frekvensen fast i tidsdomænet og måler faseforskellen, men afvigelsen mellem punktmålinger og sweep er som nævnt negligerbar ved lav sweephastighed.
Dette leder frem til at hvis vi laver et sweep med lav hastighed, så vil ingen musik i verden kunne resultere i en lavere impedans ved en given frekvens end dette sweep. Derfor er den impedansmåling vi ser, præcis (med højde for at det ikke er et sæt punktmålinger med frekvensen fastholdt i tidsdomænet) udtrykket for den lavest mulige impedans vi nogensinde - ever og overhovedet - vil kunne udsætte den drivende forstærker for ved den givne frekvens. Uanset hvilket signal - musik, white noise eller sinus - vi føder højttaleren med.
Der er helt sikkert meget erfaring angående passive filtre og højttalerbygning folk kan videregive som ren empiri, da det er alt for komplekst til at stille den samlede respons af hele systemet op i formler som nogen kan overskue, men isoleret set er impedans ikke en egenskab, der ikke kan kvantificeres. At vi skal til at anvende eksempelvis komplekse tal og systemer for at beskrive det matematisk gør måske at nogle bakker ud i stedet for at forklare det, men det gør det jo ikke til hokus pokus. Deraf følger også at producenterne kan give os et specifikt mål for det nemlig i form at en – med forbehold for ovenstående (små) approksimationer angående lav sweep-hastighed – næsten 100 % korrekt impedansrepons af deres produkter. Dem kan man faktisk stole på hvad angår de enkelte enheder i fri luft eller konstant (stort) volumen, men dog ikke af den samlede højttaler. Ved den samlede højttaler ville det nemlig kun passe være ved en given effekt ad gangen - for at gøre det helt forvirrende – hvilket jo nok er grunden til at de ikke gør det. Ved en enhed ophængt i fri luft eller stort volumen er der nemlig ikke en fjedereffekt af luften i et kabinet at tage højde for, som der er i en samlet højttaler, da dette har en effekt på det akustiske bidrag til impedansen af systemet. Men man kunne sagtens lave disse og give os impedansresponsen ved forskellige effekter. Vi nemlig aldrig ud over de +-90 grader i faseforskydning medmindre vi tilsætter et pludseligt negativt volumenbidrag til vores kabinet - eksempelvis i form af en input-styret støvsuger, og derved ryger vi stadigvæk ikke under den målte impedansrespons med lav sweep-hastighed – men nu ryger jeg ud af en ren akademisk tangent…
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Stig skrev:
|
Mvh. Stig
|
|
|
Du skyder mig ting i skoene som jeg ikke har noget med at gøre
Det er ikke mig der taler om dc - jeg har kun nævnt dc-modstanden er den belastning som er afgørende, intet andet - du må henvende dig til andre med det
Et ganske enkelt spørgsmål
Hvis et anlæg står tændt, men uden andet signal end den støj som signal kilden genererer, hvilken impedans belastes forstærkeren da med ?
|
|
|
Belastning i denne sammenhæng kan mene 2 ting:
a. Den impedans højttaleren som er tilsluttet vores amp-udgang har.
b. Det strømtræk der kommer i vores udgangstrin, som resultat af impedansen af ht., musikmaterialet, hvor højt der er skruet op, strømforsyningens dimensionering etc.
Så svaret på det spørgsmål er a.
Men det er b. der er interessant og relevant, der er jo heller ingen der tænder for deres forstærker uden signal på og derefter konkluderer at når den kan klare det kan jeg bare sætte en hvilken som helst ht. på og spille som jeg har lyst til.
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fremgår vist ret tydeligt at jeg kun har nævnt højtalerens dc-modstand, og aldrig omtalt eller sammenholdt det med forstærkerens dc - det var andre som lavede den sammenligning
Så det I siger er at vi roligt kan paralel koble 4x "8ohms" sub enheder, da de stadig vil være min 4ohm for forstærkeren, eller at 2x "4ohms" sub enheder i paralel vil forblive at være 4ohm
Det er godt nyt som jeg ikke er stødt på før og synes jeg da bestemt det er ret gode nyheder - og det er bestemt ikke sarkastisk,
jeg synes faktisk det er interessant og en god oplysning da jeg har kig på nogle 4ohms XXLS som jeg har set bort fra at bruge i paralel, men det er måske alligevel en mulighed
http://www.tymphany.com/830952 nom 4ohm, min 3ohm, dc 2.6 ohm - dc modstand synes nu alligevel ikke at være lig med minimum impedansen over Fs - faktisk har jeg altid antaget at dc-modstanden er "impedansen" under enhedens Fs, og bemærk venligst at jeg aldrig har sagt ved dc
Eller at jeg i det mindste kan bruge "nominel" impedans på 4ohm til beregning, og helt kan se bort fra minimums impedansen på 3ohm(Zmin)
Findes der nogen "forskning" eller evt målinger som godtgør jeres påstand
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stig skrev:
|
b. Det strømtræk der kommer i vores udgangstrin, som resultat af impedansen af ht., musikmaterialet, hvor højt der er skruet op, strømforsyningens dimensionering etc.
Men det er b. der er interessant og relevant, der er jo heller ingen der tænder for deres forstærker uden signal på og derefter konkluderer at når den kan klare det kan jeg bare sætte en hvilken som helst ht. på og spille som jeg har lyst til.
Mvh. Stig
|
|
|
Tak, så er trods alt enige om at forstærkeren ser højtalerens laveste impedans, i "hvile" og uden musik, og at forstærkeren optimalt bør være dimensioneret til denne impedans
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Stig skrev:
|
Mvh. Stig
|
|
|
Tak, så er trods alt enige om at forstærkeren ser højtalerens laveste impedans, i "hvile" og uden musik, og at forstærkeren optimalt bør være dimensioneret til denne impedans
|
|
|
Hvis du mener at en amp skal være dimensioneret til at klare en given belastning uden at der er signal på udgangen (i hvile - uden musik) har jeg meget svært ved at se din pointe.
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det fremgår vist ret tydeligt at jeg kun har nævnt højtalerens dc-modstand, og aldrig omtalt eller sammenholdt det med forstærkerens dc - det var andre som lavede den sammenligning
Det har jeg heller ikke påstået.
Så det I siger er at vi roligt kan paralel koble 4x "8ohms" sub enheder, da de stadig vil være min 4ohm for forstærkeren, eller at 2x "4ohms" sub enheder i paralel vil forblive at være 4ohm
Det er ohms lov der gælder: Hvis du parallelkobler 2 ens modstande vil den resulterende impedans blive det halve af den ene dvs. at 2 af dine 8ohms enheder i parallel giver 4 ohm, alle dine 4 enheder i parallel vil give 2 ohm alt i alt. Jeg har ikke udtalt mig om du roligt kan gøre det, det kommer an på flere ting, se nedenfor.
Du kan iøvrigt sagtens sætte dine enheder i serie 2 og 2 og så sætte de 2 sæt i parallel så havner du på 8 ohm alt i alt, og du spolerer ikke Qt som mange tror.
Det er godt nyt som jeg ikke er stødt på før og synes jeg da bestemt det er ret gode nyheder - og det er bestemt ikke sarkastisk,
jeg synes faktisk det er interessant og en god oplysning da jeg har kig på nogle 4ohms XXLS som jeg har set bort fra at bruge i paralel, men det er måske alligevel en mulighed
Det kommer jo an på din forstærker, dine spillevaner, om du bruger aktivt eq etc. dine Hypex burde kunne klare opgaven vil jeg vurdere.
http://www.tymphany.com/830952 nom 4ohm, min 3ohm, dc 2.6 ohm - dc modstand synes nu alligevel ikke at være lig med minimum impedansen over Fs - faktisk har jeg altid antaget at dc-modstanden er "impedansen" under enhedens Fs, og bemærk venligst at jeg aldrig har sagt ved dc
dc-modstanden er impedansen ved 0Hz (nul) og intet andet, det ligger jo i ordet, du kan ikke bruge denne betegnelse ved nogen anden frekvens (ac), det er meningsløst!
Eller at jeg i det mindste kan bruge "nominel" impedans på 4ohm til beregning, og helt kan se bort fra minimums impedansen på 3ohm(Zmin)
Findes der nogen "forskning" eller evt målinger som godtgør jeres påstand
Hvilken påstand? Det der bliver opponeret imod er din indledende påstand om at det er impedansen ved dc der afgør belastningen, samt at du tror at det er relevant at belaste en amp uden signal på udgangen, samt at du tror at impedansen ikke har betydning for for belastningen selvom du hele tiden taler om denne.
Jeg tror ikke det er frugtbart at fortsætte yderligere ud af denne tangent, lad os hellere snakke om de herlige kits fra 41Hz som Bassøe lagde op til.
Mvh. Stig
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stig skrev:
| [
Hvis du mener at en amp skal være dimensioneret til at klare en given belastning uden at der er signal på udgangen (i hvile - uden musik) har jeg meget svært ved at se din pointe.
Mvh. Stig
|
|
|
Det er vel under normale forhold højst usandsynligt at der ikke vil være musik/signal ved denne laveste impedans
Jeg indrømmer at undtagelsen måske kan være en sub som har stejlt aktivt lowpass ved 40hz, og stejlt aktivt highpass ved 20hz - men jeg synes ærlig talt det lyder lidt til at være baseret på marginaliseret under dimensionering
Hvis man ser på linket til XXLS bassen er det jo helt tydeligt at den reelt er på 3ohm, og ikke 4ohm
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|