Emne: Balanceret direkte fra cd eller pre ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren84 skrev:
Solvin skrev:
|
Søren84 skrev:
Og derfor synes jeg, det kunne være interessant at vide, om de kan benyttes af alle cdafspillere med XLR og volumekontrol - som nogen har haft succes med Wadia modellerne. Jeg er dog stadig i tvivl, om det kræves et specielt højt output fra udgangen? Og om der er forskel på denne output voltage, alt efter model?
Nu skal du lige huske på at en Wadia cd-spille, nok ikke er beregnet til at trække et par høre-bøffer på 62 Ohm eller 32 Ohm. Husk på at du skal have en så lav udgangs-impedans som mulig, når vi snakker hovedtelefoner.
Lad os antage en Wadia har 500 Ohm i udgangs-impedans, du har et par Grado på 32 Ohm de 500 Ohm dividere du op i 32 Ohm, for at få dæmpningsfaktoren, den bliver så 0,064 hvilket er noget skidt, som en tommelfingerregl, når det gælder højttalere, skal den være det dobbelte af højttalerens-impedans, jo højre jo bedre.
Om det samme gælder for hovedtelefoner, ved jeg ikke, men jeg går udfra at det samme gør sig gældende her.
Mvh
Torben
|
|
|
Det er nævnt, at det blandt andet er Sennheiser hd650 der er brugt, og den er ikke ligefrem lav-impedans. Så det undrer mig, at det skulle kunne fungere.
|
|
|
Det er faktisk noget bedre, da dæmpningfaktoren kommer op på 1.2, det bliver endnu bedre såfremt Wadia'en har 200 Ohm's udgangs-impedans så er vi på 3.
Det er noget værre vrøvl jeg skrev lige før om at dæmpningfaktoren skal være det dobbelte af højttalerens-impedans/hovedtelefonens, bare den er på 10 og derover er det ok, sorry jeg sad og sov.
Så skulle dæmpningsfaktoren være 1200 på en par HD650 høre-bøffer , det passer jo ingen steder.
Må hellere lige tage en kop kaffe mere, for at holde mig vågen.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Søren84 skrev:
...Specielt interessant er *** beep ***, der har volumekontrol og balanceret drift. Det kunne jo være fedt, hvis man bare kunne plugge hovedtelefonerne direkte i, uden forstærker. Jeg har skrevet en mail til *** beep ***, om han kan finde ud af hvor kraftig udgangen er på denne, men endnu intet svar. Det kan du, Chr. R. måske hjælpe med? |
|
|
Jeg går ikke efter endnu en advarsel, så desværre må jeg takke nej til både info og hjælp i dette tilfælde... |
|
|
Godt nyt. En venligsindet moderator har givet ok til at der må besvares helt klare spørgsmål
Herpå kan jeg oplyse at jeg desværre endnu ikke er bekendt med efterspurgte data på omtalte DAC, idet den nok først forventes på markedet om nogle måneder. Men jeg vil straks i morgen sende en forespørgsel af sted. Poster svaret så snart det foreligger.
Men der er så en anden løsning, idet den omtalte DAC kommer i en version med indbygget hovedtelefon forstærker. Dermed kunne man lave følge setup:
Kilde -> DAC -> hovedtelefon
Simpelt og ligetil. Men det er så ikke en balanceret løsning som der måske efterspørges?
Herefter vil jeg også "gen indmelde" mig i debatten  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Søren84 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 04 Juni 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Chr. R. skrev:
Søren84 skrev:
...Specielt interessant er *** beep ***, der har volumekontrol og balanceret drift. Det kunne jo
være fedt, hvis man bare kunne plugge hovedtelefonerne direkte i, uden forstærker. Jeg har skrevet en mail til *** beep
***, om han kan finde ud af hvor kraftig udgangen er på denne, men endnu intet svar. Det kan du, Chr. R. måske hjælpe med?
|
|
|
Jeg går ikke efter endnu en advarsel, så desværre må jeg takke nej til både info og hjælp i dette tilfælde... |
|
|
Godt nyt. En venligsindet moderator har givet ok til at der må besvares helt klare spørgsmål
Herpå kan jeg oplyse at jeg desværre endnu ikke er bekendt med efterspurgte data på omtalte DAC, idet den nok først forventes på markedet
om nogle måneder. Men jeg vil straks i morgen sende en forespørgsel af sted. Poster svaret så snart det foreligger.
Men der er så en anden løsning, idet den omtalte DAC kommer i en version med indbygget hovedtelefon forstærker. Dermed kunne man lave
følge setup:
Kilde -> DAC -> hovedtelefon
Simpelt og ligetil. Men det er så ikke en balanceret løsning som der måske efterspørges?
Herefter vil jeg også "gen indmelde" mig i debatten  |
|
|
Ja jeg har læst, at det er Ray Samuels, der har designet den optionelle hovedtelefonforstærker - hvilket der er delte meninger om. Men sådan er
det jo altid - og man kan sige, at den store ulempe er, at man ikke kan skifte forstærkeren ud, hvis man ikke lige synes, det spiller :-)
Det er ikke nødvendigvis en balanceret løsning, jeg søger - det var såmænd mere for at få styr på det mere tekniske omkring det, og om det i
det hele taget vil være muligt - uden nødvendigvis at invistere i så dyre modeller. Men jeg tror nu også, at hvis jeg skal have en balanceret
løsning, bliver det med en balanceret hovedtelefonforstærker.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren84 skrev:
| Ja jeg har læst, at det er Ray Samuels, der har designet den optionelle hovedtelefonforstærker - hvilket der er delte meninger om... |
|
|
Jeg har ikke læst så meget at denne debat, idet versionen slet ikke er lanceret endnu!
Derfor er der selvsagt meget lidt faktuel viden om et sådanne produkt, og i mine øjne er det useriøst at bedømme et produkt der stadigvæk er på udviklingsstadiet, og det omfatter selvsagt alle mærker. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Chr. R. skrev:
Søren84 skrev:
| ...Specielt interessant er *** beep ***, der har volumekontrol og balanceret drift. Det kunne jo være fedt, hvis man bare kunne plugge hovedtelefonerne direkte i, uden forstærker. Jeg har skrevet en mail til *** beep ***, om han kan finde ud af hvor kraftig udgangen er på denne, men endnu intet svar. Det kan du, Chr. R. måske hjælpe med? |
|
|
Jeg går ikke efter endnu en advarsel, så desværre må jeg takke nej til både info og hjælp i dette tilfælde.
Citat: "Branchemedlemmer må IKKE tale rosende, reklamere for eller oprette indlæg eller emner om produkter denne selv måtte have produceret, have forhandling- og/eller distribution af eller kommerciel tilknytning til."
Og jeg må desværre også herefter trække mig fra tråden, idet *** beep *** er nævnt for tit. Øv for jeg er nemlig interesseret i netop en balanceret hovedtelefon (hvis den findes), og deltog også gerne i debatten herom
|
|
|
Ja det må, sgu ikke nemt at være branchemedlem på hifi4all, i får tit en over næsen, uden grund.
Mvh
Torben |
|
|
Ja det er SÅ synd for dem... men det er en anden diskussion.
Enhver hovedtelefon eller højttaler for den sags skyld er jo "balanceret". Man har blot ved hovedtelefoner valgt at benytte et stereojackstik som standard. Det betyder 3 poler, og resulterer i fælles stelleder - derfor er det ikke muligt at tilslutte balanceret. Det praktiske vinder over det besværlige og "måske" en smule teoretisk bedre lyd.
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Chr. R. skrev:
Søren84 skrev:
...Specielt interessant er *** beep ***, der har volumekontrol og balanceret drift. Det kunne jo
være fedt, hvis man bare kunne plugge hovedtelefonerne direkte i, uden forstærker. Jeg har skrevet en mail til *** beep
***, om han kan finde ud af hvor kraftig udgangen er på denne, men endnu intet svar. Det kan du, Chr. R. måske hjælpe med?
|
|
|
Jeg går ikke efter endnu en advarsel, så desværre må jeg takke nej til både info og hjælp i dette tilfælde.
Citat: "Branchemedlemmer må IKKE tale rosende, reklamere for eller oprette indlæg eller emner om produkter denne selv måtte
have produceret, have forhandling- og/eller distribution af eller kommerciel tilknytning til."
Og jeg må desværre også herefter trække mig fra tråden, idet *** beep *** er nævnt for tit. Øv for jeg er nemlig
interesseret i netop en balanceret hovedtelefon (hvis den findes), og deltog også gerne i debatten herom
|
|
|
Ja det må, sgu ikke nemt at være branchemedlem på hifi4all, i får tit en over næsen, uden grund.
Mvh
Torben |
|
|
Hehe - det er nu meget let at være branchemedlem....
man skal bare sørge for at arbejde for nogen der ikke har noget med HiFI at gøre... ups...
|
| Til top |
|
| |
Søren84 Lukket konto

|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
burning777 skrev:
Solvin skrev:
Chr. R. skrev:
Søren84 skrev:
|
|
|
Citat: "Branchemedlemmer må IKKE tale rosende, reklamere for eller oprette indlæg eller emner om produkter denne selv måtte
have produceret, have forhandling- og/eller distribution af eller kommerciel tilknytning til."
Og jeg må desværre også herefter trække mig fra tråden, idet *** beep *** er nævnt for tit. Øv for jeg er nemlig
interesseret i netop en balanceret hovedtelefon (hvis den findes), og deltog også gerne i debatten herom
|
|
|
Mvh
Torben |
|
|
man skal bare sørge for at arbejde for nogen der ikke har noget med HiFI at gøre... ups...  |
|
|
Haha.. Nu når jeg tænker over det, betragter jeg dig heller ikke som et rigtigt branchemedlem
|
| Til top |
|
| |
Søren84 Lukket konto

|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Søren84 skrev:
Ja jeg har læst, at det er Ray Samuels, der har designet den optionelle hovedtelefonforstærker - hvilket der
er delte meninger om... |
|
|
Jeg har ikke læst så meget at denne debat, idet versionen slet ikke er lanceret endnu!
Derfor er der selvsagt meget lidt faktuel viden om et sådanne produkt, og i mine øjne er det useriøst at bedømme et produkt der stadigvæk
er på udviklingsstadiet, og det omfatter selvsagt alle mærker. |
|
|
Det er nu offentliggjort på Stereophile, at det er Ray Samuels der designer forstærkeren delen. Men bortset fra det, så har du da helt ret i, at de
dømmer den tidligt - det skal lige siges, at det ikke er Stereophile, der gør det. Det var bare forum indlæg fra brugere.
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren84 skrev:
burning777 skrev:
Solvin skrev:
Chr. R. skrev:
Søren84 skrev:
|
|
|
|
|
|
Mvh
Torben |
|
|
man skal bare sørge for at arbejde for nogen der ikke har noget med HiFI at gøre... ups...  |
|
|
Haha.. Nu når jeg tænker over det, betragter jeg dig heller ikke som et rigtigt branchemedlem  |
|
|
Det har jeg også forsøgt at overbevise Admin om. Siden det jeg arbejder med i hverdagen hverken har med elektronik eller akustik at gøre eller
salg af samme for den sags skyld. Men en regel er åbenbart en regel.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
burning777 skrev:
Søren84 skrev:
burning777 skrev:
Solvin skrev:
Chr. R. skrev:
Søren84 skrev:
...Specielt interessant er *** beep ***, der har volumekontrol og balanceret drift. Det kunne jo være fedt, hvis man bare kunne plugge hovedtelefonerne direkte i, uden forstærker. Jeg har skrevet en mail til *** beep ***, om han kan finde ud af hvor kraftig udgangen er på denne, men endnu intet svar. Det kan du, Chr. R. måske hjælpe med?
|
|
|
Citat: "Branchemedlemmer må IKKE tale rosende, reklamere for eller oprette indlæg eller emner om produkter denne selv måtte have produceret, have forhandling- og/eller distribution af eller kommerciel tilknytning til."
Og jeg må desværre også herefter trække mig fra tråden, idet *** beep *** er nævnt for tit. Øv for jeg er nemlig interesseret i netop en balanceret hovedtelefon (hvis den findes), og deltog også gerne i debatten herom
|
|
|
Mvh
Torben
|
|
|
Hehe - det er nu meget let at være branchemedlem.... man skal bare sørge for at arbejde for nogen der ikke har noget med HiFI at gøre... ups...  |
|
|
Haha.. Nu når jeg tænker over det, betragter jeg dig heller ikke som et rigtigt branchemedlem  |
|
|
Det har jeg også forsøgt at overbevise Admin om. Siden det jeg arbejder med i hverdagen hverken har med elektronik eller akustik at gøre eller salg af samme for den sags skyld. Men en regel er åbenbart en regel. |
|
|
Jeg står i samme sitution, idet jeg ikke arbejder eller tjener en krone på "arbejdet". Det er også kun her på sitet jeg skal optræde som branchemedlem. Fred være med det, sålænge det ikke ødelægger noget for mig. Ups... __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Søren84 Lukket konto

|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Søren84 skrev:
Den seneste tid har der været skrevet lidt om balancerede hovedtelefoner, der plugges direkte i XLR-
udgangen fra de nye Wadia maskiner. Jeg har læst mig frem til, at det er fordi, Wadia's nye modeller har et højt voltage output - og så
selvfølgelig en digital volumekontrol. Kan man drive balancerede hovedtelefoner direkte fra alle cdafspillere, der har volumekontrol og XLR-
udgange? Og gælder det samme for en balanceret forforstærker? Så vidt jeg har forstået, vil dette ikke være muligt fra RCA-udgangene. Hvorfor
ikke? Det vil være fint, hvis der er en der kan redegøre for det mere tekniske. |
|
|
Der kræves 4 forstærkere til at drive et par balanceret hovedtelefoner, da hver forstærker tager sig af hver sin halvperiode af signalet.
Et signal fra et RCA stik er single-ended, det vil sige at hele signalet både det posetive samt det negative bliver forstærket af en forstærker for
hver kanal.
Du kan dog sagtens konvertere et single-ended signal om til et balanceret, og derved drive dine hovedtelefoner balanceret.
Mvh
Torben
|
|
|
Lige et spørgsmål mere Torben - og andre kyndige selvfølgelig :-)
Min cdafspiller har en fase-vender funktion, og den har både rca og xlr udgang. Ved du hvad formålet med dette er?
|
| Til top |
|
| |
nc8000 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1460
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tro at fasevenderen tager det normale single endede signal der kommer ud af rca udgangen og vender det således at den kan danne +- signalet til det balancerede output.
__________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |
nc8000 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1460
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Det praktiske vinder over det besværlige og "måske" en smule teoretisk bedre lyd.
|
|
|
Jeg mener nu bestemt ikke at det kun er teoretisk at balanceret lyder bedre men det er da korrekt at nogle hovedtelefoner reagerer bedre på at blive balancerede end andre. __________________ Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er overhovdet intet problem, jo lavere udgangs-impedans, jo bedre, da det giver en meget høj dæmpnings-faktor.
Det enste problem, der måske er, at jo højere impedans, dine hovedtelefoner har, jo højere et spændnings-sving kræver de, der kan wadiaen, måske komme i problemer med at få HD650'erne til at spille højt nok.
Omvendt er det med lavimpedante-hovedtelefoner, de kræver ikke så højt et sving, men derimod masser af strøm, det er samme forhold der gør sig gældende med højttalere.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan bekræfte de oplysninger der er bragt om en Cd-afspiller. Jeg sætter dog mere lid til egne erfaringer, og således hjælper jeg gerne med at give et sæt balanceret hovedtelefoner et lyt.
__________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Søren84 Lukket konto

|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
nc8000 skrev:
Jeg vil tro at fasevenderen tager det normale single endede signal der kommer ud af rca udgangen og vender det således at den
kan danne +- signalet til det balancerede output. |
|
|
Dvs. at jeg skal vende fasen, hvis jeg benytter xlr udgangen? Eller mener du, at single-end signalet kan vendes til balanceret ud gennem rca-
udgangen?
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren84 skrev:
Solvin skrev:
Søren84 skrev:
Den seneste tid har der været skrevet lidt om balancerede hovedtelefoner, der plugges direkte i XLR- udgangen fra de nye Wadia maskiner. Jeg har læst mig frem til, at det er fordi, Wadia's nye modeller har et højt voltage output - og så selvfølgelig en digital volumekontrol. Kan man drive balancerede hovedtelefoner direkte fra alle cdafspillere, der har volumekontrol og XLR- udgange? Og gælder det samme for en balanceret forforstærker? Så vidt jeg har forstået, vil dette ikke være muligt fra RCA-udgangene. Hvorfor ikke? Det vil være fint, hvis der er en der kan redegøre for det mere tekniske. |
|
|
Der kræves 4 forstærkere til at drive et par balanceret hovedtelefoner, da hver forstærker tager sig af hver sin halvperiode af signalet.
Et signal fra et RCA stik er single-ended, det vil sige at hele signalet både det posetive samt det negative bliver forstærket af en forstærker for hver kanal.
Du kan dog sagtens konvertere et single-ended signal om til et balanceret, og derved drive dine hovedtelefoner balanceret.
Mvh
Torben
|
|
|
Lige et spørgsmål mere Torben - og andre kyndige selvfølgelig :-) Min cdafspiller har en fase-vender funktion, og den har både rca og xlr udgang. Ved du hvad formålet med dette er? |
|
|
Jeg er næsten sikker på at den omtalte fase-vender funktion benyttes, hvis du har mistanke om at en cd-plade ikke følger standardnormen, medhensyn til den absolute fase, det skal forståes på den måde, at din bas enhed skal bevæge sig udaf når din cd-spille giver et posetivt signal, fra en cd-plade med korrekt fase.
Dog er der nogle cd producenter der ikke overholder dette, så derfor har du selv mulighed for at kompensere for det ved at vende den absolute fase, ved hjælp af den knap der sidder på din cd-spille.
Endvidre kan man heller ikke være sikker på at ens forforstærker eller effekt-forstærker, har den rigtige fase på udgangen, så igen har du mulighed for at rette op på det ved hjælp denne knap.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|