Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 03:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dyrt kabel uden virkning! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Vi glemmer nogle gange, at alle tingene kun kan forringe i større eller mindre grad - ikke forbedre. Svaret skal altså nok søges i, hvad specialnetkablerne gør mindre dårligt end den billige fordelerdåse med integreret ledning fra tilbudsbunken i Netto. Ser man det på den måde, kan man måske også bedre acceptere, at det er muligt at opnå en lydforbedring på trods af den dårlige sikring mellem netkabel og apparat. Selvfølgelig ville lyden blive endnu bedre, hvis den blev fjernet, ligesom selv det bedste stik på kablet gør lyden dårligere end, hvis kablet blev forbundet direkte i apparatet uden stik. Der er faktisk tekniske forklaringer på, hvorfor 2 m godt netkabel kan forbedre lyden på trods af de mange kilometer frem til stikdåsen. Find dem evt. på nogle af de gode tyske sites om emnet.

Hej Donkeyshark.

Her rammer du præcist hovedet på sømmet.

Selvom fejlen er meget værre et andet sted kan en lille forbedring stadig høres, underligt nok.

Så derfor selvom en trafo måske støjer 1000 gange mere en netkabel kan vi nok alligevel høre den lille forbedring.

Hvorfor kan vi ellers høre forskelle på cd afspillere som forvrænger 1000 gange mindre end en højtaler ofte gør ?

Jeg har ikke testet netkabler og kan derfor ikke argumentere for at de virker. Men teoretisk finder jeg det da ikke så underligt, når man tænker på at enhver lille forbedring høres...

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Denne snak minder mig om en artikel i High Fidelity... tor nok det var der jeg læste den...

Om et lille svensk firma, der havde lavet en helt særlig forlængerledning/stikdåse med et ganske særlig filter, der efter sigende skulle forbedre lyden helt ufattelig meget. Man skulle faktisk ikke kunne leve uden. Pris 10.000,- (så vidt jeg husker).

Og folk var ikke i tvivl... de som havde spenderet de 10.000,- var meget positive. Aldrig havde de oplevet så stor en forbedring ved udskiftning af nogen enkeltdel i anlægget.

Den kære redaktion på bladet fik fat i et eksemplar, og kunne ved grundig test ikke konstatere nogen forskel fra en standard stikdåse, og ville derfor undersøge hvad der var så specielt ved denne dyre udgave. Det viste sig imidlertid ret svært, da den snu producent havde støbt hele dåsen ind i dertil egnet støbemasse (det bruger man tit i elektronikbranchen, for at undgå priatkopiering).

Redaktionen gav dog ikke op, og gik så vidt jeg husker ned til den lokale tandlæge, hvor de fik lavet et røngtenbillede af den særprægede stikdåse. Og hvad de så var skræmmende... Den 10.000 kroners dyre stikdåse indeholdt såmænd ikke andet end en almindelig stikdåse, dog med lidt pænere finish. Men der var altså ingen hokus pokus, og slet ikke noget der skulle give anledning til en pris på mere end 75 kroner.

Men ikke desto mindre, var der folk dert mente, at den til 10.000,- gav virkelig god valuta... hvordan kan det være??? Tro kan flytte bjerge, og har man først smidt kronerne, så er det jo fandens svært at indrømme, at man er blevet taget i røven!

Hvad siger alle woodoo netkabel tinhængerne til det??

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Vedr. den svenske stikdåse: Jeg synes historien er lidt speget. For mig at se var det fra High Fidelity's side et desparat forsøg på at udvise den efterlyste/manglende seriøsitet, dvs. i nogles øjne evnen til at rakke et produkt ned. Jeg mindes også at det norske Audio, som af mange blev regnet som et seriøst blad, havde testet stikdåsen og tilkendt den en positiv virkning. Igen påstand mod påstand, men jeg syntes det var påfaldende at HF, som ellers altid ligger i den positive ende af kommentarskalaen, lige pludselig fandt den indre terrier frem.

Jeg kan godt se at produktet så mere end tvivlsomt ud når fakta kommer på bordet, men mange gange er en fornuftig stikdåse en forbedring ift. den billige fra Netto. Måske er Norge's strøm anderledes (ja ja, jeg ved godt det lyder åndssvagt, men det var faktisk en påstand i Audio), eller HF's udgangspunkt var bedre, dvs. de havde allerede fornuftige strømrekvisitter ved hånden. Uanset, så kunne jeg nu aldrig drømme om at give 10.000 kr. for en stikdåse

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give dig ret i, at en ordentlig kraftig stikdåse er at fortrække, da den naturligvis giver en bedre overgang i kontaktpunkterne. Men en sådan kan købes for under 100 kroner. At der alligevel er folk der tilskriver den særlig gode egenskaber fordi de har betalt 10.000,- for den... det anser jeg som en gang fis... selvfølgelig kan man gøre forskellen når man har betalt så meget for den.... Elles havde man jo begået en fejl... og det kan der jo naturligvis ikke være tale om!

Men jeg finder det stadig sjovt, at disse personer der helt klart mener at kunne udpege det dyre netkabel, stadig ikke tør stille op i en blindtest. Det forstår jeg simpelthen ikke... hvorfor ikke bare få det afklaret???

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Altså, jeg er sku stadig skeptisk overfor hundedyre netkabler, men på den anden side vil og kan jeg ikke røre ved folks oplelveser, nogengange skal der så lidt til at ændre lyden på et anlæg, jeg har feks for nylig afkoplet mine bokse til mine MIT højtalerkabler med lydforbedring til følge.

Jeg tror det har lidt at gøre med hvilke netkabler man skifter ud, hvis man skifter et standard medfølgene tyndt netkabel ud med et tykt godt afskærmet et af slagsen tror jeg godt man kan forbedre lyden en smule.

Jeg bruger Madrigals netkabler og de er af ret god kvalitet og jeg har haft det oppe imod et netkabel til 4000 kroner og her vandt Madrigal helt klart for lyden blev faktisk dårligere med det dyre netkabel. Jeg har også prøvet at sætte rc stoppers på mit madrigal netkabel og her blev lyden også dårligere, derfor gider jeg personligt ikke forsøge mere i den boldgade.

Til dem som kan høre stor forskel......prøv for sjov at sætte jeres gamle netkabel på, man vænner sig lynhutig til den lyd man har nemlig, jeg pillede en gang et dyrt netstøjsfilter af min Cd maskine og opdagede pludselig hvor meget det egnetlig havde ødelagt lyden. 

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
selvfølgelig kan man gøre forskellen når man har betalt så meget for den.... Elles havde man jo begået en fejl... og det kan der jo naturligvis ikke være tale om!

Det kan man selvfølgelig ikke undsige sig. Hjælper det hvis jeg siger at jeg prøvede Holfi's stikdåse og returnerede den dagen efter? Jeg vil nu påstå at hvis man vitterligt ikke oplever en forskel, så tilbageleverer man da skidtet omgående, for der er vel ingen der gider bruge penge på noget man ikke er glad for.

Hurtig skrev:
Men jeg finder det stadig sjovt, at disse personer der helt klart mener at kunne udpege det dyre netkabel, stadig ikke tør stille op i en blindtest. Det forstår jeg simpelthen ikke... hvorfor ikke bare få det afklaret???

Hvorfor får du ikke taget dig sammen til at afprøve noget kabel selv? Du kan jo købe noget alle mulige steder, med forsikring om at du kan returnere det indenfor de første 14 dage. Hvorfor skal du have andre til at bevise det for dig?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet forskelligt netkabel, og kunne på ingen måde konstatere nogen forskel. Derfor synes jeg det kunne være interessant, at undersøge om folk vitterligt kan høre forskellen, eller det bare er noget de bilder sig selv ind. Men der er åbenbart ingen der tør, af frygt for at skuffe deres egen dømmekraft!

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Jeg har prøvet forskelligt netkabel, og kunne på ingen måde konstatere nogen forskel. Derfor synes jeg det kunne være interessant, at undersøge om folk vitterligt kan høre forskellen, eller det bare er noget de bilder sig selv ind. Men der er åbenbart ingen der tør, af frygt for at skuffe deres egen dømmekraft!

Fint at du har prøvet, men at du ikke kan høre forskel er ikke ensbetydende med at der ingen er. Jeg plejer at sige at man skal have aftestet alle kabler for at kunne sige at der ikke er forskel, mens kan kun behøver én forskel for at den er der.

Men hvis du bor i Sønderborg kunne det da være sjovt, det skulle selvfølgelig foregå på mit anlæg, så miljøet er velkendt. Desværre har jeg en rørforstærker der, efter at den har været slukket, ikke må tændes igen de første 5-10 minutter. Men jeg tror at den oplagte årsag til at ingen gider er at man ikke føler behov for at overbevise andre end sig selv om virkningen, i hvert fald ikke nok til at man gider investere den nødvendige tid. Desuden har jeg faktisk ikke tid, i hvert fald ikke nok til at ville rive de timer ud af kalenderen, de kan bruges på fornøjeligere ting

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hurtig: du har selv erkendt at der er forskel lydmæssigt på signal og højttalerkabler.

Det er jo egentligt mærkeligt at man kan høre forskel nå vi jo godt ved at mange indspilninger har været igennem kilometervis af kabler, og udstyr, osv. hvorfor skulle de sidste meter  i anlægget så betyde noget??

Kort sagt: din argumentation holder ikke.

/Stig

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej...

KUnne man i givet fald ikke konstruere et sådant, bare for at prøve, ud af Det tykke NKt kabel, og gode stik - der er vel også en forskel i mellem dette og de det følger med til standard...

ville jo være en nem måde for de mindre formuende af os at prøve....

gode ideer modtages gerne, også som privat beskeder...

på forhånd tak.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er også skeptisk ... ligesom jeg var dengang jeg købte mine første "dyre" højttaler kabler i 1983.

Nogle ting har verden dog lært mig siden dengang.

Dyrt er ikke bedst (surt at skulle give Jonas ret igen - dårlig vane).  

Lyt selv (har ikke prøvet A/B test selv endnu)

Alle er andre er sjældent idioter - med andre ord hvis mange mennesker rundt omkring i verden kan høre forskel, og mange firmaer ofrer tid og ressurcer på emnet og produkterne. Så er der nok noget om det!

Sidst men ikke mindst ... så er det vel altid et spørgsmål om prisen står mål med den forbedring man opnår. Dem jeg kender, der dyrker strømforsyninger og netkabler påstår at det er roen i lydbilledet og timing mm. der især forbedres ... og det er jo noget man ellers skal betale dyrt for,,, så hvem ved.

SATMIT 

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har da en idé, understøttet af indlæg fra kloge folk på nettet, om at man kan lave sit eget netkabel meget billigere end de færdigfremstillede og måske endda få lige så god lyd eller måske bare så tæt på, at man ikke gider betale for forskellen. Bl. a. har TNT på deres hjemmeside forslag til det. Grunden til, at jeg valgte at købe noget (halv)dyrt først, var tidligere erfaring med min egen hjerne. Jeg ved, at selvom det ville lyde rigtigt godt, ville tvivlen gnave i mit sind: Er de hypede kabler og dåser bedre? Hvor meget bedre? osv. Jeg ville alligevel ende med at måtte købe nogle for at prøve. Nu begyndte jeg fra den anden ende med noget, mange havde meldt positivt tilbage om, som ikke var grotesk dyrt (det vil vise sig) og som var til at skaffe. En dag, når jeg får tid, prøver jeg nogle andre/laver et selv, og til den tid kender jeg den opsætning, jeg har, så godt, at jeg usvigeligt sikkert kan afgøre, hvad der er Voodoo og hvad der ikke er. Så kan jeg bestemme mig til at sælge eller beholde. Denne langstrakte lyttemetode, vil jeg efter 30 års roden med HiFi påstå, er bedre end hurtige A/B tests eller blindtests.

Analogien til formel 1 biler synes jeg stadig er relevant. Ligesom tuning og småtweaks på dem kan afføde forskellen mellem godt og sublimt, ligesådan kan tuning og småtweaks gøre det på de "hysteriske" anlæg.

god week-end

Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Har nogen links til "opskrifter" på de mere prisbillige kabler man selv ku' lave....     mit alternativ nu, er de medfølgende til min thule... af solid kvalitet, men ikke videre skærmet.... det kan måske betale sig at lægge en skærm rundt om ...  er det ville måske være en dårlig idee....

hvor køber man i øvrigt de billige Rf stoppers.....  ???? tidligere nævnt i denne tråd....

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hej Knoxville,

kig her under tweaks, spændende site forøvrigt:

www.tnt-audio.com

endnu en gang god weekend.

Sandkassen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Jamen gør man da ikke også det? I form af teflon isoleringer og polyprene??

Hej Malthe

Det har måske undgået min opmærksomhed, men jeg mener ikke, at det er blevet præciseret, at (med mindre min erindring spiller mig et voldsomt puds) teflon og polypropylene anvendes som dielektrikum i kablerne for at holde en ensartet afstand mellem lederne, således at man kan styre impedansen i kablet. Det har altså ganske rigtigt intet med indstråling at gøre.

Derfor er der for eksempel forskel i diameteren på et 50 Ohm og et 75 Ohm Coax kabel.

Med venlig hilsen

Carsten

Til top Vis Sandkassen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandkassen

Sandkassen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Glemte lige i forbindelse med ovennævnte om coax, at den forskellige diameter skyldes, at en forskel i afstanden mellem lederne giver en ændring i impedansen - så skulle den være helt klar!

Hilsen igen

Carsten

Til top Vis Sandkassen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandkassen

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
cool indlæg, donkeyshark. Hvad er det for en stikdåse du bruger? er det russandrews? Hvordan spiller den sonus faber forstærker egentlig??

Hej MaltheK (og andre interesserede) jeg fandt en test af Sonus Faber Musica forstærkeren: http://202.186.86.35/audio/story.asp?file=/1998/9/03musica

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes