Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvor blev jeg dog til grin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ser ET stort problem.

En skeptiker vil ikke høre forskel. Vil ikke acceptere der er forskel på kabler. Og vil derfor heller ikke accepterer der teste positivt(=forskel) i en
evt test. Uanset test eller ej, målbart eller ej. Vil bare ikke spilde penge på kabler.

Modsat vil en fortaler ikke acceptere en test med negativt resultat. Han/hun kan høre forskel og kan derfor ikke bruge testen til noget.
Han vil uanset hvad investerer i forbedringer af anlægget ved hjælp af kabler. På samme måde som han vil ændre på hvilke højtalere osv han
ellers har i anlægget. For at ændre lyden til forhåbentlig noget bedre....

Som jeg ser det, er en test spild af tid og penge, hvis den skal bruges til at overbevise om det ene eller det andet.
Kan man som enkelt person ikke høre forskel eller kan man, med al mulig selv erkendelse og skeptisk holdning og åbent sind, så kan man bruge
sine penge på kabler/andet i stedet for på en test købt via et blad eller spild af tid at læse om. TID = PENGE.

Kabel snakken bliver aldrig færdig.

Men den er da sjov at følge med i.
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 07 April 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

KlausH skrev:
Jeg ser ET stort problem.

En skeptiker vil ikke høre forskel. Vil ikke acceptere der er forskel på kabler. Og vil derfor heller ikke accepterer der teste positivt(=forskel) i en
evt test. Uanset test eller ej, målbart eller ej. Vil bare ikke spilde penge på kabler.

Modsat vil en fortaler ikke acceptere en test med negativt resultat. Han/hun kan høre forskel og kan derfor ikke bruge testen til noget.
Han vil uanset hvad investerer i forbedringer af anlægget ved hjælp af kabler. På samme måde som han vil ændre på hvilke højtalere osv han
ellers har i anlægget. For at ændre lyden til forhåbentlig noget bedre....

Som jeg ser det, er en test spild af tid og penge, hvis den skal bruges til at overbevise om det ene eller det andet.
Kan man som enkelt person ikke høre forskel eller kan man, med al mulig selv erkendelse og skeptisk holdning og åbent sind, så kan man bruge
sine penge på kabler/andet i stedet for på en test købt via et blad eller spild af tid at læse om. TID = PENGE.

Kabel snakken bliver aldrig færdig.

Men den er da sjov at følge med i.

Det behøves selvfølgelig overhovedet ikke blive et problem, hvis bare tasten laves ordentligt. Og gid den dog snart blev lavet, så denne endeløse diskussion ville stoppe. Desværre er det sådan - hvilket jeg også har nævnt før - at dem, som har penge og rssourcer i at lave sådan en test ikke har nogen interesse i at få den gennemført. Det er der for mange penge på spil til...

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 07 April 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hold da op hvor lyder det svært ?

Vælg f.eks et Oehlbach højttalerkabel i silver eller kobber på 6,0mm², for det
er tykkelsen der gør det, sådan er det' bare. Pris for 2 x 1 meter til 108 Kr.
Så har du gjort hvad du kan, hvad højttalerkabler angår.

http://www.media-halle.de/shop/catalog/lskabel-2x600mmq-c-82 _350_516.html

Har du flere penge, så brug dem på et pænt stort gulvtæppe. Er du stadig ikke
tilfreds med lydbilledet, så prøv at vend 230V stikket, dette sidste tips er gratis.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 April 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

KlausH skrev:
Jeg ser ET stort problem. En skeptiker vil ikke høre forskel. Vil ikke acceptere der er
forskel på kabler. Og vil derfor heller ikke accepterer der teste positivt(=forskel) i en evt test. Uanset test eller ej, målbart
eller ej. Vil bare ikke spilde penge på kabler. Modsat vil en fortaler ikke acceptere en test med negativt resultat. Han/hun
kan høre forskel og kan derfor ikke bruge testen til noget. Han vil uanset hvad investerer i forbedringer af anlægget ved
hjælp af kabler. På samme måde som han vil ændre på hvilke højtalere osv han ellers har i anlægget. For at ændre lyden til
forhåbentlig noget bedre.... Som jeg ser det, er en test spild af tid og penge, hvis den skal bruges til at overbevise om det
ene eller det andet. Kan man som enkelt person ikke høre forskel eller kan man, med al mulig selv erkendelse og skeptisk
holdning og åbent sind, så kan man bruge sine penge på kabler/andet i stedet for på en test købt via et blad eller spild af tid
at læse om. TID = PENGE. Kabel snakken bliver aldrig færdig. Men den er da sjov at følge med i.

Det behøves selvfølgelig overhovedet ikke blive et problem, hvis bare tasten laves ordentligt. Og gid den dog snart blev
lavet, så denne endeløse diskussion ville stoppe. Desværre er det sådan - hvilket jeg også har nævnt før - at dem, som har
penge og rssourcer i at lave sådan en test ikke har nogen interesse i at få den gennemført. Det er der for mange penge på
spil til...

Stop lige konspirationsteorierne, tak.
Hvorfor skulle det koste nogetsomhelst at lave en test? Det er blot at finde et eksisterende anlæg, der kan spille musik rigtig
godt (de findes), og så at koble et andet signalkabel ind blindet efter et randomiseret skema. Fx et kabel der virkelig farver
lyden (de findes efter min bedste formening). Skiftene skal foregå blindet for den trænede lytter. Statistikken kan laves som
chi i anden, med en lommeregner.
Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Ja, men havd vil du vinde på det. Ud over selv at blive overbevist om at du havde ret.

Det jeg mener er jo at dem med modsat holdning aldrig alligevel vil kunne bruge det til noget.

Også kan man jo bare lave testen selv. Lån et kabel i nærmeste HIFI butik. Osv.

Som Peter Pan skriver er det tykkelsen efter HANS opfattelse der gør det    . Han vil aldrig acceptere en eller anden finde frem til at mange
ledere er bedre...

Man skal vær især selv lytte til en sådan test, finde et resultat, også kan man lave en stadestik (hedder det sådan) på hvor mange synes det ene
og hvor mange det andet. Så kan man konkluderer at så mange % synes der er forskel, Osv...

Men du kan ikke få resten til at ændre mening.... aldrig.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 April 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

KlausH skrev:
Ja, men havd vil du vinde på det. Ud over selv at blive overbevist om at du havde ret.

Det jeg mener er jo at dem med modsat holdning aldrig alligevel vil kunne bruge det til noget.

Også kan man jo bare lave testen selv. Lån et kabel i nærmeste HIFI butik. Osv.

Som Peter Pan skriver er det tykkelsen efter HANS opfattelse der gør det    . Han vil aldrig acceptere en eller anden finde frem til at mange
ledere er bedre...

Man skal vær især selv lytte til en sådan test, finde et resultat, også kan man lave en stadestik (hedder det sådan) på hvor mange synes det ene
og hvor mange det andet. Så kan man konkluderer at så mange % synes der er forskel, Osv...

Men du kan ikke få resten til at ændre mening.... aldrig.

Så det vi er ude i er at nogen ikke vil acceptere sandheden selvom den bliver bevist lige foran næsen på dem?

På den måde sidestiller du næsten disse benægtere med fundamentalister, men det er vel heller ikke helt ved siden af...

Jeg håber da virkelig alligevel at folk kan indse kablers minimale indvirkning gennem fysikkens love.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 April 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Undskyld KlausH

For jeg vil ikke blande mig i jeres teorier, blot sætte på plads at tykkelsen
efter min teori fremkommer netop af mange ledere, hvor den enkelte helst
skal være teflon behandlet.

l x 6mm².

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Undskyld Peter Pan, at jeg brugte dig....

det var bare som eks.

vidste næsten godt du ville sige sådan, jeg tænkte på dem der mener hver leder skal være isoleret hver for sig, dvs f.eks. 16 ledere i hver sin
plastkappe osv.... modsat dem der siger det skal være en tyk ledning alla den du har afbilledet uden Teflon.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 April 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

KlausH

Det er ok. Jeg mener at vores setup er så forskellige at hvad der er godt for min lyd
måske slet ikke opfattes sådan på dit setup. En teori mange fortæller må være noget
pjat, er jeg oplever et mere åbent lydbillede når kablerne til de to højttaler løber med
en afstand mellem kablerne på ca. 3 til 5 cm. 

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
bjerager skrev:

KlausH skrev:
Jeg ser ET stort problem. En skeptiker vil ikke høre forskel. Vil ikke acceptere der er
forskel på kabler. Og vil derfor heller ikke accepterer der teste positivt(=forskel) i en evt test. Uanset test eller ej, målbart
eller ej. Vil bare ikke spilde penge på kabler. Modsat vil en fortaler ikke acceptere en test med negativt resultat. Han/hun
kan høre forskel og kan derfor ikke bruge testen til noget. Han vil uanset hvad investerer i forbedringer af anlægget ved
hjælp af kabler. På samme måde som han vil ændre på hvilke højtalere osv han ellers har i anlægget. For at ændre lyden til
forhåbentlig noget bedre.... Som jeg ser det, er en test spild af tid og penge, hvis den skal bruges til at overbevise om det
ene eller det andet. Kan man som enkelt person ikke høre forskel eller kan man, med al mulig selv erkendelse og skeptisk
holdning og åbent sind, så kan man bruge sine penge på kabler/andet i stedet for på en test købt via et blad eller spild af tid
at læse om. TID = PENGE. Kabel snakken bliver aldrig færdig. Men den er da sjov at følge med i.

Det behøves selvfølgelig overhovedet ikke blive et problem, hvis bare tasten laves ordentligt. Og gid den dog snart blev
lavet, så denne endeløse diskussion ville stoppe. Desværre er det sådan - hvilket jeg også har nævnt før - at dem, som har
penge og rssourcer i at lave sådan en test ikke har nogen interesse i at få den gennemført. Det er der for mange penge på
spil til...

Hvorfor skulle det koste nogetsomhelst at lave en test? Det er blot at finde et eksisterende anlæg, der kan spille musik rigtig
godt (de findes), og så at koble et andet signalkabel ind blindet efter et randomiseret skema. Fx et kabel der virkelig farver
lyden (de findes efter min bedste formening). Skiftene skal foregå blindet for den trænede lytter. Statistikken kan laves som
Mvh Ulrikmm

Man kan jo spørge sig selv, hvorfor der ikke er nogen, som har lavet testen, hvis det er så nemt. Men helt så enkelt mener jeg nu ikke at det er. Det kræver tid, lidt penge til rådighed, et etableret forum til at offentliggøre testen i og et vist mål af allerede opnået troværdighed.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 April 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
ulrikmm skrev:
bjerager skrev:

KlausH skrev:

spil til...

Mvh Ulrikmm

Man kan jo spørge sig selv, hvorfor der ikke er nogen, som har lavet testen, hvis det er så nemt. Men helt så enkelt mener jeg nu ikke at det er. Det kræver tid, lidt penge til rådighed, et etableret forum til at offentliggøre testen i og et vist mål af allerede opnået troværdighed.

Troværdighed ? - nejda.

Utroværdige personer kan da sagtens lave en test.
Det sker ustandseligt.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
bjerager skrev:
ulrikmm skrev:
bjerager skrev:

KlausH skrev:

spil til...

Mvh Ulrikmm

Troværdighed ? - nejda.

Det sker ustandseligt.

Åh jo, selvfølgelig er der det - det var heller ikke i den betydning af ordet troværdighed jeg tænkte - måske skulle jeg hellere have skrevet "troværdighed". Med "troværdighed" mener jeg nogen, som andre gider at høre på.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 09 April 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Spencer skrev:

Det sker ustandseligt.

Åh jo, selvfølgelig er der det - det var heller ikke i den betydning af ordet troværdighed jeg tænkte - måske skulle jeg hellere have skrevet "troværdighed". Med "troværdighed" mener jeg nogen, som andre gider at høre på.

Der findes kun en slags test - dobbelt blindtest - det er sikkerheden mod fusk og dermed vil den i sig selv have troværdighed. Resultatet af en lignende kan ses her..

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

EDIT: Og resultatet af testen skal være signifikant, for at sige noget som helst. Et resultat omkring 50% fortælle jo kun, at det der blev 'hørt' var en helt almindelig 'tilfældighed'.

..men troende læser jo kun deres egne bøger, og er til enhver tid uden for pædagogisk rækkevidde 

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 10 April 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Før det hele ryger op i højere matematik og fysik ... - Må jeg give Peter Pan ret. Kubik er godt og 6mm2 kobber med 1200 ledere er rigtig godt! Det koster ikke en bondegård og der er hul igennem, specielt ved 2-4 Ohms højttalere, hvor det er svært at opretholde rimelig dæmpningsfaktor i 1,5 mm2 kabel på 5-10m.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 April 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tilslutter mig også Peter Pans opfatttelse af at det er bedst hvis lederne ikke ligger to og to sammen, men er adskilt med +5 cm hele vejen.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 10 April 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Jeg tilslutter mig også Peter Pans opfatttelse af at det er bedst hvis lederne ikke ligger to og to sammen, men er adskilt med +5 cm hele vejen.

Du gazzer

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 April 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Næh.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
bjerager skrev:
Spencer skrev:

Det sker ustandseligt.

Der findes kun en slags test - dobbelt blindtest - det er sikkerheden mod fusk og dermed vil den i sig selv have troværdighed. Resultatet af en lignende kan ses her..

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

EDIT: Og resultatet af testen skal være signifikant, for at sige noget som helst. Et resultat omkring 50% fortælle jo kun, at det der blev 'hørt' var en helt almindelig 'tilfældighed'.

..men troende læser jo kun deres egne bøger, og er til enhver tid uden for pædagogisk rækkevidde 

I den virkelige verden, imponeres folk skam også af 50% resultater.
Jeg kan f.eks. forudsige om det bliver en pige eller en dreng, mht. fødsler, længe før noget kan ses på en scanning.

Folk får alle deres penge tilbage, hvis jeg tager fejl! (det er nu stadig en god forretning)

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 April 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

FinnC skrev:

bjerager skrev:
Spencer skrev:

Utroværdige personer kan da sagtens lave en test.Det sker ustandseligt.

Åh jo, selvfølgelig er der det - det var heller ikke i den betydning af ordet troværdighed jeg tænkte - måske skulle jeg hellere have skrevet
"troværdighed". Med "troværdighed" mener jeg nogen, som andre gider at høre på.

Der findes kun en slags test - dobbelt blindtest -
det er sikkerheden mod fusk og dermed vil den i sig selv have troværdighed. Resultatet af en lignende kan ses
her..
EDIT: Og resultatet af testen skal være
signifikant, for at sige noget som helst. Et resultat omkring 50% fortælle jo kun, at det der blev 'hørt' var en helt almindelig 'tilfældighed'...men
troende læser jo kun deres egne bøger, og er til enhver tid uden for pædagogisk rækkevidde 
I den virkelige verden, imponeres
folk skam også af 50% resultater.Jeg kan f.eks. forudsige om det bliver en pige eller en dreng, mht. fødsler, længe før noget kan ses på en
scanning. Folk får <span style="text-decoration: underline;">alle</span> deres penge tilbage, hvis jeg tager fejl! (det er nu stadig en god
forretning)

Det er sku smart, du må have råd til nogle flotte kabler hvis du har mange kunder!
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 10 April 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
FinnC skrev:
bjerager skrev:
Spencer skrev:

Det sker ustandseligt.

I den virkelige verden, imponeres folk skam også af 50% resultater.
Jeg kan f.eks. forudsige om det bliver en pige eller en dreng, mht. fødsler, længe før noget kan ses på en scanning.   ..snip..

Ja Spencer det er nemt at banke sig en solid forretning sammen, når helt almindelige mennesker aldrig har lært eller ikke fatter procent, brøk eller relation mellem enheder..  du sku' skamme dig sku' du 

F.eks. er vi godt 5.5 mio. her i Dannevang, og de har ry for ikke at tro på meget, og heraf er der max. 2-3000 med hang til mirakler ifm. kabler - altså 0.05% troende.. på globalt plan er tallet forholdsvis endnu mindre.

Videnskaben siger niks ingen mirakler her, og 99.95 af befolkning hverken tror på det eller drømmer om at bruge penge, tid eller tanker i det hele taget på noget så luftigt, ikke målbart eller videnskabelig baseret.

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes