| Forfatter |
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
kappen skrev:

Hvor den røde er den nye modstand, Du bestemmer selv, det kan være det samme. vil anbefale at starte på 5Ohm og gå ned i værdi hvis du skal bruge mere dæmpning eller op hvis du skal bruge mindre. Du skal selvfølgelig bruge effektmodstande.
|
|
|
Den øverste model er meget avanceret. Her er tale om både elektrisk og akkustisk dæmpning. Modstanden kommer samtidig til at fungere som en spredelinse, så her er tweak mulighederne næsten uendelige |
|
|
Hahah
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
JitH skrev:
Kappen:
Modstand R1 og R2 mener du vel réel ligger i delefilteret, ikke? hvor jeg så tilføjer R3 (Den røde) hvor jeg nu vælger det?
Eller mener du at jeg skal montere alle 3 modstande EFTER delefilteret?
Se billede:

Kappen skrev:
| Du skal selvfølgelig bruge effektmodstande |
|
|
Findes der andre ? Hvordan ser man forskel? har nemlig nogle liggende og flyde |
|
|
Aah, jeg antog selvfølgelig at der allerede var et L-pad på filteret, men det er faktisk slet ikke sikkert at der er det. Hvis jeg var dig ville jeg forsøge at kortlægge et diagram over filteret og smide det herind så skal jeg nok komme med et kvalificeret bud igen. Der findes rigtig mange typer modstande og størrelsen er en god indikator for hvor meget effekt de kan tåle, på nogle står der også hvad de kan tåle.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
JitH skrev:
|
Jeg ville egentlig helst lave alt lodde/monterings arbejdet oppe lige før diskanten og efter delefilteret (Gør det nemmere for mig at finde ud af)
Parralel /seriel.. skal lige have det helt på plads..
Nesdam: du skriver at jeg f.eks kan sætte 1ohm modstand i serie, sådan?:

|
|
|
Ja, det er fuldstændig korrekt!
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Udover det, ændres impedansen stortset ikke ved ændring af parallelmodstanden, men ved serie kan man risikere at den dykker under et et niveau som forstærkeren ikke kan holde til ved bare en ekstra modstand på få Ohm.
Diagram burde ikke være nødvendigt, du sætter bare en modstand fra diskantens plus ben til minus benet og lader resten af filteret være uændret.
|
|
|
Jeg er ikke med på hvorfor impedansen skulle dykke ved at man øger seriemodstanden. Det må i så fald være delefilteret der forårsager dykket. Mener du ikke at impedansen dykker hvis man parallelforbinder seriemodstanden med en anden modstand og derved reducerer seriemodstanden?
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, jeg kunne ikke holde mig tilbage.. så hertil aften fandt jeg 2 stk 10Ohm 22 Watt effektmodstande og satte på sådan:

I starten lød det perfekt og lige som jeg kunne ønske mig det, indtil jeg fik hørt lidt mere... og jeg har nu konkluderet at lyden med denne modificering... 10ohm ihvertfald.. får diskanten til at "snævre" sammen.. den var meget mere åben før som original.. men selve lydniveuet fra diskanten var faktisk hvad jeg kunne tænke mig... men som skrevet... så manglede den noget bredde.
Jeg fjernede så modstanden og hørte igen.. og ganske rigtigt.. der fik man flere gange den oplevelse, hvor man drejer hovedet og tænker "hvor kom den lyd fra?" .. (håber i kan forstå hvad jeg mener )
Jeg ved så ikke om modstanden var for stor/lille? og om jeg vil kunne bruge andre modstande.. måske af bedre kvalitet for at blive helt tilfreds?
Jeg har taget nogle billeder af delefiltret.. hvis der var nogen der kunne blive kloge på det:

Jeg er faktisk overrasket over hvor dårligt lodningerne er udført... ser ud som om det er en der har haft travlt den dag  __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det mig der ikke forstår noget, eller er her tale om en misforståelse
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Er det mig der ikke forstår noget, eller er her tale om en misforståelse
|
|
|
Hmmm hvad mener du? __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er jo det jeg ikke ved  Jo, hvis du bare smider en modstand over som du viser, så øger du nok dæmpningen ganske lidt, da enhedens impedans sænkes Men serie kondensatoren bliver derved også relativt mindre, og slopen skubbes lidt opad, eller ændres lidt på anden vis, eller fasen påvirkes, meget minimalt men måske stadig hørbart Fordelen ved en serie modstand OG en paralel ditto, er bla.andet at man kan ændre dæmpning uden at påvirke selve filteret - men der er relativt store spring på modstande, så det vil sjældent virke helt efter hensigten, og kan kræve en del eksperimenteren Der er også dem som placerer en modstand FØR enhedens filter, hvilket jeg aldrig har prøvet
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Ja det er jo det jeg ikke ved 
Jo, hvis du bare smider en modstand over som du viser, så øger du nok dæmpningen ganske lidt, da enhedens impedans sænkes
Man sænker ikke enhedens impedans. Det er noget mere kompliceret end du gør det til, man ændrer både udgangsimpedansen med serie og parallel og man kan øge og sænke den med begge modstande. Det vil kræve et diagram over filteret for at sige præcist hvad der sker. Men det er min erfaring at en sænkning af parallelmodstanden er det som gør mindst skade og har den bedste virkning - Jeg skal gerne lave et eksempel hvor jeg viser at man kan sænke parallelmodstanden uden impedansen ændres og også hvordan man fuldstændig kan ødelægge impedansforløbet ved at lave en større serie modstand, hvis du mener at det er nødvendigt.
Men serie kondensatoren bliver derved også relativt mindre, og slopen skubbes lidt opad, eller ændres lidt på anden vis, eller fasen påvirkes, meget minimalt men måske stadig hørbart
Fasen ændres præcist lige så meget ved ændring af seriemodstanden. Slopen bliver ikke skubbet op af.
Fordelen ved en serie modstand OG en paralel ditto, er bla.andet at man kan ændre dæmpning uden at påvirke selve filteret - men der er relativt store spring på modstande, så det vil sjældent virke helt efter hensigten, og kan kræve en del eksperimenteren
Der er også dem som placerer en modstand FØR enhedens filter, hvilket jeg aldrig har prøvet
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ohms low gælder vel stadig  Men prøv evt at montere et zobel led over diskanten - det er en modstand som du har, plus en lille kondensator
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Ohms low gælder vel stadig 
Men prøv evt at montere et zobel led over diskanten - det er en modstand som du har, plus en lille kondensator
|
|
|
Zobel led? hvad er det for noget? og hvad gør det iforhold til en modstand? __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Påvirker(sænker) enhedens selvinduktion = bedre højfrekvens, subjektivt finere højfrekvens, mindre spids Prøv 1uf (+/-), i serie med paralel modstanden, kondensatoren på plus siden af filteret(ikke diskantens +, hvis den er fasevendt)
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg prøvet og ledt på diverse elektronik sider.. b.la Brink.. syns ikke jeg kan finde de zobel led du snakker om Musicus?
Nu brugte jeg en 10ohm modstand i dette setup... og den blev dæmpet for meget.. Er det så korrekt forstået at hvis jeg sætter en størremodstand i (f.eks 20ohm) så vil dæmpningen bliver mindre?

__________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 April 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm
Skal dette Zobel led forstås, som en kondensator monteret i forlængelse af modstaden?
Se billede:

Hvis ja.. Hvor mange farad skal kondensatoren have? __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der røg jeg lidt af sporet..
Er det ikke muigt for mig at lave et sådan Zobel led og sætte modstande på, som før omtalt?
Kan ikke finde et diagram der passer til den opstilling og slet ikke hvad værdier på modstande og kondensatoren __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet denne Zobel-led udregner:
http://diyaudioprojects.com/Technical/Speaker-Zobel/
Der skal man indtaste ohm og Voice coil Inductance på diskanten..
Voice coil Inductance... hvor dælen finder jeg det? __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad var der i vejen med den jeg linkede til . Induktans måles i mH, og opgives af producenten. Men, nu er din enhed jo ikke sådan en man kan købe til DIY projekter, så det bliver nok svært. Men du kan jo prøve at skrive til infinity. Det skal også siges, at med et zobel led, ændrer delefilterets arbejdsområde, så jeg ved ikke om det er tilrådeligt.
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe Kjeldsen. det var fint link.. men syns nu det jeg fandt var nemmere 
Kjeldsen skrev:
|
Det skal også siges, at med et zobel led, ændrer delefilterets arbejdsområde, så jeg ved ikke om det er tilrådeligt |
|
|
Nja, jeg synes også jeg er kommet ud på gyngende grund og har endnu ikke besluttet mig for noget som helst..
Det med at sætte modstanden imellem, det virkede mere simpelt end denne zobel løsning
Jeg fandt dog aldrig helt ud af hvilken vej jeg skal gå med modstanden...
Mere modstand = lavere dæmpning?
Mere modstand = højere dæmpning? __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |