Forfatter |
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
Hej Mikkel!
I forlængelse af denne lille diskussion. har du så nogle meninger om 12B4A? Har nogle stykker liggende, og kunne godt tænke mig at vide om de er egnede til audio...  |
|
|
Som andre har sagt, kan du sagtens bruge dem. Så vidt jeg kan se, er den eneste forskel på 12B4 og 12B4A opvarmningstiden på glødetråden. Det burde ikke betyde det helt vilde til audiobrug  Jeg har også et par simple forslag til linietrin liggende, men da jeg skal på ferie snart har jeg ikke så meget tid til at skrive og teste nu. Men der kommer mere om et par uger... Jeg tror også jeg har nogle 12B4(A) liggende, så jeg kan teste det diagram der er her i tråden. Det er ikke alle "internetdiagrammer" der er lige gennemtænkte  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
Kunne du ikke tænke dig at starte dit linjetrin op som ny tråd? Mon ikke vi er et par stykker der vil hænge på og hænge i? Måske noget med: "Rørpre i moduler for begynder" - agtigt?
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hej Mikkel
Kunne du ikke tænke dig at starte dit linjetrin op som ny tråd? Mon ikke vi er et par stykker der vil hænge på og hænge i? Måske noget med: "Rørpre i moduler for begynder" - agtigt?
|
|
|
Rigtig god ide - og så er det - synes jeg - vigigt i denne sammenhæng at få et RIAA modul med. For det er jo vældgit fint med Dynavox TPR-1 og TPR-2; men TPR-1 har ingen RIAA og TPR-2's RIAA er baseret på OPamp'er. Så et rør preamp projekt med tilslutningsmulighed for grammofon vil være interessant.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 05:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Kunne du ikke tænke dig at starte dit linjetrin op som ny tråd? Mon ikke vi er et par stykker der vil hænge på og hænge i? Måske noget med: "Rørpre i moduler for begynder" - agtigt? |
|
|
Jo, men det bliver så først om et par uger
erlingt skrev:
Rigtig god ide - og så er det - synes jeg - vigigt i denne sammenhæng at få et RIAA modul med.
For det er jo vældgit fint med Dynavox TPR-1 og TPR-2; men TPR-1 har ingen RIAA og TPR-2's RIAA er baseret på OPamp'er. Så et rør preamp projekt med tilslutningsmulighed for grammofon vil være interessant. |
|
|
RIAA kommer der selvfølgelig også med... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal lige ha lidt hjælp: Hvor køber jeg en rørsokel, hvor mange rør sidder der (normalt) i en rør-Riaa og hvorstor vil en trafo være i sådan en?
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 August 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender i www.steinmusic.de? Han sælger en rørforforstærker i moduler. http://www.steinmusic.de/audiofino/komp-verstaerker.html#mod verHer sat op i noget trækabinet: http://www.audiocraftersguild.com/SteinHiFi/importers_diary. htmOg her med alle stumper i originalt kabinet:  Hvis man nu skelede lidt til systemet her, så kan man jo til en hver tid skrue mere guf i, eller tweake efter behov. Hvis man placerer rørene vandret på små vinkeljern kan man endda hardwire det hele. Og så måske et svøb i hulplade så der kommer luft til. Simpelt og billigt. Ok, det er ikke så flot som de kinesiske vulgariteter ud i børstet alu og grøn-metallic lak.  Men vi skal da stadig have bukket plade og alt det der... Hvis nu bundpladen også var hulplade, så kunne man basere det på noget smart chassisramme der holder sammen på det hele? Det vil give mere luft og mulighed for at skrue uden at bore...?
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg laver lige en model som ovenstående foreslået.  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Jeg skal lige ha lidt hjælp: Hvor køber jeg en rørsokel |
|
|
Du sender mig din adresse, og så får du et par stykker 
Citér:
hvor mange rør sidder der (normalt) i en rør-Riaa |
|
|
Omkring en 2-7 stykker...
Citér:
og hvorstor vil en trafo være i sådan en? |
|
|
Måske en liggende EI84 type, eller en lidt større stående. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hvis man nu skelede lidt til systemet her, så kan man jo til en hver tid skrue mere guf i, eller tweake efter behov. Hvis man placerer rørene vandret på små vinkeljern kan man endda hardwire det hele. Og så måske et svøb i hulplade så der kommer luft til. Simpelt og billigt. |
|
|
Så kan man jo ikke se rørene  Jeg synes det ville være praktisk, hvis man kunne lave noget der både kunne bruges til print (indgangsvælgere m.m.), hardwirede rørkredsløb, og rør på print. Sikkert også noget modulopbygget... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg jo en torsk til elektronik-sporten, så bliver nødt til at spørge hvad man som minimum har som værktøj, når man ynder at lege med printbaner?
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Nu er jeg jo en torsk til elektronik-sporten, så bliver nødt til at spørge hvad man som minimum har som værktøj, når man ynder at lege med printbaner? |
|
|
Det kommer an på hvad du vil lave.
Hvis du vil lave print selv, helt fra bunden, så skal du som minimum have: rå printplader, print-tusch til at tegne baner, jernklorid eller andet ætsevædske, boremaskine til hullerne, loddekolbe+loddetin, og en skævbider til komponentbenene.
Hvis du kun vil montere komponenter på færdiglavede print, så er loddekolbe+loddetin og en skævbider nok.
Men igen, det kommer an på projektet. DIY elektronik starter i det små og så stiger omfanget bare hen ad vejen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 August 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så er der jo den fantastiske egenskab at rørudstyr med fordel kan hardwires. Det betyder at man blot skal skrue sine sokler, transformatorer og et passende antal loddebukke fast. Så monterer man komponenter her og trækker forbindelser. Prøv at se Jespers skønne Leak's: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76016&K W=BoPtiljudrop&TPN=1 Her er lodddebukkene nittet fast i et stykke isolerende plade, men de kunne ligesåvel være enkeltstående og skruet fast i bunden med passende isolering, her dfms' Bofa:  Større komponenter som højspændingslytter kan spændes fast med et passende beslag osv. Og hvis det er lavet med hulplade kan man jo bare skrue fast og flytte igen hvis for eksempel den valgte opstilling trækker støj...
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
Sendt: 08 August 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
så det du siger er, at du egenligt efterlyser et tomt kabinet der består af en hul-bundplade, en toppl. af en art, og front og bagpl.?
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 August 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemli' - ja! Og gerne topplade som hulplade også = frisk luft. Hvis man tænker den smart ud, så er det her den rene produktudvikling... aj-aj - notch-notch  Og så er der vel grænser for hvor mange ting der kan blive aktuelle at smide i mås og front. Så det burde kunne lade sig gøre at have en slags minimums præfabrikata, der så kan bores/fræses videre i efter ønske... Perfekt til fuskeren/hjemmebyggeren. Et kabinet med uendelige muligheder - kun alm. håndværktøj (og her menes altså ikke donkraft og skillsaw  )
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
Sendt: 08 August 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er en pre. amp. vi snakker om, skal der vel "bare" være en input-vælger og en volume-knap på fronten, evt. osse en lysdiode så man kan se om der er liv i den, på bagplade: sikringsholder, phonobøsninger, afbryder og netbrønd.
Jeg vil jo foreslå at man laver "grund-modellen" klar til at udbygge på: phonobøsninger til MC-MM, CD, Tuner og Aux måske flere. Power in, og deslige. __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 August 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice-device  Og hvis man så også kunne få diverse montageudstyr til loddebukke og ikke mindst rørsokler mm. så kan det da ikke blive smartere  Perfekt til manden der lodder selv men ikke har adgang til pladeværksted og søjlebor... det' mig!
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
Sendt: 08 August 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Toppl. i hulpl. syntes jeg nu ikke om, der vil være fri adgang for støv, og man kan se lige ned på print og ledninger. Jeg foreslår en top plade der er fuld udbygget, med blændplader til hullerene der endnu ikke er i brug.

Man kan få rørsokkeler der monteres på toppladen, klar til hardwireing. huller til lytter kan jo osse blændes af indtil man har finanser til udbygning. __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 August 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør behøver ikke stikke op og man ved aldrig hvilke projekter en selvbygger vil kaste i kassen. Måske en GainClone, måske noget med rør, måske noget transistor. Og rør kan fint monteres liggende i sådan en sokkel. Det med støvet er alligevel noget man slås med i diverse apparater, som f.eks. ST 70 og lign. Alle ordentlige forstærkere har jo også udluftning i toppen og bliver støvede indende i. (specielt hvis katten sover oven på) Men måske det er muligt at åbne for flere montagemuligheder? Vi må da snart få holdt et møde over det her
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 08 August 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, skal i nu bygge selv? Jeg ville nok undgå printplader så vidt muligt, det er for svært at ændre noget efterfølgende. Ville nok tænke i moduler, så man kunne f.eks. udskifte linjetrin relativt nemt. Og have en strømforsyning i et separat kabinet, selvom stik til den slags er lidt svære at finde. Minimum der er højspænding, samt 2 x glød, den ene gerne hævet i forhold til 0. Her en Dual mono balanceret forforstærker, med separate højspændingsregulatore til hver kanal, samt individuelle LM317 regulatore til hver rør. (EDIT: Nej det er ikke min, men jeg ville gerne have den.........)   I det mindste har jeg fået en håndfuld af disse hjem, så er det med at få loddet noget på......... 
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 08 August 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
I det mindste har jeg fået en håndfuld af disse hjem, så er det med at få loddet noget på.........

|
|
|
Og hvor har vi købt dem ? 
|
Til top |
|
|