Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 19:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dynavox 70 e - kinesisk hyggepejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2009 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Hej Mikkel!

I forlængelse af denne lille diskussion. har du så nogle meninger om 12B4A? Har nogle stykker liggende, og kunne godt tænke mig at vide om de er egnede til audio...

Som andre har sagt, kan du sagtens bruge dem. Så vidt jeg kan se, er den eneste forskel på 12B4 og 12B4A opvarmningstiden på glødetråden. Det burde ikke betyde det helt vilde til audiobrug

Jeg har også et par simple forslag til linietrin liggende, men da jeg skal på ferie snart har jeg ikke så meget tid til at skrive og teste nu. Men der kommer mere om et par uger... Jeg tror også jeg har nogle 12B4(A) liggende, så jeg kan teste det diagram der er her i tråden. Det er ikke alle "internetdiagrammer" der er lige gennemtænkte

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 06 August 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Kunne du ikke tænke dig at starte dit linjetrin op som ny tråd? Mon ikke vi er et par stykker der vil hænge på og hænge i? Måske noget med: "Rørpre i moduler for begynder" - agtigt?

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 August 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Hej Mikkel

Kunne du ikke tænke dig at starte dit linjetrin op som ny tråd? Mon ikke vi er et par stykker der vil hænge på og hænge i? Måske noget med: "Rørpre i moduler for begynder" - agtigt?

Rigtig god ide - og så er det - synes jeg - vigigt i denne sammenhæng at få et RIAA modul med.

For det er jo vældgit fint med Dynavox TPR-1 og TPR-2; men TPR-1 har ingen RIAA og TPR-2's RIAA er baseret på OPamp'er. Så et rør preamp projekt med tilslutningsmulighed for grammofon vil være interessant.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 August 2009 kl. 05:18 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:

Jo, men det bliver så først om et par uger

erlingt skrev:
Rigtig god ide - og så er det - synes jeg - vigigt i denne sammenhæng at få et RIAA modul med.

For det er jo vældgit fint med Dynavox TPR-1 og TPR-2; men TPR-1 har ingen RIAA og TPR-2's RIAA er baseret på OPamp'er. Så et rør preamp projekt med tilslutningsmulighed for grammofon vil være interessant.

RIAA kommer der selvfølgelig også med...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 07 August 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige ha lidt hjælp: Hvor køber jeg en rørsokel, hvor mange rør sidder der (normalt) i en rør-Riaa og hvorstor vil en trafo være i sådan en?

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Kender i www.steinmusic.de? Han sælger en rørforforstærker i moduler.
http://www.steinmusic.de/audiofino/komp-verstaerker.html#mod ver

Her sat op i noget trækabinet:
http://www.audiocraftersguild.com/SteinHiFi/importers_diary. htm

Og her med alle stumper i originalt kabinet:

Hvis man nu skelede lidt til systemet her, så kan man jo til en hver tid skrue mere guf i, eller tweake efter behov. Hvis man placerer rørene vandret på små vinkeljern kan man endda hardwire det hele. Og så måske et svøb i hulplade så der kommer luft til. Simpelt og billigt.
Ok, det er ikke så flot som de kinesiske vulgariteter ud i børstet alu og grøn-metallic lak. Men vi skal da stadig have bukket plade og alt det der...

Hvis nu bundpladen også var hulplade, så kunne man basere det på noget smart chassisramme der holder sammen på det hele? Det vil give mere luft og mulighed for at skrue uden at bore...?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 07 August 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jeg laver lige en model som ovenstående foreslået.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 August 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

edge skrev:
Jeg skal lige ha lidt hjælp: Hvor køber jeg en rørsokel

Du sender mig din adresse, og så får du et par stykker

Citér:
hvor mange rør sidder der (normalt) i en rør-Riaa

Omkring en 2-7 stykker...

Citér:
og hvorstor vil en trafo være i sådan en?

Måske en liggende EI84 type, eller en lidt større stående.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 August 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Hvis man nu skelede lidt til systemet her, så kan man jo til en hver tid skrue mere guf i, eller tweake efter behov. Hvis man placerer rørene vandret på små vinkeljern kan man endda hardwire det hele. Og så måske et svøb i hulplade så der kommer luft til. Simpelt og billigt.

Så kan man jo ikke se rørene

Jeg synes det ville være praktisk, hvis man kunne lave noget der både kunne bruges til print (indgangsvælgere m.m.), hardwirede rørkredsløb, og rør på print. Sikkert også noget modulopbygget...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 07 August 2009 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg jo en torsk til elektronik-sporten, så bliver nødt til at spørge hvad man som minimum har som værktøj, når man ynder at lege med printbaner?

EAS will rise again...

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 August 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

edge skrev:
Nu er jeg jo en torsk til elektronik-sporten, så bliver nødt til at spørge hvad man som minimum har som værktøj, når man ynder at lege med printbaner?

Det kommer an på hvad du vil lave.

Hvis du vil lave print selv, helt fra bunden, så skal du som minimum have: rå printplader, print-tusch til at tegne baner, jernklorid eller andet ætsevædske, boremaskine til hullerne, loddekolbe+loddetin, og en skævbider til komponentbenene.

Hvis du kun vil montere komponenter på færdiglavede print, så er loddekolbe+loddetin og en skævbider nok.

Men igen, det kommer an på projektet. DIY elektronik starter i det små og så stiger omfanget bare hen ad vejen

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Og så er der jo den fantastiske egenskab at rørudstyr med fordel kan hardwires. Det betyder at man blot skal skrue sine sokler, transformatorer og et passende antal loddebukke fast. Så monterer man komponenter her og trækker forbindelser. Prøv at se Jespers skønne Leak's: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76016&K W=BoPtiljudrop&TPN=1
Her er lodddebukkene nittet fast i et stykke isolerende plade, men de kunne ligesåvel være enkeltstående og skruet fast i bunden med passende isolering, her dfms' Bofa:

Større komponenter som højspændingslytter kan spændes fast med et passende beslag osv. Og hvis det er lavet med hulplade kan man jo bare skrue fast og flytte igen hvis for eksempel den valgte opstilling trækker støj...

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 08 August 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

så det du siger er, at du egenligt efterlyser et tomt kabinet der består af en hul-bundplade, en toppl. af en art, og front og bagpl.?

EAS will rise again...

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Nemli' - ja! Og gerne topplade som hulplade også = frisk luft. Hvis man tænker den smart ud, så er det her den rene produktudvikling... aj-aj - notch-notch 

Og så er der vel grænser for hvor mange ting der kan blive aktuelle at smide i mås og front. Så det burde kunne lade sig gøre at have en slags minimums præfabrikata, der så kan bores/fræses videre i efter ønske...

Perfekt til fuskeren/hjemmebyggeren. Et kabinet med uendelige muligheder - kun alm. håndværktøj (og her menes altså ikke donkraft og skillsaw)

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 08 August 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en pre. amp. vi snakker om, skal der vel "bare" være en input-vælger og en volume-knap på fronten, evt. osse en lysdiode så man kan  se om der er liv i den, på bagplade: sikringsholder, phonobøsninger, afbryder og netbrønd.

Jeg vil jo foreslå at man laver "grund-modellen" klar til at udbygge på: phonobøsninger til MC-MM, CD, Tuner og Aux måske flere. Power in, og deslige.  

EAS will rise again...

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Nice-device

Og hvis man så også kunne få diverse montageudstyr til loddebukke og ikke mindst rørsokler mm. så kan det da ikke blive smartere

Perfekt til manden der lodder selv men ikke har adgang til pladeværksted og søjlebor... det' mig!

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 08 August 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Den Toppl. i hulpl. syntes jeg nu ikke om, der vil være fri adgang for støv, og man kan se lige ned på print og ledninger. Jeg foreslår en top plade der er fuld udbygget, med blændplader til hullerene der endnu ikke er i brug.

rrsokkel.jpg

Man kan få rørsokkeler der monteres på toppladen, klar til hardwireing. huller til lytter kan jo osse blændes af indtil man har finanser til udbygning.

EAS will rise again...

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Rør behøver ikke stikke op og man ved aldrig hvilke projekter en selvbygger vil kaste i kassen. Måske en GainClone, måske noget med rør, måske noget transistor. Og rør kan fint monteres liggende i sådan en sokkel. Det med støvet er alligevel noget man slås med i diverse apparater, som f.eks. ST 70 og lign. Alle ordentlige forstærkere har jo også udluftning i toppen og bliver støvede indende i. (specielt hvis katten sover oven på)

Men måske det er muligt at åbne for flere montagemuligheder?

Vi må da snart få holdt et møde over det her

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 August 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hov, skal i nu bygge selv?

Jeg ville nok undgå printplader så vidt muligt, det er for svært at ændre noget efterfølgende.

Ville nok tænke i moduler, så man kunne f.eks. udskifte linjetrin relativt nemt. Og have en strømforsyning i et separat kabinet, selvom stik til den slags er lidt svære at finde. Minimum der er højspænding, samt 2 x glød, den ene gerne hævet i forhold til 0.

Her en Dual mono balanceret forforstærker, med separate højspændingsregulatore til hver kanal, samt individuelle LM317 regulatore til hver rør. (EDIT: Nej det er ikke min, men jeg ville gerne have den.........)

I det mindste har jeg fået en håndfuld af disse hjem, så er det med at få loddet noget på.........

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 08 August 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
I det mindste har jeg fået en håndfuld af disse hjem, så er det med at få loddet noget på.........

Og hvor har vi købt dem ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum