| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er to fine 18´ere, ikke? Denne har Qt 0.64, og er jo stadig svinebillig! 700kr, det er
da ikke ret meget for en 18" med støbt chassis! Men Beyma SM118 er da en seriøs konkurrent.
Jeg havde ikke troet at der var så meget at vælge imellem!
Har ikke læst resten, men vil. Satser på passiv EQ for ikke at fylde stuen med mere gear end nødvendigt.
1000 tak!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ang. deling: Troels foreslår 500Hz aht. stemmer - jeg kunne tænke mig at filteret blev lettere at lave, hvis nedre delimg svarer til
baffelknækfrekvensen (340Hz for en 50cm) - hvilket jo også bliver der, seriespolen kommer til at tage fat og reelt sænke responset?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg ville satse på en preamp fra HifiAkademie i tyskland, med indbygget dsp og filter
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
min gmail besked kunne godt læse dit link men den første
computerstyrede gizmo der skal sættes til anlægget er bestemt til at være en NAS
Musicus, er der en beskrivelse af dine højttalere her på H4A?
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5139&a mp;MenuItemID=233 prøv at se lidt på zomax .. bruger dem selv .. de gør det ok .. jeg bruger 2 pr side og hæver dem ved 60 hz med 6 db.. . de gør det godt .. men er sikker på de vil gøre det bedre når jeg får lavet et bedre filter .. en enhed har en fordel frem for PA enhederne .. den har blødt ophæng
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Musicus, er der en beskrivelse af dine højttalere her på H4A? |
|
|
Der er såmænd ikke så meget at berette Det er en "standard" 3vejs med vifa XT25, SS W15, 2x SS 8" De skal sælges på et tidspunkt - jeg håber at lave noget lidt mere spændende  måske en lille omni og senere store horn, men har også et par projecter med bånd/planar enheder   
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
klejnsmed, Qe kan også skrives som
SQR(M) x Rdc
Fede HT, musicus. Og herligt med ingen seriemodstand til mellemtonen! Heftig basspole, hvad er nedre delefrekvens?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Heftig basspole, hvad er nedre delefrekvens?
|
|
|
Aner det ikke - jo, ca 150-300hz  Selvom der ikke er målt på højtaleren spiller de rigtig godt Jeg kunne da godt tænke mig en måling, men det er et faktum at hvis jeg ændrer den mindste smule, feks bare lidt på en modstand, så vælter det hele, så det er en lidt vanskelig sag og bestemt ikke baseret på simpel beregning Jeg har lige læst om en 3vejs selvbyg som blev rost til skyerne af et par, og så dukkede pludselig en op og bemærkede at de slet ikke var så gode og godt spillede stort og flot, men også manglede enhver finere nuancering Det må sige at mine besidder det i rigt mål, så jeg klager ikke Det er også ret sjovt at selvom de er ved at have nogle år på bagen, så er enhederne stadig populære og helt i top Selvom målinger hjælper fint på vej, så er det vist en kendsgerning at 3vejs højtalere har et uhelbredeligt problematisk fase forløb, i forhold til en 2vejs, målegrej eller ej Men det er nu alligevel tiden til lidt fornyelse, og måske det bliver 2vejs med 500hz delefrekvens
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu tråden er gået lidt i stå vil jeg lige benytte chancen til at opdatere mit filter
Historien er at jeg har arbejdet med denne højtaler 5-6-7år, jeg ved snart ikke hvornåe det begyndte - men udgangs punktet var en grundigt gennemmålt konstruktion, som jeg ikke var helt tilfreds med, da lyden var lidt spids, skarp og trættende, og så begyndte jeg at justere filteret, og med rimeligt held, og blandt andet "timing" blev helt fænomenal god, men det var meget langvarigt og stædigt arbejde
Så skete der det for nylig at en kammerat ville købe den, så jeg ville lige ændre et par ting og fjerne tvivlsomme komponenter som kunne risikere at svigte på sigt - og jeg fandt at lyden blev endnu bedre, MEN fasen ver helt ved siden af
Det er så ved at lykkes nu, trods alt - men lyden var stadig en smule "mellow" kva et stadigt drillende faseproblem
Så lige nu har jeg så "øget" mellemtonens seriespole, og øget zobel kredsen henover - og det gav faktisk lidt mere ønsket niveau i mellemtone, mere klarhed og en smule sprødhed - det er lidt modsat hvad man skulle forvente så der er her ingen tvivl om at der har været udfasnings problemer
Målegrej ville uden tvivl have hjulpet en hel del, men jeg er nok stadig alt for kritisk til at det alene ville tilfredsstille mig, konstruktionen var jo udmålt af en ekspert da jeg fik den
Nu har jeg vist pointeret hvor svært det er, og jeg tror at jeg som tidligere sagt vil prøve noget lidt mere enkelt men selvom jeg aldrig har haft meget tillid til aktivt drift vil jeg nok på sigt bevæge mig i den retning, men det er sikkert heller ikke uden problemer
edit, lige lidt små ændringer, og nu er det meget bedre, men jeg er næppe færdig 

|
| Til top |
|
| |
Kristensen Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 31 Marts 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jazzman.
Jeg ved ikke om du allerede har besluttet dig hvilken enhed du vil ha' men hvis du overvejer eminence, kan du kigge lidt på priserne i england - det er værd at overveje hvis det er en alpha 15 eller lignende.
http://www.bkelec.com/index.htm
Er selv igang med en konstruktion fra Hawthorne audio med 2 x 15" - fuld dipol konstruktion.
Glæder mig meget at få strøm til dem. __________________ Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 31 Marts 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Kristensen
Jeg håber, du opretter en tråd om dit projekt! Jeg har lagt mit på hylden en stund pga. travlhed med racercykelbygning, job og kone
- men planlægger en genoplivning, ved bare ikke hvornår. Er mest stemt for en 18" med Qt 0.7 og Fs 35Hz.
|
| Til top |
|
| |
Kristensen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg laver en tråd når jeg er færdig, eller lidt længere end jeg er nu.
Jeg mangler at samle "kabinetterne" og beklæde med filt osv.
...Men der kommer lidt billeder osv. inden alt for længe.
__________________ Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristensen skrev:
Jeg laver en tråd når jeg er færdig, eller lidt længere end jeg er nu. Jeg mangler at samle "kabinetterne" og beklæde med filt osv.
...Men der kommer lidt billeder osv. inden alt for længe. |
|
|
Hej Kristensen, hvor langt er du nået ???
|
| Til top |
|
| |
Kristensen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
Kristensen skrev:
| Jeg laver en tråd når jeg er færdig, eller lidt længere end jeg er nu. Jeg mangler at samle "kabinetterne" og beklæde med filt osv. ...Men der kommer lidt billeder osv. inden alt for længe. |
|
|
Hej Kristensen, hvor langt er du nået ??? |
|
|
...Hmm, tjaa - jeg er ikke nået så langt!
Fruen er gravid og hun har ikke just lavet så meget andet end at kigge i porcelænstønden i snart 10 uger, så jeg har ikke rigtigt haft tid til at bygge noget - endnu.
Men når den værste kvalme er skyllet ud, så skal jeg igang med andet end "huslige pligter".
Pladerne er skåret til, enhederner er kommet, filtre er på plads og det hele skal bare samlet. __________________ Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk osse at samle hustru + barn, når du alligevel er igang .
|
| Til top |
|
| |