Forfatter |
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 08 April 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Spændende sager der er gang i her
I undgår al tale om CCS, VCCS og hvad det ellers hedder Er der en grund til det, eller vil det ikke fungere her, eller hvad
|
|
|
Det er vel sådan set kun R36 (Diagrammet på side 1, modstand 120 kohm), der kan erstattes af en CCS. Det kan godt drille lidt, da den efterfølgende fasesplitter er direkte koblet, så man skal jo ramme den samme spænding lige der. Man får lidt højere forstærkning, omkring rørets mu værdi, med en CCS, så det åbner også mulighed for at kunne eksperimentere med andre rør i indgangen end den pentode. Ifl. min erfaring betyder lyden fra indgangstrinet rigtig meget for lyden i en rørforstærker. Der er en længere forklaring på CCS i denne artikel, for dem der måtte være interesseret. http://home.pacifier.com/~gpimm/Active_loads_and_signal_curr ent_control.html
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 08 April 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ erlingt: Synd for NAD  RIAA-delen i TPR-2 er chipbaseret, Klang & Ton har haft den under luppen. Skal jeg evt. scanne artiklen? @ Mellemhjulet: Ja enhver signal kæde er ikke stærkerer... osv. Så har man først noget møj her står det ikke til at rede. Så når du nu siger så'rn, så understreger det bare at indgangsrør blir de første der skiftes. Har fået Luxman C02 hjem. Potmetret er ude, men... indgangskondensatorerne er tilbage  . Det er ingen DC sikring i enden af Lux'en i form af en kondensator, så jeg tager ingen chancer. Lux'en er i øvrigt bestykket med en nydelig strømforsyning med denne labre lille trafo  Men man kan godt se at den ikke er helt ny. Selvom den desværre også er nyere end jeg bryder mig om med japanske apparater, hvilket jeg mener afspejles i printkvalitet og lign. Der er flere steder hvor den løber mere varm end jeg finder fornuftigt:  Det er noget jeg kender fra bl.a. Dennons 80'er forstærkere, og de var sgutte lige min kop the. Havde en PMA 777 som kastede op, ladelytterne lækkede og svinede hele apparatet til, 2 x 22.000 uF spytter en del ud. Men hvad havde man ventet, til den pris kunne så store lytter vel næppe være specielt dejlige?! Må prøve om vinylet lyder bedre i morgen. Miles Ahead lyder meget rart lige nu fra CD.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 April 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 08 April 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
@BoPtiljudrop: Ja, synd for NAD'en - og ja tak, jeg vil meget gerne have en kopi af artiklen. Send en PM, så sender jeg dig
min mailadresse.
Det lyder som om din C02 er opbygget som min C-90, og så skal man nok passe på med indgangskondensatoren - jeg har
dog læst mig til, at det vil være en stor forbedring af skifte den til en 0,22 uF/100v folie. Så det kan vi jo prøve.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 April 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
AARG, det lyder r*v og gulvsand! Med luxman i kæden er bassen oppustet, unuanceret og grim, toppen er væk. Det her er noget gøj!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 April 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ erlingt: Jeg skal i sommerhus i næste uge, vil tro at jeg kan have den klar omkring tirsdag. Men jo, ang. indgangskondensator, så skal der noget bedre i basta.
Ved ikke lige hvad det er der får det til at lyde så fælt lige nu, det er næppe den. Men nu skal jeg ind i lullen visse!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fejl i linket til Luo's fund. Her det rigtige: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35337&P N=1&TPN=32Er træt af at bøvle. Alle apparaterne er stablet ind i et stålskab fra Ikea, det har flere fordele: De fleste af dem er alt andet end kønne og med så lidt plads som jeg har, så er det rart ikke at skulle se på dem. Udstyret bliver heller ikke støvet voldsomt til, det er også meget rart. Men,  det er ind i hede hule.... bøvlet at sætte kabler, jeg ville have CD'en direkte til Dynaen igen, for at konstatere om det er den indgangskondensator der ødelægger lyden så voldsomt. Ellers er der fejl på Lux'en. Men jeg orker ikke sidde med hovedet inde i det skab igen! A' blywer så trøt'! Nå, hvis der nogen der har lyst til at sælge en Micro Seiki DQX 1000, så sig lige til:  Det er nærmest en ungdomsbesættelse. Jeg så den første gang, da et HiFi magasin lavede komparative pickup tests på den dér, det kunne få en stor knægt til at savle dengang  Ellers kunne jeg dæleme også godt bruge sådan en her: Pioneer pl 570 til waf anlæget:  En PL 530 kunne bestemt også gøre det. God påske!
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ BoPtiljudrop: Det er helt fint at vente til efter påske med kopien.
Vedr. dine lydmæssige problemer med C02 tror jeg, at det er et impedans problem du er løbet ind i. Din beskrivelse lyder
fuldstændigt, som de problemer man får, når ind- og udgangsimpedanser ikke stemmer overens.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, det er da sandsynligt. Men dét må der da kunne gøres noget ved. Spørgsmålet er bare, hvad måler apparaterne så? Her er lidt til påskespekulationerne  I øvrigt kan jeg allerede spore en stor forbedring RIAA mæssigt, kan jeg få de to apparater til at ballancere, så er meget vundet. Glæder mig allerede til at genopdage vinylerne. Havde lige Bob Marleys Uprising på. Den giver mig altid en dejlig følelse. Da jeg i sin tid fik mine første rigtige højtalere, gulvhorn med Richard Allan New Golden 8" Giant, var det den første plade der røg på, åhh det var stort! "She love to party, have a good time - she looks so hearty, feeling fine"
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god fingerregel for impedans forholdet mellem en kilde og belastning er, at impedancen i belastingen(effektforstærkeren)
skal være 8-10 gange impedancen for kilden(forforstærkeren).
Så det er noget med at få kigget i specs for Dynavox'en og Luxman'en og se om dette forhold er på plads.
Jeg kan se, at min Pioneer c-90 har en udgangs impedans på 600 Ohm, så der skulle ikke være problemer, da Dynavox'en,
så vidt jeg husker, er på 20 kohm.
Dynavox TRP-2 har en udgangsimpedans på 220 ohm, og den har jeg på lige nu, og det fungerer fint. Men jeg prøver lige at
flytte lidt rundt, og prøver hvad der sker, når min c-90 kommer på VR70'en.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux'en ser ud til at være på 220Ohm, hvis det passer at Dynaen har en indangsimpedans på 20K, så burde det ikke være problematisk. Sjovt, jeg sad lige og søgt på det, men Dynavox opgiver ikke selv ret mange specs. Og jeg orkede ikke lige lave en "tilnærmelsesvis udtømmende søgning" på tweaker forums og lign. ressourcer, så TAK! Faktisk har jeg ret meget kik til den C18 i indgangen. Da jeg hev den ud var Dynaen knap nok brændt ind og det var før tube manias indgreb. Så den lød mega søvnigt, jeg må se at få CD'en i direkte, den har heldigvis volumenkontrol. Hvis Lux'en er i orden og jeg er nødt til at have en kondensator i indgangen, så skal den fileme have gode klangegenskaber. ClarityCap, Mudorf, et eller andet kram. Nu sidder alle de positivistiske (i en naturvidenskabelig forståelse - forstås) proffer fra radiobranchen sikkert og ryster på hovedet  . Men kan man høre forskel, så kan man høre forskel! Bliver lydbilledet åbnet, klarere, mere præcist og veldefineret, så er det fordi det virker! Og det var alltså hvad der skete, da jeg i sin tid hev C18 ud, altså er den ikke ideel af en eller anden årsag. Hvis den blot er galt disponeret i forhold til værdien, så er det nemt. Hvis det er fordi den bare "lyder dårligt" så er det lidt mere uhåndgribeligt. Er der nogen med et bud på mit lille problem her, så HJÆÆÆLP
|
Til top |
|
|
Søren Jensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 09 April 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Bobtilyoudrop: Jeg kan ikke tro, at dit problem har noget med C18 at gøre. Selvfølgelig kan du sætte bedre typer i, hvad jeg selv har gjort, og ja, der er noget at hente på lydkvaliteten. Men at du mister top og får bulderbas må tilskrives din forforstærker. Jeg har selv haft lejlighed til at låne en Manley Shrimp forforstærker (pris 16K) Det ændrede da ikke klangbalancen og oplevedes i øvrigt ikke som noget lift på lydkvaliteten.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Bobtilyoudrop: Så har jeg prøvet et setup med min Pioneer c-90 foran Dynavox'en. Det fungerer perfekt, absolut intet tab
i toppen.
Jeg har endnu ikke ændret noget, så den er i helt standard setup også med c18 på 0.1 uF, og volumenkontrollen skruet helt
op på max.
Stadig synes jeg, at den er lidt tynd i bunden. Så jeg tror mit første tweak bliver at koble volumen potmeteret fra, og
erstatte c18 med en 0.22 uF kvalitets kondensator.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ erlingt: Tweaket fra Klang und Ton var at sætte 0,33uF i. Denne værdi sad i min Dynavox vr 70e 2 fra ny. Pt sidder der 0.22uF i, fordi jeg ikke kunne skaffe 0.33uF. Jeg har rigelig med bas i mit anlæg.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, er bange for at Luxman'en ikke er i helt orden så. Burde være en udmærket forforstærker ellers...Der mangler nu heller ikke bas, den var bare mere veldefineret før. Men der er sjovt nok blevet en del bedre end i går...  Selvom toppen stadig er mindre klar og lydbilledet generelt stadig er ringere.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, med cd'en direkte på Dyna'en hjælper det på det, MEN! Det er ikke godt. Ser ud som om der er en kombineret problematik på spil. Toppen er stadig flad, men dynamikken virker lidt bedre, lidt bedre "hul igennem". Tak for hjælpen Erling og Søren. Det er sjovt at rode med HiFi, løse problemer og optimere. At kunne få hjælp og diskutere her på forum gør det meget, meget sjovere  Kan forforstærkeren have et problem med trætte lytter eller noget i den retning? Dens bass er noget oppulent?
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har mulighed for det, synes jeg du skulle prøve at sætte forforstærkeren sammen med noget andet, for at høre om
det virkeligt er den, det er galt med.
Ja, den kan godt have problemer med trætte lytter -Luxman'en er jo ikke helt ny mere; men jeg synes bare ikke, at det
skulle give sig udtryk på den beskrevne måde.
Forøvrigt læser jeg det også på dit seneste indlæg, som om problemet ikke er helt løst ved den direkte tilslutning til CD
spillen. Hvad har du egentligt brugt som signalkilde tidligere, hvor Dynavox'en lød OK?
Har du potmeter og indgangskondensator monteret igen?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen CD'en direkte på med originalt potmeter. Mega hul igennem
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, mærkeligt. Men nu har du ikke det originale potmeter aktivt; men går bare direkte ind via c18? Prøv lige at sætte
potmeteret på igen, for så skulle du jo gerne være tilbage ved udgangspunktet  med god lyd.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bobtilyoudrop: Er der ikke noget med, at man skal sætte et par modstande over udgangsbøsningerne hvis potmetret fjernes, og man bruger dynavoxen som effektforstærker?
|
Til top |
|
|