Emne: Retningsbestemt højttalerkabel ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Og så vil jeg mene at et lidt ironisk/sarkastisk svar som der var tale om her reelt også besvarer spørgsmålet - og dermed har opfyldt trådens formål, uden at gøre anden skade end at give folk med lidt humor (for de må da findes - selv blandt hifinørder..?) lidt at smile af... 
|
|
|
Enig, men man burde måske fraråde brug af humor i tweaks-forum da nogle brugere er ret nærtagende omkring den slags. Der er ting indenfor hifi man bare ikke spøger med. Min teori om hvorfor det er sådan, vil jeg undlade at skrive for ikke at puste mere til ilden. 
|
| Til top |
|
| |
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he, modsat andre herinde finder jeg faktisk flere af svarene i denne tråd ret sjove  Anyway... Jeg har været på "kursus" i kabler fra flere mærker, grundet mit arbejde. Fx. kan jeg nævne at QED ikke mener det har noget at sige. Tara Labs mener, at et kabel kan vende begge veje når det er nyt, men at det bliver tilspillet i den retning det bliver brugt i. Så hvis man én gang har vendt det på én måde skal men vende det sådan igen, hvis det har været taget af, ellers skal det tilspilles igen. Derfor er der pile på deres kabler. Van Den Hul, mener også at et kabel bliver spillet til, men til forskel mener de så, at bare det at du flytter på kablet ødelægges tilspilningen. Altså, hvis du lyfter i kablet for at støvsuge under hvor det ligger, så er tilspilningen røget, og du skal starte forfra. Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet nogle at teorierne af i praksis, men synes at det er ret sjovt at der kan være så forskellige meninger (selvom de ikke selv kalder det meninger, men facts) om det samme emne. Hvis der var noget om det, må det jo være ret let at påvise...  Jeg kan se idéen i det, hvis det er et simi-balanceret kabel. Altså et skærmet kabel, hvor skærmen kun skal have fat i afsender-enden. På den anden side, kan man jo bare vende kablet som der foreskrives at det skal vende. Hvis der er noget om det, har man gjort det rigtigt. Hvis det ikke er noget om det, tja, så har man vel også gjort det rigtigt.... 
__________________ www.headgear.dk
Et rent høretelefon-site
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Munken skrev:
He he, modsat andre herinde finder jeg faktisk flere af svarene i denne tråd ret sjove
Anyway... Jeg har været på "kursus" i kabler fra flere mærker, grundet mit arbejde.
Fx. kan jeg nævne at QED ikke mener det har noget at sige.
Tara Labs mener, at et kabel kan vende begge veje når det er nyt, men at det bliver tilspillet i den retning det bliver brugt i. Så hvis man én gang har vendt det på én måde skal men vende det sådan igen, hvis det har været taget af, ellers skal det tilspilles igen. Derfor er der pile på deres kabler.
Van Den Hul, mener også at et kabel bliver spillet til, men til forskel mener de så, at bare det at du flytter på kablet ødelægges tilspilningen. Altså, hvis du lyfter i kablet for at støvsuge under hvor det ligger, så er tilspilningen røget, og du skal starte forfra.
Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet nogle at teorierne af i praksis, men synes at det er ret sjovt at der kan være så forskellige meninger (selvom de ikke selv kalder det meninger, men facts) om det samme emne. Hvis der var noget om det, må det jo være ret let at påvise...
Jeg kan se idéen i det, hvis det er et simi-balanceret kabel. Altså et skærmet kabel, hvor skærmen kun skal have fat i afsender-enden.
På den anden side, kan man jo bare vende kablet som der foreskrives at det skal vende. Hvis der er noget om det, har man gjort det rigtigt. Hvis det ikke er noget om det, tja, så har man vel også gjort det rigtigt.... 
|
|
|
Glimrende indlæg der!
Jeg bruger argento uskærmede kabler, og har har flere hjemmelavede kabler...hvor jeg har lavet pile på de hjemmelavede, så jeg altid ved hvordan de tidligere har siddet!. Jeg følger altid pilen, velvidende om, der ikke er skærm og særlige krystaler at tage hensyn til. Men netop ideen om, kablet spilles til, i den kæde den er sat sammen i, og at krystalerne ligger sig i spilleretningen. Det kan jeg naturligvis ikke afgøre fysikken i, men vender jeg mine kabler, så lyder det meget mere uldent. Min subjektive vurderingen skal ikke ses som videnskab, men hvad jeg tror lyder bedst. Jeg husker også, nogle som var direkte imod, at skille kablerne ad i anlægget, da det kræver flere måneders spilletid, at genvinde "hul igennem".
Det skal nok passe.
Cheers __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nok snarere tale om at det er ens ører der bliver tilspillet - altså vænner sig til lyden efter et stykke tid, så når man flytter rundt på setuppet sker skal man lige vænne sig til den ændrede frekvensgang, reflektioner og rumresonans. Når man så gør det så lyder det fint.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
På trods af al teksten omkring kabler er der vist ingen der har besvaret dit spørgsmål (omend det er omtalt) endnu: Spadestikket er forbundet til kablets skærm, dvs. Supra har lavet en skærmet version hvor du forbinder spadestikket til Ground i forstærkerenden.
Om det har nogen betydning eller ej overlader jeg til "laboranterne" herinde 
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
| Men netop ideen om, kablet spilles til, i den kæde den er sat sammen i, og at krystalerne ligger sig i spilleretningen. Det kan jeg naturligvis ikke afgøre fysikken i, men vender jeg mine kabler, så lyder det meget mere uldent. Min subjektive vurderingen skal ikke ses som videnskab, men hvad jeg tror lyder bedst. |
|
|
Der hvor jeg har problemer med denne tankegang er i den præmis at den fysiske struktur (krystallerne) skulle ændre sig af at der løber strøm igennem et kabel, således at der opstår en form for ensretning.
Metallet i et kabel er ganske rigtigt krystallinsk i struktur, men medmindre der sker voldsomme temperaturudsving - og jeg mener her udsving hvor man nærmer sig smeltepunktet for det pågældende metal - eller metallet har magnetiske egenskaber (hvilket f.eks. kobber og sølv ikke har) så ændrer denne struktur sig ikke, og jeg kan derfor ikke se hvorfor der skulle opstå en ensretning som kunne ændre på lyden alt efter om kablet vender den ene eller anden vej. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Enig, men man burde måske fraråde brug af humor i tweaks-forum da nogle brugere er ret nærtagende omkring den slags. Der er ting indenfor hifi man bare ikke spøger med. Min teori om hvorfor det er sådan, vil jeg undlade at skrive for ikke at puste mere til ilden.  |
|
|
Ja, hvis man vil have rykket roen af i dette forum, skal bare gøre lidt grin med tweaks ( ), kabler eller grammofoner, så ender man med...
Der er iøvrigt gået Rasmus Modsat i mig, og jeg er konsekvent begyndt at vende mine kabler "modsat" pilenes retning, og hold da op, hvor ér der bare INGEN forskel!!!   
Venlig hilsen Søren (HIFI-ateist)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittermand skrev:
Ja, hvis man vil have rykket roen af i dette forum, skal bare gøre lidt grin med tweaks ( ), kabler eller grammofoner, så ender man med... |
|
|
Den går nu også meget den anden vej - udtaler man at et tweak eller et kabel har lydmæssig betydning kan man risikere angreb fra The Science Force hvor der afkræves white papers, stillingtagen til videnskabelige formler og ikke mindst deltagelse i 10-dobbelte ABCD blindtests, plus diverse fy-ord hvis ikke man retter ind 
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Den går nu også meget den anden vej - udtaler man at et tweak eller et kabel har lydmæssig betydning kan man risikere angreb fra The Science Force hvor der afkræves white papers, stillingtagen til videnskabelige formler og ikke mindst deltagelse i 10-dobbelte ABCD blindtests, plus diverse fy-ord hvis ikke man retter ind  |
|
|
Tjaah - såvidt jeg lige kan erindre er der i langt de fleste tilfælde stille og roligt blevet foreslået en simpel blindtest, som over en bred kam er blevet skudt ned fordi "det ikke beviser noget somhelst, for hvis jeg kan høre det er det også fakta, uanset hvad en blindtest måtte vise". __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha. Diodeeffekter og strukket kobber. C'mon ! :) Selv HVIS det gav en mærkbar diodeeffekt ville kablets retning ikke gøre nogen forskel. Der skal elektroner både frem og tilbage i samme leder. Det eneste acceptable forklaring er for pseudo-balancerede kabler så man let ved hvilket apparats stel der er forbundet med kablet, men dertil er man da fri til at eksperimentere. Jeg har et enkelt kabel (subwoofer) med retningspile, som jeg går hjem og vender i den anden retning i ren protest nu!!! :)
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Wymax skrev:
Den går nu også meget den anden vej - udtaler man at et tweak eller et kabel har lydmæssig betydning kan man risikere angreb fra The Science Force hvor der afkræves white papers, stillingtagen til videnskabelige formler og ikke mindst deltagelse i 10-dobbelte ABCD blindtests, plus diverse fy-ord hvis ikke man retter ind  |
|
|
Tjaah - såvidt jeg lige kan erindre er der i langt de fleste tilfælde stille og roligt blevet foreslået en simpel blindtest, som over en bred kam er blevet skudt ned fordi "det ikke beviser noget somhelst, for hvis jeg kan høre det er det også fakta, uanset hvad en blindtest måtte vise".  |
|
|
Så meget for at lade humoren få overtaget 
Nemlig - skulle kabel-brigaden formaste sig til at skrive at "man må prøve for sig selv, mens man sørger for fuld returret så man kan fortryde skulle man ikke høre nogen forskel" bliver der altid innueret at man kun kan snyde sig selv, i stedet for bare at lade folk forsøge - og snyder man sig selv, så har man da prøvet det i stedet for bare at forkaste det på forhånd.
Men ingen tvivl om at begge sider af tågen har egne argumentationer og mere eller mindre agressiv fremlægning heraf. Og har man den holdning at det-kan-bare-ikke-virke eller jeg-synes-der-er-forskel-men-vil-ikke-lade-mig-presse-til-en -offentlig-gabestok-event, så skal det også være acceptabelt - men alligevel skal der altid lige laves en sjov bemærkning om det, og det må man lære at leve med. Ømskinnethed hører ikke til på internettet har jeg fundet ud af 
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte mig noget QED "et eller andet jeg ikke kan huske", signal kabel, for ca et halvt år siden. Det satte jeg til, og gik straks igang med at spille det til.
Det blev dejligt at hører på, og jeg blev glad. efter en måned eller 1½, pillede jeg med nogle andre kabler og så, "hov der er sgu pile på, og de peger den forkerte vej". Nå hvad gjorde jeg så, naiv som jeg tit er, jeg vente mit kabel om.
AHA, så syntes jeg, pluseligt det lød som da jeg købte dem(placebo?), og så var det jo bare om at få dem spillet til igen. Nu hvor pilene fortalte at de vente rigtigt, kunne det jo kun komme til at lyde endnu bedre. Det syntes jeg nu ikke det gør, den dag i dag. Det er nok det samme.
Placebo effekt eller ej. Jeg har ikke tabt noget ved at vende kablerne, lyden er jo som sævnt fin nu.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Bradman skrev:
| Men netop ideen om, kablet spilles til, i den kæde den er sat sammen i, og at krystalerne ligger sig i spilleretningen. Det kan jeg naturligvis ikke afgøre fysikken i, men vender jeg mine kabler, så lyder det meget mere uldent. Min subjektive vurderingen skal ikke ses som videnskab, men hvad jeg tror lyder bedst. |
|
|
Der hvor jeg har problemer med denne tankegang er i den præmis at den fysiske struktur (krystallerne) skulle ændre sig af at der løber strøm igennem et kabel, således at der opstår en form for ensretning.
Metallet i et kabel er ganske rigtigt krystallinsk i struktur, men medmindre der sker voldsomme temperaturudsving - og jeg mener her udsving hvor man nærmer sig smeltepunktet for det pågældende metal - eller metallet har magnetiske egenskaber (hvilket f.eks. kobber og sølv ikke har) så ændrer denne struktur sig ikke, og jeg kan derfor ikke se hvorfor der skulle opstå en ensretning som kunne ændre på lyden alt efter om kablet vender den ene eller anden vej. |
|
|
Krystaller.. ja meget omkring os er opbygget og bundet sammen af et krystalgitter. Bla. bruges det og forskes der med dette ifm. superledere. Krystaller i ren form bruges også til andet (svingningskredse) i elektronik, flydende krystaller i lommeregner og fladskærme, samt der er en hel verden af 'krystalhealing' og deslige. Så du har helt ret RogueAgent - kabler til HiFi påduttes noget, som mennesker kender, men har glemt de har hørt i helt andre forbindelser. http://www.risoe.dk/rispubl/Risnyt/risnytpdf/ris0300/riso-3- 2000s12_14.pdfPile.. bruges også i utallige forbindelser, tænk på færdelstavler, tegninger, tastatur og din mus. Det virker og er som et internationale piktogram, vi alle er flasket op med - man kan påvirke en person, uanset om det har den fjerneste betydning http://da.wikipedia.org/wiki/PiktogramTilspilning.. langt tilbage i tiden anvendtes 'Burn-in', da producent enten ikke havde god kvalitetssikring i produktionsprocesser, eller når udstyr var meget kostbart, eller når udstyr skal være ekstremt driftsikkert (rumfart, forskning, militær, hospitaler etc.). Altså formålet er at finde fejl før udstyr sælges. Så når Burn-in anvendes på uproblematisk udstyr i nutiden, så må det antagelig skyldes noget ikke teknisk, eller at leverandør har lav kvalitet og overlader testen til kunden. Menneskets hjerne har en egenskab (vaner), så enten får hjernen en ny vane, som den godt kan lide - måske forlænges tiden med indspilning så længe, at udstyret nu er brugt og ikke kan byttes - måske synes personen det er flovt at fortælle, han ikke kan hører en pind forskel efter 50-200 timers brug http://en.wikipedia.org/wiki/Burn-inSelv de 'almindelige' kabler til rumfart er ikke (endnu) superledere eller mærket med pile. Og jeg tror ikke NASA betaler 4-500 kr. pr. meter af almindeligt kabel. Men NASA betaler gerne mange penge for meget specielle kabler - specialfremstillet til formålet - og ikke kan købes i hos en elektronik-pusher. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|