Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dynavox 70 e - kinesisk hyggepejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

@BoPtiljudrop: 1) Vedr. netfiltre så fungerer mit gamle selvbyg netfilter fra Brinck rigtig godt på Dynavoxen. Det giver mere luft og et større lydbillede. 2) Jeg har haft en støjspole loddet ind og ud et par gange men pt. er den blevet forvist. For godt nok klarer den mellemtoneområdet gevaldigt op, men jeg synes altså også, at lyden bliver lidt spids af tweaket. Det problem er der jo nok af i forvejen så hellere lidt ulden lyd med mindre fokus på øvre mellemtone.

@erlingt: 6P3s-e udjævner betoningen en hel del og det er mere potent i bunden. Har du prøvet at fjerne c14 og c17?   

Til top Vis Søren Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Jensen

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hvor mange apparater kan man trække over sådan et filter? Dynaen trækker vel i sig selv i nærheden af 90w bare i tomgang...

Kender en gut der flæskede et par gamle servere for deres netfiltre og brugte dem på hifi'en. For sjov prøvede han det på et rigtig plastikanlæg, forskellen var efter sigende voldsom.

Men ja, jeg er også ved at nå dertil at støjspolen understreger den spidse karakter en anelse. Men gevinsten er stadig større end bagdelen på mit setup. Men jeg tror at den opklaring som mellemtonen får, gør at man tydeligere mærker dens betoning. Jeg håber at en sundere PSU med en rigtig IE-choke, et sæt 6P3'ere, som du beskriver (eller måske nogen bedre EL 34) måske kan gøre et og andet ved den klangkarakter? Men det kunne være stort om man kunne indkredse netop de forhold der skaber den klangkarakter...

Kan ikke finde ud af om jeg skal prøve en håndfuld SCR folier? Har et sæt 10 og et sæt 20 uF liggende fra noget delefiltereeksperimenter. I den sammenhæng syntes jeg faktisk at de lyder udemærket. Der var også én der tidligere på tråden snakkede om Monacors flade sølvfarvede folier. Dem har jeg med stor succes brugt i mange delefiltre. Ikke mindst ved renovering af gamle delefiltre kan man opnå et stort løft som ofte forbavser ejeren.

Men lige nu sidder jeg ved computeren næsten hele tiden >taptaptaptaptapppeditap!< så tweak og mods er lidt standby. Fik dog lige tid til at lodde et ekstra sæt shoestring's.

@ Erlingt: 1. forstærker, Dynaen står til forfremmelse, det må jeg nok sige. De 13 kg kinesisk genbrugsmateriale ka´altså noget!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

@Musicus skrev;

Bortset fra det
Hvis der er en kondensator i udgangen på en rørpre, og der også sidder en kondesator i indgangen på poweramp, passer beregning af kondensator så stadig ?

Det gør den nemlig ikke...sidder der 2 af samme størrelse bliver de til det halve for 1. Ang beregning er det denne formel som bruges og frekvensen sætter man ca 10g lavere end ønsket.

Denne her er let at bruge (for de dovne inc mig selv)...godt nok til højtalerere, mrn smider man de værdier ind man bruger i sin forstærker regner den lystig på dem. http://www.sengpielaudio.com/calculator-RCpad.htm

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

@Musicus skrev;

Bortset fra det
Hvis der er en kondensator i udgangen på en rørpre, og der også sidder en kondesator i indgangen på poweramp, passer beregning af kondensator så stadig ?

Det gør den nemlig ikke...sidder der 2 af samme størrelse bliver de til det halve for 1. Ang beregning er det denne formel som bruges og frekvensen sætter man ca 10g lavere end ønsket.

mvh

Jep, det er jo bare to caps i serie. Ud med den ene!

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jf. http://www.sengpielaudio.com/calculator-RCpad.htm, så skulle -3 DB ligge ved 3,39 Hz. Jeg formoder at rool off kurven ikke så meget som kommer i nærheden af det hørbare område?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

nemli

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

@Søren Jensen: Nej, jeg har ikke prøvet at fjerne C14/17 endnu, i flg. "Thube mania" vil det ikke give mening; men på den anden side, hvis du har haft positiv effekt ud af det, kan det vel ikke skade at prøve det af.
Den eneste "konstruktive" ændring jeg indtil videre har foretaget, er udvidelse af kondensatorbanken i PSU'en.
Lyder fint med 6P3s-e indvirkning på lydbilledet, glæder mig til de kommer frem.

@BoPtiljudrop: Ja, jeg synes nu slet ikke den er så dårlig af at være "kinesisk genbrugsmateriale" - men den bliver nu nok stående, ved mit sekundære anlæg, istedet vil jeg så nok bruge dette mere end tidligere.
Men jeg skal ihvertfald have brugt Kr. Himmelfarts ferien til at flytte lidt rundt, og høre den i forskellige setups.
Forøvrigt kunne jeg godt tænke mig at høre mere om dine shoestring kabler - er det denne "opskrift" du bruger: http://www.tnt-audio.com/clinica/shoestrings_e.html eller har du udviklet din helt egen. Hvordan lyder de i forholdt til købe-kabler, og hvordan er de m.h.t. indstråling af støj, for der mangler jo ligesom en skærm rundt om signallederen?

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Søren Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

@BoPtiljudrop: Jeg tror det er vigtigt at finde nogle kondensatorer som ikke understøtter mellemtonebetoningen. Min erfaring med Monacors sølvfarvede til højttalere er, at de kan være lidt hårde i det, og hvis ens anlæg ikke har en B&O lydkurve, går det ikke så godt i spænd. Den samme oplevelse har jeg haft med Audyns billige typer.  Måske ligger problemet i vores triode/pentode-rør. Jeg mistænker dem for at lave den noget anmasende lyd. Dog er det et fint match til ældre jazz, så selvfølgelig er det et kompromis. Du kan prøve nogle andre typer indgangsrør. ECF80 ændre lyden meget. Tingene bliver finere aftegnet og mellemtonen dæmpes lidt, men... 6GH8a giver en federe lyd og der er tryk på tingene, men... Om man kan lide det ene eller andet er en smagssag og er afhængigt af resten af ens anlæg. ECF82 lyder også meget forskelligt, afhængigt af fabrikat.

Du er velkommen til at låne et sæt ECF80 og 6GH8a, hvis du vil. Send mig en mail!

Til top Vis Søren Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Jensen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

@Erlingt. Det er da os lidt af en blandet land-handel du har...rart at se Pas på med C14/17...jeres forstærkere kan gå i svagt selv-sving som kun kan ses på oscilloscope, men som slider rørene op.

mvh

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

@ Erlingt: Har du kun udvide? Fik indtryk af at du også gik ren parallel elektrolyt?

Det er rigtigt det er den opskrift jeg har ladet mig inspirere af. Jeg bruger bare cat 5 kablets kappe i stedet for den beskrevne koax kerne. Jeg har arbejdet som bredbåndsinstallatør tidligere, såe - der er cat 5 nok, lidt endnu.

@ Søren J: Tjae, det er det med de caps. Lampizator påstår man ikke kan høre en sk** forskel og fra mine højttalereksperimenter ved jeg at der er forskel... Og ja, kan man finde nogen med en karakteristik der modvirker den let iltre mellemtone, så er det perfekt. Men nu har jeg læst anmeldelser og anbefalinger i lange baner, uden at jeg er kommet så meget videre på det felt, andet end at de "fede" caps også er temmeligt pebrede. Dog er SCR betalelige og nemme at skaffe.

Det er et meget fint tilbud du giver der, det må jeg sige. Skifter du indgangsrør en gang imellem sådan efter smag og behag?

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Åh ja, de det Shoestrings. Jeg syntes at de er ret gode. Har eksperimenteret meget med cat 5 og denne løsning er den bedste i mine ører. Men jo, de skal helst ikkehave direkte kontakt til netkablerne. Ellers er de jo rasende billige, koster mig kun RCA'ernes pris, og jeg skal være ærlig at sige, jeg bare bruger de billigeste med "forgyldning". Ikke at det der pseudoguld imo gør nogen som helst forskel for kontaktforholdende, det er garanteret vigtigere at holde rent

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Den "anmasende lyd /  let iltre mellemtone" I beskriver kan også være pga. af udgangstrafoen, hvis den er viklet med få eller ingen sektioner:

Jo flere sektioner (skiftevis primær og sekundær) trafoen består af, jo bedre højfrekvens kan den overføre, om inner kappen er af plastik eller bakelit er ikke uden betydning, samt hvilket materiale (plast eller stof) der er brugt imellem sektionerne, er også afgørede for lyden.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Øhhh...så du hvad jeg fandt ud af. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73054&P N=1&TPN=4

mvh

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Ja, det er vist ikke et problem med overførsel af højfrekvens, selvom Luxman sq 38 alligevel bøllebanker den på det punkt. Var det -3dB ved 50K?! Det burde række.

Men så er der plastic vikleform. Dog ser det ud til at der er brugt papir, i hvert fald er der afsluttet med papir. Ikke en dårlig trafo, men ok, måske heller ikke den fineste der kan fås for penge.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
@ Erlingt: Har du kun udvide? Fik indtryk af at du også gik ren parallel elektrolyt?

Jeg har udvidet, og disconnectet det ekstra print med serielle lytter. De 2 oprindelige blå, som stikker og gennem plinten, er stadig forbundet - deres indflydelse må være minimal, sammenlignet med den totale kapacitet. Men så snart jeg kan få fundet ud af, at få lavet hullerne i plinten større, så bliver disse to også udskiftet med 2 x 330uF i parallel.

Så har jeg også lige kastet mig over at lave et par shoestring kabler. Med mange år i IT-brancen, har jeg både CAT5 kabel og noget RG-62 coax, som har den helt rigtige core. Jeg sprang i første omgang over indkøb af snørrebånd - dermed blev investeringen i kablerne på 0 kr, da resten var på "lager"

EDIT: Så har jeg fået tilsluttet kablet - bruger det til forbindelse til min DAC. Fint-fint kabel.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg skal love for at du får det flettet fint og stramt. Gavner sikkert ang. indstrålingsfølsomheden.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg gjorde mig også lidt umage - til stor moro for min datter, som mente, at det da var første gang hun havde set mig sidde og "flette".

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

I dag ankom de nye elektrolytter. Så snart jeg får et hul i programmet, så skal der mures

Slut med lytter i serie, 2 i parallel i stedet. dfms har allerede sat et layout op, i første omgang bliver det dog uden drossel, bare så man kan høre forskellen ét trin af gangen:

Desværre er er de SCR folier jeg har kun på 400V, så jeg skal have fundet nogen andre der kan bære spændingen på de 500V.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

@BoPtiljudrop: Spændende, hvor store og hvormange lytter sætter du i?

Jeg har også fået pakke med posten idag - fra Moskav, indeholdende 4 stk udgangsrør 6P3S-E.

Det er en rigtig gang nostalgi og østblok oplevelse. Kraftigt glas og robust opbygning. I hver kasse er der en lille seddel med alle tekniske data, samt et OK stempel.

Allene kasserne er en museumsgenstand i sig selv

Det bliver så spændende at høre, om de lever op til de mange roser, som rørene får på de tyske fora.

Nyd dem her, det er vintage så det batter:

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum