| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
tued skrev:
Skal nok bare søge lidt videre, men Peerless enhederne ser jo ud som om de er bygget ret godt. |
|
|
Lineære fuldtoner finder du aldrig, og frekvenskurver der viser andet er næppe helt rigtige Men ja, Peerless enhederne har da i det mindste "shortrings" Der har været talt om "indiske" peerless enheder, måske det er nogle af disse Jeg har hørt et lille billigt Dantax surround system, som faktisk lyder overraskende "pænt" Højtalerne er bitte små og uden tviivl med fuldtoner, ca 10x10x10cm, og jeg tænker på om det kunne være disse små peerless, men der bruges muligvis også elektronisk eq Det er ikke så svært at finde nogle fine enheder, men så er de ikke så billige
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 208
|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er alle muligheder jeg har haft i tankerne. CSS'en er nok bare lgie stor nok hvis jeg vil have MANGE.
Tror lige jeg skal en tur på tegne brættet igen inden jeg beslutter mig. Skal også lige have dem i hånde for lige at føle på dem....mener at de har
Peerless enhederne hos Danskaudioteknik. Det koster jo ikke noget lige at kigge (men det kan det jo hurtigt komme til). __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dayton hos BMM ser også ret fornuftige ud (med shortrings), og til en meget attraktiv pris. Desværre er de 4" og der er ingen frekvenskurve.
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Dayton hos BMM ser også ret fornuftige ud (med shortrings), og til en meget attraktiv pris. Desværre er de 4" og der er ingen
frekvenskurve. |
|
|
Had haft kig på den og de ser d til at gøre det ok...men de er jo desværre 4". Spectrumaudio.de har et fremvensplot og det ser ok ud __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den er sgu også ganske interessant. Vil tage den med i mine overvejelser. Er ved at have muligheder nede på et minimum.
Skal dog lige rechearce lidt mere samt lave lidt kabinet skitser, men der begynder da at tegne sig noget der ligner en højtaler i mit hovede :-) __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
I nogen tid har jeg haft intentioner om at bygge den førnævnte IDS-25 fra Roger Russel.
Jeg har indkøbt 50 stk. Vifa TG9FD 10-08. - Jeg er ikke kommet videre end 2x20 stk pr side som dipol, bare lige til at spille på, indtil de endelige kabinetter blev færdige.
Desværre forhaler mit studie den videre proces...- det er mulig projektet må "gå i arv" til en, som har de nødvendige ressourcer til at gøre det færdigt.
Mine erfaringer med line-array princippet og en equalizer fortæller mig, at "comb filtering" mere er et omtalt problem end et udtalt problem.
Jeg gir gerne en lytter med tilhørende kaffe til skeptikerne - 6740 er adressen.
Mvh Thomas
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
rush skrev:
|
Mine erfaringer med line-array princippet og en equalizer fortæller mig, at "comb filtering" mere er et omtalt problem end et udtalt problem.
|
|
|
Man skal temmeligt langt væk, før det bliver et reelt problem tror jeg.
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen. Det er lige omvendt  Hvordan bruger jeg "citat-funktionen???"
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
rush skrev:
Hej Kjeldsen.
Det er lige omvendt
Hvordan bruger jeg "citat-funktionen???"
|
|
|
Nu tænker jeg på det faldende lydniveau over den frekvens hvor linearrayet ikke længere er et linearray
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nårh, du tænker på nearfield/farfield overgangen...? Det er jo bestemt af arrayen's højde i forhold til frekvensområde.
Prøv at søg efter Jim Griffin's "white paper" han belyser line-array pricippet ret grundigt, - manden er en af guruerne inden for netop line- arrays
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
rush skrev:
Nårh, du tænker på nearfield/farfield overgangen...? Det er jo bestemt af arrayen's højde i forhold til frekvensområde.
|
|
|
Og i høj grad af enhedens diameter. Men så vidt jeg husker, er der ikke de store problemer ved en afstand på måske to meter. Dog skal man være opmærksom på at man kan miste nogle af fordelene, som jo er at spredning mod loft og gulv elimineres. Det går jeg ikke ud fra sker ved høje frekvenser, hvis diameteren er for stor - f. eks. hvis en 4" fuldtone anvendes.
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
rush skrev:
|
|
|
Og i høj grad af enhedens diameter. Men så vidt jeg husker, er der ikke de store problemer ved en afstand på måske to meter. Dog skal man være opmærksom på at man kan miste nogle af fordelene, som jo er at spredning mod loft og gulv elimineres. Det går jeg ikke ud fra sker ved høje frekvenser, hvis diameteren er for stor - f. eks. hvis en 4" fuldtone anvendes. |
|
|
Jeg sender gerne "White paper" til dig, - deri vil du finde svarerne. - Et "must have" for alle, som har interesse i teorierne bag Line- arrays
|
| Til top |
|
| |
MRGM Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 118
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var dig ville jeg gå efter et sæt Fostex FX120. De har en meget fin frekvenskurve (ingen peaks eller dyk af betydning) og spiller dejligt neutralt og detaljeret.
Desværre forhandles de ikke i DK mere.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRGM skrev:
|
Hvis jeg var dig ville jeg gå efter et sæt Fostex FX120. De har en meget fin frekvenskurve (ingen peaks eller dyk af betydning) og spiller dejligt neutralt og detaljeret.
Desværre forhandles de ikke i DK mere.
|
|
|
Sverige har forhandler www.hifikit.se Men det er vist nogle år siden FX serien stoppede. Man kan mig bekendt ikke få dem fra nye, og prisen er en helt anden. Det bliver et dyrt linearray med disse fostex.
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte engang en meget klog mand sige; "Hvad betyder god liniaritet, hvis enheden lyder ah til?" - og "visse versa"
|
| Til top |
|
| |
MRGM Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 118
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
rush skrev:
Jeg hørte engang en meget klog mand sige; "Hvad betyder god liniaritet, hvis enheden lyder ah til?" - og "visse versa"
|
|
|
Tja, den her enhed har så den forskel at den både måler OG lyder godt.
Og ja, de er dyre hvis man skal have mange (havde ikke nogen ide om budget), men de er så absolut til at anbefale.
Og Kjeldsen, det er kun FX200, der ikke laves mere. Hvilket ærgrer mig en del, den enhed fik bare så meget ros....
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRGM skrev:
rush skrev:
|
|
|
Tja, den her enhed har så den forskel at den både måler OG lyder godt.
Og ja, de er dyre hvis man skal have mange (havde ikke nogen ide om budget), men de er så absolut til at anbefale.
Og Kjeldsen, det er kun FX200, der ikke laves mere. Hvilket ærgrer mig en del, den enhed fik bare så meget ros....
|
|
|
Ok. FX200 var jeg også engang meget forelsket i. Måske en dag, hvis jeg falder over en, så skal den nok prøves.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke overvejet at bruge nogle basmellemtoner og nogle bånddiskanter sammen?
BMM har jo en række ret prisbillige bånddiskanter, så det ville ikke blive så omkosteligt, hvis man benyttede 3-4 bånd i hver side med center i lyttehøjden.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |