Emne: 50" fladskærm ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
lennon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
OttoAV har lige haft dette indlæg som belyser LCD problematikken, ovre på Recordere.dk :
". . .Når jeg så udtaler at LCD af natur ikke egner sig ret godt til at gengive billederne korrekt (der sker dog store fremskridt, herunder LED, men tv'et bliver ikke automatisk godt fordi der benyttes LED), så er det fordi de standarder vi arbejder med inden for tv- og film-gengivelse er udarbejdet ud fra hvordan et billedrør fungerer. Det var dén teknologi man havde da man lavede standarderne, og man kan ikke bare lave standarden om, fordi systemet er nødt til at være bagud-kompatibelt. Ethvert tv's opgave, uanset hvilken teknologi det benytter, er derfor at emulere et billedrør - det skal kort sagt gengive billedet sådan som et billedrør i samme størrelse ville have gjort, hvis det fandtes (et billedrør der overholder standarderne, forstås - det er ikke alle billedrør der gør det...). Et plasma-tv er kort fortalt en videreudvikling af billedrøret, der er en række lighedspunkter i måden et plasma-tv og et billedrør gengiver billedet på. Et LCD-panel har derimod en helt anderledes virkemåde end billedrør og plasma. Det kan være lidt svært at gennemskue, men det betyder at det er sværere at få et LCD til at "ligne" et billedrør, i måden den gengiver billedet på. Jeg vil ikke sige at det er umuligt, men det er sværere.
Dette er faktisk et stort problem for studierne selv i disse år. Der produceres ikke længere billedrørs-monitorer der kan benyttes i studierne, så efterhånden som monitorerne i studierne slides op, må studierne lede efter alternativer. Og de har generelt store problemer med at finde LCD-monitorer af tilfredsstillende kvalitet, der kan benyttes som alternativ til billedrørs-monitorerne. De få der findes, ligger fra 100-250.000,- for 20-24" monitorer. Mens plasma er en glimrende teknologi at benytte som stue-tv, egner de sig af forskellige årsager ikke rigtigt som nærfelts-monitor i et arbejdsmiljø. De er svære at placere i de fleste studier, og brugen af dithering er et problem når man sidder så tæt på som man ville gøre i studierne.
Derfor går udviklingen i studierne lige nu faktisk imod at benytte projektorer som reference-display i stedet. Gode projektorer kan levere meget mere korrekte billeder end de bedste fladskærms-monitorer, når de er korrekt kalibreret, samtidig med at billedet er stort nok til at gengive 1080P optimalt. Og nok så væsentligt, der findes flere projektorer på markedet der fra bunden netop er designet til at emulere CRT, dvs. gengive billedet meget korrekt, i stedet for at sætte producentens eget fingeraftryk på gengivelsen. Det skyldes paradoksalt nok delvist at flertallet af projektorerne sælges uden at køberne har set billedet først! TV'ene har det "problem" at folk har mulighed for at se dem før købet, og så vælger producenterne at levere "pumpede" billeder med fuld skrald på lys og farve, så folk bliver "imponerede" nede i butikkerne. Det er dén imponator-effekt en producent som Philips lever på - man forsøger ikke at levere billeder der fungerer godt hjemme i stuen, man leverer billeder der sælger godt i butikkerne. Nogle tv kan "reddes", og justeres til et tilnærmelsesvist korrekt billede alligevel, andre kan ikke (eller rettere, de kan ikke reddes nok til at blive interessante, alle tv jeg har mødt har kunnet forbedres i forhold til standard-indstillingen). . . "
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Hermann
Jeg tror ikke du skal bekymre dig for meget omkring det med ekstra bokse, det er sikkert bare et spørgsmål om tid før de kommer og kan erstatte flere ting. f.eks som de gør nu med at erstatte harddisk optager og selector ved at kombinere dem, mon ikke det vil blive mere integreret med evt blu-ray, surround sound, internet radio osv. ?
Jeg er glad for min selector fra yousee(på trods af de skavanker den har pt) jeg elsker den simple måde den er bygget op på med bl.a programering af optagelser, pause livetv, at epg'en tager oplysninger med på det optagede, radio kanalerne og det sidste nye(er ikke helt 100% ok endnu) "start forfra", ja den er faktisk så simpel at konen kan finde ud af den uden at have haft bogen i hånden....
Lennon da jeg læste tråden sad jeg faktisk og tænkte på samme tråd fra recordere, den er her og super spændene http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56579& PN=1
Skal lige siges at el giganten køre tilbud på pioneer 5090h til 16.999,- (ikke fordi jeg er spicelt fan af dem, men det er nemt at smutte hen og hente et.) du får lige de her
http://www.hdtvtest.co.uk/Pioneer-PDP-LX5090/ http://whathifi.com/Review/Pioneer-PDP-LX5090/
|
| Til top |
|
| |
Kratz Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun erklære mig enig med de fleste indlæg der har været indtil nu.
Det absolut bedste TV du kan få pt er et Pioneer, og sådan som priserne er raslet ned den seneste tid er det jo nærmest et røverkøb! Du kan få et 50 tommer LX-5090 til samme pris jeg gav for en 42 tommer Panasonic PZ800 for mindre end et år siden. Hvis jeg skulle købe TV i dag ville der ikke være nogen tvivl (selv om jeg egentlig ikke har plads til 50 tommer...)
Hvis du skulle beslutte dig for dette TV, husk at købe H modellen (5090H), da det er den eneste med MPEG4. Samtidig vil jeg gerne korrigere en fejl i tidligere indlæg. PZ800 fra Panasonic har også MPEG4. Begge TV mangler dog som beskrevet DVB-C tuner, som du tydeligvis går meget op i.
Jeg vil på det kraftigste anbefale du kigger nærmere på Panasonic's 2009 modeller, som både har DVB-C og MPEG4. Disse TV er netop nu på vej på markedet, og selv om der fortsat mangler seriøse tests (udover X10, som hører til i low-end segmentet) forventer jeg klart at G og V serien kommer til at slå W4500 med flere længder.
Nu kan jeg ikke helt huske lancerings datoerne for disse serier, men du kan godt komme til at vente til maj-juni, så det afhænger også lidt af hvor tålmodig du er. X10 skulle allerede være på markedet.
|
| Til top |
|
| |
Chronos Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Står selv og vil til at købe PZ800'eren.
Eneste der får mig til at halte lidt er at jeg har hørt nogle rygter om at det TV nok kan larme lidt, især for en der er vant til 100% lydløst TV, har dette noget på sig?
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chronos skrev:
Står selv og vil til at købe PZ800'eren.
Eneste der får mig til at halte lidt er at jeg har hørt nogle rygter om at det TV nok kan larme lidt, især for en der er vant til 100% lydløst TV, har dette noget på sig?
|
|
|
Har lige købt 50PZ800, og ja, der er lidt lyd fra en del blæsere bag på TV'et. Om det er et problem for dig er op til dig at vurdere, men du kan kun finde ud af det i din stue, da du umuligt kan høre dem i selv en stille butik. Min kone, der normalt kan høre alt den slags, lagde først mærke til denne lyd, efter nogle dage, så det er ikke slemt, men jeg vil heller ikke påstå at det ikke kan høres, når der ikke er lyd på det, man ser, og der ellers er stille i stuen. __________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
Kratz Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil påstå at blæserne på min 42PZ800 kun kan høres hvis du stikker hovedet bag ved TV'et!
Og det gør man vel immervæk ikke så tit
Men det kan godt tyde på det varierer fra TV til TV. Mener jeg har hørt om andre som brokker sig over blæserne i PZ85.
|
| Til top |
|
| |
Sune Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også 50" PZ800, den har 3 x 80mm blæser, og ja de kan høres, men det er en behalig summen...
Men kan ik høres hvis man ser tv og har lyd på :)
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sune Thomsen skrev:
Jeg har også 50" PZ800, den har 3 x 80mm blæser, og ja de kan høres, men det er en behalig summen...
Men kan ik høres hvis man ser tv og har lyd på :) |
|
|
Enig, det kan ikke sammenlignes med f.eks. blæserstøjen fra en computer, der er meget mere "tilstedeværende", IMHO... Blæserne i PZ800 kører relativt langsomt ved normal brug, så vidt jeg kan bedømme. __________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
greve skrev:
Sune Thomsen skrev:
|
Men kan ik høres hvis man ser tv og har lyd på :)
|
|
|
Enig, det kan ikke sammenlignes med f.eks. blæserstøjen fra en computer, der er meget mere "tilstedeværende", IMHO... Blæserne i PZ800 kører relativt langsomt ved normal brug, så vidt jeg kan bedømme.
|
|
|
det bør de vel også gøre i en pc med mindre man overclocker __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil undlade at blande mig i debatten om, hvilket fabrikat skærm, der skal anbefales - men jeg vil fortælle om mit setup:
Jeg har et TV med analog tuner. Den bliver ikke brugt - overhovedet. Jeg modtager mit signal af 2 veje: DVB-T (jordbaseret, digitalt) fra egen antenne + DVB-S (Satellit). Begge signaler går til en boks med 2 DVB-S + 1 DVB-T tuner samt en harddisk. Boksen er forbundet til mit TV med HDMI. Jeg har desuden en DVD-afspiller samt sorround - sidstnævnte holder vi ude for nemhedens skyld.
Jeg har købt en Logitech Harmony fjernbetjening. Med den fungerer alt (inkl. sorround) som 1 apparat. Børnene tager fjernbetjeningen, trykker på "Se TV" - og det hele indstiller sig automatisk. Når man justerer volumen, reagerer forstærkeren, når man skifter kanal, reagerer satellitboken, når man trykker pause, optages på harddisken og man kan se signalet forskudt. Kvaliteten er hele tiden i top, da alt er holdt digitalt. Man kan optage 2 udsendelser og se en 3. samtidig. Kanallister kan blandes på tværs af DVB-S og -T.
Vil man se DVD, trykker man blot på "Se DVD" - og alt indstiller sig automatisk til dette.
Løsningen indebærer jo en løs tunerboks (med harddisk) - og dermed i princippet en ekstra boks, men brugervenligheden er højere end på en løsning med en harddiskoptager (m/u DVD) og et TV med egen tuner.
Når sendestandarden skifter eller der kommer nye muligheder, skifter jeg en relativt billig boks, omprogrammerer min fjernbetjening - og har omgående forbedringer for få penge, samtidig med at brugervenligheden er intakt.
Den Logitech fjernbetjening, jeg har valgt, kræver ikke at boksen står synligt. Den kan gemmes væk i et skab og stadig betjenes. Faktisk har jeg videresendt signalet fra min tunerboks/satellitboks til resten af huset, og betjener den fra soveværelse, køkken, kontor etc.
Blot et input i debatten om brugervenlighed og løse bokse......
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har iøvrigt spurgt Boxer om godkendelse af Pioneer 5090H, de vil ikke udtale sig specifikt om det, men hvis tv'et indeholder MPEG 4 DVB-T tuner bør det som udgangspunkt virke.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
|
Jeg vil undlade at blande mig i debatten om, hvilket fabrikat skærm, der skal anbefales - men jeg vil fortælle om mit setup:
Jeg har et TV med analog tuner. Den bliver ikke brugt - overhovedet. Jeg modtager mit signal af 2 veje: DVB-T (jordbaseret, digitalt) fra egen antenne + DVB-S (Satellit). Begge signaler går til en boks med 2 DVB-S + 1 DVB-T tuner samt en harddisk. Boksen er forbundet til mit TV med HDMI. Jeg har desuden en DVD-afspiller samt sorround - sidstnævnte holder vi ude for nemhedens skyld.
Jeg har købt en Logitech Harmony fjernbetjening. Med den fungerer alt (inkl. sorround) som 1 apparat. Børnene tager fjernbetjeningen, trykker på "Se TV" - og det hele indstiller sig automatisk. Når man justerer volumen, reagerer forstærkeren, når man skifter kanal, reagerer satellitboken, når man trykker pause, optages på harddisken og man kan se signalet forskudt. Kvaliteten er hele tiden i top, da alt er holdt digitalt. Man kan optage 2 udsendelser og se en 3. samtidig. Kanallister kan blandes på tværs af DVB-S og -T.
Vil man se DVD, trykker man blot på "Se DVD" - og alt indstiller sig automatisk til dette.
Løsningen indebærer jo en løs tunerboks (med harddisk) - og dermed i princippet en ekstra boks, men brugervenligheden er højere end på en løsning med en harddiskoptager (m/u DVD) og et TV med egen tuner.
Når sendestandarden skifter eller der kommer nye muligheder, skifter jeg en relativt billig boks, omprogrammerer min fjernbetjening - og har omgående forbedringer for få penge, samtidig med at brugervenligheden er intakt.
Den Logitech fjernbetjening, jeg har valgt, kræver ikke at boksen står synligt. Den kan gemmes væk i et skab og stadig betjenes. Faktisk har jeg videresendt signalet fra min tunerboks/satellitboks til resten af huset, og betjener den fra soveværelse, køkken, kontor etc.
|
|
|
dreambox? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
Blot et input i debatten om brugervenlighed og løse bokse...... |
|
|
En næsten eksakt kopi af mit setup  Jeg vil gerne tilslutte mig dine lovprisninger af Logitech Harmony. Med sådan en kan vel næsten ethvert menneske programmere en programmerbar fjernbetjening til maksimal brugervenlighed - den har ikke helt samme fleksibilitet som Pronto-typerne (som jeg ellers har sværget til de sidste ca. 10 år) men disse kræver til gengæld (næsten) en ingeniør-uddanelse at få til at spille optimalt. Jeg tror at en del menneskers angst for ikke at have alt i TV'et bunder i manglende forståelse af teknikken samt mulighederne med moderne fjernbetjeninger. Du beskriver fint den langsigtede fleksibilitet og pris-effektivitet af et setup, hvor man - populært sagt - holder skidt for sig og snot for sig. __________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
greve skrev:
| den har ikke helt samme fleksibilitet som Pronto-typerne (som jeg ellers har sværget til de sidste ca. 10 år) men disse kræver til gengæld (næsten) en ingeniør-uddanelse at få til at spille optimalt. |
|
|
det kræver i hvert fald helst er par års erfaring med programmering i javascript hvis man gerne selv vil gøre, men til gengæld fås det ikke mere brugervenligt når man bruger 2-vejs kommunikation. Det kan man desværre ikke med yousees HD bokse (sådan lige umiddelbart). __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
kaso skrev:
|
|
|
|
dreambox?
|
|
|
Nope - Sagem HD PVR 101-ST (Canal Digital godkendt HD modtager)
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
greve skrev:
| Panasonic 50PZ800 er ret billigt for tiden (lige over 13.000 de steder, der har det på lager). Det er et kanon TV. Der er dog ikke MPEG4 dekoder. |
|
|
At PZ800 ikke har MPEG4 dekoder forstå jeg ikke helt. Hvad det så denne kort interface bagpå tvét....? Efter hvad jeg i farten mener at ha forstået, var det netop til MPEG4. Men et system Panasonic ikke yder service på, for opdatering på bla. Dette tv. PZ800 modellen er ikke eneste tidl. Model i forh. Til de nye. Der har denne mulighed.
Giver Hr. Greve ret i at det er et super tv. Og støj, er ikke et problem. Da denne støj er ret svag, og ja behagelig.
Om nye udgaver så meget bedre, må tiden vise. En kommende model som jeg ikke kunne vente på. Til den lave pris PZ800 kunne fåes til. pga. Tilskuds ydelse fra Pana selv, om pris dumpings salg. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evolator skrev:
greve skrev:
| Panasonic 50PZ800 er ret billigt for tiden (lige over 13.000 de steder, der har det på lager). Det er et kanon TV. Der er dog ikke MPEG4 dekoder. |
|
|
At PZ800 ikke har MPEG4 dekoder forstå jeg ikke helt. Hvad det så denne kort interface bagpå tvét....? Efter hvad jeg i farten mener at ha forstået, var det netop til MPEG4. Men et system Panasonic ikke yder service på, for opdatering på bla. Dette tv. PZ800 modellen er ikke eneste tidl. Model i forh. Til de nye. Der har denne mulighed.
Giver Hr. Greve ret i at det er et super tv. Og støj, er ikke et problem. Da denne støj er ret svag, og ja behagelig.
Om V10 udgaven er så meget bedre, må tiden vise. En kommende model som jeg ikke kunne vente på. Til den lave pris PZ800 kunne fåes til. pga. Tilskuds ydelse fra Pana selv, om pris dumpings salg.
|
|
|
skulle det mon ikke være til feks. boxer tv
smeden __________________ Besøg min stue her
Mygear
Vestsjællands HiFi-Klub
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.... det kan nemt være. Dermed også MPEG4 indtag. Som top modellen skulle være ene om at ha. Derfor ikke PZ80/85
__________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
100% skal du vælge pioneer, det er godt nok lidt dyrer, men hvis du vil op i den størrelse så er det, eneste valg efter min mening!
Har lige selv købt pdp-lx5090 og hold da helt kæft hvor er det et godt fjernsyn.
Det har ikke MPEG4 og DLNA, men hvis du ikke køre alm. antenne kan det være ligegyldigt og hvis du har en PS3 har den DLNA __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pio LX5090H er helt sikkert et fint tv. Er jeg slet ikke i tvivl om, når så mange forguder det. Flere tallet må have ret jo.
Husker selv da jeg havde Pio PDP 50"507XD. Med 4000-1. Det blev jeg aldrig glad for. Kontrasten var bare ikke helt god. Sort var ikke så godt sort. Der var mit første Pana PV600 en tand bedre. Men også kun lige lidt. Og hvis også eneste gang Pana i sin tid viste sig bedre. Så kom Pioneer med deres bla. PDP-4280 med 16000-1. Så var det slag klart vundet.
Men grunden til jeg valgte Panasonic igen igen. Er mest grundet vane, af den daglig betjening. Der tiltaler mig bedre. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|