Emne: Unge synes MP3-musik er mere hifi end hif ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
malkris Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan så måske spørge sig selv hvad det er for et anlæg som hans testpersoner vælger fra til fordel for mp3. Det er nok ikke et anlæg der fik lov til at komme ind i min stue.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Det primære problem er alle de skide konfi-anlæg. Blev der kun bygget seriøs hifi, var mp3 heller ikke nær så udbredt. Desuden er det noget fis at sige at det er de unge som ikke stiller kvalitetskrav, det er sgu alle aldre der i dag køber skod udstyr, da folk jo synes det er vigtigere at det ser godt ud og ikke fylder noget, end at det lyder godt. Er selv 22, og den eneste grund til at mit anlæg ikke er bedre, er fordi det er svært at købe dyrt hifi når man er på SU! Det kunne måske også have noget at sige?!
|
|
|
Der har helt klart noget at sige hvad "udgangspunktet" er. Det er min erfaring blandt min omgangskreds, at hvis man over en årrække "nedgraderer" sit anlæg ved en udskiftning (altså skifter et godt eller bare ok anlæg/komponent ud med lidt ringere, men nyere) så vænner man sig gradvist fra at lytte koncentreret/kritisk til musik, til blot at benytte musik som "baggrundsstøj". Og denne effekt er selvforstærkende - for så synes man efterhånden ikke musik er specielt vigtigt at behandle ordentligt, og næste gang man køber anlæg så vil man ikke ofre så meget på det - køber noget skod, og bliver blot bekræftet i at musik ikke er særlig interessant at lytte til - det bliver højst til en mild undren over at det ellers spritnye 2x15 watt anlæg brænder af når man prøver at spille stuen op hvis man holder en fest.
Omvendt kan gradvise opgraderinger, f.eks. bedre højttalere, give blod på tanden så man får lyst til at sætte sig lidt mere ind i tingene og træffe kvalificerede valg når man køber nyt.
Men som det blev nævnt tidligere i tråden er en stor del af problemet nok også at folk skal være så mobile i disse moderne tider, at det er blevet vigtigere at musikken er transportabel og tilgængelig, end at den er vellydende. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
morkaj skrev:
her er det jo at sælgerne skal frem i skoene, man kan få meget fornuftig lyd ud af "mp3,afspillere" det kræver bare lidt
omtanke.
Med en god dock, en da et sæt aktive højtalere og en sub og loss-less format lyder det ganske glimrende, er stadig til at
transportere og relativt overkommeligt. Teknologien er tilstede til at konvergere endnu mere, men nogen skal tage det
første skridt. (små digitale forstærkere, rumkorrektion, ren digital formidling, størrelse/funktionsratio o.s.v.)
Streamet musik af en sober kvalitet er også derude (på vej) men det kommer til at tage lang tid, og der skal arbejdes hårdt
med "forsyningsleddet" for at overbevise om herligheden.
Den mængde info der er i artiklen er forsvindende lille, jeg har haft mange på visit og testet mp3 kontra cd, har aldrig hørt
nogen der hellere ville have mp3. Der er dog mange der hellere vil have en fræk lille B&W dock i stedet for et HiFi setup.
Igen er det sælgerne der har været for ensporede i deres markedsføring - ud over hifiklubbens (man kan ikke få hifi hvor
man køber vaskemaskiner) kan jeg ikke huske at have set reklamer for "seriøst" udstyr i mainstream media i nyere tid,
husk tilbage på tiden i slut 70'erne og start 80'erne med Akai, ITT, Pioneer reklamer visende enorme kasser med vu-metre
og andre herligheder, det er jo det at os der nærmer sig 40 har med i bagagen (selv i Anders And blade......)
Generelt så ved unge ikke hvad de vil have (med hensyn til musik) fordi det er sjældent præsenteret for alternativer, det er
så let at hente musik via itunes og tdc-play at hvorfor ikke gøre det.
Hvis ellers nogen gider løfte banneret ser jeg ingen grund til at det ikke skulle kunne lykkedes, at få god lyd tilbage, dog
kræver det et marked andet en en samling små-fede 40årige (no pun intended, men det er billedet af os) der sidder og
hyler. Det er vel egentlig os der bestemmer, vi sidder i mellemleder/lederstillingerne, vi betaler ungernes grej, det er vores
dankort der betaler ungernes musik, vi burde altså være i stand til at "skære" igennem og sige sådan skal det være.
Op på barrieren og kom igang, Loss-Less på ipodden, i wadia-docken og kom videre.
MVh
M
|
|
|
Jeg må give morkaj ret. Det kan sagtens lykkedes at få god lyd ud af en iPod eller lignende og det behøver ikke koste ret meget. Der er ingen der siger at man behøver et dyrt anlæg for at få god lyd. Jeg sidder selv med mit lille rejseanlæg (studerer i udlandet ligenu) som består af en NAD AMP til omkring 2k og et sæt Rega Ara købt brugt. Det har ikke kostetmig særligt meget men spiller væsentligt bedre end hvad der ellers findes i Elgiganten til samme pengepung. Jeg tror simpelthen problemet er de "unges" mangel på interresse for god lyd. De får alt serveret på et sølvfad og tager til takke med hvad der nu er nemmest for dem. (Itunes store, TDC play, Mobiltelefon osv...) så de gider ikke gøre en indsats for at få det en smule bedre. Hvis bare de vidste hvor lidt der skulle til... og hvis de gerne vil have noget smart, så er det da bare at spare op til en B&W Zeppelin. :-)
|
| Til top |
|
| |
Heat7 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser det som ganske naturligt at folk, unge som gamle hører mp3, jeg gør det selv når jeg rejser og det er en dejlig ting på trods af at lyden ikke har samme kvalitet som et rigtigt anlæg. Tilgengæld giver høretelefonerne (nogle ihf) et super stereo perspektiv sammenlignet med billige anlæg.
Problemet ligger i at "rigtig" musik koster penge og det vil de unge ikke give. De er på farten og det er der og til vilde fester de høre musik, så de har ikke brugen for det.
Samtidig giver det jo producenterne af musik en god undskyldning for at producere og udsende elendigt materiale, da >90% af købere/lyttere er ligeglade og ikke kan/får mulighed for at høre forskel, og det er det der kan blive den gode lyds død. Det handler trods alt alt sammen om penge fra producenternes side.
Der er ikke andet for end at folk må prøve at vende de vantro, da de fleste over 18 trods alt vil være i stand til at få en wow musik/film oplevelse hvis de bliver præsenteret for en. Så bliver de lige pludselig lidt misundelige (en stor drivkraft blandt unge) men det er svært. De unge nu vil hellere give 1000 kr for noget der er 200 kr værd, end give 2000 kr for noget der er 2000 kr værd. Udseende og overflade vinder over kvalitet hos ovedparten.
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med "ny" pop/rock musik er den måde tingende er mixet på. Der er vild overstying på ny musik - som også er flere som har skrevet om. Derfor gider unge ikke gå op i hifi - alt lyder overstyret og enormt kedeligt og især ens. Og det giver ingen værdig at have et godt anlæg.
Mp3 er ganske udemærket, Flac er selvfølgelig bedre.
|
| Til top |
|
| |
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det ikke for at ødelægge pessimismen, men hvis jeg kunne finde den Sony Walkman jeg fik af mine bedsteforældre, der havde været i Andorra, i 1984, så vil jeg godt æde min merskumspibe på, at den lød 10x dårligere end min iPod med et par hæderlige ørepropper. Transportabel lyd er jo ikke noget nyt, og alle der er over 25 år har vel også siddet på deres hummer og hørt båndoptagelser (!) af radioprogrammer med Dan Rachlin på en ussel ghettoblaster i 1980'erne. Der bar både mangel på dynamik, masser af forvrængning og baggrundsstøj. Jeg er altså ikke sikker på at det ubetinget er gået den gale vej med selve "hardwaren" og optagemedierne. Til gengæld er jeg helt enig i at mastering er gået hen og blevet en diciplin i at få nummeret til at lyde godt (=højt) på en billig radio, i stedet for at give musikken lov til at leve på et ordentligt anlæg.
|
| Til top |
|
| |
NaaNo Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 07 April 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent kan kun give dig ret..jeg er selv 18år..og da jeg flyttede i lejlighed for halvt år siden købte jeg et pioneer fladskærm..så ville jeg jo også gerne have noget surrround til´, så jeg købte audio pro surround højtaler og marantz reciever. det har jeg så haft i 2 måneder og har aldrig rigtig hørt musik før..men blev simpelhen så vild med musik, og fik blod på tanden efter bedre lyd. at jeg er gået over til stero. Så har købt rega apollo, rega mira3, og rega højtaler...og skal så af med mit surround nu :D..før have jeg også bare lyd fra pc..eller mp3 på min ps3..Men gider jeg bare ikke høre mere efter jeg har hørt hvordan en cd kan lyde på en rigtig cd afspiller :)..nu mangler jeg kun min rega p3 pladespiller.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 07 April 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monkeyboy skrev:
| Jeg er altså ikke sikker på at det ubetinget er gået den gale vej med selve "hardwaren" og optagemedierne. Til gengæld er jeg helt enig i at mastering er gået hen og blevet en diciplin i at få nummeret til at lyde godt (=højt) på en billig radio, i stedet for at give musikken lov til at leve på et ordentligt anlæg. |
|
|
Her må jeg igen lige slå et slag for programmet SeeDeclip. Det er utroligt hvad det kan gøre ved de alt for højt masterende CD'er. Men brug lige de sidste kroner på PRO versionen, så du får "ROUND" funktionen med. SeeDeclip programmet er et MEGET BILLIGT trick til MEGET bedre lyd. Selvfølgelig er det bedste jo altid, når det er lavet ordenligt fra starten, men med dette program her, har man virkelig et middel MOD de elendige lydproducere. Læs mere på
www.cutestudio.net
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|