Jeg tror der er ligeså mange meninger om kabler som der er indlæg...
Mit bud:
Man lytter fysiologisk set med hjernen - ikke med øret. Jeg tror ikke på at nogen som helst kan lytte forskel på et ok højtalerkabel og et af de overdrevent dyre kabler. I en dobbelt blindtest altså.
Om man ex. bruger alm. Lysnet ledning som højtaler kabel er helt fint - måske to stk kabler til bassen, så det bliver dobbelt så tykt, men selve kablets opbygning er ligegyldigt.
Men når det er sagt så har bas frekvenser teoretisk set godt af ét, tykt, solidt og kort kabel, og diskant frekvenser godt af flere små tynde tråde idet høje frekvenser løber langs overfladen af kablet, og dybe frekvenser løber inde i kablet. (mere energi/ flere ampere i de dybe frekvenser). Hvor stor forskellen reelt vil være, er nok ikke hørbar under normale stueforhold.
Mht balancet vs phono: Balanceret sørger for at kun det rene inputsignal bliver sendt videre i forstærkeren, over lange kabel afstande, hvorimod jeg ikke giver en høstblomst for forskellen mellem et ikke-afskærmet phono signalkabel til 25 kr vs et til 2500 kr i et normalt hifi setup.
(Hvis man lægger det til 25 kr op at et 10 meter langt uafskærmet stærkstrømkabel så betyder afskærming selvf. noget, men jeg mener ikke alm. radiofrekvensstøj og andet støj normalt vil påvirke uafskærmede signalkabler til lyden i så høj grad at man kan høre det.
Flosker som ex. "detajlegrad" eller "diskanten blev mere fremtrædende" giver jeg i hvert fald ikke noget for. (og til folk der siger det modsatte kunne det være sjovt at dobbelt blindteste deres kabler, og se om de bare kan høre hvornår der skiftes mellem de to - ikke hvilke forskelle der er...
Forkert tilslutning af stærkstrøm (i selve huset, eller store transformere fra ex 120 til 240 volt) til forstærkeren kan måske give en brummen, men her er vist mere tale om at få en elektriker til at sætte det ordentlig op, og ikke på selve stærkstrømkablet, så her er jeg også uenig med at det skulle kunne have en indflydelse under normale omstændigheder.
Forslag til en 10 minutters hjemmeblindtest af signalkabler :-)
Lad person L (lytter) forsøge at gætte på hvilket ene tidspunkt ud af 10 omgange der én gang bliver skiftet fra dyrt til billigt (eller omvendt) signal kabel.
Person T (tester) sætter det ene kabel til, og forlader rummet uden at møde L. L lytter i 30 sekunder og forlader rummet, igen uden at møde T. osv.
Ved hvert skift er T præcis 30 sekunder inde i rummet, og L møder aldrig T under forsøget, som i alt vil vare 10 minutter.
T vælger tilfældigt hvilken én af de 10 omgange der skal skiftes kabel, og L skal gætte hvilken gang det var, og gerne/evt. om det var det dyre eller billige der blev skiftet til /fra.
Testen kan laves med højtaler kabler også, men så skal man nok have et minut som tester derinde hver gang :-)
... end of diskussion... :-)