| Forfatter |
|
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det bunder i at du har malet dem sorte
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 13 April 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
har nu beklædt højtalerne med sort filt ,hvilket gav det største løft jeg endu har oplevet ,har også tilsluttet anlæget til sin ejen el gruppe med jord ,og jeg har købt et proff pa strømfilter fra furman og sat på ,og jeg godt tilfreds med resultatet ,det spiller meget rent og musikalsk nu ,og højtalerne leverer en fed dynamik og timing ,der findes sikkert anlæg med flere detaljer ,og mere effekt ,til mange gange prisen på mit ,men jeg har endu ikke hørt noget der spillede så musikalsk som croft/expopsure kombinationen endu ,jeg sidder her og lytter på tracy chapman på vinyl ,og kan ikke lade være med at smile ,det er så musikalsk og medrivende at man ikke kan lade være med at sidde med et stort smil i fjæset ,spiller forøvrigt på k77 pickuppen og sender en lille tanke til garrot brødrene rip.
skal jeg nå meget længere rent lydmæssigt ,tror jeg ikke det hjælper så meget med bedre kabler eller bedre udstyr ,jeg vil sætte ind med akustisk optimering af lytterummet med basfælder og pyramideskum og difusorer
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 13 April 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
har nu beklædt højtalerne med sort filt ,hvilket gav det største løft jeg endu har oplevet ,har også tilsluttet anlæget til sin ejen el gruppe med jord |
|
|
Sådan skal det være  Jeg har i mit nye el-anlæg også forberedt så musikanlæg får sin egen gruppe i eltavlen - glæder mig også til af få det i anvendelse, men desværre ikke muligt endnu
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 23 April 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
det der åbentbart stjæler diskanten i tnt ,er filtringen de originale er ca 4mm tykke ,og de nye jeg har lavet er ca 1 mm tykke og jeg har gjordt diameteren lidt større på hullet ,og nu flyder diskanten frit ,tnt,erne er blevet meget lineære at lytte til ,det spiller rigtigt godt nu ,vi har besluttet at anskaffe et sæt tnt til lydstudiet ,og bruge dem som main monitors ,de spiller da røven ud af bukserne på hvad jeg kender til af monitors ,tænk at et par sd fødder og et par ændrede filtskiver ,og en difraktions dæmpene beklædning af højtalerne ,kan gøre så stor forskel ,det er næsten uhyggeligt at tænke på
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 27 April 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
tnt,erne har fået tomlen ned ,ved nærmere nærlytning er der nogle problemer stdigvæk der er noget mere der ikke funger ,skide ærgeligt nu gik det ligesågodt men da den første begejstring havde lagt sig ,begyndte man så småt at høre småfejlene ,jeg tror problemet ligger i delefrevensen ,mellem diskant og mellemtone ,diskanten går får dybt ,og så er kabinetet for stort ,det er umuligt at komme af med den sidste rest basmudder ,jeg satser nu på et nyt system ,med 9800 diskanten ,der er noget bedre gennemarbejdet
der er for stor forskel i forhold til lyden på akg 702 erne og jbl 4412a erne
vi havde næsten besluttet at finde et sæt tnt til studiet
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg læste High Fidelitys test da TNT blev lanceret Selvom testen var ovenud positiv må jeg indrømme at alene deres beskrivelse af lyden faktisk kun gjorde mig meget mistænksom og forbeholden Men det burde da være muligt at få dem til at spille
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 27 April 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil muligvis gerne hjælpe dig med at få lavet et ordentligt filter til dine højttalere hvis det har interesse. Det kræver du kører dem til århus og få dem målt igennem. Men jeg vil også mene at de som udgangspunkt er havnet i et for stort kabinet.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Men jeg vil også mene at de som udgangspunkt er havnet i et for stort kabinet.
|
|
|
Formentlig, og der er nok en rigtig fæl "stående ressonans", men det er jo bare at smide nogle poser med ovntørret sandblæsnings sand ind i bunden
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 06:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim fra dat anbefalede at reducere volumen i kabinetet fra 65 liter til 36 liter med genbrug af den gamle basport ,det lyder også mere rigtigt på mig
delingen mellem mellembas og diskant er helt nede ved 1600hz mener jeg hvilket nok ikke er nogen særlig god ide
mht til nyt filter ,er jeg lidt i tvivl ,jeg er nok mere til en gennemprøvet løsning ,og basserne er jo lidt speciele ,og der er ikke så mange erfaringer med dem ,jeg kan ikke engang få data på dem ,jeg går over til noget diy hvor data kendes og erfaringer er høstet
vil genbruge 9800 diskanterne ,er der nogen der kender et godt gennemarbejdet ,diy projekt eller klon projekt hvor 9800 diskanterne bliver brugt
har sat basenhederne til salg i dba og her på hifi4all
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
frede4500 skrev:
kim fra dat anbefalede at reducere volumen i kabinetet fra 65 liter til 36 liter med genbrug af den gamle basport ,det lyder også mere rigtigt på mig
delingen mellem mellembas og diskant er helt nede ved 1600hz mener jeg hvilket nok ikke er nogen særlig god ide
mht til nyt filter ,er jeg lidt i tvivl ,jeg er nok mere til en gennemprøvet løsning ,og basserne er jo lidt speciele ,og der er ikke så mange erfaringer med dem ,jeg kan ikke engang få data på dem ,jeg går over til noget diy hvor data kendes og erfaringer er høstet
vil genbruge 9800 diskanterne ,er der nogen der kender et godt gennemarbejdet ,diy projekt eller klon projekt hvor 9800 diskanterne bliver brugt
har sat basenhederne til salg i dba og her på hifi4all |
|
|
Nu er det jo intet problem at måle T/S data for dine enheder og designe hvad du kalder en gennemarbejdet konstruktion ud fra målinger osv. men det er helt i orden hvis du vil prøve noget andet.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg husker det er det rigtig fine "basser" Man kunne jo overveje at lave den om til en 2.5vejs  Andre basser til diskanten?  så hellere sælge hele højtaleren og starte fra bunden med et design fra feks Troels Gravesen Men husk at nyt er ikke altid bedre
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan gør man det ,måler t/s data nøjagtigt ,kræver det ikke et specielt målerum for at få brugbare data?
eller kan det gøres mere enkelt
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
BMM har fået Daytons fine "woofer tester" på listen til 120EUR Det er en slags penge, men den er brugt af mange og siges at være 100% pålidelig Skal man lave en højtaler ordentligt fra bunden er det efterhånden blevet obligatorisk selv at udmåle enheder, og Daytons pålidelighed synes at gøre den næsten uundværlig Der er andre metoder, men de har ofte vist at give meget svingende resultater, og altså næppe bedre end fabrikkens data Når du er færdig med Dayton woofer tester skal jeg gerne købe den af dig  Men du har jo fået hvad der lyder som et godt tilbud fra Kappen, og han bor da i samme land  Selvom du selv kan måle data på enheder skal du stadig bruge en mand med målegrej og erfaring
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har jo tænkt så det knagede men ,jeg tror jeg vil tage mod kappens tilbud ,og forsøge at redde højtalerne ,man kan vel lave et par monitorer i stil med adam ,i et mindre kabinet ,og man er vel diy tosse ,og teknologien til rådighed for diy folk er vel ok idag ,jeg har jo kabineter ,de skal vel bare kortes af med en rundsav
men hvordan gøres det rent praktisk?
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
så at torben mikkelsen ,havde skrevet en del om højtalere på frequences hjemmeside ,har skrevet en mail til frequence ,måske man kan få fabriks t/s data af ham ,det var jo ham der lavede tnt højtaleren i sin tid ,og så måle sine egne t/s data ,med moderne filter bregnings programmer ,burde det vel være muligt at lave noget der virker
arbejder torben mikkelsen nu for frequence? ,han var jo i dat til 2001 og skiftede job til tympani/dst
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså du kommer ikke langt med T/S data alene, men det er selvfølgelig et krav at kende dem, hvis man skal bygge et velafstemt kabinet, men filter er et helt andet kapitel.
Den lyd du beskriver er også sådan jeg opfatter de frequence højttalere jeg har hørt, så hvis du vil have den samme sound igen, så skal du selvfølgelig have fat i torben.
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej kappen
nej torben skal ikke lave flere højtalere til mig ,jeg tænkte det måske kunne være smart også at få fat i fabriks t/s data,erne ,med henblik på et ny design af højtaleren ,jeg håber du stadig står ved dit tilbud ,med hjælp til filter og kabinet ,så jeg kan bygge tnt.erne om til brugbare studie monitors
lyden minder om diskanter der har mistet den magnetiske olie ,har prøvet det med et par d28af diskanter hvor ophænget var skåret bort ,og olien forsvandt stille og roligt ,og diskanten fik en doven lyd
mvh frede
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
fik mail fra torben mikkelsen ,som er en gammel ven og han arbejder for frequence nu
der findes ingen speks på enhederne ,når mine er målt igennem ryger data ud på nettet så andre kan få glæde af det
kunne godt lyde som om at der er nogle ting man ikke har taget højde for som feks fasepluggen .at man har brugt t/s data fra en anden enhed ,man må da gå ud fra at enheden ændrer karakter med faseplug ,og derfor ikke har de samme t/s data som den originale 18w8546-00
indsat mailen fra torben
Hej Frede,
Det var faktisk en pudsig enhed i det den aldrig blev standard. Den opstod ved en fejl og det blev aldrig lavet ”rigtige” speks på den. Jeg syntes dengang den var sjov og fik lov til at købe dem til TNT projektet.
Denne er en eksakt version af denne http://www.scan-speak.dk/datasheet/18w_8546-00.htm , blot -02 havde plug. Dengang (ca. 12 år siden) gik vi ud fra de data og det var også den måling enheden skulle holde sig indenfor under test/afprøvning i produktion.
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er tnt,erne udskiftet med et par jbl 4412 ,fandt et sæt til 1500kr i perfekt stand ,glenn fra basrep kiggede på basserne og renoverede ophængene ,heldigvis er basserne så massive i konstruktion og membranstyr og med en 3" svingspole ,virker de mere som pa enheder ,end som hifi enheder
enden på tnt ,er at højtaleren er blevet slagtet ,delefilter komponenter er brugt til udskiftning af komponenter i jbl 4412,ernes delefilter ,jbl,erne er en helt ny højtaler nu alt er strammet helt vildt op ,mit lc meter er den bedste investering i hifi jeg nogensinde har gjordt ,nu har jeg 2 udmålte og parrede filtre til jbl,erne ,med jensen kondensatorer og valsede spoler i signalvejen ,alt er bare blevet dobbelt så godt ,de spiller bedre end 4412a,erne nu
sådan kan det gå ,tnt,erne må hvile i fred ,de var en fejlkonstruktion ,kabineterne var alt for store 65liter til 2 enheder der skal have 30-40liter ,kan kun give problemer ,jeg vil ikke udtale mig om filteret i tnt ,da jeg ikke har indsigt nok til at vurdere dette ,men delefrekvensen på 1600hz er vist ikke så fedt
jeg har et aktivt sæt nearfield monitors fra blue sky ,de deler ligesålavt i sateliterne ,bassen får 1,2mh i serie og en ?kondensator ,diskanten kører igennem en 32uf +en 22uf kondensator (de originale var bipolare typer der er udskiftet med plastfolie typer) ,med en afkoblene ?spole immelem de 2 kondensatorer ,fæl konstruktion ,hvilket er synd det er nogle fine højtaler enheder fra vifa ,og nogle solide velbyggede mdf kabinetter i 22mm tykkelse ,den indbyggede forstærker er fyldt med elektrolytter i signalvejen ,det lyder også fælt ,og bliver brugt som højtalere til tv,et nu
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

|
| Sendt: 15 Maj 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
torben har forøvrigt også lavet fede ting , han lavede amadeus icon som er en fed lille højtaler ,og tt som heller ikke blev værst
|
| Til top |
|
| |