Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 03:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvorfor elektrostater. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Personligt har jeg et meget ambivalent forhold til elektrostater eller andre former for dipol højttaler..!

Der findes få højttaler som har så ekstremt mange unoder som elektrostater, som alligevel evner at tryllebinde en…?

”hvis jeg skal uddybe unoderne”

1.     Der findes få højttaler konstruktioner der forvrængning så meget som en dipol (set ud fra den originale indspilning) hvis man tager udgangspunkt i en mikrofon, indspiller signalet og i opsætningen udskiftes denne med en højttaler, så er ALT der kommer ud fra bagsiden forvrængning; altså noget vi IKKE vil høre.

2.     Opsætningen er praktisktalt umulig, hvor en konventionel højttaler er tryk afhængig er en dipol hastigheds afhængig, og den teoretiske korrekte placering er højttaleren ⅓ ude i rummet og lytteren en ⅓ i rummet, og rummets størrelse dikterer dernæst hvor dybt konstruktionen vil gå, ud fra hvornår bagside udstrålingen kommer retur og kortslutter, samme er gældende for siderne på konstruktionen, disse vil også lave en akustisk kortslutning.

3.     Man kan praktisktalt ikke høre forstærkerens kvalitet..! ”signalet sendes gennem flere hundrede meter tynd kobbertråd i en step-up transformator, højttalerens elektronik dikterer ligesom den endelige lyd. ”sjovt hvordan folk sætter brandslange tykke kabler på, for at sende de vigtige 2-3 meter hen til trafoèn”

4.     Spredningen gør den utrolig uægte at lytte til alle andre stæder end lige i sweet-spot, de store membraner ”elektrostater” kan simpelthen ikke sprede noget energi i toppen, hvilket resulterer i et misforhold imellem grundtone og overtone.

5.     Man har gennem snart 100 år forsøgt at parre elektrostater med traditionelle enheder for at opnå bedre bas og spredning, med mere eller mindre held ”syntes flere og flere konstruktioners dipol del bliver smallere for bedre spredning, med det resultat, den konventionelle enhed spiller et ret så stort område” det jo rimlig simpelt regnestykke, at måle breden på båndet/elektrostaten eller enheden der er dipol.

6.     For at opnå kommerciel basgengivelse, ender konstruktionen med et rigtigt højt-Q basgengivelse ”charmerende JA men rigtig NEJ” (for konstruktioner med konventionelle enheder parret med dipol)

7.     Holdbarheden er ”elektrostater/magnestater” simpelt hen ikke god nok i forhold til prisen..! elektrostaters overflade ændre sig for nemt, blot hvis den ene står i mere sol eller tættere på en radiator end den anden, eller når luft fugtigheden andre sig i rummet. Magnestater har det med at limen stivner ”er dog blevet bedre efter at voks ikke bruges mere, men viskositeten ændre sig også i lim” (det ikke uden grund, man for rigtig mange år siden fandt ud af, at man for alt i verden skulle have frontstof omkring en elektrostat eller magnestat)

Der er så mange ting der taler imod….! Men hvem kan ikke lide en ordentligt skvat fløde i sovsen, eller en dunkende bund fra en rock-højttale..?? men kalde det high-end ægte hi-fi NEJ, kun high-end pris...

Jeg kan… og ryger nok på en dipol igen….

Personligt har jeg været igennem følgende dipole konstruktioner.

Martin Logan CLS ”vældig god, men alt for svær at leve med mht. lydtryk og spredning”

Martin Logan CLS II ”spredning det samme, men man prøver at presse bas ud af noget som ikke kan”

Apogee Scintilla ” hvis man havde en aflagt Volvo motor som forstærker, kunne faktisk spille højt og med magt”

Quad ELS ”kunne ikke leve med det yderst begrænst frekvensområde”

Dali Skyline 2000 ”syntes det er en super højttaler, men kræver mere end nogen anden højttaler at rummet er til det, og særligt gulvet, skal være fast, glem alt om trægulve her”

Magnepan MG-II ”syntes faktisk at det var en af de mest musikalske dipoler”

Dali Skyline 1000 ”kommersiel boogie bas dipol”

ESS Transar "personligt mener jeg ikke der findes bedre diskant, men bassen var mystisk og en meget ambisiøs konstruktion"

Quad ELS 63 ”hørte den en gang hos Flemming Gryphon Rasmussen, fik aldrig det samme ud af den, hørte senere 4 stk hos Sir Eichmann ”SME” løb hjem og købte et sæt mere, men fik det aldrig til at virke”

Final 700 ”en elektrostat hvor step-up trafoèn har fået fult knald, nemmeste elektrostat at drive, spiller fint”

Peter

Fin post

Men har du lyttet til de nye quad 2905?

Jeg har haft (for mange mange mange år siden) :) ML, seqell 2, aries, sl3, cls og request i min stue. af ML så kunne jeg bedst lige CLS men aldrig mere martin logan for mig.
Jeg har også haft Magneplanar tymphani 3A og blev hurtigt træt af dem. Min erfaring med disse var at jeg fokuserede meget på hifi udstyret hele tiden og glemte musikken, men vi er jo forskællig så håber ingen bliver sur at jeg siger det . Nina Simones mund var f.eks. 1 meters bred o.s.v. Piano som container.

Men de nye quad 2905 er noget speciale synes jeg med naturo som er nævnt i et indlæg her.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Har lige skiftet til mit andet sæt ELS (fra Aerius til Ascent), og synes ikke at der er noget der er i nærheden, når man taler nærvær, atmosfære,
klarhed, detaljer og anslag.

Sandt nok, de stiller krav til opstillingen og sweetspot er ikke ret stor (men hvem lytter seriøst uden at sidde i sweetspot?). Med elektrostaterne
synes jeg at engagementet i musikken er uændret uanset hvor højt der er skruet op. Selv ved lave niveauer er der et nærvær som jeg ikke har hørt
andre steder. Med mange dynamiske konstruktioner, er man ofte nødt til at dreje lidt ekstra for at få foden til at vippe.

Har man muligheden for at kreditere opstilningskravene (f.eks. spille på langs i rummet, nogenlunde symmetrisk opstilling, afstand til bag og
sidevæg (omkr. 1 meters penge)), bør man ikke snyde sig selv for oplevelsen. Disse krav er for den sags skyld ikke så radikalt anderledes i
forholdet til mange dynamiske konstruktioner, hvis de skal yde deres absolut bedste.
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

min erfaring med opstilling af martin logan større modeller var at ca 2 meter (+) fra bagvæg og at side lidt mere end 3 meter fi foran dem gav bedste løsningen, dvs. spillet på den korte væg. Jeg har hørt dem flere gang i forskellig rums, men denne pladsering gav normalt bedste resultat efter min mening.

Det gav dybte og fine pladsering i lydbilledet.

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

jeg er især overrasket over martin logans ascent model hvad den kan præstere.
Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:
Du har sikkert ret i at man burde prøve det. Men det er jo ikke lige sådan en fætter man henter lige rundt om hjørnet. Men det skal helt sikkert prøves. Det kan være du ved om man kan sætte signalet fra udgangen ind i en model dd, min Beomaster 8000 har jo ikke sådan en udgang fra en forforstærker, der er jo kun højtalerudgange.

jeg har surfet lidt rundt men ikke set et tydeligt billede af bagpanelet, men der står den har et sæt højttalerterminaler som input, så svaret må være ja. Du skal så have lavet et DIN højttalerstik med 2 stk højttalerkabler i hver, og det burde ikke være noget problem medmindre du bruger meget tykke kabler. Jeg så først prisen her i DK nu, men til den pris skal den prøves først, for et er teori og tests og noget andet er praksis, men umiddelbart ser den meget rigtig ud med rum korrektion mm.

- er du sikker på at du har behov for en sub. Mange instrumenter når ikke under 41 Hz afligevel.

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Det er fint sunaudio, jeg tror jeg har set det samme, nemlig input fra højtalere bagpå.Om jeg skal bruge en??? Ja til film kommer man ikke udenom det, men de er s...... svære at skaffe brugt, nettet er jo tomt!
Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes