| Forfatter |
|
JitH Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
|
Altså, det har jo nogen betydning afhængigt af hvor mange watt, der hældes igennem...
|
|
|
Yes.. Men jeg har ingen fornemmelse hér hvor mange Watt vi snakker om i sådan et diskant setup, som dette  __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
JitH skrev:
Frederik Carøe skrev:
|
Altså, det har jo nogen betydning afhængigt af hvor mange watt, der hældes igennem...
|
|
|
Yes.. Men jeg har ingen fornemmelse hér hvor mange Watt vi snakker om i sådan et diskant setup, som dette  |
|
|
Der er formegentlig andre der kan give et mere præcist svar, men idet dæmpningen er så lille er det også en meget meget lille effekt der afsættes i modstandende - ca 1/5. Jeg skulle derfor mene at så længe du ikke hælder mere end 5 watt i diskanten, så er 1 watts modstand nok. Jeg kan dog ikke se noget problem i at vælge en 7 watts modstand medmindre prisen følger med  __________________ Dennisfrie.dk
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud til der i forvejen er et dæmpeled på det originale filter. Du bør nok finde de to modstande der sidder på diskanten, og erstatte disse. Hvis dæmpeledet dæmper 3 dB, skal du så erstatte leddet med et 5 dB dæmpeled, for at få de to dB ekstra.
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Jeg kan dog ikke se noget problem i at vælge en 7 watts modstand medmindre prisen følger med 
|
|
|
Jeg tænkte det samme  __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Det ser ud til der i forvejen er et dæmpeled på det originale filter. Du bør nok finde de to modstande der sidder på diskanten, og erstatte disse. Hvis dæmpeledet dæmper 3 dB, skal du så erstatte leddet med et 5 dB dæmpeled, for at få de to dB ekstra. |
|
|
Puha, det har jeg simpelt ikke nok forstand på til at kunne se
Men hvis du har ret, så er jeg enig i at det bedste ville være at skifte en modstand ud på delefilteret... Men hvis man vil have den lidt nemmere løsning, så vil det andet vel også du? __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
JitH skrev:
Kjeldsen skrev:
| Det ser ud til der i forvejen er et dæmpeled på det originale filter. Du bør nok finde de to modstande der sidder på diskanten, og erstatte disse. Hvis dæmpeledet dæmper 3 dB, skal du så erstatte leddet med et 5 dB dæmpeled, for at få de to dB ekstra. |
|
|
Men hvis du har ret, så er jeg enig i at det bedste ville være at skifte en modstand ud på delefilteret... Men hvis man vil have den lidt nemmere løsning, så vil det andet vel også du? |
|
|
Prøv at lægge en 10ohm parallel med parallel modstanden i filteret til at starte med, det burde dæmpe lidt alt efter størrelsen på den forrige modstand. Hvis det ikke er nok, kan du prøve med en 5 ohm.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
JitH skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
|
Det har du da bevist allerede, at du kan. Du skal egentlig bare kigge baglæns. Dvs. fra Diskantens terminaler følger du kablet til filteret, og lederbanerne bør så ramme modstandende i samme konfiguration som den tegning jeg postede.
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
JitH skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
|
Det har du da bevist allerede, at du kan. Du skal egentlig bare kigge baglæns. Dvs. fra Diskantens terminaler følger du kablet til filteret, og lederbanerne bør så ramme modstandende i samme konfiguration som den tegning jeg postede.
|
|
|
Hah.. det er der måske noget om.. Jeg vil prøve at se på det __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Prøv at lægge en 10ohm parallel med parallel modstanden i filteret til at starte med, det burde dæmpe lidt alt efter størrelsen på den forrige modstand.
Hvis det ikke er nok, kan du prøve med en 5 ohm.
|
|
|
Det er da ikke ligegyldigt hvilken modstand han parallelforbinder den med.
Mit forslag : Sæt en 1 ohms modstand i serie med diskanten, det er tilstrækkeligt når den i forvejen er dæmpet! Den bør være på minimum 5 W. Passer niveauet ikke helt kan du prøve med en lidt større eller mindre værdi.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
kappen skrev:
Prøv at lægge en 10ohm parallel med parallel modstanden i filteret til at starte med, det burde dæmpe lidt alt efter størrelsen på den forrige modstand.
Hvis det ikke er nok, kan du prøve med en 5 ohm.
|
|
|
Det er da ikke ligegyldigt hvilken modstand han parallelforbinder den med.
Mit forslag : Sæt en 1 ohms modstand i serie med diskanten, det er tilstrækkeligt når den i forvejen er dæmpet! Den bør være på minimum 5 W. Passer niveauet ikke helt kan du prøve med en lidt større eller mindre værdi. |
|
|
Det har jeg .... heller ikke sagt! Det giver i de fleste tilfælde en meget mere ensartet dæmpning at minimere parallelmodstanden (som gøres ved at sætte en modstand mere parallel). Så slipper man for peaks eller huller i frekvenskurven som man noglegange kan få ved at ændre på seriemodstanden. Grunden til jeg siger at han skal prøve med en 10ohm først er fordi den ikke dæmper så meget som en 5ohms, kun han kan vide, hvornår han synes det lyder bedst.
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville egentlig helst lave alt lodde/monterings arbejdet oppe lige før diskanten og efter delefilteret (Gør det nemmere for mig at finde ud af)
Parralel /seriel.. skal lige have det helt på plads..
Nesdam: du skriver at jeg f.eks kan sætte 1ohm modstand i serie, sådan?:

Kappen:
Du må meget gerne lave et diagram til hvad du mener.. det gør det nemmere at forstå for mig, tak __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay her er en filtersimulering af en scanspeak mellemtone+xt25 (enhederne arbejder perfekt i fase over hele delefrekvensen). GRØN er original
ORANGE er: seriemodstand ændres fra 0,68Ohm til 2.2Ohm LILLA er: ekstra parallel modstand på 5.6Ohm Udover det, ændres impedansen stortset ikke ved ændring af parallelmodstanden, men ved serie kan man risikere at den dykker under et et niveau som forstærkeren ikke kan holde til ved bare en ekstra modstand på få Ohm. Diagram burde ikke være nødvendigt, du sætter bare en modstand fra diskantens plus ben til minus benet og lader resten af filteret være uændret.
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kappen:
Super simulering du har dér.. de viser rigtigt godt, hvad forskellen er på det.
Jeg har lavet et diagram over hvordan jeg forstår det du skriver:

Korrekt? Det er det du ville anbefale.. jvf. dit diagram?
Nu skriver du at modstanden skal monteres ben til ben på diskanten, som på dette billede:

Hvad ville du foretrække, at montere den mellem + og - ledningerne eller, som du skrev før "direkte" på benene af diskanten som på sidste billede? __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teoretisk bør det væer så tæt på delefilteret som muligt, men det gør nok ikke den store forskel hvor du gør det.
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Teoretisk bør det væer så tæt på delefilteret som muligt, men det gør nok ikke den store forskel hvor du gør det. |
|
|
OK, tænnkte jeg nok også..
Men du er også enig i at denne "opskrift" kan fungere?  __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
JitH skrev:
Kjeldsen skrev:
| Teoretisk bør det væer så tæt på delefilteret som muligt, men det gør nok ikke den store forskel hvor du gør det. |
|
|
OK, tænnkte jeg nok også..
Men du er også enig i at denne "opskrift" kan fungere? 
|
|
|
Naturligvis
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hvor den røde er den nye modstand, Du bestemmer selv, det kan være det samme. vil anbefale at starte på 5Ohm og gå ned i værdi hvis du skal bruge mere dæmpning eller op hvis du skal bruge mindre. Du skal selvfølgelig bruge effektmodstande.
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kappen:
Modstand R1 og R2 mener du vel réel ligger i delefilteret, ikke? hvor jeg så tilføjer R3 (Den røde) hvor jeg nu vælger det?
Eller mener du at jeg skal montere alle 3 modstande EFTER delefilteret?
Se billede:

Kappen skrev:
| Du skal selvfølgelig bruge effektmodstande |
|
|
Findes der andre ? Hvordan ser man forskel? har nemlig nogle liggende og flyde __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:

Hvor den røde er den nye modstand, Du bestemmer selv, det kan være det samme. vil anbefale at starte på 5Ohm og gå ned i værdi hvis du skal bruge mere dæmpning eller op hvis du skal bruge mindre. Du skal selvfølgelig bruge effektmodstande.
|
|
|
Den øverste model er meget avanceret. Her er tale om både elektrisk og akkustisk dæmpning. Modstanden kommer samtidig til at fungere som en spredelinse, så her er tweak mulighederne næsten uendelige
|
| Til top |
|
| |