| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja når jeg engang skal i gang med stream fra harddisk - så bliver det også med livrem og seler der skal sikres. Men ideen er som Janils masser af LP'er og så CD på harddiske. Jeg vælger nok Mac - har prøvet at sidde i sofaen med en Ipod Touch og bladre trådløst og se covers samtidig - DET er ret fedt!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Jeg vælger nok Mac - har prøvet at sidde i sofaen med en Ipod Touch og bladre trådløst og se covers samtidig - DET er ret fedt! |
|
|
Det kan man også med Squeezebox Controller. En rigtig fin feature er at hvis man f.eks. ser på Brian Eno's albums, ser man også hvilke andre CD'er han også medvirker på. Dog kan man man ikke se hvilke han f.eks. er producer på, men det kommer jo af hvad metadata der er fyldt på.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 15 Marts 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Milu skrev:
Jeg vælger nok Mac - har prøvet at sidde i sofaen med en Ipod Touch og bladre trådløst og se covers samtidig - DET er ret fedt!
|
|
|
Det kan man også med Squeezebox Controller. En rigtig fin feature er at hvis man f.eks. ser på Brian Eno's albums, ser man også hvilke andre CD'er han også medvirker på. Dog kan man man ikke se hvilke han f.eks. er producer på, men det kommer jo af hvad metadata der er fyldt på.
|
|
|
Ja der er mange om budet - den er jo den nye "slagmark". Jeg tror jeg har set den controller, ligner en størrere remote. Men det fede ved Ipod Touch er den lækre opbygning - det er simpelthen en fornøjelse bare at have den i hånden - uhhh lækkert!
Sorry off-topic.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
finnbrodersen Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
Mine ca 1500 cd'er ligger på en ekstern disk (500 gb). Den laver jeg en kopi af en gang imellem.
Harddiske er jo gratis idag, så sikkerheden anser jeg for et meget meget lille problem.
|
|
|
Må sige jeg er 100% enig. Hvad koster en 1GB i dag ?
En hurtig søgning på shg.dk siger ca 1 kr !
Køb en ekstern 750GB hdd til ca dkk 750 og du kan sove roligt om natten.
Og så lige det sidste: tabte CD'er du kan altid rippe dem igen, tabte foto's derimod
ja det er en helt anderledes katastrofe. Så må nok sige jeg går en del mere op i
at sikre mine foto's. De ligger til enhver tid på 4 forskellige hdd i 2 forskellige
huse.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
|
Jeg kan ikke helt forstå det. Er det det samme at sætte en server til at spille et nummer som at stå foran reolen og overveje hvilken CD eller LP man vil høre. Det synes jeg er livskvalitet og derfor vil jeg foreslå den for mig eneste rimelige løsning nemlig: Køb en større CD/LP reol.
|
|
|
CD'er holder ikke evigt. Den dag du lægger din yndlings-CD i afspilleren, og den ikke kan afspilles, så tror jeg du bliver lidt mere misundelig på dem der har rippet hele samlingen i tide. Men bortset fra det kan jeg sagtens følge hvad du mener. For mig er det dog en ren mentalitetsting: I de fleste CD-reoler ser du kun ryggen af coverne. Når jeg bladrer på min controller, ser jeg fronten af coverne. Det er faktisk meget mere inspirerende end at stå foran en reol og kigge på ryggen af dem. Klart, man kan købe møbler hvor coverne står med fronten fremad, så det kunne jo løses... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
KristianW Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er selv begyndt at rippe til NAS med Raid5. Med Raid er man fint beskyttet mod disknedbrud. Desværre er man ikke beskyttet mod NAS-nedbrud. Selvom man har en NAS af samme mærke og model hvis uheldet er ude, er der stor sansynlighed for at RAID opsætningen ikke kan genkendes i det nye NAS og man er tilbage til begyndelsen.
Derfor er det en god idé ud over RAID i en NAS også at have en Ekstern USB harddisk tilsluttet sin NAS. Så er man beskyttet med NAS-nedbrud og Raid/Disk-nedbrud. Men man er så stadig ikke beskyttet mod evt. indbrud/brand o.s.v.
Så skal man være bedst muligt beskyttet kræver det et lokal disk og samtidig en kopi på en anden lokation, hvilket desværre kan være lidt omfattende at sætte op og vedligeholde især hvis man søger en fuldautomatisk løsning. Til mit held har jeg en 50 Mbit linje både der hjemme og på mit arbejde, Så min løsning bliver nok et ekstra NAS på arbejdet som så synkronisere med mit NAS der hjemme. Så kan familjebillederne og vigtige dokumenter m.m. samtidig få lidt ekstra beskyttelse.
Opdaterer man ikke sin samling så ofte - er den billigste løsning formentlig en lokal disk hjemme og så en kopi på harddisk liggede på arbejde eller hos venner og familie og så en gang i mellem manuelt opdatere kopien, når man mener der er komme nok nye rip's til. Man skal jo så bare huske at gøre det!! 
Det var så mit syn på sagen.
Mvh,
Kristian
__________________ Kristian
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
|
Jeg kan ikke helt forstå det. Er det det samme at sætte en server til at spille et nummer som at stå foran reolen og overveje hvilken CD eller LP man vil høre. Det synes jeg er livskvalitet og derfor vil jeg foreslå den for mig eneste rimelige løsning nemlig: Køb en større CD/LP reol.
|
|
|
At bruge streaming/server udelukker da ikke at man kan beholde sin cd-reol. På den tekniske side anvender jeg udelukkende streaming, men er pt. ved at gå til indkøb af nye reoler til cd'erne. Så kan jeg alltid bladre på gamle-måde hvis jeg ønsker det, men har også den fleksibilitet som streaming giver.
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt se at det er smart at benytte hdd til afspilning, især hvis man også har et godt lydkort til det. Men jeg er nu stadig af den opfattelse at det er mere spændende at gå ned i pladeforretningen og bladre, og så komme hjem med en ny CD / LP og læne sig tilbage med en kaffe eller bajer i hånden og nyde sit nye køb. Jeg synes slet ikke det er det samme at finde musikken på en skærm og bare klikke sig rundt. Jeg kan godt lide at have en fysisk pladesamling, med covers, farvede vinylplader, sangtekster og hvad det ellers indebærer...
Så jeg tror der går lang tid før jeg skifter til sonos, squeezebox eller lign.
Og hvad angår at CD'er bliver slidt...så skulle det være meget mærkeligt om den CD ikke kunne skaffes igen. Men backup af billeder...den er jeg også med på.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
chubbz skrev:
Jeg kan godt se at det er smart at benytte hdd til afspilning, især hvis man også har et godt lydkort til det. Men jeg er nu stadig af den opfattelse at det er mere spændende at gå ned i pladeforretningen og bladre, og så komme hjem med en ny CD / LP og læne sig tilbage med en kaffe eller bajer i hånden og nyde sit nye køb. Jeg synes slet ikke det er det samme at finde musikken på en skærm og bare klikke sig rundt. Jeg kan godt lide at have en fysisk pladesamling, med covers, farvede vinylplader, sangtekster og hvad det ellers indebærer..
|
|
|
Det ene behøver nu ikke helt at udelukke det andet. Jeg nyder da også at gå i forretningen komme hjem og sætte min nye CD på. Ved lejlighed bliver den så rippet og derefter dog kun afspillet fra HTPC'en.
chubbz skrev:
Og hvad angår at CD'er bliver slidt...så skulle det være meget mærkeligt om den CD ikke kunne skaffes igen.
|
|
|
Tja nu ved jeg ikke hvilken årgang du er fra eller hvilket musik du lytter til... men med nye "loundness" standard på næsten al ny pop/rock udgivelser og på flere og flere af de gamle's nyudgivelser, bliver det desvære svære og svære at få de lidt ældre udgivelser, der ikke var dynamisk komprimeret fra starten af, i deres oprindelig form.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
KristianW skrev:
|
Er selv begyndt at rippe til NAS med Raid5. Med Raid er man fint beskyttet mod disknedbrud. Desværre er man ikke beskyttet mod NAS-nedbrud. Selvom man har en NAS af samme mærke og model hvis uheldet er ude, er der stor sansynlighed for at RAID opsætningen ikke kan genkendes i det nye NAS og man er tilbage til begyndelsen.
Derfor er det en god idé ud over RAID i en NAS også at have en Ekstern USB harddisk tilsluttet sin NAS. Så er man beskyttet med NAS-nedbrud og Raid/Disk-nedbrud. Men man er så stadig ikke beskyttet mod evt. indbrud/brand o.s.v.
|
|
|
Du er inde på noget der! Men derfor gælder det selvfølgelig også altid om at benytte udstyr man VED der er support på, et godt stykke ud i fremtiden... Det er måske lidt svært at få reppet. en eller anden tilfældig "edbprisers det bedste" kineser apparat, 2 år efter importøren er gået bankerot ;-)
Men det kan nu også løses ved at benytte RAID1, selvom det ikke giver den samme udnyttelse. For så står man ikke og er afhængig af controlleren, men kan bare montere den overlevende disk i en anden computer.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Hermann. skrev:
|
|
|
|
CD'er holder ikke evigt. Den dag du lægger din yndlings-CD i afspilleren, og den ikke kan afspilles, så tror jeg du bliver lidt mere misundelig på dem der har rippet hele samlingen i tide. Men bortset fra det kan jeg sagtens følge hvad du mener. For mig er det dog en ren mentalitetsting: I de fleste CD-reoler ser du kun ryggen af coverne. Når jeg bladrer på min controller, ser jeg fronten af coverne. Det er faktisk meget mere inspirerende end at stå foran en reol og kigge på ryggen af dem. Klart, man kan købe møbler hvor coverne står med fronten fremad, så det kunne jo løses...
|
|
|
Det var en pludselig indskydelse med flere CD reoler. Men hvor længe holder CDerne egentlig. Jeg har mere end 50 der er mere end 20 år gamle, og alle virker perfekt stadigvæk. Jeg kan huske i 86 da jeg fik CD afpiller (Philips CD - 104) var der enkelte man måtte bytte fordi de ikke virkede ved købet. Den jeg havde størst problemer med var: Bryan Ferry og Roxy music: streetlife, der varer mere end 75 minutter, jeg fik den byttet 3 gange men den jeg har nu virker stadig. Dengang blev der reklameret med at det var verdens længste CD.
Det drejer sig vel derfor om at passe på CDerne og opbevare dem i æskerne, fuldstændig ligesom mine LPer stadig lyder fint selv om de er måske 30 år gamle.
Jeg synes det er fint at nogle vil putte musikken over på en harddisk, men jeg kunne aldrig finde på at gøre det, sådan er vore præferencer så forskellige. Jeg har heller ikke transportabel musik og mp3, og har aldrig overvejet at anskaffe det. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
AV Precision skrev:
Hermann. skrev:
|
|
|
|
CD'er holder ikke evigt. Den dag du lægger din yndlings-CD i afspilleren, og den ikke kan afspilles, så tror jeg du bliver lidt mere misundelig på dem der har rippet hele samlingen i tide. Men bortset fra det kan jeg sagtens følge hvad du mener. For mig er det dog en ren mentalitetsting: I de fleste CD-reoler ser du kun ryggen af coverne. Når jeg bladrer på min controller, ser jeg fronten af coverne. Det er faktisk meget mere inspirerende end at stå foran en reol og kigge på ryggen af dem. Klart, man kan købe møbler hvor coverne står med fronten fremad, så det kunne jo løses...
|
|
|
Det var en pludselig indskydelse med flere CD reoler. Men hvor længe holder CDerne egentlig. Jeg har mere end 50 der er mere end 20 år gamle, og alle virker perfekt stadigvæk. Jeg kan huske i 86 da jeg fik CD afpiller (Philips CD - 104) var der enkelte man måtte bytte fordi de ikke virkede ved købet. Den jeg havde størst problemer med var: Bryan Ferry og Roxy music: streetlife, der varer mere end 75 minutter, jeg fik den byttet 3 gange men den jeg har nu virker stadig. Dengang blev der reklameret med at det var verdens længste CD.
Det drejer sig vel derfor om at passe på CDerne og opbevare dem i æskerne, fuldstændig ligesom mine LPer stadig lyder fint selv om de er måske 30 år gamle.
Jeg synes det er fint at nogle vil putte musikken over på en harddisk, men jeg kunne aldrig finde på at gøre det, sådan er vore præferencer så forskellige. Jeg har heller ikke transportabel musik og mp3, og har aldrig overvejet at anskaffe det.
|
|
|
Trykte cd'er har nok også en levetid der overgård et alm. menneske, hvis den holdet væk fra sollys osv. Især de gamle du nævner, med aluminiums datalag, de er nok en tand mere robuste..?
Men der i mod, brændte cd'er skal du nok ikke forvente levetid på mere en et par år. Men man kan dog forlænge den, ved at brænde ved lav hastighed, og benytte en kvalitets brænder, og skiver med langtidsholdbare data lag. Men det kan slet ikke sammenlignes med trykte cd'er!!!
(Opbevare iøvrigt mine vigtigste skiver i fryseren. Havde fat i en mitsubishi skive, årgang ca. 1995 her den anden dag, og den fungerede stadig, men det var bestemt ikke den vante læsehastighed...)
|
| Til top |
|
| |
KristianW Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Du er inde på noget der! Men derfor gælder det selvfølgelig også altid om at benytte udstyr man VED der er support på, et godt stykke ud i fremtiden... Det er måske lidt svært at få reppet. en eller anden tilfældig "edbprisers det bedste" kineser apparat, 2 år efter importøren er gået bankerot ;-)
Men det kan nu også løses ved at benytte RAID1, selvom det ikke giver den samme udnyttelse. For så står man ikke og er afhængig af controlleren, men kan bare montere den overlevende disk i en anden computer.
|
|
|
Enig - Raid 1 (spejling) er den mest hardware-uafhængige raid form der findes, da begge harddiske er identiske kopier af hinanden og vil virke som en almindelig enkelt harddisk alene (i hvert fald i et windows miljø). En nem måde at få en test kopi af en server med raid 1 - hiv den ene disk ud og sæt en ny i - så gendanner raidet sig på den nye og man har en komplet kopi på den hardisk man tog ud som man så kan teste løs på. Jeg har dog ikke kendskab nok til linuxverdenen (som stort set alle NAS bokse er baseret på) til at vide om det samme gør sig gældende der.
Bortset fra det kan harddiskafspilning og CD afspilning jo sagtens gå hånd i hånd. Jeg ser en stor fordel i at bruge NAS/Squeezebox som kilde til mit Russound multirumsanlæg - der vil almindelige CDere være lidt for bøvlet. Omvendt kan jeg sagtens finde på at hive skiverne frem i stuen en gang i mellem. __________________ Kristian
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Nu er der så plads til mange flere LP'er på hylderne, hvor der før stod CD'er! 
|
|
|
  det er sådan det skal være..
|
| Til top |
|
| |