Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtalerkabler. (almindelige elkabler) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

KimHRasmussen skrev:
...De parasiteffekter dyere kabler besidder er så små at de umuligt kan gøre nogen forskel.
Beregningsmæssigt ville det give en større forskel blot af flytte sine højtalere 1 mm !!!...

Også du, må gerne dokumentere din påstand. 

Det skulle jo være meget simpelt - der bliver jo sagt at forskellen faktisk kan beregnes....må vi lige få den formel, eller var det bare udokumenteret
overdrivelse for forum'ets skyld?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

der er jo selvfølgelig forskel på kabler! Ligesom der er forskel på forstærkere og alt muligt andet.

Forhandlere ville jo heller ikke udlåne kabler til demo, hvis der ikke var en forbedring i lyden. Så ville de jo ikke sælge efterfølgende...

Jeg har selv eksperimenteret meget med forskellige kabler og har også lagt hus til mange lyttesessioner, hvor folk har haft kabler med til sammenligning. Og der er STOR forskel på kabler!

Det af mine kabler, som jeg er blevet mest positivt overrasket over, er et netkabel! Altså det kabel der går til stikkontakten. Det gjorde bassen meget mere fast. Havde lånt det af en forhandler... Ku' høre forskel med det samme... Ringede straks til forhandleren og sagde "svin"

Men sålænge de øvrige kabler ikke er gode, vil man ikke få den store effekt at et godt netkabel...

I dit tilfælde tror jeg godt at du vil kunne høre forskel, hvis du skiftede til decideret ht-kabel til mellem 25 og 100 kr. pr. m.... I samme stund bør du skifte til et bedre kabel mellem forstærker og signalkilde. Så vil forskellen være så stor at din mor sikkert kan høre det

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

TThomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er heller ikke den store "kabel-tilhænger", og har ikke kabler til urimelige priser. Dog vil jeg råde dig til at holder længden så kort som muligt, og ens på begge ht'ere, da der er større spændingsfald på 15m vs. 4m.

Til top Vis TThomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TThomsen

kenneth24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hej og mange tak for de mange indlæg. Jeg skuffer nok desværre nogle af jer når jeg fortæller jer at mine ve 12f bliver spillet af en NAD T744 uden en seperat effektforstærker.

Men til det har jeg et spørgsmål. Jeg var ude og købe højtalerne i tirsdags, og der havde han en reciever magen til min, men for at få samme effekt ud af højtalerne skulle han stille T744 på maks volume, men da jeg kom hjem skulle den overhovedet ikke skrues så højt op. Og det er samme bærbar med de samme indstillinger som før.

Den eneste forskel var at han brugte højtaler kabel og jeg bruger almindelig kabel. Burde dette give mening?

Og til mit eget forsvar vil jeg sige at selvom min reciever er lille synes jeg at den håndterer højtalerne rigtig godt. Den forvrænger ikkke, og man kan virkelig få meget bass ud uden at få membranen til at sprænges

Mvh Kenneth24

Til top Vis kenneth24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth24

Larsen69
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 12 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

kenneth24 skrev:

Men til det har jeg et spørgsmål. Jeg var ude og købe højtalerne i tirsdags, og der havde han en reciever magen til min, men for at få samme effekt ud af højtalerne skulle han stille T744 på maks volume, men da jeg kom hjem skulle den overhovedet ikke skrues så højt op. Og det er samme bærbar med de samme indstillinger som før.

Den eneste forskel var at han brugte højtaler kabel og jeg bruger almindelig kabel. Burde dette give mening?

Måske skyldes den store forskel mere rummene (forskellig størrelse og dæmpning) end kablerne.

Jeg mener altså også at kunne høre tydelig forskel på kabler i mit beskedne setup. Til gengæld er det dyreste ikke det bedste for mig: Tara Labs til 50,- meteren lyder bare bedre herhjemme end VdH CS-122, som koster over det dobbelte.

RETTELSE 29/3: CS-122 har fået renæssance herhjemme...

Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
Til top Vis Larsen69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsen69

kenneth24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

hej. Jeg nægter at tro på det var rummets størrelse. Når min reciever står på -10 er var det noget hørere end det var ved sælger. Hans skulle op på +13, og de var indstillet ens. Men´kan der være forskel på de 2 recieverer?

og lige en anden ting. Hans NAD T744 kunne man skrue hurtigt op på, altså den runde volume kanp, hvor man på min kun kan gøre det langsomt.   

Til top Vis kenneth24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth24

Larsen69
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 12 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hmmm. Ikke rummet, siger du. Havde han sat en skilletrafo ( http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div_kabeladaptor/x itel_ground_loop_isolator_tv_video_tilbehoer_sort.htm ) mellem din bærbare og recieveren? Jeg ved ikke om det kan give den beskrevne forskel i lydstyrke - ellers er jeg blank .

Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
Til top Vis Larsen69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsen69

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

kenneth24 skrev:

hej. Jeg nægter at tro på det var rummets størrelse. Når min reciever står på -10 er var det noget hørere end det var ved sælger. Hans skulle op på +13, og de var indstillet ens. Men´kan der være forskel på de 2 recieverer?

og lige en anden ting. Hans NAD T744 kunne man skrue hurtigt op på, altså den runde volume kanp, hvor man på min kun kan gøre det langsomt.   

Hmmm.... lyder mærkelig. Kabler vil ikke give den store forskel i lydniveau, du beskriver!

Kan man stille på gain i din NAD?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

der er jo selvfølgelig forskel på kabler! Ligesom der er forskel på forstærkere og alt muligt andet.

Forhandlere ville jo heller ikke udlåne kabler til demo, hvis der ikke var en forbedring i lyden. Så ville de jo ikke sælge efterfølgende...

Jeg har selv eksperimenteret meget med forskellige kabler og har også lagt hus til mange lyttesessioner, hvor folk har haft kabler med til sammenligning. Og der er STOR forskel på kabler!

Det af mine kabler, som jeg er blevet mest positivt overrasket over, er et netkabel! Altså det kabel der går til stikkontakten. Det gjorde bassen meget mere fast. Havde lånt det af en forhandler... Ku' høre forskel med det samme... Ringede straks til forhandleren og sagde "svin"

Men sålænge de øvrige kabler ikke er gode, vil man ikke få den store effekt at et godt netkabel...

I dit tilfælde tror jeg godt at du vil kunne høre forskel, hvis du skiftede til decideret ht-kabel til mellem 25 og 100 kr. pr. m.... I samme stund bør du skifte til et bedre kabel mellem forstærker og signalkilde. Så vil forskellen være så stor at din mor sikkert kan høre det

Du lyder til at være en oplagt kandidat til en blindtest, fantastisk hvis vi kunne få det afklaret. Hvis du ovenikøbet ved samme lejlighed udpeger forskellige netkabler, har vi materiale til en artikel i Science eller Nature.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Den gamle diskussion om kabler hører ikke til her. Stop den, eller tråden lukkes

Til Kenneth24: Hvis du rent faktisk har købt 100 meter kabel, så start med at lægge så mange stykker ledning som der er
plads til i terminalerne (dobbelt, trippelt, septippelt! ) og se, om det ikke giver en forbedring. Alt det andet med
sølvkabler og hist op og kom herned kan
altid komme senere.
Husk på, at de der snakker så ophedet om kabler, har eksperimenteret i timevis med disse, og dermed har dannet sig deres
egen mening om, hvad og hvor meget kabler nu gør ved lyden. Blæs på dem! Start i det små, og gør dig dine egne
erfaringer

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Den gamle diskussion om kabler hører ikke til her. Stop den, eller tråden lukkes

Til Kenneth24: Hvis du rent faktisk har købt 100 meter kabel, så start med at lægge så mange stykker ledning som der er
plads til i terminalerne (dobbelt, trippelt, septippelt! ) og se, om det ikke giver en forbedring. Alt det andet med
sølvkabler og hist op og kom herned kan
altid komme senere.
Husk på, at de der snakker så ophedet om kabler, har eksperimenteret i timevis med disse, og dermed har dannet sig deres
egen mening om, hvad og hvor meget kabler nu gør ved lyden. Blæs på dem! Start i det små, og gør dig dine egne
erfaringer

Så det for sent - besked slettet

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

kenneth24 skrev:

Det lyder jo som om det er to forskellige volumekontroller, hvis der både er forskel på skalaen og funktionsmåden. Så er det spørgsmålet om NAD T744 er lavet i to forskellige udgaver. Det er ikke noget jeg har hørt om, men måske en af de ansatte fra Hifiklubben kan svare på det.

Jeg er enig med andre i at det ikke er et kabelspørgsmål.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

bind for øjnene....og test så.....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

kenneth24 skrev:

Hej. Jeg var lidt bange for at stille dette spørgsmål, men prøver alligevel.

Jeg har 2 x cerwin vega ve 8f of 2 x cerwin vega ve 12f. Lige nu har jeg almindelig elkabler (200 kr for 100 m) imellem forstærker og højtalere, men hvor meget vil det gøre hvis jeg købte rigtige kabler til formålet? Det er jo cerwin vega vi snakker om, så bare bass, og så derud af.

Men tænkte på de kabler i hifiklubben til 25 kr/m Vil det kunne høres mærkbart på lyden? 

Og forresten. Vil lydstyrken blive nedsat (sådan at der kommer mindre effekt ud?         &am p;nb sp;         Altså sådan at den ved elkabler og på volume 20 spiller højere end hvis der kommer hifikabler på og ved samme volume) ?

Med chance for at blive buet ud

INGEN TING overhovedet. Kablerne gør ingen ting, hvis der er noget der gør noget er det den måde de er langt på, altså om de danner ringe eller noget andet. Men igen det betyder så lidt

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:

INGEN TING overhovedet. Kablerne gør ingen ting, hvis der er noget der gør noget er det den måde de er langt på, altså om de danner ringe eller noget andet. Men igen det betyder så lidt

Igen et postulat der gerne må underbygges. Tak

Når du tilmed er "Ingeniør studerende i Elektronik", så burde du være lidt mere varsom med at komme med et indlæg. Som nævnt et par gange, så måler kabler forskelligt, men også apparater/enheder/komponenter der måler ens, de lyder ikke nødvendigvis ens.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
kenneth24 skrev:

Hej. Jeg var lidt bange for at stille dette spørgsmål, men prøver alligevel.

Jeg har 2 x cerwin vega ve 8f of 2 x cerwin vega ve 12f. Lige nu har jeg almindelig elkabler (200 kr for 100 m) imellem forstærker og højtalere, men hvor meget vil det gøre hvis jeg købte rigtige kabler til formålet? Det er jo cerwin vega vi snakker om, så bare bass, og så derud af.

Men tænkte på de kabler i hifiklubben til 25 kr/m Vil det kunne høres mærkbart på lyden? 

Og forresten. Vil lydstyrken blive nedsat (sådan at der kommer mindre effekt ud?         &am p;am p;nb sp;         Altså sådan at den ved elkabler og på volume 20 spiller højere end hvis der kommer hifikabler på og ved samme volume) ?

Dit absurde postulat viser bare, at du intet har prøvet mht. kabler. Men som ingeniørstuderende er det vel heller ikke nødvendigt?

Jeg troede kun at det var tobaksrøg der kunne danne ringe. I videnskabens verden hedder det: Røgringe. Ikke at forveksle med løgringe. "Men igen det betyder så lidt". Den sidste sætning var et citat.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 27 Marts 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

kenneth24 skrev:

der kan være flere faktorer i spil. Udover master volume, kan man justere gain på de enkelte kanaler og på de enkelte indgange. Derudover er der en lille bitte knap bagpå der slår soft clipping til og fra. Den begrænser hvor højt du kan skrue op (dvs, man kan sagtens skrue op, det har bare ingen effekt)

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Det er da forbandet trist at der er brugere, der ikke kan respektere, når der fra en moderators side bliver bedt om orden.

Tråden låses

Guide til billedupload

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Og ved nærmere eftertanke er det selvfølgelig også noget juks, at det skal gå ud over trådstarter, at en diskussion kører ud
på et sidespor. Jeg lukker op igen, men hold snakken til emnet, og endnu vigtigere: Sørg for at opretholde en ordentlig tone.
Tråden genåbnes

Guide til billedupload

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Som du nok kan forstå er dette ikke et emne der er enighed om. Jeg vil ikke engang starte på at forklare om min holdning.
Det bedste du kan gøre at lytte selv. Det bedste er hvis du kan låne nogle kabler af enten en bekendt eller en butik. Det er
altid det bedste at vurdere resultatet selv, i sidste ende er de dig der skal vurdere om "lydkvalitetforøgelsen" står mål med
investeringen.

Hvis du ikke har mulighed for at låne kabel nogen steder, kan det være en mulighed at købe et kort kabel og flytte
højtalerene tættere på forstærkeren. Så kan du for få penge finde ud af om du mener det er værd at købe kabler.

Jeg her selv gode erfaringer med QED Original kabel fra HFK.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes