Forfatter |
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, det var lige noget i den retning af denne SA1 jeg tænkte på i mit tidligere indlæg, det ser rigtigt flot ud.
|
Til top |
|
|
TThomsen Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 25 April 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
TThomsen Forum Bruger

|
Sendt: 25 April 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, har bygget en passiv preamp magen til det du søger..
Det går ikke så godt med de billeder

|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 25 April 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
brug et Noble pot meter der er hul igenem til pasiv brug http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.hificollect ive.co.uk/images/nobles.gif&imgrefurl=http://www.hificol lective.co.uk/components/potentiometers.html&usg=__hWM1f 9kXynWn_mPipa9hJplTARU=&h=100&w=100&sz=5&hl= da&start=2&tbnid=YiTu2WHf1Ac4JM:&tbnh=82&tbn w=82&prev=/images%3Fq%3Dnoble%2Bpotonesometer%26gbv%3D2% 26hl%3Dda%26sa%3DG
|
Til top |
|
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 25 April 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
brug aldrig passiv volume kontrol uden en buffer ,det dræber bare lyden totalt ,der sker noget med impedansen ,og noget med fasen i bassen når man kører passivt
byg den sammen med en buffer ,ellers dur det ikke ,har haft flere løsninger med passiv volume ,havde en sm pro inano til låns sidste måned ,selv med ballanceret overførsel gik det galt i bassen
mvh frede
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 25 April 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
brug aldrig passiv volume kontrol uden en buffer ,det dræber bare lyden totalt ,der sker noget med impedansen ,og noget med fasen i bassen når man kører passivt
byg den sammen med en buffer ,ellers dur det ikke ,har haft flere løsninger med passiv volume ,havde en sm pro inano til låns sidste måned ,selv med ballanceret overførsel gik det galt i bassen
mvh frede |
|
|
så har du været meget uheldig med dine pasive volumer, jeg kan kun anbefale det for der slipper bassen i genem og alt det anet man vil høre og vis man laver en sjont regulering med et par modstande er der hul i genem, husk at bruge korte kabler.  
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 26 April 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 April 2009 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Hej nhj4, der mangler vist et par billeder i dit indlæg, men det der er på plads ser spændende ud.
Er det dette du kalder en sjont regulering  eller Nej
|
|
|
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 26 April 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 April 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
nhj4
Nu er det ikke helt nemt at følge kabelføringen på dit billede.
Jeg har forsøgt med en tegning, non teknikere kan forstå.
Er det sådan du har connectet din boks ?. Nej Hvis ikke, må du
meget gerne skrive/ tegne, hvordan du har loddet din boks. Jer ikke god til at tegne og skrive til tekst, håber du forstår.
|
|
|
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 26 April 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg synes der er en lille ting i har glemt, (eller måske bevidst undgået). Du skriver omme på side 1, at volumenkontrrollen skal styre lyden i et andet rum, og at kablerne bliver rimelig lange. Når du så også vælger at køre med et 5k potmeter, så skal din signalkilde godt nok bestille noget for at sende et ordentlig signal ind i det andet rum. De fleste signalkilder er lavet til at levere signal til en indgangsimpedans på mellem 20k og 50k. Du ønsker at belaste den med først et 5k potmeter, og derefter flere meter kabel med dets kapaciteter og induktanser og til sidst en indgangsimpedans på 8,2k i forstærkeren. Det er hård kost.
Jeg er bange for at du har brug for en lille buffer, til lige netop dit setup. Passiv drift kan fungere i nogle setup hvor impedanser og afstande er bedre tilpassede. Men ikke i dit.
En simpel buffer behøver ikke at være særlig avanceret, der er masser af muligheder på nettet. Det kunne f.eks. bare være en simpel dual opamp, du sætter ind efter potmeteret. Så kan du bruge et almindeligt 30k til 50k potmeter og en opamp med en lille psu. Sværere behøver en aktiv løsning ikke at være. Der findes selvfølgelig også diskete buffere med transistorer, men det kræver så lidt mere elektronik viden.
Dette er ikke ment som negativ hån eller lignende, jeg forsøger blot at hjælpe. Håber ikke det bliver misforstået.
mvh.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 26 April 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Noise
Ingen misforståelser her, alt bliver modtaget med kyshånd. For som du kan se er jeg ude på dybt vand når det kommer til de tekniske beregninger, samt at læse et diagram. Så kan du finde et ledt forståeligt billede, eller tegning af en simpel dual opamp, vil jeg meget gerne se på det.
Jeg må så også rette en misforståelse. Ud over det setup jeg har som du kan se ved at trykke på link herunder, har jeg endnu en 2x500 Watt ASP stereoforstærker stående, samt Endnu et sæt passive BeoLab Penta højttaler. Dette vil jeg gerne benytte i et andet rum, uden pre-out PowerLink styring, fra et B&O musik eller TV produkt. Altså bliver der ikke tale om lange kabler.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det hjælper gevaldigt på det, at der ikke skal 10-15 meter kabel på. Jeg havde forstået det som du ville styre det andet rum fra det eksisterende setup. Det ændre jo en del .
Jeg skal gerne prøve at se om jeg har noget diagram liggende på en simpel buffer. Men jeg er ikke sikker, jeg har lige rodet en del rundt med mine pc'ere, så der er røget en del ud.
mvh.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 26 April 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du holder dig til korte kabler består den helt simple model af stik og potmeter eller alternativt en attenuator med faste
modstande. Se indlægget fra TThomsen tidligere i denne tråd (de 2 faste modstande på 100 kOhm er i mine øjne
unødvendige).
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 26 April 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har vist ikke undgået jeres opmærksomhed at nhj4 skrev at en sjont regulering med et par modstande giver hul i gennem. Jeg har jo så forsøgt at få en forståelig beskrivelse af hvordan det laves. Jeg har også forstået at det netop er de to modstande der skulle være de vise sten. De to gange jeg så har tegnet og fortalt er der så blevet svaret nej.
Nu har jeg ikke spor travlt med at få bygget en passiv volume boks, så jeg bruger også denne tråd til at blive lidt klogere på alt det i nørder sidder og roder med. Så kom endeligt med det.
Da jeg i sin tid valgte B&O var det jo nok for at undgå, at sætte mig ind i andet end B&O.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
TThomsen Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej pp, ja det er noget der virker, men du skal som før nævnt passe på med kabel længder og den lave indgangsimpedans..
|
Til top |
|
|
TThomsen Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|

Dette skulle være en shuntregulering... I mono
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 April 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
TThomsen skrev:

Dette skulle være en shuntregulering... I mono Nej, men du er tæt på
|
|
|
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
TThomsen skrev:

|
|
|
Det er ikke en shunt sådan som jeg forstår princippet. En shunt betyder at du kun har en modstand i signalvejen, og bruger potmeteret til at styre signalniveauet efter modstanden.
Cirka sådan her:

Ulempen er at hvis potmeteret bliver slidt og mister forbindelsen, så har du fuld knald på udgangen.
Sådan som du viste det forhøjer du kun den modstand, som potmeteret belaster kilden med. Altså en ekstra serie-modstand.
mvh.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 April 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
TThomsen skrev:

|
|
|
Det er ikke en shunt sådan som jeg forstår princippet. En shunt betyder at du kun har en modstand i signalvejen, og bruger potmeteret til at styre signalniveauet efter modstanden.
Cirka sådan her:

Ulempen er at hvis potmeteret bliver slidt og mister forbindelsen, så har du fuld knald på udgangen.
Sådan som du viste det forhøjer du kun den modstand, som potmeteret belaster kilden med. Altså en ekstra serie-modstand. Det er heller ikke en sjont regulering
mvh. |
|
|
|
Til top |
|
|