Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til identificering af mod på min CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Hej!

Lige kommet hjem...,

så jeg tillade mig at vente til i morgen med at poste et svar,

for det bliver et af de længere  

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Hej!

Lige kommet hjem...,

så jeg tillade mig at vente til i morgen med at poste et svar,

for det bliver et af de længere  

Okay, hjem fra hvad om man må spørge?? :D

Det lyder sq i orden, glæder mig sært nok helt...

Jeg kan få en X0 clock meget billigt men er den værd at bruge penge på, når man tænker på der er lavet to generationer
nyere og at de nok er noget bedre?

Men jeg tænkte så også på at bruge den kun som drev og så konvertere med en ZapDac 3, men jeg kan ikke rigtigt vurdere
hvad jeg får det bedste ud af.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hey!

Først hvordan jeg vidste det med clock frekvensen

Som skrevet har jeg diagram på DX-6850 ..., der benyttes en NPC SM5813(AP) digitalfilter kreds, det er den samme type som benyttes i din DX-6770 ..., ydermere benytter begge apperater NPC DAC's SM5860 & SM5861 de er begge fra samme generation så resultatet er for begge cdp'er en clock frekvens på 16.9344MHz.

Mht. Zapfilter ?

Jeg har da mere end en gang været ved at købe det pga. at diagrammet ser ok ud, mest signifikant er at konstruktionen er DC koblet, den er diskret opbygget, samt mere vigtigt (for mig) at der er balanceret udgang..., den feature kan jo benyttes til at lave en fasevender med ved hjælp af en vippeomskifter som også virker på phono udgang  

Ydermere ved at Zapfilter monteres lige/direkte efter DAC'en det gør jo også at den levere en højere ydelse end eks. de ligeledes diskret opbygget Burson moduler sat i et eksisternde kredsløb.

Jeg ville ikke komme ind på det aspekt i mit syn på Burson modulerne, at der var lavet bedre og en mere kost effektive løsning & enda fremstillet lokalt i forhold til os h4a'er 

Nu hvor du ikke har købt kredse til din Onkyo ..., så kunne det være den bedste løsning for dig at overveje ..., fordi så kan du nøjes med at modificere +/- 12VDC & +5VDC strømforsyningerne som sidder på DAC/analog boardet.

En anden ting som jeg mener at vide, så skulle det være et faktum at din DX-6770 har samme kredsløb til DAC/Analog print som Onkyo DX-706/DX-708 (har den servicemanual)

mht. den gamle XO clock (den der er meget lille og uden el-lyt) ?

Sidder faktisk med min nevø's Denon DCD-1560 på bordet.., han har den clock i sin spille med 5ppm krystal ..., den har sin egen spændingsregulator med. afkoblinger..., så er der ikke forskel på ydelsen i forhold til en XO2

mht. hvad der er gang i med "knægten's" spille ? han er ved at få "mod part 2" af sin spille, part 1 var fortaget udfra det samlet budget da han købte den, men det bla. kan nævnes at der isættes 4 stk. LM4562 i stedet for de nuværende OPA2604 Op-Amps, der opgraderes fra 2x 10.000µF til 4x 22.000µF til den ureguleret part af DAC/Analog PSU'en (der er allerede tilføjet et hav af afkoblinger, der sker et par ændringer der også til det det bedre), der kommer ligeledes mere Lyt-power i den strømforsyningen som føder digitale kredsløb & løbeværket ..., skal lige se hvad der er plads til kniber lidt med pladsen  

jeg må sige at den allerede kan/kunne lammetæve en DCD-3560 ..., så mon den med lethed kan ydmyge en DCD-S10 med de nye stumper

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Jamen så er der hermed indkøbt Clock X02 og et Zapfilter 2 til formålet :D Herfra kan det kun gå godt...

Tanken ved at jeg så umiddelbart kan nøjes efterfølgende med at modificere +/- 12VDC & +5VDC strømforsyningerne
tiltaler syntes jeg. Nogen gode ideer til det??

Mht. Burson modulerne tror jeg også det ville at være totalt overkill i forhold til resten af konstruktionen de skal arbejde
sammen med, så den mulighed er ufordelagtig.

Imponerende med den spille der må man sige, har du nogen billeder så man kan få syn for sagen??

Jeg har forresten fundet min fuldstendige maual med alle diagrammer, er der noget af det du skal se for at kunne komme
med nogen forslag?

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Har fulgt med i jeres snak. Normalt er jeg ikke så meget for, man laver om på det indre. Men sådan er der jo nogen for, og nogen imod.

Men når jeg mindes Onkyo DX708 maskinen. Så husker jeg den, som en ret lækker! maskine. Men med en oplevelse af lidt tilbagelænet lyd. Som på dette punkt kunne sammenligens med Sonys 5Es. Noget jeg ikke var alene om at mene. Så kan man jo så være enig eller ej.

Hvis disse op amps m.m... I snakker om, er med til at ændre dette. Og rette lyden mere frem ad i rummet. Så er det jo smart nok at ændre teknikken.

Jeg prøver på at forstå hvorfor bla. I ændre dette, på den mere specielle måde det må siges at være. Med at sætte andre komponenter i. I stedet for som så mange andre, eksperimentere med Kabler-Opstilling-Produkter osv...

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Evolator:

Jeg giver dig nu også ret og kan forstå din forundring over at vi egentlig gør det. Maskinerne er produceret efter en specifik
ide om lydgengivelse og har derved sin egen karakterstik. Min DX-6770 spiller såmend også udemærket og er rar at lytte til,
lidt tilbagelænet. Den kan dog godt have tendens til at virke som om den "maler med bred pensel" og kan godt blive lidt
"mulden" i bunden. Dette gør at jeg har et ønske om at den kommer en lille smule mere frem i skoene og at den bliver
strammet op i bunden.

Så i stedet for at gå ud og købe mig en ny der matcher eller fingere med hvad jeg ellers vil mene er en vellykket opstilling,
så modificere jeg hellere. Der er nu også noget specielt ved selv at have haft fingrene i elektronikken! For mig har det at
lave noget selv eller modificere til det bedre, en stor del af min interesse mht. Hifi.

Håber det kan bringe dig lidt tættere på at forstå hvorfor jeg har i sinde at gøre dette.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Det du skal gøre med strømforsyningerne er reelt meget simpelt...,

men for en god ordens skyld så du ikke render sur i det,

hvis du poste et billed af "audio" bordet det til højre i cd'en,

hvorpå krystalet, NPC SM5813,  NPC SM5860 & de 6 op-amps sidder, vil det være praktisk for projektets udfald 

for der er måske lige en overvejelser omkring XO2's montage...,

på DX-706/DX-708/DX-6850 er der tre seperate inv. udgange af 16.9344MHz clock signalet ved brug af en 78HCU04AP kreds.

Billeder af Denon ? ..., gdi! ejer ikke er digi kamera

pengene går til komponenter, musik, øl! & hvad der høre med sig til det sidste ...,

Jeg ville faktsik gerne have min egen "billeder af mit anlæg" tråd

Min nevø' er vist også ved at være i det humør  

Jeg kan lige nævne min egen CD/SACD/DVD-A/MP3 afspille ..., det er en efter min egen std. en kun ½ tweaket Denon DVD-3910 & den benyttes dedikeret som musikafspiller..., der mangler en del at lave på den sag bla. at få fat i nogle LM4562 i SMD hus, kunne også ende med at det bliver et rør ikke helt sikker endnu, men uanset hvad skal der en konventionel opbygget reguleret strømforsyning implanteres som skal føde "Audio" boardet ..., det selvom jeg har fået et mere end godt resultat ud af den originale switchmode psu, jeg vil hellere benytte en som jeg har på lager, den kommer fra/ sidder i min gamle nu pga. mangel på laser "afdøde" Pioneer PD9300  (trafo -> dual brokobling -> 132.000µF  -> reg. psu. +/-15VDC +5VDC -12VDC) ..., fra den samme spille skal der også lige flyttes en XO2 clock med over .., som godtnok lige skal omclockes til 27.000MHz 

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Evolator

jeg gør det for at få en endnu mere direkte fra "master" lyd..., jeg er ikke specielt interesseret i egenlyd fra elektronik i reproduktionskæden, medmindre det er et kvalitets rør som skaber det, som kan kaldes det "femte element"

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Evolator skrev:

Har fulgt med i jeres snak. Normalt er jeg ikke så meget for, man laver om på det indre. Men sådan er der jo nogen for, og nogen imod.

Men når jeg mindes Onkyo DX708 maskinen. Så husker jeg den, som en ret lækker! maskine. Men med en oplevelse af lidt tilbagelænet lyd. Som på dette punkt kunne sammenligens med Sonys 5Es. Noget jeg ikke var alene om at mene. Så kan man jo så være enig eller ej.

Hvis disse op amps m.m... I snakker om, er med til at ændre dette. Og rette lyden mere frem ad i rummet. Så er det jo smart nok at ændre teknikken.

Jeg prøver på at forstå hvorfor bla. I ændre dette, på den mere specielle måde det må siges at være. Med at sætte andre komponenter i. I stedet for som så mange andre, eksperimentere med Kabler-Opstilling-Produkter osv...

Når der er fokus på analogtrinnet og de ICer som udgør analogtrinnet, så skyldes det, at der kan reddes rigtig meget med bedre typer. Hvad bedre typer er kan tilsyneladende få folk op af stolen, men vigtigst af alt, der er plads til forbedring, endda til ganske få penge. Jeg fik skiftet opamps i min gammel DAC fra 5534 typer til nogle ADer...kan ikke huske hvad de hedder, og det er vel også ligemeget. Jeg har oplevet meget mere nærvær og bredere federe lydbillede med langt flere detaljer mm. Jeg fik også sløjfet et mute kredsløb som begrænsede den lidt. Alt i alt penge rigtig godt givet ud. Jeg betalte under 1500 kr. for hele indgrebet hos Lars Nielsen i Viborg.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

ja ..., ud med mute transer var & er stadigvæk grund mod. nr. 1 mht. digitale afspillere

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Godt at der i stedet for sidder et relæ i en DX-6770 (DX-706/DX-708/DX-6850/),  som bruges på den rigtige måde, nemlig ikke i serie med signalvejen men kortslutter den for at mute lyden 

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jamen så kommer der først og fremmest lige et billede her:

Jeg har så lige fundet ud af at det er en X0 jeg har købt men det er vel for sagen uvelkommen.

Hehe, ja preoriteterne her er også noget lig. dine :D Men se da af at få lavet en tråd og vis dit grej på den ene eller anden
måde, lyder til at være utroligt spændende!

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hov! jeg mente diagrammet af det board *doh!*  

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Hov! jeg mente diagrammet af det board
*doh!*  

Hehe jamen de kommer da lige her så :D Det er de eneste diagrammer der er i min manual.

Har taget dem i en ualmindelig god opløsning så der er til at zoome i alt det du lyster. Bare tag at gem dem på din computer
og så åben dem derfra.

Billede 1
Billede 2
Billede 3
Billede 4

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Evolator

jeg gør det for at få en endnu mere direkte fra "master" lyd..., jeg er ikke specielt interesseret i egenlyd fra elektronik i reproduktionskæden, medmindre det er et kvalitets rør som skaber det, som kan kaldes det "femte element"

Tid til et nysgerrigt spørgsmål :  har du hørt den originale lyd, du arbejder hen i mod ?

hvis nej - hvad lytter du så egentligt efter ?

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Sendt: 28 Marts 2009 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
ML_CLS skrev:
Evolator

jeg gør det for at få en endnu mere direkte fra "master" lyd..., jeg er ikke specielt interesseret i egenlyd fra elektronik
i reproduktionskæden, medmindre det er et kvalitets rør som skaber det, som kan kaldes det "femte element"

Tid til et nysgerrigt spørgsmål :  har du hørt den originale lyd, du arbejder hen i mod ?

hvis nej - hvad lytter du så egentligt efter ?

Jaaa det er jo så der vi alle falder på den...-for tror der er meget få af os der går til akustisk uforstærket koncerter eller hørt
master-båndene afspillet hos producenten. Vi har vel alle sammen bare en ide om hvordan tingene bør lyde og forsøger at
nå det i koncent med andre. Jeg lytter efter mine øre :) Når der flyder honning ud af dem, så ved man den er der...

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Tja, jeg synes ikke jeg har nogen som helst problemer med at høre når det lyder "rigtigt", og hvornår der mangler noget eller når der er for meget af andet, og som får det til at lyde kunstigt og unaturligt
Og ja, der ER meget "egenlyd" fra elektronikken, men måske især fra højtalerens delefilter
Blandt andet må vi ofte døje med kompression og andet fikumdik fra indspilningen
Men hvis fjernelsen af "egenlyd" medfører at musikken fremstår FOR "nøgen", bliver det for mig meget hurtigt uinteressant og uvedkommende - måske nok EN af årsagerne til rørforstærkeres popularitet
Jeg er ikke i tvivl om at det JEG hører hjemme i min stue, lyder væsentligt bedre end det produceren hører når HAN laver mastering

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

I de mange år jeg har gået op i hifi. Har jeg kun lyttet til produkternes orignale egenlyd, dermed vuderet ud fra dette. Og fundet det meget berigende - spændende. Noget der via diverse test bla. Blandt venners lag, har medvirket til mange gode musik oplevelser. Så kan det nemt være, at en given cd afs. Kunne lyde bedre, med interne indgræb.

Det har jeg så afholdt mig fra, gå op i. Det deler sikkert nogen hifi entusiaster fra andre. Men der skal jo være plads til alle. Hvilket fik mig med på en læser, om hvad der får nogen til at ændre på lyden.På den måde ved at skifte små dimser-prints ud. Når lyden er ment til at skal være på en bestemt måde, fra mærke til mærke.

Tror aldrig jeg kommer til at kan, sæt mig ind i det. Men det kan vil sammenlignes med, nogen bil entusiaster ændre motor delene i deres biler. for at opnå en bedre ydelse. Har jeg ret....?  

Jeg ville aldrig kunne finde på at købe en given cd afs. - Højttalere m.m... Der var pillet ved, i det indre. For da vil jeg ikke længere kunne vide, hvad jeg skulle forholde mig til på lyd området for et givent produkt. Samme holdning vil jeg ha på bil området.Også ud fra hvordan den så var kørt i.Det jo så en helt anden snak, der ikke høre sig til her. Folk kan dog gøre helt som de vil, hvilket også er fint nok med mig.

Neon.: Tak for dit forsøg på at sæt mig ind i det.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Det har du såmænd også ret i

Dog kan man godt forsvare at pille lidt ved billige produkter, men man skal nok som du er inde på undlade at bruge dyre eksotiske dimser

Der er blandt andet en helt vild tråd hvor de har taget drevet ud af en billig gettoblaster og forvandlet drevet til et topklasse drev - vanvittigt og svært at tro på men det skal såmænd nok passe

Men tiden for CD maskiner er ved at være udløbet, fremtiden er harddisc med USB/DAC, eller noget endnu værre
Selvom det nok lyder bedre, er det sgu ikke vildt ophidsende
MP5 med superlyd venter nok også lige om hjørnet - og jeg har såmænd også en bekendt der er rigtig glad for sin mp3

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Neon^
jeg har ikke glemt tråden, jeg poster et svar senere i weekenden

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne