Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ny cd eller dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 03:00 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
priboj skrev:
hkruse skrev:
priboj skrev:
du må da også gerne høre min i en ab test .. den er helt sin egen .. men med udgangspunkt i audionote ..

så ville jeg også finde hvor min DAC .. befinder sig , altså om den er et plus eller bare virker..

Se mit sidste indlæg. Måske er der basis for en test?

hvor hende i landet... for jeg har ingen bil

København Østerbro.

Skulle jeg komme forbi med en AN DAC 3.1x Signature +++...? 
For lige at få tingene sat på plads! 

Også Østerbro hér...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 03:35 | IP-adresse registreret  

Niels, det lyder som en god plan!

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt, jeg forestiller mig at vi mødes kl. 20 hos mig. Vi kan lige udveksle nærmere info via private beskeder. Det lyder fint med en sammenligning nu med 2 ekstra DAC'er. Spørgsmålet er jo også hvor mange vi kan rumme på en gang. Men er der flere der vil med så lad os høre. 
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:
Tak for i går, Hans. Det var vældig hyggeligt.

Du har helt ret i, at det manglende kabel ikke havde nogen praktisk betydning. Der var meget stor forskel på de to præsentationer (AN vs Weiss), og Weiss havde helt klart den efter min mening mest neutrale/realistiske præsentation og klart mest detaljerede lyd. Især mikrodetaljerne var helt i top, og det kunne virkelig mærkes, da vi lyttede til kompleks orkestermusik samt intenst klaverspil. Nummeret af "The Trio" som Hans også nævner i sit indlæg (fra denne CD?) lød vanvittigt godt. Det var en utrolig oplevelse, der efterlod os begge med et smøret grin og en ubændig trang til at tænde en smøg.

Resolution Audio Opus 21 lød ganske fint, og i præsentation mindede den om Weiss. Den var meget letflydende, men den savnede transienterne og den rå energi fra Weiss, så den gik vi hurtigt bort fra.

Audio Note DAC 2.1x Signature havde en anden præsentation, der efterlod mig lettere mystificeret. Det virkede på mig, som om den fremhævede et frekvensområde i mellemtonen, mens den rullede en del af diskanten af i toppen. Derudover (eller muligvis pga. dette) var der mindre dynamik og færre mikrodetaljer, hvilket gav en følelse af, at musikken blev lettere "mudret", især i kompleks musik. Efter denne skuffelse skiftede vi tilbage til Weiss. På dette tidspunkt var vores ører ved at være trætte, så vi stoppede med at lytte kritisk og gik over til at hyggesnakke med Weiss spillende lystigt i baggrunden.

Jeg er helt sikkert frisk på at lave et DAC showdown hjemme hos Hans på søndag (AN DAC'en skal leveres retur i næste uge).

Er der andre, der har fået blod på tanden eller blot ønsker at få en ide om, hvad deres yndlingsdrev/DAC er i stand til at levere ud af Hans' superdetaljerede Teresonic Ingenium højttalere (anmeldt her af enjoythemusic)?

Tak Andreas,

CD'en var nok snarere denne (den findes tilsyneladende med forskellige covers) http://www.amazon.co.uk/Oscar-Peterson-Niels-Henning-Orsted- Pedersen/dp/B00000DFI7/ref=pd_sim_m_h__8.

Mine højtalere er bestykket med Lowther DX3 og formentlig står der en opgradering på programmet til en endnu bedre DX4, se anmeldelse her http://www.dagogo.com/TeresonicIngeniumSilver.html

Ja, nu er har vi to med til denne DAC show down og det bliver spændende. Også at høre forskellen mellem Audio Note 2.1x Signature og 3.1x versionen. Også specielt holdt op mod Weiss'en, som jeg ikke er blevet mindre imponeret af at lytte på i mellemtiden. Den er bare så levende at musikken er lukket helt ind i stuen.

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Det er i aften kl. 20 hos mig der er DAC lytning. Hvis der er flere der vil med, så send mig lige en privat besked.

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

priboj, ser vi dig i aften kl 20?

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Sendt: 28 Juni 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

I kan vente jer DAC er på vej... lol

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Juni 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hva koster sådan en Birte Weiss Dac?
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:
Hva koster sådan en Birte Weiss Dac?

Nyprisen for en Weiss DAC1-MK2 er ca 41.000 kr (4400 EUR ex moms).

Inden du kaster en masse penge i den retning bør du dog lige høre nogle andre DACs i samme prisleje først, så du er sikker på at få en DAC med en præsentation, der falder i din smag.

Præsentationen for Weiss DAC1-MK2 er distanceret og ikke så engagerende/musikalsk som fx den Audio Notes 3.1x Signature, jeg hørte i går. Til gengæld virker Weiss DAC1-MK2 i mine ører meget neutral, intet stikker ud. Den er beregnet til professionelle lydstudier, så præcision er det altafgørende, ikke musikalsk indlevelse.

Nypris for DAC3.1x/II Balanced black iflg. prisliste hos Audio Consult er 58.000 kr. Jeg ved ikke, om de tager den ikke-balancerede version hjem. Hvis de gør, burde den være en del billigere.

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Tak til Andreas (darkless), Niels (nilau) og Nilas (priboj) for en meget udbytterig og hyggelig aften. Ja det blev til de små timer før vi stoppede .

Niels havde sin AN DAC 3.1x Signature med (modificeret), Nilas sin AN DAC (kraftigt modificeret) og Andreas havde sin Weiss DAC1-mk2, som jeg havde haft fornøjelsen at lytte til siden sidste lytteseance med Andreas. Niels havde også et hjemmegjort (skal vi sige hjemmespundet) med som vi endte op med at bruge, da den gav et lidt mere afslappet lydbillede uden at fjerne detaljer.

DAC 3'eren var klart vinderen på klassisk musik både kammermusik, klaver og orkester. Den satte musikkerne på plads det rigtige sted sammen med en fornem rumfornemmelse med masser af detaljer og transienter. Nilas's DAC var optimeret for dybe strengeinstrumenter som jeg forstod og NHØP og Diana Krall med bas accompagnement blev spillet med et nærvær og en stramhed i bassen, som selv Weiss'en ikke kunne hamle op med. Men på klassisk musik var den ikke den rigtige makker. Weiss'en har jeg været igennem med prøvelytning og så seancen i går aftes. Den vandt mig først på dens detaljer og stramhed, men den mangler så AN DAC 3'erens detaljeopløsning og musikfornemmelse på klassisk musik. Jeg noterede mig også at der var detaljer som DAC 3'eren fik med og som ikke rigtigt kom med via Weiss'en. Weiss'en har mange gode sider, men til mit brug er det som AN DAC 3'eren lyder, der er mit ideal og det blev så helt klart igennem aftenen (og natten). Weiss'en havde ligesom Nilas DAC (dog i mindre omfang) den tendens til at hive nogle af musikkerne ind i stuen i stedet at lade dem blive i koncertsalen.

AN DAC2'eren havde i forhold til de andre et lidt svært liv. Den har på mange måder den samme klangbalance som DAC 3'eren, men den har også lidt mangel på nuancer/detaljer og en hårdhed f.eks. når der virkelig hamres i tangenterne på et stort flygel (f.eks. Beethoven Sonate nr. 28 med Uchida, som iøvrigt er en must have indspilning imho). I så tilfælde klarede DAC 3'eren det fornemt med transienter som de skal være og volumen, men uden den lidt dumpe hårdhed, som kom fra DAC 2'eren. Nilas mente at den slet ikke var spillet til endnu og et check med forhandleren gav da også svaret at det formentlig er helt rigtigt. Efter en samtale med Anders fra Audio Consult blev det klart at den forholdsvis lave indgangsimpedans for min forstærker (20kOhm) kan justeres med andre udgangskondensatorer i DAC 2'eren, som hiver den laveste oktav ind i varmen igen. Vi hørte det specielt på Charles Widors 5'te Orgelsymfoni, hvor de helt dybe orgeltoner kom igennem med Weiss'en, men ikke helt på DAC 3'eren. Desuden kan DAC 2'eren forsynes med sølvtråd internt og opnå meget af den transparens og blødhed uden at transienter og detaljer forsvinder, som DAC 3'eren har. Uden yderligere modifikationer når den (naturligvis) ikke DAC 3'erens niveau.

Alt i alt en stor oplevelse (for mig ihverfald) da det fik nogle brikker til at falde på plads (ligesom nogle tusindlapper måske ). Jeg må også sige, at jeg er imponeret over, hvad der findes af musik i det så ofte udskældte CD medie! Specielt som DAC 3'eren spillede. Dette er ikke en nedvurdering af de andre 3, men efter min smag, så var det DAC 3'eren, der fik de hele til at gå op i en højere enhed. Så hermed mange tak til Andres, Niels og Nilas. Ja, der er nok truet med et genhør, når der er opdateret etc. hos den ene og den anden. Det er faktisk meget givende at få checket både hørelse og komponenter opimod hinanden.

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

ja min DAC kan spille bas.. og i går modeficeret jeg den så igen , så nu håber jeg at klaver lydre bedre .. for det kunne min ikke den var alt for hår..

men jeg er nu meget glad for mig DAC.. men forstår godt at du syndes at DAC 3 bare var super , men uden den dybe bas..

weiss- er nok en fa de bedste"digital" (uden rør) DAC'er jeg har hørt ..

men til DAC2 forbehold at den lige skal have i hvert fald 3 måneder enu før den yder sit ypperste syntes jeg faktisk at den gjorde sig ganske godt..

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Juli 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

hvad med de nye Weiss'er til ca. 25k Minerva?
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Anmeldelse af Weiss Minerva: Design w Sound » Weiss DAC2/Minerva Review

Her er et uddrag fra anmeldelsen, der går specifikt på DAC2/Minerva vs DAC1-MK2/Medea:

Citér:
Compared to Weiss own reference DAC1-Mk2/Medea, the DAC2/Minerva mid range is warm and attractive. However the reference DAC still carry better authority on bass and high ends. Greater dynamics and powerful.
<snip>.
Remind you the Medea costs four times over Minerva.

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:
gli- skrev:

Anmeldelse af Weiss Minerva: Design w Sound » Weiss DAC2/Minerva Review

Her er et uddrag fra anmeldelsen, der går specifikt på DAC2/Minerva vs DAC1-MK2/Medea:

Citér:
Compared to Weiss own reference DAC1-Mk2/Medea, the DAC2/Minerva mid range is warm and attractive. However the reference DAC still carry better authority on bass and high ends. Greater dynamics and powerful.
<snip>.
Remind you the Medea costs four times over Minerva.

ja ja men min bas var best ..

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2009 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Måske skal historien fortælles færdig: Jeg har nu købt Audio Note 2.1x Signature DAC'en. Den kører 24 time i døgnet med CD spilleren på repeat for at blive spillet til og den åbner sig stadig. Den er også blevet mere detaljeret. Inkluderet i prisen er en ændring af udgangskondensatorerne så den laveste oktav ikke ruller af, sådan som den gør nu med de 20kOhm's indgangsimpedans som min forstærker har.

Så det var næsten mere nyttigt med den lytning til andre DAC'er end at låne AN DAC 2'eren med hjem!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Har i prøvet verdens bedste DAC?

http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TRANSPORT/behringer/Behr inger.html

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Jamen så kan den blive din her http://www.disconetto.dk/shop/behringer-ultramatch-19268p.ht ml for en beskeden sum :-)

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg kender den skam godt, men ikke afprøvet imod så meget....men en Benchmark sætter den da totalt til vægs...

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
Jamen så kan den blive din her http://www.disconetto.dk/shop/behringer-ultramatch-19268p.ht ml for en beskeden sum :-)

Jeg købte den billige. Den var lige en snert billigere end et Audio Note Kit 2.1 C

http://www.hificollective.co.uk/kits/audionote_dac2.html

Pudsig konstruktion iøvrigt med både I/V transformatorer + rørforstærker trin + Step DOWN transformator??

@Grove: Har du hørt Behringeren med rørudgang?
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juli 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Nej, det har været en standard.....men ham der har bygget rør på den har jo selv en Audio Note som en af sine favoritter

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes