Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hjælp til amadeus tnt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 April 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det bunder i at du har malet dem sorte
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Sendt: 13 April 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

har nu beklædt højtalerne med sort filt ,hvilket gav det største løft jeg endu har oplevet ,har også tilsluttet anlæget til sin ejen el gruppe med jord ,og jeg har købt et proff pa strømfilter fra furman og sat på ,og jeg godt tilfreds med resultatet ,det spiller meget rent og musikalsk nu ,og højtalerne leverer en fed dynamik og timing ,der findes sikkert anlæg med flere detaljer ,og mere effekt ,til mange gange prisen på mit ,men jeg har endu ikke hørt noget der spillede så musikalsk som croft/expopsure kombinationen endu ,jeg sidder her og lytter på tracy chapman på vinyl ,og kan ikke lade være med at smile ,det er så musikalsk og medrivende at man ikke kan lade være med at sidde med et stort smil i fjæset ,spiller forøvrigt på k77 pickuppen og sender en lille tanke til garrot brødrene rip.

skal jeg nå meget længere rent lydmæssigt ,tror jeg ikke det hjælper så meget med bedre kabler eller bedre udstyr ,jeg vil sætte ind med akustisk optimering af lytterummet med basfælder og pyramideskum og difusorer

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 April 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:

har nu beklædt højtalerne med sort filt ,hvilket gav det største løft jeg endu har oplevet ,har også tilsluttet anlæget til sin ejen el gruppe med jord

Sådan skal det være

Jeg har i mit nye el-anlæg også forberedt så musikanlæg får sin egen gruppe i eltavlen - glæder mig også til af få det i anvendelse, men desværre ikke muligt endnu

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 April 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

det der åbentbart stjæler diskanten i tnt ,er filtringen de originale er ca 4mm tykke ,og de nye jeg har lavet er ca 1 mm tykke og jeg har gjordt diameteren lidt større på hullet ,og nu flyder diskanten frit ,tnt,erne er blevet meget lineære at lytte til ,det spiller rigtigt godt nu ,vi har besluttet at anskaffe et sæt tnt til lydstudiet ,og bruge dem som main monitors ,de spiller da røven ud af bukserne på hvad jeg kender til af monitors ,tænk at et par sd fødder og et par ændrede filtskiver ,og en difraktions dæmpene beklædning af højtalerne ,kan gøre så stor forskel ,det er næsten uhyggeligt at tænke på

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 April 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

tnt,erne har fået tomlen ned ,ved nærmere nærlytning er der nogle problemer stdigvæk der er noget mere der ikke funger ,skide ærgeligt nu gik det ligesågodt men da den første begejstring havde lagt sig ,begyndte man så småt at høre småfejlene ,jeg tror problemet ligger i delefrevensen ,mellem diskant og mellemtone ,diskanten går får dybt ,og så er kabinetet for stort ,det er umuligt at komme af med den sidste rest basmudder ,jeg satser nu på et nyt system ,med 9800 diskanten ,der er noget bedre gennemarbejdet

der er for stor forskel i forhold til lyden på akg 702 erne og jbl 4412a erne

vi havde næsten besluttet at finde et sæt tnt til studiet

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jeg læste High Fidelitys test da TNT blev lanceret
Selvom testen var ovenud positiv må jeg indrømme at alene deres beskrivelse af lyden faktisk kun gjorde mig meget mistænksom og forbeholden
Men det burde da være muligt at få dem til at spille

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 April 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil muligvis gerne hjælpe dig med at få lavet et ordentligt filter til dine højttalere hvis det har interesse. Det kræver du kører dem til århus og få dem målt igennem. Men jeg vil også mene at de som udgangspunkt er havnet i et for stort kabinet.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Men jeg vil også mene at de som udgangspunkt er havnet i et for stort kabinet.

Formentlig, og der er nok en rigtig fæl "stående ressonans",  men det er jo bare at smide nogle poser med ovntørret sandblæsnings sand ind i bunden

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 April 2009 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

kim fra dat anbefalede at reducere volumen i kabinetet fra 65 liter til 36 liter med genbrug af den gamle basport ,det lyder også mere rigtigt på mig

delingen mellem mellembas og diskant er helt nede ved 1600hz mener jeg hvilket nok ikke er nogen særlig god ide

mht til nyt filter ,er jeg lidt i tvivl ,jeg er nok mere til en gennemprøvet løsning ,og basserne er jo lidt speciele ,og der er ikke så mange erfaringer med dem ,jeg kan ikke engang få data på dem ,jeg går over til noget diy hvor data kendes og erfaringer er høstet

vil genbruge 9800 diskanterne ,er der nogen der kender et godt gennemarbejdet ,diy projekt eller klon projekt hvor 9800 diskanterne bliver brugt

har sat basenhederne til salg i dba og her på hifi4all

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 28 April 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:

kim fra dat anbefalede at reducere volumen i kabinetet fra 65 liter til 36 liter med genbrug af den gamle basport ,det lyder også mere rigtigt på mig

delingen mellem mellembas og diskant er helt nede ved 1600hz mener jeg hvilket nok ikke er nogen særlig god ide

mht til nyt filter ,er jeg lidt i tvivl ,jeg er nok mere til en gennemprøvet løsning ,og basserne er jo lidt speciele ,og der er ikke så mange erfaringer med dem ,jeg kan ikke engang få data på dem ,jeg går over til noget diy hvor data kendes og erfaringer er høstet

vil genbruge 9800 diskanterne ,er der nogen der kender et godt gennemarbejdet ,diy projekt eller klon projekt hvor 9800 diskanterne bliver brugt

har sat basenhederne til salg i dba og her på hifi4all

Nu er det jo intet problem at måle T/S data for dine enheder og designe hvad du kalder en gennemarbejdet konstruktion ud fra målinger osv. men det er helt i orden hvis du vil prøve noget andet.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Som jeg husker det er det rigtig fine "basser"

Man kunne jo overveje at lave den om til en 2.5vejs

Andre basser til diskanten? så hellere sælge hele højtaleren og starte fra bunden med et design fra feks Troels Gravesen

Men husk at nyt er ikke altid bedre

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 April 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

hvordan gør man det ,måler t/s data nøjagtigt ,kræver det ikke et specielt målerum for at få brugbare data?

eller kan det gøres mere enkelt

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

BMM har fået Daytons fine "woofer tester" på listen til 120EUR

Det er en slags penge, men den er brugt af mange og siges at være 100% pålidelig

Skal man lave en højtaler ordentligt fra bunden er det efterhånden blevet obligatorisk selv at udmåle enheder, og Daytons pålidelighed synes at gøre den næsten uundværlig

Der er andre metoder, men de har ofte vist at give meget svingende resultater, og altså næppe bedre end fabrikkens data  

Når du er færdig med Dayton woofer tester skal jeg gerne købe den af dig

Men du har jo fået hvad der lyder som et godt tilbud fra Kappen, og han bor da i samme land

Selvom du selv kan måle data på enheder skal du stadig bruge en mand med målegrej og erfaring

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 April 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

jeg har jo tænkt så det knagede men ,jeg tror jeg vil tage mod kappens tilbud ,og forsøge at redde højtalerne ,man kan vel lave et par monitorer i stil med adam ,i et mindre kabinet ,og man er vel diy tosse ,og teknologien til rådighed for diy folk er vel ok idag ,jeg har jo kabineter ,de skal vel bare kortes af med en rundsav

men hvordan gøres det rent praktisk?

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 April 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

så at torben mikkelsen ,havde skrevet en del om højtalere på frequences hjemmeside ,har skrevet en mail til frequence ,måske man kan få fabriks t/s data af ham ,det var jo ham der lavede tnt højtaleren i sin tid ,og så måle sine egne t/s data ,med moderne filter bregnings programmer ,burde det vel være muligt at lave noget der virker

arbejder torben mikkelsen nu for frequence? ,han var jo i dat til 2001 og skiftede job til tympani/dst

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 29 April 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Altså du kommer ikke langt med T/S data alene, men det er selvfølgelig et krav at kende dem, hvis man skal bygge et velafstemt kabinet, men filter er et helt andet kapitel.

Den lyd du beskriver er også sådan jeg opfatter de frequence højttalere jeg har hørt, så hvis du vil have den samme sound igen, så skal du selvfølgelig have fat i torben.

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 April 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

hej kappen

nej torben skal ikke lave flere højtalere til mig ,jeg tænkte det måske kunne være smart også at få fat i fabriks t/s data,erne ,med henblik på et ny design af højtaleren ,jeg håber du stadig står ved dit tilbud ,med hjælp til filter og kabinet ,så jeg kan bygge tnt.erne om til brugbare studie monitors

lyden minder om diskanter der har mistet den magnetiske olie ,har prøvet det med et par d28af diskanter hvor ophænget var skåret bort ,og olien forsvandt stille og roligt ,og diskanten fik en doven lyd

mvh frede

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 April 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

fik mail fra torben mikkelsen ,som er en gammel ven og han arbejder for frequence nu

der findes ingen speks på enhederne ,når mine er målt igennem ryger data ud på nettet så andre kan få glæde af det

kunne godt lyde som om at der er nogle ting man ikke har taget højde for som feks fasepluggen .at man har brugt t/s data fra en anden enhed ,man må da gå ud fra at enheden ændrer karakter med faseplug ,og derfor ikke har de samme t/s data som den originale 18w8546-00

indsat mailen fra torben

Hej Frede,

Det var faktisk en pudsig enhed i det den aldrig blev standard. Den opstod ved en fejl og det blev aldrig lavet ”rigtige” speks på den. Jeg syntes dengang den var sjov og fik lov til at købe dem til TNT projektet.

Denne er en eksakt version af denne http://www.scan-speak.dk/datasheet/18w_8546-00.htm , blot -02 havde plug. Dengang (ca. 12 år siden) gik vi ud fra de data og det var også den måling enheden skulle holde sig indenfor under test/afprøvning i produktion.

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

nu er tnt,erne udskiftet med et par jbl 4412 ,fandt et sæt til 1500kr i perfekt stand ,glenn fra basrep kiggede på basserne og renoverede ophængene ,heldigvis er basserne så massive i konstruktion og membranstyr og med en 3" svingspole ,virker de mere som pa enheder ,end som hifi enheder

enden på tnt ,er at højtaleren er blevet slagtet ,delefilter komponenter er brugt til udskiftning af komponenter i jbl 4412,ernes delefilter ,jbl,erne er en helt ny højtaler nu alt er strammet helt vildt op ,mit lc meter er den bedste investering i hifi jeg nogensinde har gjordt ,nu har jeg 2 udmålte og parrede filtre til jbl,erne ,med jensen kondensatorer og valsede spoler i signalvejen ,alt er bare blevet dobbelt så godt ,de spiller bedre end 4412a,erne nu

sådan kan det gå ,tnt,erne må hvile i fred ,de var en fejlkonstruktion ,kabineterne var alt for store 65liter til 2 enheder der skal have 30-40liter ,kan kun give problemer ,jeg vil ikke udtale mig om filteret i tnt ,da jeg ikke har indsigt nok til at vurdere dette ,men delefrekvensen på 1600hz er vist ikke så fedt

jeg har et aktivt sæt nearfield monitors fra blue sky ,de deler ligesålavt i sateliterne ,bassen får 1,2mh i serie og en ?kondensator ,diskanten kører igennem en 32uf +en 22uf kondensator (de originale var bipolare typer der er udskiftet med plastfolie typer) ,med en afkoblene ?spole immelem de 2 kondensatorer ,fæl konstruktion ,hvilket er synd det er nogle fine højtaler enheder fra vifa ,og nogle solide velbyggede mdf kabinetter i 22mm tykkelse ,den indbyggede forstærker er fyldt med elektrolytter i signalvejen ,det lyder også fælt ,og bliver brugt som højtalere til tv,et nu

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Maj 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

torben har forøvrigt også lavet fede ting , han lavede amadeus icon som er en fed lille højtaler ,og tt som heller ikke blev værst

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes