Forfatter |
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Som tilhænger af den religion der hedder: Komponeneter i rør-forstærker SKAL sidde på loddebukke. Ville jeg købe 4 octalsokler, 2 novalsokler og et par stænger loddebukke, aflevere printet på genbrugspladsen, og lave en opstilling i den her stil. Så vil det lyde bedre og være nemere at eksperimentrer. 
|
|
|
Nemlig-ja. Under alle omstændigheder rummer printet mest indgang, så det skal ud for rigtigt for alvor at kunne eksperimentere med triodeindgang.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, dfms's ide er slet ikke så dårlig.
Eftersom printet sidder under plinten, og ikke i et hul, som den klassiske ST-70, så er det jo "rimeligt" nemt, at smide det hele ud, og så begynde forfra med loddebukke og wireforbindelse.
En sådan løsning vil give optimale muligheder for tweaks og eksperimenter.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men så tage skridtet fuldt ud og byg dette...det er lige til at gå til.
mch

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, skal den alligevel skilles helt ad og genopbygges, behøver det jo ikke være det "gamle" kredsløb 100%.
Ovenstående indeholder stadig en pentode i indgangen, og det var jo egentligt den vi startede ud med, at ville undgå.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men den laver man da bare om lissom før og i denne er der forstærkning nok idet fase-splitteren også bidrager.
mvh
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Som tilhænger af den religion der hedder: Komponeneter i rør-forstærker SKAL sidde på loddebukke.  |
|
|
Det er jeg så slet ikke enig med dig i. Men hvis man gerne vil eksperimentere, er det meget lettere uden print. Det eneste der mangler på din tegning, er et ekstra hul mellem de to indgangsrør (til det tredie rør). Og Dynavox har endda været så venlige at bore for  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Ja men så tage skridtet fuldt ud og byg dette...det er lige til at gå til.

|
|
|
Den type laves tit med 5751/ECC83 i indgangen og 6CG7 som fasesplitter. Man kan endda købe færdige print i ST-70 mål... Jeg kan prøve at kigge på nogle komponentværdier når jeg får tid (engang i 2017...). Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må tilstå at jeg tilslutter mig ovennævnte religion, men jeg er jo os gammel. Jeg har dog jævnligt de sidste 30 år siddet og svovlet over et l**te-print som var delvis eller helt varmet i stykker...ret tit enda...så jo.
mvh
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som ren pentode eller ultraliniær. Jeg kan godt lide ecc81 lyd.
Mvh
Torben

|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Det eneste der mangler på din tegning, er et ekstra hul mellem de to indgangsrør (til det tredie rør). Og Dynavox har endda været så venlige at bore for 
|
|
|
Ok, er der huller til tre driver-rør, så ligge Bofa V40'ernes indgang- og fasesplitter trin jo ligefor:

|
Til top |
|
|
janø Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 05 November 2010 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der kan modificere sådan en dynasag hvis man skulle blive ejer af en? :)
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSG1979 skrev:
Nogen der kan modificere sådan en dynasag hvis man skulle blive ejer af en? :) |
|
|
Det er jo et meget åbent spørgsmål, du stiller her. De tweaks, som tråden oprindeligt omhandler vedr. forbedringer af kapaciteten i strømforsyningen, fjernelse af en kondensator i tilbagekoblingen m.m. er ganske enkle og overskuelige. Som du selv eller en anden rimeligt enkelt kan klare. Trådstarter BoPtiljudrop bor på Sydfyn, så måske du skulle prøve at høre ham via en privat besked, om han kunne hjælpe lidt. Alternativt kan jeg godt hjælpe; men jeg bor i Midtjylland, så der er jo lidt transport/forsendelses forbundet med det. De seneste ændringer, der har været vendt i tråden, omhandler derimod ganske omfattende ombygninger af forstærkeren. Disse kræver en noget større indsats og indsigt at udføre, og mig bekendt, er der ingen der har prøvet dem af i virkeligheden. Men jeg kan godt anbefale dig, at komme igang med rørlyd ved at investere i en Dynavox 70-E, og så få lavet de simple forbedringer, som omtales her i tråden - så vil du være ganske godt kørende. Beret gerne her i tråden, hvordan det kommer til at gå.
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSG1979 skrev:
Nogen der kan modificere sådan en dynasag hvis man skulle blive ejer af en? :) |
|
|
Erling har helt ret. Kan man lave en ren lodning, så er det ret simpelt. Når man har tweaket et eller andet, så trækker man lige vejret og ser godt efter om det er det rigtige man har gjort, før man sætter strømmen til igen  Jeg bruger stadig min og er glad for den. Jeg kører med de russiske 6n3cE rør og 6gh8a i indgangen. En sjov ting der gik op for mig er, at den originale Dynaco 70 var skabt til et 7199 rør i indgangen. Men da produktionen stoppede, så ombyggede man, så den kunne tage 6gh8a i stedet. Se her en lille artikel: http://www.audioregenesis.com/products/SCA-35/images/6gh8a_t ubes.PDF Her argumenteres faktisk for, at Dynaco'en bliver bedre med 6gh8a end 7199. Dynavoxen er bygget til dette rør, og det virker efter min bedste overbevisning helt kanon godt i den. Så skal det være rigtig godt, så skal der også bedre rør i, især i indgangen.
|
Til top |
|
|
cadmann Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr Dyanavox 70
Vil gerne starte på Rør forstærker til mine DALI ZENSOR 1 Højttaler
Disse Dyanavox 70 der snakkes så meget om med at justere skifte rør ovs
Det lyder virkligt noget Specialt
Hvad gør jeg som alm uvidende om alt eletronik Men kun er lyd int.
Det føles som en bil der skal vedligeholdes
Vil bare skulle sætte den til og nyde rør lyden
Hej
|
Til top |
|
|
radiodoktoren Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
cadmann skrev:
Vedr Dyanavox 70
Hej
|
|
|
Jamen, det skal du da bare gøre! Køb forstærkeren - der er kloge og erfarne folk, der har designet og testet apparatet, så det kan spille. Sørg for højtalerimpedansen passer - 4 el. 8 ohm, mener jeg, der er på udgangen. Det er lidt vigtigt her, da strømmen kommer fra en kobberspole inde i spilledåsen - en transformator - og ikke er koplet, som en transistorforstærker er nu om dage (jeg lavede radioer, da man KUN havde rør). La' du bare folk pille og nusse. Ofte, tror jeg, er det kun dem selv, der kan høre, at spillen ændres af det. Der er meget psykologi i sådant. Det lyder fantastisk med noget, man selv (næsten) selv har lavet. (PS: jeg er psykiater af profession i dag) Lyt til din spille i en butik, før du køber. God fornøjelse.
|
Til top |
|
|
cadmann Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 06:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
radiodoktoren skrev:
cadmann skrev:
Vedr Dyanavox 70
Hej
|
|
|
Jamen, det skal du da bare gøre! Køb forstærkeren - der er kloge og erfarne folk, der har designet og testet apparatet, så det kan spille. Sørg for højtalerimpedansen passer - 4 el. 8 ohm, mener jeg, der er på udgangen. Det er lidt vigtigt her, da strømmen kommer fra en kobberspole inde i spilledåsen - en transformator - og ikke er koplet, som en transistorforstærker er nu om dage (jeg lavede radioer, da man KUN havde rør). La' du bare folk pille og nusse. Ofte, tror jeg, er det kun dem selv, der kan høre, at spillen ændres af det. Der er meget psykologi i sådant. Det lyder fantastisk med noget, man selv (næsten) selv har lavet. (PS: jeg er psykiater af profession i dag) Lyt til din spille i en butik, før du køber. God fornøjelse.
|
|
|
Hej vedr højtalerimpedansen Hvis den nu er ca 6 ohm som på Dalien Så er det jo midt imellem Så vidt jeg ved trækker 4 ohm mere strøm end 8 ohm
Hvor så 
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du prøver dig bare frem. Der hvor den lyder bedst lader du den blive.
Nu vokser rørene ikke ind i himlen med Dynavox. Den lyder da ok, men prøv også at høre andre før du køber.
|
Til top |
|
|
radiodoktoren Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget med det, ja, at strøm spænding modstand hænger simpelt sammen i følge Ohms lov men det gælder kun med jævnstrøm.
Lyd er vibrationer - så strømmen, der styrer højttaleren er varierende - vibrerer - er mao. vekselstrøm. For vekselstrøm er impedansen - modstanden - stigende ved stigende frekvens, når den skal igennem en solenoide - en spole. Impedansen er således meget høj for de høje toner - lav for den dybe bas. I virkeligheden tilstræbes så lav ohmsk modstand som muligt i højttalersolenoiden og i transformatorer (derfor af betydning, det er godt kobber uden billiggørende legering) - modstanden kan ikke blive nul; men teoretisk ville det være bedst. De 4 eller 8 ohm er et mål for impedansen ved en bestemt frekvens - om det er kammertonen, ved jeg faktisk ikke.
Om højttaler og trafo-udgang passer sammen, har derfor betydning for, hvordan frekvenskarakteristikken er - hvordan høje toner spiller i forhold til dybe bastoner. Er der megen uballance mellem højttaler og udgangstrafo, vil selve bølgekarakteristikken måske også påvirkes, og lyden forvrænges. Ved transistorudgange, er højttalerne "fast koplede" i mange tilfælde - og impedansproblemet mindre - sæt 8 ohms højttalere eller 100 ohms hovedtelefoner til - det går lige godt - blot, at de 100 ohm giver Gu'ske'lov mindre bevægelse i de små membraner (og dine trummehinder) - frkvenskarakteristik er uændret. Med rørforstærker er det en lidt anden sag.
Langhåret? - ikke i praksis! Du gør bare som "pof" anbefaler - og du kan i praksis ikke høre forskel. La' dog vær' med at skrue helt op for lyden, hvis du sætter dem til den højere impedas-udgang - men det gør du heller ikke. Du er jo interesseret i god lyd - ikke en mavepuster, for så gik du ikke efter rørforstærker (de kan; men meningsløst at gå efter forvrængning. Det kan transistorer li' så let).
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Du prøver dig bare frem. Der hvor den lyder bedst lader du den blive.
Nu vokser rørene ikke ind i himlen med Dynavox. Den lyder da ok, men prøv også at høre andre før du køber.
|
|
|
Du har nok kig på Dynavoxen fordi den er til at betale. Men kig lige på disse to danske håndbyggede mærker også. De er sjovt nok også til at betale, da de ikke bruge voodoo. Og så bruger de kvalitetskomponenter. http://www.audio-classic.dk/http://thorhauge-audio.dk/
|
Til top |
|
|