Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 22:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dynavox 70 e - kinesisk hyggepejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hold da helt k*ft hvor det bare en atmosfære af efterkrigstid over det der, ægte østblok
Jeg glæder mig voldsomt til at høre om lytteindtryk, savle...

By the way... Der var et portrætprogram af David Bowie i TV for temmeligt noget tid siden. Han inspillede Low og Heroes i det gamle Hansa studio i Berlin. Der var en skøn historie om, at de hentede nye rør, i kælderen til Neumann mikrofonerne, fra krigens tid med svastika på og det hele...

Jeg sætter to stk 500uF 500V JJ caps og så nogle folier på 1uF over. Elfa har nogle SCR på 630 volt der er betalelige. Så vil jeg bagefter forsøge mig med en drossel, der er en der droppede et link på tråden til Pyndt, den er på 4H. Den er skabt til Fenders Boogie forstærker. Det bliver såå nice at varme Welleren op igen og trækker bukserne af Dynaen, ihh hvor skal den kildes i PSU'en
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg ELSKER! David Bowie, så hvis der skal noget med til rør træf så har jeg det!

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Bare kom an

"Ground Control to Major Tom

Take your protein pills and put your helmet on"... klar til takeoff?

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Så er russeren kommet i - de fungerer perfekt, og er her fra en start sat til en bias på 32,5 mA - det samme som jeg kørte kineser rørene på.

Lydbilledet er klart anderledes og forbedret. Den lidt hårde og pågående mellemtone/lave diskant er dæmpet og bassen har fået mere krop.

Lyden er nu mere "rund" og meget behagelig at lytte til. Dette sagt, uden at det betyder, at der mangler noget i det høje spekter. Stadig fin opløsning og separation. Den åbenhed, som blev opnået med udskiftningen af indgangsrørene er stadig intakt.

Så investeringen på 25$ for 4 rør udgangsrør og 17£ for 2 indgangsrør, har givet et ganske fornuftigt løft i forstærkerens lydkvaliteter.

En lille sjov detalje ved de russiske rør er, at de er forbavsende kølige. Der er meget lidt synligt glød, og varmeafgivelsen er markant lavere. Mon dette kan være et resultat, af at de er designet til anvendelse i MIG jagerfly, hvor jeg kan forstille mig, at man ikke ønsker mere varme end højest nødvendigt - de er forøvrigt også noget lavere end EL34'erne.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Fantastisk, det er dejligt at høre. Er der ikke noget om, at de er skabt til en markant lavere spænding iøvrigt?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Fantastisk, det er dejligt at høre. Er der ikke noget om, at de er skabt til en markant lavere spænding iøvrigt?

Jo, det er korrekt - det har sikkert også noget med anvendelsen i fly at gøre. deres Vmax er 400v, så de kører lige lidt over i Dynavoxen. Derimod har de en ekstra lang levetid - er angivet til 5.000 timer, i forhold til EL34's standard på 2.000 timer. Så selvom den forhøjede spænding, skulle betyde nedsat levetid, så er der jo noget at give af.

Og de lyder rigtigt godt

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

En tanke: Hvis rørene har lavere varmespild men yder det samme, så er der sparet noget energi et sted. Mon forstærkeren trækker mindre strøm nu? Det ville også give mening, lavere strømforbrug = mindre varme = mindre vægt etc.

Det tegner imod et snarligt rørskift her i bop hulen

Er der evt. et bud på, hvordan man kunne dele spændingen og bruge de ca. 20V til noget fornuftigt

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Ja, det er helt korrekt. Ved sammenligning af datablade for 6P3S-e og EL34, fremgår det, at russeren bruger en glødestrøm på 0,88A og EL34 1,5A, så allene her er der sparet ca 15W på de fire rør - så rørene er jo ligefrem CO2 besparende. 

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Über sejt. Men der er nok stadig væk et stykke vej til den "miljøvenlige" Dynavox

Men under alle omstændigheder må det være slået fast, at russerne lige nåede en udviklingsrunde ekstra på rørteknologien. Gad vide hvor det kunne være endt hvis den udvikling var blevet fortsat? Audioudstyr med samme effektforbrug, størrelse, robusthed og varmetab som solid state, men med glødens lyd?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Der findes rør som ingen glød har...der findes rør som kan køre på 12V

http://www.oddmix.com/tubes/12ds7.html

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jep, men kan de levere 2x34W i 8 Ohm? Rør er en spændende verden! Fortæl noget mere onkel Tube

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Ja, rørverdenen er facinerende.

At østblokken holdt fast i rør så længe, havde militær strategi som baggrund. Idet et rør overlever den elektromagnetisk impuls, som opstår ved en atombombesprængning, i modsætning til transistorer, som bliver ødelagt. Så ved at anvende rør i det militære grej, kunne man stadig have fungerende fly efter en atomangreb.

Det er jo rart at vide, at vi rørfolk kan sidde i atomragnarok og nyde god musik på vinyl; når alt solid state og digital grej for længst er blevet ristet.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

EMP! Wes, OuumP (tyst)

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Sendt: 24 Maj 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Lidt OT...

Men er der nogle herinde der har lavet sammenligning mellem de gamle Dyna Stereo 70 og den her i tråden huserende??? Er trafoerne sammenlignelige eller???
 - Har en af de gamle jeg leger med tanken om at gøre en revival på! Evt med en anden indgang/driver...

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hej Tonni

Håber at der dukker en Stereo 70 op til rørtræffet

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Lidt OT...

Men er der nogle herinde der har lavet sammenligning mellem de gamle Dyna Stereo 70 og den her i tråden huserende??? Er trafoerne sammenlignelige eller???
 - Har en af de gamle jeg leger med tanken om at gøre en revival på! Evt med en anden indgang/driver...

Det må absolut være muligt at genoplive en ægte Stereo 70. Der er sikkert nogle komponenter, som med tiden er blevet lidt trætte, så den skal nok lige gåes grundigt efter "i sømmene". Jeg vil tro, at der er nogle af de passive kompnenter, som skal skiftes inden du begynder at tænke på nye rør. Men når først det grundlæggende er på plads, vil du helt sikkert også kunne have fornøjelsen af at gå på "rør jagt". Og jeg skal hilse og sige, at det kan ende som en helt hobby i sig selv - "tube rolling" som vores englesktalende venner kalder det.

Det kunne være rigtigt sjovt, hvis vi til rørtræffet får mulighed for at lave en lyttetest på originalen og sammenligne denne med den moderne replika.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jesper fandt én som han makker med. Se hans tråd med mange gode indspark fra de hårde drenge:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74428&K W=Dynaco+stereo+70

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Tak for indsparkene!

Har rodet med rør før... Og bl.a. bygget med 2A3 300B El84 SE/PP og renoveret et par guitaramps mm. så er ikke helt nybegynder - Kun næsten 

Men da jeg ikke kender Dynaco/-kit trafoerne, og det smagte af fisk, var det jo nærliggende...

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Skal gerne se om det er muligt med en "original" stereo 70, men kommer sikkert til at kræve lidt arbejdsro da flere af oktalsoklerne er færdige!
Den jeg har er, som det er nu, fuldstændig original, - selv rørene!

Har i øvrigt tænkt mig at se om der er plads til en samling motorrun's i stedet for den originale hovedlyt! - Har 4 Comar MKA/polypropylene liggende en 30uF og 3 stk. 25uF. De er ratede til 450V ac, det burde være noget i retning af 700V dc = rigeligt... Og så kostede de under 100,- ved en elektromontør
- De er i øvrigt testet til 2 kV i 2 sek. både mellem terminaler og dåse... garanteret til min 10000 timer / 400V ac og 3000 timer / 450V ac!!!  Og husk 400Vac tilnærmes 630Vdc...

Forresten! - Hvor købes UN4007? Har masser 1N4007 men de støjer en del mere end UN4007 siges at gøre!? - Erfaringer???

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Spændende med en helt original Dynaco. Det bliver et rigtigt DIY projekt i sig selv, at få den sat i stand.
Denne artikel giver en god beskrivelse af hvad man lige skal omkring, og en procedue for, hvordan man får den starte trinvist og sikre sig, at det hele ikke brænder af, når der sættes strøm til efter mange år:
http://www.angelfire.com/ma2/AdamVon/dynaresto.html

Jeg tror nu godt, at du som udgangspunkt kan bruge en 1N4007, den er med garanti meget bedre end den gamle selen diode, som dynaco'en er født med.

Et godt sted at søge stumper, er hos elektronik-lavpris.dk

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum