| Forfatter |
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kigger på NAD S200, så find en S300 i stedet...
Den i sig selv skulle have mere end rigeligt med kræfter til enorme lydtryk.
|
| Til top |
|
| |
audio4ever Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg søger er en forstærker som matcher mine DALI 850, som gør at jeg kan fyre den af til højt rock med massere af smæk
på bas og trommer, og samtidig få en detaljeret og musikalsk klang, så jeg ikke mister glæden ved mit anlæg når jeg sætter
klassisk musik på.
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forslaget med en større NAD er nu ikke helt dumt, brokobling af forstærkere er ikke altid problemfrit. Hvis du vil over i en opbygning med en forstærker til hver højttaler er det bedre at gå efter monoblokke som er lavet til formålet. Det kræver selvfølgelig en større engangs investering. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
audio4ever skrev:
Tror du har misforstået det en smule; det er ikke "enorme lydtryk/spille højt brian" lyd som jeg søger, til det formål kunne jeg havde købt et sæt Cerwin Vega AL-1000.
Det jeg søger er en forstærker som matcher mine DALI 850, som gør at jeg kan fyre den af til højt rock med massere af smæk på bas og trommer, og samtidig få en detaljeret og musikalsk klang, så jeg ikke mister glæden ved mit anlæg når jeg sætter klassisk musik på.
|
|
|
Det er jo netop også det han siger du vil få med en NAD s300. Flere gange i tråden er den nævnt som et godt musikalsk/klangmæssigt match til dine DALI højttalere, og samtidig nævnes det at den har kraftoverskud til at kunne spille enormt højt. Ikke at du altid vil spille enormt højt - men at den har krafterne til at holde styr på højttalerne under meget belastende lydtryk, fortæller jo også noget om at forstærkeren er kvalitet. Jeg synes du har fået en del spændende mærker på bordet. Så det er bare at prøve dem du synes virker spændende. Også Abrahamsen. Tag ind til Elgiganten og hør om du kan låne et forstærkersæt med hjem. Selvom de måske ikke viser dem i deres netbutik kan de sagtens have dem i butikken. Hvis jeg skulle give et råd med på vejen så kunne du prøve at kigge på nogle af de ældre, større Luxman modeller. Det eneste man skal være OBS på her, er at de kan være slidte rent teknisk så der måske er stået nogle komponenter af. Men byggekvaliteten er som regel rigtig god, så der er ikke nødvendigvis nogle problemer. Jeg har efterhånden været ejer af en del Luxman forstærkere og de har alle været tiptop, selvom de fleste daterer tilbage til 70erne. Og lydkvaliteten matcher DALI rigtig godt. Har haft Luxman til Dali 104, Dali 6006 og Dali 4a og lyden har været varm og behagelig og med sans for "smæk for skillingen". Jeg har pt. en Luxman M-12 effektforstærker som jeg er rigtig glad for. Spiller virkelig kanon! Den er også lavet i en mono-udgave som hedder Luxman B-12. Hvis du kunne støve sådan et par op er jeg overbevist om du vil have et fantastisk velspillende, detaljeret, varmt, musikalsk og stabilt setup, som vil spille i årevis. Det er nogle store gloser jeg slår op her, men det er hvad jeg selv oplever fra min M-12. De er bygget meget solidt og kan virkelig trække fra sig. Held og lykke med jagten, it's a jungle out there!
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh good old Luxman, mit første "rigtige" anlæg bestod af et mix med Tandberg og Luxman, et sæt min far var på vej på lodsepladsen med. Det er sku lige før jeg savner det gamle sæt - meeen Krell gør det nu også OK.
De gamle 70'er sæt kan garanteres findes for næsten ingen penge. Hvis ikke udseendet af dem skræmmer dig væk tror jeg du kan finde absolut vellyd. Man skal nok have en skruetrækker og lodekolbe parat i baglommen for en sikkerheds skyld  __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD S300 skulle efter sigende være en ganske vellydende forstærker.
Den er trods alt også konstrueret med stor hjælp fra Gryphon. Med det i tanke er den meget tæt på en Gryphon Tabu til mange gange prisen. Forskellene ligger i en lidt anderledes strømforsyning samt lytter.
Tror ikke den lyder som en almindelig NAD gør - nemlig kedeligt og uinspirerende.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
audio4ever Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Tror ikke den lyder som en almindelig NAD gør - nemlig kedeligt og uinspirerende. Mvh.
|
|
|
Så kunne det være en mulighed.Men lige for at få det på det rene:Hvis jeg køber en harman kardon signature eller
NAD S200 effektforstærker, så kobler jeg den til en forforstærker, og så kan det drive begge mine dali. korrekt?Hvis jeg så
køber endnu en af samme slags, og kobler til, så kan jeg få bedre lyd, ved at den ene er koblet til den ene ht. og den anden er
koblet til den anden. korrekt ?Eller SKAL jeg over i to mono blokke?Vigtigt af alt, vil det ikke umiddelbart, give bedre lyd, med to
mono blokke, en til hver højttaler, eftersom at der er en blok til hver højttaler?I så fald, så kender jeg ikke andre end denon poa
monoblokkene, og de kan ikke komme på tale.
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
En NAD S200 vil kunne køre begge højttalere med en forforstærker. Hvis du brokobler stereo forstærkere (forstærkeren skal have denne mulighed, typsik med en "bridge" switch) kan du bruge en forstærker til hver højttaler. Det er dog ikke givet at du får bedre lyd ved brokobling, du får mere power som så kan resultere i bedre lyd.
Brokobling har ved nogle forstærkere nogle sidegevinster som ikke altid er lige positive - derfor anbefalingen på mono blokke istedet.
Uanset om du vælger brokobling med 2 forstærkere, monoblokke eller integrerede forstærkere så kan du ikke trække en rød linie og sige det ene er lydmæssigt bedre end det andet. Hver metode har sine fordele/ulemper. Monoblokke har en fordel i at være 100% separerede fra hinanden, du vil f.eks ikke opleve problemer med at stereo "flyder sammen". Integrerede forstærkere har potentielt en billigere pris, du skal kun betale for et kabinet - osv. Stereo effekter er i nogle tilfælde opbygget som mono blokke med 100% separation af de to kanaler, men begge forstærkere er bygget i samme kabinet. Jeg tror faktisk det er tilfældet for f.eks NADs S200/S300.
Jeg har ingen idé om hilket prisleje NAD S200 ligger i, hvor stort budget har du til dit indkøb? En anden mulighed kunne være Vincent monoblokke. Deres 995'ere koster i omegnen af 20.000 uden forforstærker
__________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
audio4ever Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, det var en kanon viden om hvordan monoblokke,effektforstærkere samt integrerede forstærkere fungere!Jeg har set en
NAD s200 til 4000 i KSB, det er måske muligt at få sælger længere ned i pris.Måske ville det være ultimativt at købe 2
monoblokke, til 4000 brugt pr/stk, så er man da sikker på at få vellyd til begge højttalere.en helt anden ting, er biwire, hvordan
fungere det på monoblokke/effekt forstærkere?
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror brugte monoblokke er temmelig svære at opdrive medmindre du går op i en noget højere prisklasse. Men det er noget tid siden jeg har kigget på brugtmarkedet, så jeg kan tage fejl.
Uden at vide for meget om NAD'en, så er der også en chance for at en enkelt 200s kan håndtere 850'erne ganske godt - hvis tilstanden er i orden på forstærkeren og hvis prisen er fornuftig, så kan jeg kun råde til at få den hjem. Hvis ikke den lever op til forventningen burde du kunne sælge den igen for nogenlunde samme pris - du vil kun have mistet lidt på fragten. Prøv at se om du kan finde en 200S på andre brugtsider, det kan hurtigt give en idé om hvorvidt prisen står mål til forstærkeren - tag evt. et kig på www.audiomarkt.de
Biwiring er der ingen forskel på uanset hvilken forstærkertype du vælger. Ved biwiring har du to sæt indgange på højttalerne som du kan forbinde med 4 kabler (2 sæt). På forstærkeren er det ofte en god idé at forbinde begge sæt kabler til samme udgang (2 sorte kabler til 1 venstre udgang, 2 røde til en højre), også selvom forstærkeren har to sæt udgange. Det vil være samme fremgangsmåde uanset om du bruger integreret, stereo eller monoblokke. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
audio4ever skrev:
Hvis jeg køber en harman kardon signature eller NAD S200 effektforstærker, så kobler jeg den til en forforstærker, og så kan det drive begge mine dali. korrekt?
|
|
|
Ja - det kan det garanteret. Hvilken forforstærker har du tænkt dig? En forforstærker har nok mere betydning for den endelige lyd end en forstærker.
audio4ever skrev:
Hvis jeg så køber endnu en af samme slags, og kobler til, så kan jeg få bedre lyd, ved at den ene er koblet til den ene ht. og den anden er koblet til den anden. korrekt ?
|
|
|
Det er ikke sikkert. En S200 eller en S300 vil være tilstrækkeligt. Som du selv bliver ved med at antyde, så skal du ikke spille op til fest i tide og utide.
audio4ever skrev:
Eller SKAL jeg over i to mono blokke?
Vigtigt af alt, vil det ikke umiddelbart, give bedre lyd, med to mono blokke, en til hver højttaler, eftersom at der er en blok til hver højttaler?
I så fald, så kender jeg ikke andre end denon poa monoblokkene, og de kan ikke komme på tale.
|
|
|
Nej - monoblokke er slet ikke nødvendigt og ikke i det segment du befinder dig i. Hvis du spænder Denon foran dem, så skal du nok have en equalizer ind over, hvis du ikke vil skriges ud af huset (mere end de dali gør i forvejen)
audio4ever skrev:
Jeg har set en NAD s200 til 4000 i KSB, det er måske muligt at få sælger længere ned i pris.
Måske ville det være ultimativt at købe 2 monoblokke, til 4000 brugt pr/stk, så er man da sikker på at få vellyd til begge højttalere.
|
|
|
Nej. En er tilstrækkeligt. Du skal ikke regne med, at 2 giver bedre lyd. Find nogle bedre højttalere, hvis du vil spendere mange penge.
audio4ever skrev:
en helt anden ting, er biwire, hvordan fungere det på monoblokke/effekt forstærkere?
|
|
|
På samme måde som "normalt". Mvh. __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
audio4ever Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Nej - monoblokke er slet ikke nødvendigt og ikke i det segment du befinder dig i. Hvis du spænder Denon
foran dem, så skal du nok have en equalizer ind over, hvis du ikke vil skriges ud af huset (mere end de dali gør i forvejen)
|
|
|
Helt fint.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nakamichi PA-5E MKII (eller PA-7E MKII) 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en japaner når det er bedst - og absolut et fund hvis man falder over en til god pris. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hahahaha! 
Yes! Jeg har en PA-5E MKII i perfekt stand...,
og kik lige på hvad jeg har af højttalere 
Naka PA-5E MKII i ordentlig trim her taler jeg ikke om mængden af BIAS, næee det er forbindelser til/fra print udgang/strømforsyning er rene, udgangs-relæet samt lodninger i BIAS/pre-driver trinet er i orden..., så spiller den neutralt uden at tilægge eller fratrække noget videre, det er kilder, forforstærker samt kabler der har "sound" i mit setup.
En Naka PA-5E MKII er lidt at sammenligne med en US marine ...,
for uanset hvad man ber en sådanne om, så siger den blot "Yes! Sir!" og gør som befalet  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
audio4ever Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|