Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyngdorf RoomPerfect RP-1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Kan godt se at det sidste indlæg er ved at være lidt gammelt, men er lige nød til at kommentere de sidste indlæg fra sjonne og kim !

Selvfølgelig er det da ikke optimalt med eksta led i en kæde....MEN nu er det jo ikke alle der er i stand til at placere / ommøblere etc. sig ud af akustik problemer !  der er jo oxo noget der hedder WAF, hvis de herre skulle ha glemt det !

Rumkorrektion er en nødløsning MEN det kan sagtens være en GOD nødløsning !

MVH Frankie

Kim og jeg er hulemænd der ikke kender konceptet WAF

Min mening er blot at det er synd at benytte sådanne nødløsninger i et setup som det omtalte. Det svarer vel lidt til at smide en FIAT Puntu gearkasse i en 360 Spider.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Men hvad hvis nu den Ferrari slet ikke kan køre, da der ikke er en gearkasse i?

Så er en Fiat Punto gearkasse vel bedre end ingenting?

- For at fortsætte i dit billedsprog

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Men hvad hvis nu den Ferrari slet ikke kan køre, da der ikke er en gearkasse i?

Så er en Fiat Punto gearkasse vel bedre end ingenting?

- For at fortsætte i dit billedsprog

Hehe ja.... men er det så ikke stadig en amputeret Ferrari, der yder langt fra hvad der er muligt?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Jo...

Men jeg tror det @Frankie mener er at det er rumkorrektion eller ingenting... Og så er der jo ikke noget alternativ...

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jo...

Men jeg tror det @Frankie mener er at det er rumkorrektion eller ingenting... Og så er der jo ikke noget alternativ...

Det er vist ikke tilfældet i en normal dansk stue at at det er umuligt at opsætte et hifisystem der lyder hæderligt. Så alt eller intet er nok lige drastisk nok.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever forbedring med min DSP langt over hvad power-bremser på en Fiat 127 og andre bil-relaterede sammenligninger, som jeg ikke mener fuldt dækkende kan anvendes i dette tilfælde, og jeg tror anvendelsen af sammenligningerne skyldes manglende erfaring om god anvendelse af DSP hos d'herrer.

Det klart bedste er et akustisk optimalt rum. Offer mindst 50.00,- på din stue. Mere optimalt er bygning af et lytterum med de dimensioner der minimerer stående bølger, og giv det et areal på 30-40 m2 og gerne med 3 meter til loftet, altså offer 1½ mio. på det. Realistisk? Jojo får de få. Men det er jo ikke den situation der er udgangspunktet her, hvilket man bør tage med.

Næh, her har vi et rum der er modificeret så meget som udseendet og varanen tillader. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, er der to muligheder: leve med halvdårlig lyd pga. farvninger, eller brug en god DSP. I dette tilfælde vil en god DSP øge lydkvaliteten markant bare pga. reducering af en del af rummets dårlig indflydelse, som giver voldsom farvning. DSP'en er selvfølgelig i sig selv ikke farvefri, men det den gør overstiger langt dens egen farvning. Det er i bunden af frekvensområdet der kan ryddes op med en DSP, men det er da også i en sådan grad hos f.eks. mig, at der er tale om virkelig klart større differentiering og nuancering med DSP, og en langt mere naturlig balance.

Hvis vi skal blive i bilsproget: d'Herrer: stop ikke en større motor i en bil fordi vægten stiger! Jo, men vægt/hestekraftforholdet bliver da meget bedre med en større motor! Nej siger d'Herrer fortsat: øg ikke vægten - det er den helt forkerte vej, reducer vægten". Kan I se ulogikken? Ellers trænger I godt nok til nye briller

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Den forklaring kan jeg godt tilslutte mig.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

...og jeg tror anvendelsen af sammenligningerne skyldes manglende erfaring om god anvendelse af DSP hos d'herrer.

Jeg arbejder dagligt med DSP'ere til installationsbrug, og der er rækkefølgen stadig; 1. Placer højttalerne korrekt, og korrigér herefter 2. Tilret akustikken så meget det tillades 3. Justér om nødvendigt med DSP.
Og ovenstående gælder for ALLE typer rum, om der er 0.5 sek efterklang eller 6 sekunder.

Den modsatte vej kan ikke lade sig gøre; 1. Placér højttalerne hvor det ser bedst ud/mest praktisk 2. Tilret akustikken der hvor dæmpematerialerne ses mindst muligt 3. Ret hele systemet til med DSP.

Som du selv er inde på fungerer EQ stort set kun med godt(hørt med hifi-nørde ører) resultat i bassen. Og så er jeg enig med dig i at det er den nemmeste løsning - MEN - Personligt synes jeg det er synd og skam at investere i et fint system, som man vel har udvalgt fordi netop de komponenter havde den "klang" eller lydmæssige karakteristika som faldt i smag, og så lade en DSP enhed køre en roomcorrection wizard over hele spektret, og vupti er man "kørende".
Synd og skam synes jeg det er

Alternativet er at bruge EQ lidt mere selektivt end Pierre forespørger. At man søger problemet og retter herefter, og ikke blot lader systemet korrigere automatisk. Det ville jeg kunne finde på, hvis jeg f.eks havde et aktivt delt højttalersystem, dog ikke uden at have forsøgt at ændre placering og korrigere akustikken først

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Det er din 2. metode vi hifi-folk ofte må tage til takke med, og man kan ikke "rette systemet op" med DSP, men du kan sørme komme et godt stykke derhenad. der er ingen der taler om at DSP er vidundermidlet. En lykkepille kompenserer også kun, den bringer dig ikke i en naturlig skabt lykkesituation.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Det er din 2. metode vi hifi-folk ofte må tage til takke med, og man kan ikke "rette systemet op" med DSP, men du kan sørme komme et godt stykke derhenad. der er ingen der taler om at DSP er vidundermidlet. En lykkepille kompenserer også kun, den bringer dig ikke i en naturlig skabt lykkesituation.

Godt vi er så forskellige allesammen... eller det er måske mig imod alle andre på det her emne haha

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Sjoenne jeg kan forstå din tanke gang 100%, men det kan min tøs ik`

Jeg har nu fået mit setup  Det er lige sat til og er ikke gennemvarmt eller på nogen måde spillet til. Men FUK det spiller. Der er en verden til forskæl fra hvad jeg er van til  Jeg kan allerede på nuværende tidspunkt sige at bassen er og bliver ikke et problem. Så er spændt på hvad gardinerne yderlig tilføre til musikken.

Jeg har yderlig beklædt et billede med rockwool, så nu er der 3 store med dæmpemateriale bag. Jeg har også lavet nogle plader med rockwool inde i og beklædt med stof. De kan så placeres stratekisk ved lytning. De mangler dog et permenent visum, så de skal fjernes efter lyt. Derudover har jeg i tankerne at prøve at lave 2-4 bass fælder ala daar. De vil så også skulle flyttes efter musiklytning.

Når jeg har fået gardinet med akustikstoffet bag på samt fået lavet de bassfælder, er min plan at låne RP-1 og se hvad den kan gøre yderliger samt se om den vil kunne erstatte de akustik plader/ bassfælder som ikke har opholds tilladelse, da det helt klart ville være nemmest ikke at skulle flytte dem frem og tilbage.

Men jeg kan allerede høre at jeg slet ikke har de samme problemer som ved mit forrige setup. Det skyldes nok 2 ting. Et, de akustik forbedringer jeg har lavet samt en anden indretning af rummet. To, det nye setup har nok bare mere styr på tingene end det gamle  

macmorten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har siden 2002 været den øretæveindbydende lykkelige ejer af RP-1's forgænger : RCS-2.0 som krævede computer ved
installationen. Effekten af Lyngdorf's rumkorrektion er simpelthen formidabel : Trods at alle akustiske forhold i min stue er
kropumulige formår RCS'en at fremtrylle den reneste lyd jeg nogensinde har hørt - detalje-rigdommen er ufattelig - pludselig
kan man høre lækkerier, som et godt anlæg uden rumkorrektion ikke engang formår at antyde. Lydkildernes placering mellem
højttalerne bliver knivskarp - og bassen bliver dejligt dyb og sprød. Efter gennemført kalibrering MÅTTE jeg simpelthen høre
alle mine CD'er - igen - og igen - og blev glædeligt rystet hver eneste gang. Og jeg mener utvetydigt at lyden IKKE bliver
farvet af rumkorrektionen men blot REN - REN - REN.
    Til entusiasterne kan jeg i ø. på det allervarmeste anbefale CD'er fra MA-Recordings - de er gjort af en lydfreak Todd
Garfinkle) som i af ham håndplukkede lokaler rent akustisk optager pragtfulde orkestre med sine blot 2 håndbyggede
mikrofoner og en ombygget digital tape-recorder - og indspiller dem direkte (uden redigering af nogen art !) til high-end-CD'er
(med samplingsrates på 96 Khz mod normale CD'er's på 44,1 KHz). Med Lyngdorf's rumkorrektion sidder man simpelthen i
lokalet under optagelsen - HELT uden akustisk indblanding fra lytterummet. Og man finder ud af at hele Roger Waters''s
"Amused to Death" er indspillet i pragtfuld 3D-lyd - og at der i starten på Madonna's "Frozen" sidder en conga-spiller BAG dig
trods kun 2 højttalere - surround-sound er en forbrydelse. Rumkorrektionen har for mig været min allerbedste større
investering - nogensinde ! Men den fortjener absolut de bedste muligheder i kraft af rigtigt gode kabler.
    Snak med HiFi-Klubben om du evt. skulle kunne blive endnu lykkeligere med DPA-1'eren.
Til top Vis macmorten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af macmorten

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Kører også med en RP-1, og det er uden tvivl det mest værdifulde (lydmæssigt) produkt i min stue!

Uden den performer resten nemlig ikke optimalt i den knap så gode akusitk der er i vores stue, og da vi har valgt (altså ikke kun det kvindelige tilsnit på matriklen, men også undertagende) at vores stue skal opleves som en STUE og ikke som et LYD-LABORATORIE, så er der ingen vej udenom IMO...

Til alle skeptikerne kan jeg kun på det kraftigste anbefale at prøve en RP-1er, også selvom i har en hæderlig akustik i forvejen. Jeg kan ikke forestille mig at i ikke skulle blive positivt overraskede...!

(for et perfekt resultat, skal man dog følge visse retningslinier og procedurer under kalibrering, som desværre ikke står i manualen, men kan oplyses direkte af Lyngdorf. Det gjorde hele forskellen i mit tilfælde!!!!)

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

(for et perfekt resultat, skal man dog følge visse retningslinier og procedurer under kalibrering, som desværre ikke står i manualen, men kan oplyses direkte af Lyngdorf. Det gjorde hele forskellen i mit tilfælde!!!!)

Hvad skulle det være at man kan gøre ekstra ??? Jeg har selv en TDAI2200 m. RP, SDA2175 og nu en CD-1, koblet på et sæt ATC SMC40, det spiller ikke bare godt, men super godt... Men ville da gerne have det endnu bedre hvis man kunne, og jeg skal snart lave nye målinger til TDAI'eren, da jeg har fået opsat en dør, for at kunne undgå at hele huset hører min musik fra stuen

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
For et perfekt resultat, skal man dog følge visse retningslinier og procedurer under kalibrering, som desværre ikke står i manualen, men kan oplyses direkte af Lyngdorf. Det gjorde hele forskellen i mit tilfælde!!!!

Kan du uddybe det nærmere?? Jeg har anvendt noget der ligner dette:
http://www.martinloganowners.com/forum/showthread.php?t=9401

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

1. Målinger skal foretages ved højt lydniveau, og ikke bare som RP foreslår. Der skal skrues op til minimum hvad der svarer til kl.12 på forstærkeren, eller hvad man nu synes er "sikkert" for enhederne.

2. Udover vilkårlige placeringer af mikrofonopstillinger i rummet når man måler, så skal man også variere MEGET i det lodrette plan. Altså helt oppe under loftet, og helt nede ved gulvniveau, (10-20cm fra fladerne) udover rundt i normal lyttehøjde.

3. Mål aldrig tættere end 1m fra højttalerne, og aldrig bag dem!

Ovenstående giver LANGT bedre resultater end, hvis man bare kører målinger med "forslået volume niveau", og med samme højde placering i det lodrette plan, som mange har tendens til at gøre...

Hvis ikke i har gjort det med nuværende målinger, så prøv ovenstående en gang...

Derudover så har jeg selv erfaret, at RP lærer mange procent hurtigere ved målinger i hjørner og langs flader omkring selve lyttepositionen (forudsat at man sidder tæt på vægge/hjørner), og den på den måde bliver bedre til at kompensere for kamfiltereffekt, og det endda med færre målinger end det normalt vil tage, at opnå de gyldne miniumum 90%.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

1. Målinger skal foretages ved højt lydniveau, og ikke bare som RP foreslår. Der skal skrues op til minimum hvad der svarer til kl.12 på forstærkeren, eller hvad man nu synes er "sikkert" for enhederne.

2. Udover vilkårlige placeringer af mikrofonopstillinger i rummet når man måler, så skal man også variere MEGET i det lodrette plan. Altså helt oppe under loftet, og helt nede ved gulvniveau, (10-20cm fra fladerne) udover rundt i normal lyttehøjde.

Ovenstående giver LANGT bedre resultater end, hvis man bare kører målinger med "forslået volume niveau", og med samme højde placering i det lodrette plan, som mange har tendens til at gøre...

Hvis ikke i har gjort det med nuværende målinger, så prøv ovenstående en gang...

Derudover så har jeg selv erfaret, at RP lærer mange procent hurtigere ved målinger i hjørner og langs flader omkring selve lyttepositionen (forudsat at man sidder tæt på vægge/hjørner), og den på den måde bliver bedre til at kompensere for kamfiltereffekt, og det endda med færre målinger end det normalt vil tage, at opnå de gyldne miniumum 90%.

1000 tak. Jeg skal alligevel have lavet en ny måling p.g.a. et møbel mindre (et skab bag den ene højttaler), og jeg har i hvert tilfælde ikke "spillet" højt "nok".

Er ellers overordentlig tilfreds med hvad den gør med den nuværende indstilling. Væsentlig dybere soundstage og præcision på alle leder. Anslag er helt super, uanset om det er en bas, klaver eller en guitar.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Friman skrev:

1000 tak. Jeg skal alligevel have lavet en ny måling p.g.a. et møbel mindre (et skab bag den ene højttaler), og jeg har i hvert tilfælde ikke "spillet" højt "nok".

Er ellers overordentlig tilfreds med hvad den gør med den nuværende indstilling. Væsentlig dybere soundstage og præcision på alle leder. Anslag er helt super, uanset om det er en bas, klaver eller en guitar.

Velbekomme...

Og ja, jeg ville ikke kunne lytte til musik derhjemme uden den, nu hvor jeg har hørt hvad den gør ved tingene....

Du kan jo lige melde tilbage når du har udført de nye målinger, og så fortælle om du mener det har gjort en forskel....?

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

1. Målinger skal ...Min er lagt over kl. 12. Skal stå på 70 iflg. TDAI2200...

2. Udover vilkårlige ...Det gør jeg allerde...

3. Mål aldrig tættere end 1m fra højttalerne, og aldrig bag dem!...Det står også i manualen...

Ovenstående giver LANGT bedre resultater end, hvis man bare kører målinger med "forslået volume niveau", og med samme højde placering i det lodrette plan, som mange har tendens til at gøre... ...jeg har lavet målinger overalt i alle højder...

Derudover så har jeg selv erfaret, at RP lærer mange procent hurtigere ved målinger i hjørner ...Jeg vil prøver at måle mere i hjørnerne...

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

RiverKing skrev:
Friman skrev:

1. Målinger skal ...Min er lagt over kl. 12. Skal stå på 70 iflg. TDAI2200...

2. Udover vilkårlige ...Det gør jeg allerde...

3. Mål aldrig tættere end 1m fra højttalerne, og aldrig bag dem!...Det står også i manualen...

Ovenstående giver LANGT bedre resultater end, hvis man bare kører målinger med "forslået volume niveau", og med samme højde placering i det lodrette plan, som mange har tendens til at gøre... ...jeg har lavet målinger overalt i alle højder...

Derudover så har jeg selv erfaret, at RP lærer mange procent hurtigere ved målinger i hjørner ...Jeg vil prøver at måle mere i hjørnerne...

Så har du jo gjort det rimelig korrekt i forvejen... Dog ved jeg ikke rigtig hvad "70" er på din TDAI, men det skal være temmelig højt, før du får det fulde udbytte.

Det er noget med, at jo højere niveau du måler ved, jo mindre indflydelse har omgivelserne (især et problem hvis man bor i byen), og derudover så bliver der også taget bedre højde for at dit rum "går i mætning". Du vil dermed opleve at du fremover kan spille højere fuldstændig uanstrengt...

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes