Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Balanceret direkte fra cd eller pre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 04 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Den seneste tid har der været skrevet lidt om balancerede hovedtelefoner, der plugges direkte i XLR-udgangen fra de nye Wadia maskiner.
Jeg har læst mig frem til, at det er fordi, Wadia's nye modeller har et højt voltage output - og så selvfølgelig en digital volumekontrol.

Kan man drive balancerede hovedtelefoner direkte fra alle cdafspillere, der har volumekontrol og XLR-udgange?
Og gælder det samme for en balanceret forforstærker? Så vidt jeg har forstået, vil dette ikke være muligt fra RCA-udgangene. Hvorfor ikke?

Det vil være fint, hvis der er en der kan redegøre for det mere tekniske.

Til top Vis Søren84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren84

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Søren84 skrev:
Den seneste tid har der været skrevet lidt om balancerede hovedtelefoner, der plugges direkte i XLR-udgangen fra de nye Wadia maskiner.
Jeg har læst mig frem til, at det er fordi, Wadia's nye modeller har et højt voltage output - og så selvfølgelig en digital volumekontrol.

Kan man drive balancerede hovedtelefoner direkte fra alle cdafspillere, der har volumekontrol og XLR-udgange?
Og gælder det samme for en balanceret forforstærker? Så vidt jeg har forstået, vil dette ikke være muligt fra RCA-udgangene. Hvorfor ikke?

Det vil være fint, hvis der er en der kan redegøre for det mere tekniske.

Der kræves 4 forstærkere til at drive et par balanceret hovedtelefoner, da hver forstærker tager sig af hver sin halvperiode af signalet.

Et signal fra et RCA stik er single-ended, det vil sige at hele signalet både det posetive samt det negative bliver forstærket af en forstærker for hver kanal.

Du kan dog sagtens konvertere et single-ended signal om til et balanceret, og derved drive dine hovedtelefoner balanceret.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hej Torben
Nu skal jeg lige forstå det korrekt. Der kræves altså, at der sidder 4 forstærkere i cdafspilleren/forforstærkeren for at drive et par balancerede
hovedtelefoner direkte fra XLR-udgangen.
Sidder der altid 4 forstærkere tilknyttet en balanceret udgang? Eller er det kun i tilfælde, hvor apperatet har en volumekontrol?

Og hvordan konverteres et single-ended signal om til et balanceret signal? Med et kabel..?

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Søren84 skrev:
Hej Torben
Nu skal jeg lige forstå det korrekt. Der kræves altså, at der sidder 4 forstærkere i cdafspilleren/forforstærkeren for at drive et par balancerede
hovedtelefoner direkte fra XLR-udgangen.
Sidder der altid 4 forstærkere tilknyttet en balanceret udgang? Eller er det kun i tilfælde, hvor apperatet har en volumekontrol?

Og hvordan konverteres et single-ended signal om til et balanceret signal? Med et kabel..?

Jeps der sidder fire forstækere uanset om der er volumenkontrol eller ej.

Et single-ended signal konverteres om via en fasevender, hvor så hvert signal forstærkes af hver sin forstærker, så det bliver til 4 stk forstærkere når det gælder et stereo signal.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Her et par diagrammer af min OTL-forstærker i forskellige udførelser, det første diagram er balancert indgang, med single-ended udgang.

Det næste billed er helt igennem balanceret fra indgang til udgang.

Det sidste billed er single-ended ingang, men balanceret udgang.

Det er med vilje at jeg har sløret billederne, da jeg ikke ønsker at offentligtgøre mine diagrammer.

Håber at dette hjælper dig lidt på vej.

Mvh

Torben

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Her et par diagrammer af min OTL-forstærker i forskellige udførelser, det første diagram er balancert indgang, med single-
ended udgang.
Det er med vilje at jeg har sløret billederne, da jeg ikke ønsker at offentligtgøre mine diagrammer.

Mvh
Torben

Det sidste billed: Det er altså her fasen vendes, så et single-ended signal bliver balanceret? Er det korrekt forstået?
Får man fordelene ved balanceret drift på denne måde, eller skal signalet helst være balanceret helt fra kilden?

Og hovedtelefonerner skal tilsluttes med to XLR-stik lige som på billedet, er det ikke også korrekt?

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Søren84 skrev:
Solvin skrev:

Her et par diagrammer af min OTL-forstærker i forskellige udførelser, det første diagram er balancert indgang, med single-
ended udgang.

Mvh
Torben

Det sidste billed: Det er altså her fasen vendes, så et single-ended signal bliver balanceret? Er det korrekt forstået?
Får man fordelene ved balanceret drift på denne måde, eller skal signalet helst være balanceret helt fra kilden?

Og hovedtelefonerner skal tilsluttes med to XLR-stik lige som på billedet, er det ikke også korrekt?

Ja det er korrekt forstået. Jeg vil mene det er et fedt, hvor i kæden du benytter balanceret drift, da mange cd-spiller eller forforstærkere, eller for den sags skyld effekt-forstærkere, snyder med den balancerede ind eller udgange, typisk benytter de en trafo eller en opamp lige ved ingangen eller udgangen for at kunne kalde deres produkt balanceret, men internt i apparatet, forgår signalbehandlingen single-ended, men sådan er der jo så meget.

Du bestemmer egentlig selv hvilket stik du vil bruge, men XLR-stik er at foretrække, da det er en standard inden for balanceret drift.

Mvh

Torben

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Torben - kommer der en fuldt balanceret udgave af din rør-forstærker en gang i fremtiden? Den bliver sikkert ikke billig men jeg gad da godt lytte
på en prototype
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
Torben - kommer der en fuldt balanceret udgave af din rør-forstærker en gang i fremtiden? Den bliver sikkert ikke billig men jeg gad da godt lytte
på en prototype

Hej Burning 777

Måske, måske ikke, det må fremtiden vise, det bliver en vild forstærker, da den vil bruge 4 stk. 6AS7G rør.

Mvh

Torben

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
...Du bestemmer egentlig selv hvilket stik du vil bruge, men XLR-stik er at foretrække, da det er en standard inden for balanceret drift...

Det er jeg altså ikke 100% sikker på er korrekt for XLR stik (modsat RCA).

F.eks. opgiver rigtig mange producenter af balanceret apparater, hvilke ben i stikket der er til hvad. Se også dette link om XLR stik.

Hvilke gode balanceret hovedtelefoner er der på markedet?

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Solvin skrev:
...Du bestemmer egentlig selv hvilket stik du vil bruge, men XLR-stik er at foretrække, da det er en standard inden for balanceret drift...

F.eks. opgiver rigtig mange producenter af balanceret apparater, hvilke ben i stikket der er til hvad. Se også dette link om XLR stik.

Jeg mener der er forskel på hvordan Amrikanske og Japanske producenter definer den absolutte fase, når det gælder XLR.

Mvh

Torben

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Solvin skrev:
...Du bestemmer egentlig selv hvilket stik du vil bruge, men XLR-stik er at foretrække, da det er en
standard inden for balanceret drift
...

F.eks. opgiver rigtig mange producenter af balanceret apparater, hvilke ben i stikket der er til hvad. Se også
dette link om XLR stik.

Spørgsmålet er nok mere om der i det hele taget findes balancerede hovedtelefoner på markedet?
Jeg kender i hvert fald ikke nogle, der fås balanceret fra producenten. Så man er i de fleste tilfælde tvunget til en recabling...
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Her er så the cheap udgave af en balanceret hovedtelefon-amp, den bruger kun 2 stk. 6AS7G rør, da udgangen er lavet som en katode-følger, som de fleste hovedtelefon-amp's når man benytter 6AS7G røret.

Men jeg kan ikke lide katode-følgeren, da den er samligeligt med en single-ended forstærker, på den måde at den ikke kan gengive en sinus korrekt, når man kræver lidt af den. En single-ended forstærker vil altid have usymmetri i den negative halvperiode, derfor benytter jeg altid push-pull i udgangen.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
Chr. R. skrev:

Solvin skrev:
...Du bestemmer egentlig selv hvilket stik du vil bruge, men XLR-stik er at foretrække, da det er en
...

F.eks. opgiver rigtig mange producenter af balanceret apparater, hvilke ben i stikket der er til hvad. Se også
dette link om XLR stik.

Spørgsmålet er nok mere om der i det hele taget findes balancerede hovedtelefoner på markedet?
Jeg kender i hvert fald ikke nogle, der fås balanceret fra producenten. Så man er i de fleste tilfælde tvunget til en recabling...

Det tror jeg du har ret i, jeg kender ej til balancerede hovedtelefoner, som er lavet af producenten selv, men måske det det kommer i fremtiden.

Mvh

Torben

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Solvin skrev:
...

dette link om XLR stik.

Som de andre har skrevet, så kender jeg heller ingen hovedtelefoner, der leveres balanceret som standard. Jeg er sådan set næsten sikker på,
at det ikke findes.
Men der findes flere amerikanske firmaer, der tilbyder at recable hovedtelefoner, og nogle sælger også fuldt moddede hovedtelefoner, hvor man
kan vælge en balanceret udgave.
ALO Audio, Moon Audio gør det, mens Apuresound recabler stort set alle hovedtelefoner.

Og derfor synes jeg, det kunne være interessant at vide, om de kan benyttes af alle cdafspillere med XLR og volumekontrol - som nogen har haft
succes med Wadia modellerne.
Jeg er dog stadig i tvivl, om det kræves et specielt højt output fra udgangen? Og om der er forskel på denne output voltage, alt efter model?

Specielt interessant er Wadia's nye dac 121, der har volumekontrol og balanceret drift. Det kunne jo være fedt, hvis man bare kunne plugge
hovedtelefonerne direkte i, uden forstærker.
Jeg har skrevet en mail til Jensen, om han kan finde ud af hvor kraftig udgangen er på denne, men endnu intet svar.
Det kan du, Chr. R. måske hjælpe med?

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Her vises forskellen mellem en katode-følger øverste billed, som jeg har vist i en anden tråd og en push-pull forstærker, det nedreste billed er min forstærker, Begge er med 6AS7G rør i udgangen, som enhver kan se er der tydeligt forskel. Katode-følgeren "single-ended" kan ikke være med, når det gælder symmatri

Kurverne er simuleret, men er helt de samme såfremt man måler på dem med et scop.

Mvh

Torben

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Søren84 skrev:
...Specielt interessant er *** beep ***, der har volumekontrol og balanceret drift. Det kunne jo være fedt, hvis man bare kunne plugge
Jeg har skrevet en mail til *** beep ***, om han kan finde ud af hvor kraftig udgangen er på denne, men endnu intet svar.

Jeg går ikke efter endnu en advarsel, så desværre må jeg takke nej til både info og hjælp i dette tilfælde.

Citat: "Branchemedlemmer må IKKE tale rosende, reklamere for eller oprette indlæg eller emner om produkter denne selv måtte have produceret, have forhandling- og/eller distribution af eller kommerciel tilknytning til."

Og jeg må desværre også herefter trække mig fra tråden, idet  *** beep *** er nævnt for tit. Øv for jeg er nemlig interesseret i netop en balanceret hovedtelefon (hvis den findes), og deltog også gerne i debatten herom  

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Søren84 skrev:

Og derfor synes jeg, det kunne være interessant at vide, om de kan benyttes af alle cdafspillere med XLR og volumekontrol - som nogen har haft
succes med Wadia modellerne.
Jeg er dog stadig i tvivl, om det kræves et specielt højt output fra udgangen? Og om der er forskel på denne output voltage, alt efter model?

Nu skal du lige huske på at en Wadia cd-spille, nok ikke er beregnet til at trække et par høre-bøffer på 62 Ohm eller 32 Ohm. Husk på at du skal have en så lav udgangs-impedans som mulig, når vi snakker hovedtelefoner.

Lad os antage en Wadia har 500 Ohm i udgangs-impedans, du har et par Grado på 32 Ohm de 500 Ohm dividere du op i 32 Ohm, for at få dæmpningsfaktoren, den bliver så 0,064 hvilket er noget skidt, som en tommelfingerregl, når det gælder højttalere, skal den være det dobbelte af højttalerens-impedans, jo højre jo bedre.

Om det samme gælder for hovedtelefoner, ved jeg ikke, men jeg går udfra at det samme gør sig gældende her.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Søren84 skrev:
...Specielt interessant er *** beep ***, der har volumekontrol og balanceret drift. Det kunne jo være fedt, hvis man bare kunne plugge
Jeg har skrevet en mail til *** beep ***, om han kan finde ud af hvor kraftig udgangen er på denne, men endnu intet svar.

Jeg går ikke efter endnu en advarsel, så desværre må jeg takke nej til både info og hjælp i dette tilfælde.

Citat: "Branchemedlemmer må IKKE tale rosende, reklamere for eller oprette indlæg eller emner om produkter denne selv måtte have produceret, have forhandling- og/eller distribution af eller kommerciel tilknytning til."

Og jeg må desværre også herefter trække mig fra tråden, idet  *** beep *** er nævnt for tit. Øv for jeg er nemlig interesseret i netop en balanceret hovedtelefon (hvis den findes), og deltog også gerne i debatten herom  

Ja det må, sgu ikke nemt at være branchemedlem på hifi4all, i får tit en over næsen, uden grund.

Mvh

Torben

Søren84
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Søren84 skrev:

Og derfor synes jeg, det kunne være interessant at vide, om de kan benyttes af alle cdafspillere med XLR og volumekontrol
- som nogen har haft succes med Wadia modellerne. Jeg er dog stadig i tvivl, om det kræves et specielt højt output fra udgangen? Og om der er
forskel på denne output voltage, alt efter model?

Nu skal du lige huske på at en Wadia cd-spille, nok ikke er beregnet til at trække et par høre-bøffer på 62 Ohm eller 32 Ohm. Husk på at du
skal have en så lav udgangs-impedans som mulig, når vi snakker hovedtelefoner.

Lad os antage en Wadia har 500 Ohm i udgangs-impedans, du har et par Grado på 32 Ohm de 500 Ohm dividere du op i 32 Ohm, for at få
dæmpningsfaktoren, den bliver så 0,064 hvilket er noget skidt, som en tommelfingerregl, når det gælder højttalere, skal den være det dobbelte
af højttalerens-impedans, jo højre jo bedre.

Om det samme gælder for hovedtelefoner, ved jeg ikke, men jeg går udfra at det samme gør sig gældende her.

Mvh

Torben

Det er nævnt, at det blandt andet er Sennheiser hd650 der er brugt, og den er ikke ligefrem lav-impedans. Så det undrer mig, at det skulle kunne
fungere.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum