Emne: Hvor blev jeg dog til grin ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 05 April 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
bjerager skrev:
|
Hvis du har ret i det, så bør den logiske konsekvens af det være, at det er totalt spild af penge at investere i kabler, da man aldrig kan vide, om det vil have en effekt at skifte et kabel eller ej.
|
|
|
Det samme kan siges om forstærker, CD-afspiller og meget andet her i verden. Sover du bedre, hvis du får en ny seng? Får du et bedre liv, hvis du skifter konen ud med en yngre model? Hele livet er fyldt med svære valg! 
|
|
|
Nej, det samme kan ikke siges om forstærkere og CD-afspillere. Om det kan siges om en ny seng ved jeg ikke nok om sagen til at kunne sige noget om, men jeg ved dog så meget, at en udskiftning af konen til en yngre model vil blive så dyr en affære, at det vil koste mig chancen for at få råd til en ny forstærker engang.
|
| Til top |
|
| |
KlausH Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 05 April 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super tråd
Der er forskel på kabler. Basta. Det er det denne tråd handler om, ikke sandt?
Hvad der er bedst er en smags sag... Om et godt konstrueret kabel mod et godt konstrueret kabel gør den store forskel afgøres ved at sætte det
på sit anlæg. Og skifte mellem dem. Er det forskel så vælger man det man bedst kan lide sammen med resten af anlægget. Hvis ikke=vælg det
billigste.
Ta så det godt konstruerede kabel og sammenlign med et "lakrids" kabel. Du bliver så dejligt overrasket...
At give penge for et godt konstrueret kabel kan spare dig for mange penge andre steder. F.eks. CD/DVD, Forstærker og Højtalere.
Hvornår et kabel er godt konstrueret kan man så lave en ny tråd på.....
Påstår man noget andet. Så er ens anlæg ikke 5 flade øre værd. Og så kan man ligeså godt påstå at alle højtalere spiller identisk.
Det svare 100% til at påstå alle forstærkere lyder ens så længe de er bygget af komponenter i samme prisklasse.
Eller alle 3 vejs højtalere lyder ens.
Jeg lavede lige en lille test med konen. Hun var prøve kanin. I kan sikkert ikke bruge den til noget for hvad har jeg sagt og ikke
sagt....osv....psyke snak
Vi spiller på et par AudioVector S3 avantgarde. Primare A30.1 forstærker. Primare V20 afspiller. Drevet er skiftet til V26.
Min kone ved ikke hvad der er bagved=kabler. Først spiller vi som sagt. via Nordost blue haven. Så skifter jeg og hun lytter.
Jeg har taget det optiske signal ud samtidigt. Ind i en Dacmagic. Derfra ind i forstærker via "Lakridser".
Hun siger WOW sikken en forskel. HOV HOV jeg er ikke færdig....vi tester kabler og ikke DAC.
Hun siger som jeg også oplever det. Lyden er som forventet meget åben og klar på nordost og mere lukket via lakrids.
Så bytter vi lidt rundt.
Konen vidste ikke jeg byttede rundt på signalkablerne. V20/dac - Lakrids - A 30.1 DacMagic - nordost - A 30.1
Og nu vendte det fuldstændigt. Hun påstod at vi spillede på v20/dac når det var DacMagic og omvendt.
Hun viste ikke at det var kablet der var byttet.
Og igen vandt Nordost kablet med åbenhed og klarhed.
Altså Kablet Nordost Blue haven mod Lakrids:
Vinder Nordost. Og forskellen var stor.
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 05 April 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
KlausH skrev:
Super tråd
Der er forskel på kabler. Basta. Det er det denne tråd handler om, ikke sandt?
Hvad der er bedst er en smags sag... Om et godt konstrueret kabel mod et godt konstrueret kabel gør den store forskel
afgøres ved at sætte det
på sit anlæg. Og skifte mellem dem. Er det forskel så vælger man det man bedst kan lide sammen med resten af anlægget.
Hvis ikke=vælg det
billigste.
Ta så det godt konstruerede kabel og sammenlign med et "lakrids" kabel. Du bliver så dejligt overrasket...
At give penge for et godt konstrueret kabel kan spare dig for mange penge andre steder. F.eks. CD/DVD, Forstærker og
Højtalere.
Hvornår et kabel er godt konstrueret kan man så lave en ny tråd på.....
Påstår man noget andet. Så er ens anlæg ikke 5 flade øre værd. Og så kan man ligeså godt påstå at alle højtalere spiller
identisk.
Det svare 100% til at påstå alle forstærkere lyder ens så længe de er bygget af komponenter i samme prisklasse.
Eller alle 3 vejs højtalere lyder ens.
Jeg lavede lige en lille test med konen. Hun var prøve kanin. I kan sikkert ikke bruge den til noget for hvad har jeg sagt og
ikke
sagt....osv....psyke snak
Vi spiller på et par AudioVector S3 avantgarde. Primare A30.1 forstærker. Primare V20 afspiller. Drevet er skiftet til V26.
Min kone ved ikke hvad der er bagved=kabler. Først spiller vi som sagt. via Nordost blue haven. Så skifter jeg og hun lytter.
Jeg har taget det optiske signal ud samtidigt. Ind i en Dacmagic. Derfra ind i forstærker via "Lakridser".
Hun siger WOW sikken en forskel. HOV HOV jeg er ikke færdig....vi tester kabler og ikke DAC.
Hun siger som jeg også oplever det. Lyden er som forventet meget åben og klar på nordost og mere lukket via lakrids.
Så bytter vi lidt rundt.
Konen vidste ikke jeg byttede rundt på signalkablerne. V20/dac - Lakrids - A 30.1 DacMagic - nordost - A 30.1
Og nu vendte det fuldstændigt. Hun påstod at vi spillede på v20/dac når det var DacMagic og omvendt.
Hun viste ikke at det var kablet der var byttet.
Og igen vandt Nordost kablet med åbenhed og klarhed.
Altså Kablet Nordost Blue haven mod Lakrids:
Vinder Nordost. Og forskellen var stor.
|
|
|
Jamen, det da kan være at det er din kone vi skal bruge som testperson hvis vi engang når til at få stablet en mere
kontrolleret test på benene  Men vil måske ikke gide 50 gange ...
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 05 April 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja nu syntes jeg også snart det er ved at være tid til nogle af de nay
sayers putter deres penge der hvor deres mund er! jeg skal bruge 2
frivillige nay-sayers.. min kammerat og jeg deltager også
testen kommer til at forgå på den måde at der kommer en sort
plastikpose over anglægget og jeg kommer ud for døren hver gang der
skal skiftes eller ikke skiftes, bestemmer kabel skifteren som skal
være en af nay-sayers :)
det bliver nok 20-30 forsøg
ps: jeg vil have en medalje hvis jeg gætter alle gangene (det gør jeg) ;)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 April 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
KlausH Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 05 April 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
50 gange .... øh nok ikke, bare de 10 min var vist rigeligt...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
KlausH skrev:
50 gange .... øh nok ikke, bare de 10 min var vist rigeligt...
bjerager: læs igen og forstår du ikke så..........læs igen....  |
|
|
Jo, jeg forstår såmænd så udmærket hvad du skriver - det er netop derfor jeg skriver, at der ikke er noget nyt i det du skriver.
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dagens side 9...øh side 11-kabel:
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
uhhh, jeg bliver helt tændt af det billede...
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen, der tør lave testen, med et lakridskabel i et tapeloop ? Kan de ikke høre kablet, bør de have deres kreditkort spærret, inden det går galt.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Er der nogen, der tør lave testen, med et lakridskabel i et tapeloop ?
Kan de ikke høre kablet, bør de have deres kreditkort spærret, inden det går galt. 
|
|
|
Jeg og en med-nørd testede engang vores CD afspillere mod hinanden. Det var Dali Grand og Nakamichi PA7 mkI på mellemtone/diskant samt Denon POA Z3000 til bunden.
Hans Denon DCD 3560 blev tilsluttet balanceret indgang i en Denon forforstærker og min Pioneer PD73 kom i single ended RCA indgang. Niveauer blev justeret så de var ens. Vi kunne overhovedet ikke høre den mindste forskel på de to CD set-ups. Vi havde to skiver med "Jennifer Warnes" - "The Hunter" og satte begge afspillere igang med sekunders nøjagtighed, og vi kunne ikke registrere den mindste forskel når der blev skiftet.
Den ene CD var ovenikøbet med den ægte grønne tusch fra hifi-klubben.
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Meget spændende og saglig diskussion  Jeg er hverken for eller imod ideen om forskel på kabler, min indvendige nærrigrøv råber bare op når jeg nærmer mig kabel stativet ved den lokale hifi pusher. Altså om jeg vil betale for den evtuelle forskel der måtte være(Jeg bevæger mig i economy klassen i forhold til anlæg.) Så er den del på plads. Mit indlæg kommer ikke til at bidrage noget nyt i diskussionen omkring forskellen, men metoden hvormed forskellen skal/kan påvises eller afkræftes. Ideen med en blindtest er rigtig godt. Men der er flere udsang, flere end jeg magter at citere, så jeg summerer bare lige op hvad jeg kan huske: 1) Det nytter ikke hvis skeptiere lytter, da de jo per difenition ikke kan høre forskel 2) Der er så mange ting i signalvejen der har større indvirkning på lyden, cdafspiller, forstærker, højttaler, rum, akustik osv. 3) Blind test kan ikke bruges til noget, da personerne der er inde til testen er under øget stress for at finde en forskel eller ikke finde en forskel Det er nogle af udtalelserne jeg har læst, ingen navne nævnt, det er irrelevant. Var det mig der skulle opsætte en sådan test, ville jeg naturligvis som mange har advokeret, gå videnskabeligt tilværks. Desuden ville jeg være meget opmærksom på min test gruppe og ikke mindst være komplet ligeglad med at folk er under pres, da jeg har udvalgt min test gruppe på nogle helt andre kriterier end om de kan klare stress. Sådan som jeg har lært at opstille et videnskabeligt forsøgt, der kan reproduceres og statistisk bruges som valid argumentation, er at ændre en parameter af gangen, i dette tilfælde kabler mellem enheder i signal vejen. Lad os antage vi vil se om der er forskel på velkonstruerede højttalerkabler. Vi tager 2 forskellige, rimeligt jævnbyrdigt prisatte kabler. Hvis det kun er disse der ændres, så har det argumente 2 imod blindtest intet at sige, da det eneste parameter der er ændre, er det vi forsøger at indentificere som værende udfaldsgivende. (Hvis volvo vil teste bremselængden på en bil, ændrer de jo heller ikke tryk på bremseskiverne, skrivernes størrelse, dækkenes frition med vejoverfladen, abs'ens effektivitet samt om bilens vægt. i hvert fald ikke samtidig) Rummer hvori det skulle foregå skal naturligvis være temperatur styrret, da lyd er meget afhængig af denne, samt luftfugtighed. Placering af testpersoner samt udstyr flyttes der ikke på, altså bliver sofaen stående når den først er placeret og anlægget er rimeligt optimeret til et rummet. Som i kan se, vil jeg kontrollere som mange parametre som overhovedet muligt, for at undgå de har en indvirkning, og nogen af parterne herfter kan bruges disse som argumente for at testen ikke kan bruges til noget. Med hensyn til argument nr. 1, altså at det i hvert fald ikke nytter noget have skeptikere til at lytte, fordi de ikke kan eller vil høre forskel, gælder det også at det ikke skal være tilhængere der skal være i forsøgsgruppen, da de pga. placebo effekt vil forsøge at finde en forskel, også selvom der muligvis ikke(Jeg tager ikke stilling). Altså skal testgruppen efter min mening tages direkte fra gaden, uden nogen sammenhæng til hifi verdenen i det store hele. De vil blive bedt om at lytte til et stykke musik, skrive deres oplevelse ned, herefter vente mens en given tid for så at lytte igen, til samme musik, måske med et andet kabel, måske ikke. Denne prcocess gentages så x antal gange indtil man har en rimelig statistisk begrundelse, for den persons oplevelser. Men det nytter ikke med kun 1 person eller 10 for den sags skyld. Jeg vil mene man skal op på ca. 25 isolerede mennsker i alderen 21-50 ca.(grundet udvikling af høreorgan samt forfald af dette, ret mig endelig hvis jeg tager fejl.) Argumentet med at det vil blive kedeligt med for mange gentagelser, er ikke valid i forhold til at lave undersøgelsen ordentligt, eller bare fordi vi skal hygge os. Dog vil sige at Chr. R , er inde på noget i forhold til generel statistik. Man kan ændre og tolke på restultaterne og forsøgsfremgangen så selv folk ved deres fulde fem kan komme til at tage fejl af rød og blå. Det er blot det man skal forsøge at eliminere, ved at fjerne så mange uvedkomne faktorer som muligt, og så ellers lade eksperimentet gå sin gang. hvis der nu(mod forventning  ) skulle være nogen der er uenig med fremgang i ovenstående, så er det bare med at få det tilkendegivet, så vi kan få sammensat en forsøgsbeskrivelse, der er universel til formålet. Altså forsøget kan reproduceres og dermed resultatet anskueliggøres.
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
...hvis der nu(mod forventning ) skulle være nogen der er uenig med fremgang i ovenstående, så er det bare med at få det tilkendegivet, så vi kan få sammensat en forsøgsbeskrivelse, der er universel til formålet. Altså forsøget kan reproduceres og dermed resultatet anskueliggøres. |
|
|
Det er jeg 
Der er flere detaljer samt et væsentligt punkt der skiller os. Men jeg har en 98% plan liggende klar til en test, men ikke nedfældet i et enkelt samlet dokument. Men jeg videregiver gerne denne info, bare ikke i tråden - det bliver ALT for omfattende. Skeptikerne kan alligevel tage det helt roligt, for i "min" test skal den præcise fremgangsmåde være beskrevet, og ikke kun konklusionen. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Eyesonly skrev:
...hvis der nu(mod forventning ) skulle være nogen der er uenig med fremgang i ovenstående, så er det bare med at få det tilkendegivet, så vi kan få sammensat en forsøgsbeskrivelse, der er universel til formålet. Altså forsøget kan reproduceres og dermed resultatet anskueliggøres. |
|
|
Det er jeg 
Der er flere detaljer samt et væsentligt punkt der skiller os. Men jeg har en 98% plan liggende klar til en test, men ikke nedfældet i et enkelt samlet dokument. Men jeg videregiver gerne denne info, bare ikke i tråden - det bliver ALT for omfattende. Skeptikerne kan alligevel tage det helt roligt, for i "min" test skal den præcise fremgangsmåde være beskrevet, og ikke kun konklusionen. |
|
|
Hvad er det væsentlige punkt, bare kort beskrevet?
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
... gælder det også at det ikke skal være tilhængere der skal være i forsøgsgruppen, da de pga.
placebo effekt vil forsøge at finde en forskel, også selvom der muligvis ikke(Jeg tager ikke stilling).
FIDUSEN VED AT ORDENTLIGT DESIGNET DOBBELTBLINDT FORSØG ER JO NETOP AT PLACEBO KAN UDELUKKES. DERFOR
MÅ DET GERNE - SKAL HELST - VÆRE TRÆNEDE PERSONER (VOLVO SÆTTER JO OGSÅ EN TRÆNET TESTKØRER TIL AT
AFPRØVE DERES BREMSER ...)
Altså skal testgruppen efter min mening tages direkte fra gaden, uden nogen sammenhæng til hifi verdenen i det store hele.
De vil blive bedt om at lytte til et stykke musik, skrive deres oplevelse ned, herefter vente mens en given tid for så at lytte
igen, til samme musik, måske med et andet kabel, måske ikke. Denne prcocess gentages så x antal gange indtil man har en
rimelig statistisk begrundelse, for den persons oplevelser. Men det nytter ikke med kun 1 person eller 10 for den sags skyld.
Jeg vil mene man skal op på ca. 25 isolerede mennsker
FAKTISK ER DET NOK HVIS MAN KAN DEMONSTRERE AT BARE ÉN PERSON KAN HØRE FORSKEL. SÅ LÆNGEDET SIKRES AT
HAN IKKE KAN "SNYDE". MEN FOR DENNE ENE PERSON VIL DER SÅ SKULLE TESTES OMKRING 50 GANGE, AFHÆNGIG HVOR
SIKKERT PERSONEN SVARER RIGTIGT. MEN BORTSET FRA DET VIL DET DA VÆRE MEGET RART AT FÅ FLERE PERSONER
TESTET ...
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kunne man ikke tage et high-end anlæg med dyre
kabler og så prøve bagefter med silvan-kabler....er
der ingen forskel så må de 3-4 kabel-tråde herinde da stoppe???
PS. har ikke selv den store kabel-erfaring,så mit input er ufarvet.
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Eyesonly skrev:
... gælder det også at det ikke skal være tilhængere der skal være i forsøgsgruppen, da de pga.
placebo effekt vil forsøge at finde en forskel, også selvom der muligvis ikke(Jeg tager ikke stilling).
FIDUSEN VED AT ORDENTLIGT DESIGNET DOBBELTBLINDT FORSØG ER JO NETOP AT PLACEBO KAN UDELUKKES. DERFOR
MÅ DET GERNE - SKAL HELST - VÆRE TRÆNEDE PERSONER (VOLVO SÆTTER JO OGSÅ EN TRÆNET TESTKØRER TIL AT
AFPRØVE DERES BREMSER ...)
Altså skal testgruppen efter min mening tages direkte fra gaden, uden nogen sammenhæng til hifi verdenen i det store hele.
De vil blive bedt om at lytte til et stykke musik, skrive deres oplevelse ned, herefter vente mens en given tid for så at lytte
igen, til samme musik, måske med et andet kabel, måske ikke. Denne prcocess gentages så x antal gange indtil man har en
rimelig statistisk begrundelse, for den persons oplevelser. Men det nytter ikke med kun 1 person eller 10 for den sags skyld.
FAKTISK ER DET NOK HVIS MAN KAN DEMONSTRERE AT BARE ÉN PERSON KAN HØRE FORSKEL. SÅ LÆNGEDET SIKRES AT
HAN IKKE KAN "SNYDE". MEN FOR DENNE ENE PERSON VIL DER SÅ SKULLE TESTES OMKRING 50 GANGE, AFHÆNGIG HVOR
SIKKERT PERSONEN SVARER RIGTIGT. MEN BORTSET FRA DET VIL DET DA VÆRE MEGET RART AT FÅ FLERE PERSONER
TESTET ...
|
|
|
|
|
|
Understreget: Der har du selvfølgelig ret, men når man har et trænet øre og ved hvad man lytter efter, er man så ikke også naturligt farvet i ens opfattelse af lyd? blot et spørgsmål. Fed: Arh, der er jeg nu lidt uenig. Selvom jeg så kan reproducere det samme resultat 50 gange i mit laboratorium, og dermed påstå at jeg har fundet fremgangsmåden for kold fusion, så er det jo ikke eftervist før der er adskellige der kan komme frem til de samme resultater som mig. Så skaren er af mennesker der skal kunne høre forskel skal være mere end én. jeg var lige ved at sgie så mange som muligt, men for nu også at begrænse data mængden til en håndterlig størrelse, så er hele verdensbefolkning måske også i overkanten
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
Encore skrev:
Eyesonly skrev:
... gælder det også at det ikke skal være tilhængere der skal være i forsøgsgruppen,
da de pga.
<span style="text-decoration: underline;">FIDUSEN VED AT ORDENTLIGT DESIGNET DOBBELTBLINDT FORSØG ER JO
NETOP AT PLACEBO KAN UDELUKKES. DERFOR
</span><br style="text-decoration: underline;"><span style="text-decoration: underline;">MÅ DET GERNE - SKAL HELST -
VÆRE TRÆNEDE PERSONER (VOLVO SÆTTER JO OGSÅ EN TRÆNET TESTKØRER TIL AT
</span><br style="text-decoration: underline;"><span style="text-decoration: underline;">AFPRØVE DERES BREMSER ...)
</span>
<span style="font-weight: bold;">FAKTISK ER DET NOK HVIS MAN KAN DEMONSTRERE AT BARE ÉN PERSON KAN HØRE
FORSKEL.</span> SÅ LÆNGEDET SIKRES AT
TESTET ...
|
|
|
|
|
|
<span style="text-decoration: underline;">Understreget:</span> Der har du selvfølgelig ret, men når
man har et trænet øre og ved hvad man lytter efter, er man så ikke også naturligt farvet i ens opfattelse af lyd? blot et
spørgsmål.<span style="font-weight: bold;">Fed:</span> Arh, der er jeg nu lidt uenig. Selvom jeg så kan reproducere det
samme resultat 50 gange i mit laboratorium, og dermed påstå at jeg har fundet fremgangsmåden for kold fusion, så er det
jo ikke eftervist før der er adskellige der kan komme frem til de samme resultater som mig. Så skaren er af mennesker der
skal kunne høre forskel skal være mere end én. jeg var lige ved at sgie så mange som muligt, men for nu også at begrænse
data mængden til en håndterlig størrelse, så er hele verdensbefolkning måske også i overkanten |
|
|
Jo, men det er jo også OK at man er farvet. Ligesom det er OK hvis det kun er vinkendere der kan smage forskel på
forskellige årgange af en vin.
Jeg er enig i at forsøget skal kunne reproduceres, men ifølge min opfattelse af reproduktion af videnskabelige forsøg, så
skal det kunne reproduceres af ANDRE. At man selv demonstrerer effekten hos flere forsøgspersoner vil ikke gælde som
reproduktion fordi man dermed også reproducerer evt. fejl og utilstrækkeligheder i setup'et.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Spencer skrev:
Er der nogen, der tør lave testen, med et lakridskabel i et tapeloop ?
Kan de ikke høre kablet, bør de have deres kreditkort spærret, inden det går galt. 
|
|
|
Jeg og en med-nørd testede engang vores CD afspillere mod hinanden. Det var Dali Grand og Nakamichi PA7 mkI på mellemtone/diskant samt Denon POA Z3000 til bunden.
Hans Denon DCD 3560 blev tilsluttet balanceret indgang i en Denon forforstærker og min Pioneer PD73 kom i single ended RCA indgang. Niveauer blev justeret så de var ens. Vi kunne overhovedet ikke høre den mindste forskel på de to CD set-ups. Vi havde to skiver med "Jennifer Warnes" - "The Hunter" og satte begge afspillere igang med sekunders nøjagtighed, og vi kunne ikke registrere den mindste forskel når der blev skiftet.
Den ene CD var ovenikøbet med den ægte grønne tusch fra hifi-klubben. |
|
|
Jeg testede for nogle år siden et optisk plastikkabel op imod et coaksialt digitalkabel, på en Cambridge DAC3 - der som jo bekendt er lidt følsom overfor jitter. De forskelle der var imellem de to typer digitalkabler, var endog særdeles hørbare igennem et standard lakridskabel til kr. 15,- på RCA-siden.  Alligevel tankevækkende hvor mange detaljer der slipper igennem et kabel til kr. 15,-  Testen foregik på en NAD 3020B, med et sæt Denon AH-D750 hovedtelefoner. NAD'en havde monteret de to standard, ikke audiofile metalbøjler, imellem for- og effekttrin. EDIT: Det skal lige nævnes, at coaksial-digitalkablet var med guldbelagte BNC-stik, og dermed formentlig overholdt 75 Ohm's standarden temmelig præcist. Mange 'moderne' digitalkabler overholder ikke 75 Ohm's standarden (hvilket er ren hat og briller, efter min overbevisning). Det optiske kabel var den billigste type man kan få. Jeg har stadig til gode at teste et dyrere optisk kabel. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
Chr. R. skrev:
Eyesonly skrev:
|
|
Det er jeg 
Der er flere detaljer samt et væsentligt punkt der skiller os. Men jeg har en 98% plan liggende klar til en test, men ikke nedfældet i et enkelt samlet dokument. Men jeg videregiver gerne denne info, bare ikke i tråden - det bliver ALT for omfattende. Skeptikerne kan alligevel tage det helt roligt, for i "min" test skal den præcise fremgangsmåde være beskrevet, og ikke kun konklusionen.
|
|
|
Hvad er det væsentlige punkt, bare kort beskrevet? 
|
|
|
Testørene bør sidde på en person som mener at der er forskel om som er fortrolig med sit anlæg og det at lytte. Det giver selvsagt ikke mening at en skeptiker får den hovedrolle, ej heller en tilfældig person som ikke er vant til at lytte og/eller kender sit anlæg. Giver forsøget et positivt udfald, så er der åbnet op for andre lignende forsøg, f.eks. om en uerfaren lytter kan høre forskel. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|