Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Betratninger om motion judder m.m. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

jeg skifter opløsning alt efter om det er en HD kanal eller ej. Det hakkeri jeg har er ikke relateret til motion judder, men snarere en fejl på boksens software (som vist i øvrigt skulle rettes i denne uge). Men til SD kanaler bruger jeg som udgangspunkt 576i, men igen, jeg har min videoscaler til at deinterlace og opkalere. Jeg har faktisk ikke prøvet uden, men prøv at pille ved biograf indstillingerne på tv'et

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2008
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Brasch -> Det er rigtigt, jeg har vist ikke nævnt mit setup udover htpc'en. Jeg har ikke noget tv, men en projektor: Sanyo PLV-Z3000, og min receiver er en Harman/kardon AV 355.

Angående afspilning af DVD, ville det så være en idé at sætte mit grafikkort til 1080i50, når jeg ser DVD? Jeg har ikke afprøvet det, men for mig burde det være sådan rent logisk.
Til top Vis xavis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xavis

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Dare_Devil -> Du sagde tidligere, at jeg via signal-infoknappen på min projektor kunne se, hvilken frekvens m.m. min projektor modtager. Lige meget hvilken opløsning og frekvens jeg indstiller mit grafikkort til, vises der:

Signal: D-1080p
H-sync freq.: 56.2 KHz
V-sync freq: 50 Hz
Deep color: 10 bit

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

xavis skrev:
Brasch -> Det er rigtigt, jeg har vist ikke nævnt mit setup udover htpc'en. Jeg har ikke noget tv, men en projektor: Sanyo PLV-Z3000, og min receiver er en Harman/kardon AV 355.

Angående afspilning af DVD, ville det så være en idé at sætte mit grafikkort til 1080i50, når jeg ser DVD? Jeg har ikke afprøvet det, men for mig burde det være sådan rent logisk.

det synes jeg ikke rigtigt vil give nogen mening, enten 576i el. 1080p, altså enten projektorens native eller kildematerialet. Men du kan prøve dig frem, det kan jo være at enten pc'en eller projektoren er væsentlig bedre til enten opskalering og/eller deinterlacing. Jeg ved ikke rigtigt hvordan diverse pc'er deinterlacer og opskalerer,  men der burde jo være større potentiale pga. en noget kraftigere CPU end i diverse tv og projektorer. Jeg tvivler dog alligevel stærkt på at der findes ret mange grafikkort der er specielt egnede til det. Rent hardwaremæssigt tror jeg ikke det er de bedste chips der som udgangspunkt sidder på grafikkortet, men rent softwaremæssigt bør det kunne være langt bedre, da softwaren ikke er begrænset af en relativt lille og hastighedsbegrænset DSP. Jeg er dog meget nysgerrig, hvis der er nogen der har gode erfaringer med en PC baseret løsning fremfor en dedikeret videoscaler.

Udover at jeg ikke kan finde en software der lige umiddelbart passer mig, så er jeg lidt i tvivl rent hardware mæssigt. Jeg har overvejet et setup med Asus Xonar HD 1.3 og et grafikkort, men vil de "arbejde" sammen sådan at jeg ikke skal bruge 2 HDMI outputs til det samme signal?

xavis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2009 kl. 04:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Nå, nu har jeg brug for lidt hjælp igen. Jeg har de sidste par dage prøvet at rode meget med lyden i mit system, da jeg blev opmærksom på, at den ikke spytter en ordentlig surround ud.

Jeg er kommet så langt, at jeg har ændret et par ting i BIOS, samt afinstalleret drivere, der konfliktede. Hvis der er nogle af jer, der kender mit bundkort eller kan sætte sig ind i indstillingerne, så har jeg i BIOS gjort følgende: Onboard audio: Disabled; HdMI Audio: Auto.

På bundkortets medfølgende driver-cd har jeg kun installeret NVIDIAs HDMI Audio Driver (altså ikke Realteks HD Audio Driver (mener jeg den hedder), da den driver vistnok hører sammen med omtalte 'Onboard audio'). Jeg har så været inde i indstillingerne for lyd i Kontrolpanel og angive, at jeg har et 5.1-system.

Jeg har brugt en bestemt dvd (Tiësto - Elements of Life) som reference, som har et Dolby Digital 5.1-lydspor, og jeg har anvendt PowerDVD til at afspille den med. Jeg sidder fast nu ved, at der ikke er noget lyd overhovedet ved afspilningen, kun video. Jeg har været inde og prøve at ændre på lydindstillingerne i PowerDVD, hvor jeg har følgende valgmuligheder:

Under "Speaker Environment" kan jeg kun vælge "Use HDMI (current Vista setting)", så det er som det skal være.
Under "Output mode" kan jeg så vælge enten 1) PCM decoded by PowerDVD; eller 2) Non-decoded Dolby Digital/DTS audio to external device), hvor det så er 2'eren, jeg har valgt, da jeg går ud fra, lyden skal passere så uberørt som muligt ud til højttalerne.

To ting, der yderligere indikerer problemer: 1) Hvis jeg spoler i videoen går den helt i stå; og 2) i "Lydstyrke" (højreklik på den hvide højttaler nede i system tray og vælg "Åbn lydstyrke") registreres der ikke noget lyd. PowerDVD står dog dernede, men det ser ikke ud som om, der bliver spyttet noget lyd igennem! Der er selvfølgelig skruet op både i PowerDVD og i Windows!

Jeg håber inderligt, der er seje mennesker derude, der kan hjælpe mig med disse problemer!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes