Forfatter |
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 10 April 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ erlingt: Mjae, det potmeter kommer helst ikke i igen. Men jeg har et 100K Alps  Det burde passe bedre til. Nå, der er rigtigt - tilbage til udgangspuntet, elimner alle ukendte fatorer, et skridt frem af gangen. @ Søren: Der måske noget der, den er jo skabt til at have en 20K tværs over indgangen i kraft af potmetret. Det burde jeg måske lige have tænkt på  Hmm, nogen gange går det bare for stærkt  >Doh!<
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 10 April 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørens forslag lyder rigtigt, for når potmeteret er helt væk, mangelr der jo den 20k modstand, som dette laver over
indgangen. Så en fast modstand på 20k over indgangen vil give samme belastning som potmeteret skruet fuldt op.
Potmeter + c18 + r22 virker jo som et RC led, der må have en indflydelse på frekvensgangen.
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 10 April 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
S�rens forslag lyder rigtigt, for n�r potmeteret er helt v�k, mangelr der jo den 20k modstand, som dette laver over
indgangen. S� en fast modstand p� 20k over indgangen vil give samme belastning som potmeteret skruet fuldt op.
Potmeter + c18 + r22 virker jo som et RC led, der m� have en indflydelse p� frekvensgangen.
|
|
|
Signalet bliver faktisk skabt over potmeter eller modstand. Et 20K potmeter vil give en konstant indgangsimpedans på 20K, UAFHÆNGIG af hvor meget eller lidt der er skruet op. Man kan erstatte med en modstand naturligvis.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 10 April 2009 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må gerne være mere end 20K...det vil virke positiv på nedre grænse frekvens.
MVH __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Potmetret er loddet i igen, (havde ikke nogen ordentlige modstande på lager) og det lyder ok! Jeg tror at med den bommert skylder jeg vist tråden en lagkage:  Igen tak for hjælpen og hurra for forum, kunne have gået dage og uger før det var gået op for mig hvad jeg havde lavet
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtigt godt - det var fint lige helt præcist at få skudt sig ind på problemet. Så falder vi andre ikke i det samme hul.
Forøvrigt er det sikkert ok med potmeteret, hvis du bare har det skruet op på fuld styrke.
Det er jo nemt at sidde på sidelinien og efterrationaliserer og komme med gode ideer
Men netop dette forløb er jo ganske godt beskrivende for hvor meget glæde, man kan have af de nye elektroniske medier -
tænk på, i "gamle dag" mødtes man måske en gang om ugen nede i klubben.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det er lige vand på min mølle det der! Men de nye medier har så også samme risiko indbygget som klubben/puppen kan have, man kommer nemt til at sidde der for længe  Den der smører godt kører godt... men den der altid smør' kommer aldrig ud og kør'! Så jeg håber lidt at der må komme mere lodde og mindre snak i min Dyna  Men, nu fiser jeg lige en uge i sommerhus, skriveferie. Var rart at få det her på plads før afgang
|
Til top |
|
|
Søren Jensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 10 April 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har søgt lidt på anvendte modstandsværdier i det tyske Hifi-forum. Her har flere anvendt 50K over bøsningerne. Om det er det rigtige, ved jeg ikke. Er det ikke sådan, at de skal sidde parallelt mellem kold og varm?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
De skal bare erstatte den kobling som potmetret laver: tværs over. Tror også jeg skal prøve med 50 K når jeg kommer hjem. Så skulle der også gerne være kommet en drosselspole hjem...
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 10 April 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
47k er en standardt værdi som er til at få og så udvides dit frekvens-område i bassen. Har du PC med i sommer-huset?
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så vil jeg prøve denne modifikation:
* Potmeter udskiftes med en 47 kOhm fastmodstand
* Indgangskondensator udskiftes med en 0.33 uF folie
Er det et godt råd for bias'en, den er lige nu 300 mV i alle punkter?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
@erlingt: Min erfaring med de kinesiske EL34b er, at de skal op på 37mA for at lyde sjovt. Pt har jeg EL34 fra EI siddende. De lyder til gengæld ikke så godt med høj bias og et sted mellem 28-30mA er passende. Er din Dynavox en model 1 eller 2. Det undrer mig nemlig, at der sidder 0,1 uF i indgangen. Det burde der ikke i en model 2, men måske har kineserne ikke lige haft nogen 0,33 på lager.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ tube mania: Jep, men ingen netopkopling  @ erlingt: Personligt syntes jeg at i original konfigurationen, der lyder 340 mV bedst. Den bliver svampet i lyden hvis den kommer for højt og den er klinisk eller kold hvis den er lav. Nu kører jeg 350 og er nok på vej mod de 360. Tænker at Luxman'en må kunne tilpasses bedre til pickuppen, som foretrækker 40 KOhm, nu er den oppe mod 50 KOhm.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for Jeres respons.
Det er en model 2; jeg har ikke haft den åbnet, så måske er den i orden på kondensatorsiden. Det må jeg jo lige checke,
(mit udgangspunkt var det diagram, som findes først her i tråden; men det er sikkert for en model 1).
Og så skal jeg have bias sat noget højere kan jeg forstå. Min oplevelse, svarer fint til din beskrivelse BoPtiljudrop, den er
meget kold og klinisk i lyden, det er netop lidt mere varme jeg eftersøger.
Så første mod er så ganske simpelt at få justeret bias op til 350 mV.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske den allerede der bliver svampet i det, men så kan du jo bare tage den lidt ned igen. Sjovt nok kan min meget bedre kapere en højere bias uden at miste punch og dynamik efter tube mania nappede lavpasfiltret i indgangen. Den her Dyna, det er nok noget af det sjoveste HiFi jeg har haft  Nåe ja, det diagram er fra en 1'er, har ikke haft tid til at opdatere....
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@erlingt: Hvis du skruer bundpladen af så tjek lige c14, c17 og c13, c20. Hvis der sidder 100pF så får du altså betydelig mere luft og 3d hvis du erstatter til 47pF.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige ført bias op til 360 mV. Det lyder mægtigt, mere varme og rørlyd. Lader den køre her en tid, så skal den nok op til 370 mV.
I min E2 er koblekondensatorerne opgraderet til 47pF.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Bobtiljudrop: Jeg har ikke haft det problem med at forstærkeren var kritisk omkring 340mA. Da den var ny lød den mørk, ulden og svampet selv på de forudindstillende 28mA. Jeg tror komponenter og rør skal have lang tid til at brænde ind. Jeg har ikke nogen fornemmelse af timetal, men skuffelsen aftog først delvis efter et par måndeder. Nu fungerer tingene fint og jeg kan køre bias op og ned uden de større problemer. Det giver forskellig lyd, men direkte svampet bliver den ikke, når den får høj bias. Tvært om tilsløres mikrodetajler og det, som sker i toppen. Men stemmer og blæs og de dybe oktaver på flygel lyder fint. Det er derfor med at finde en balance som passer bedst i ens anlæg og behov. Måske er det også lidt afhængigt af hvilke højttalere, den skal trække. Alle er jo ikke lige nemme at trække for en rørforstærker.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis! Men før jeg købte rør, sikrede jeg mig at mine højttalere er impedanslineære nok. Og den har iøvrigt masser af power, er faktisk ganske imponeret.
Men det er også min oplevelse, at den skal brændes ind i ret lang tid. Nu har den aldrig været decideret kritisk, jeg fandt bare at den lød bedst ved 34mA. Og den slags oplevelser er jo helt subjektive. Og nu har vi jo vist, at en ting som apparaternes udgangs hhv. indgangsimpedans har rigtig stor betydning for klangballancen. Så hvad der helt præcist skaber hvilken effekt i en signalkæde kan være en anelse kompliceret at udrede. Men lyder det godt, så er et godt.
|
Til top |
|
|