| Forfatter |
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
KimHRasmussen skrev:
Jakobsen skrev:
Thulemanden skrev:
Havde k�bt en meter van den Hul snowline for 49 kr til kabeludskiftning i mine sm� h�jttalere.
De to ingeni�rer der s� kablet, skreg af grin over hvor jeg blev t�rret over s� lidt kabel til s� mange penge... De producerede noget megatykt kabel til f� �rer som supplement.
De mente diameteren sagde alt.
|
|
|
Hvorfor ikke bare grine af deres uvidenhed ... 
de har �benbart ikke oplevet hvor stor forskel der kan v�re p� kabler ...... jeg tror man er n�d til at opleve det f�r man tror p� det ... for som udgangpunkt virker det ogs� for �ndsvagt
men man skal huske p� at hvis man er langt fra den lyd man kan lide er det nok ikke kabler man skal skifte f�rst .... men efter min mening til sidst n�r alt andet er p� plads
|
|
|
Hvad kalder man det n�r man tror p� noget man end ikke kan p�vise (eller afkr�fte, l�s: Falsifikationskriteriet)? Gud, Buddha og kabler h�rer meget ofte i samme kategori.
De m�lebare parametre i et kabel er relativt til alle de andre usikkerheder der eksisterer i et musik-anl�g er s� sm� at de -ikke- kan g�re en forskel.
Det er klart at signalkabler skal v�re tiltr�kkeligt sk�rmede og helst balancerede, h�jtalerkabler skal v�re tykke nok og digitale kabler skal v�re tilstr�kkeligt impedanstilpassede, men udover det er resten den rene relegion.
|
|
|
Du har meget at l�re endnu min dreng ... eller skal vi sige opleve bare dit valg af HT og din opstilling og sub for at kompensere for en fejl/mangel i HT kan man se du ikke er kommet langt p� din hifivandring hvis du da har s�dan en ......
prisen er en anden sag ... men der ER stor forskel p� kabler
jeg kan kun sige jo bedre anl�g jo mere tydeligt tr�der forskelle frem ... hvis man ikke kan h�re forskel kan anl�gget v�re for d�rligt til at gengive det.. s� simpelt er det....
som Janils siger brug �rerne og ikke hvad du tror du ved ....
kan du egentlig svare p� hvorfor de "helst skal v�re balancerede" ????
hvor meget er "tykke nok" ??? |
|
|
Mage til bedrevidende fis har jeg da sjældent hørt.
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
| jeg vil bare tilføje; det kommer IKKE an på tykkelsen.... |
|
|
Hvis man har VdHs tykke kabler til at flyde på stuegulvet er man jo nødsaget til at opponere... 
At man kan høre forskel på kabler i et godt setup vil jeg ikke engang deltage i en diskussion om, for det kan man nu engang. Punktum.
Ikke dermed sagt, at dyre kabler (altid) er bedre end billige - men forskel er der, og kan man ikke høre det derhjemme i sit eget setup, bør man ikke gøre dette kvalitativt oplevede til en universel sandhed om, at alle kabler lyder ens alle steder; det gør de ikke.
Mvh __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Jakobsen skrev:
KimHRasmussen skrev:
Jakobsen skrev:
Thulemanden skrev:
Havde k�bt en meter van den Hul snowline for 49 kr til kabeludskiftning i mine sm� h�jttalere.
De to ingeni�rer der s� kablet, skreg af grin over hvor jeg blev t�rret over s� lidt kabel til s� mange penge... De producerede noget megatykt kabel til f� �rer som supplement.
|
|
|
de har �benbart ikke oplevet hvor stor forskel der kan v�re p� kabler ...... jeg tror man er n�d til at opleve det f�r man tror p� det ... for som udgangpunkt virker det ogs� for �ndsvagt
men man skal huske p� at hvis man er langt fra den lyd man kan lide er det nok ikke kabler man skal skifte f�rst .... men efter min mening til sidst n�r alt andet er p� plads
|
|
|
Hvad kalder man det n�r man tror p� noget man end ikke kan p�vise (eller afkr�fte, l�s: Falsifikationskriteriet)? Gud, Buddha og kabler h�rer meget ofte i samme kategori.
De m�lebare parametre i et kabel er relativt til alle de andre usikkerheder der eksisterer i et musik-anl�g er s� sm� at de -ikke- kan g�re en forskel.
Det er klart at signalkabler skal v�re tiltr�kkeligt sk�rmede og helst balancerede, h�jtalerkabler skal v�re tykke nok og digitale kabler skal v�re tilstr�kkeligt impedanstilpassede, men udover det er resten den rene relegion.
|
|
|
Du har meget at l�re endnu min dreng ... eller skal vi sige opleve bare dit valg af HT og din opstilling og sub for at kompensere for en fejl/mangel i HT kan man se du ikke er kommet langt p� din hifivandring hvis du da har s�dan en ......
jeg kan kun sige jo bedre anl�g jo mere tydeligt tr�der forskelle frem ... hvis man ikke kan h�re forskel kan anl�gget v�re for d�rligt til at gengive det.. s� simpelt er det....
hvor meget er "tykke nok" ???
|
|
|
|
|
|
så har du ikke hørt så meget endnu
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
|
|
|
OK - det mener du. Men så fortæl da dog hvad du selv ved, synes eller har erfaret! Ville det ikke være lidt mere konstruktivt? Jeg var hos en ven som gerne ville opdatere sin CD. Budgettet var 10.000,- Han havde prøvet nogle stykker, men den reelle forskel var ikke særligt stor. Denne aften havde jeg dog medbragt et højttalerkabel til netop 10.000,- for 2 x 2,5 meter. Det kabel han benyttede kostede ca. 1/4 af denne pris. Han var noget skeptisk. Vidste godt der var forskel på kabler og i forhold til prisen på anlægget (ca. 50.000,-) var det nok en lidt høj pris "bare" for et højttalerkabel. Vi var 5 stk. til stede den aften. Det medbragte kabel havde såvel flere detaljer, som et større lyttevindue og ikke mindste langt bedre detaljeringsgrad opefter, hvor især mikrodynamikken kom bedre til sin ret. Vi var alle meget overraskede. En langt større forskel end den vi havde hørt på forskellige gode CD-afspiller på samme anlæg. Hans egne kabler kom på igen. En noget flad fornemmelse, og meget af det spændende og engagerende forsvandt. Især klassisk musik tabte noget af det storladne og involverende. Man fik simpelthen mindre lyst til at høre musik. Det medbragte kabel kom på igen. Der blev det siddende resten af aftenen, indtil jeg skulle hjem igen. Dagen efter bestilte han et sæt! Forbedringen var subjektiv langt større end skiftet til en anden og måske bedre CD-afspiller. Efter en lille uges tid modtog han kablet og anvender det stadig i dag ca. 1,5 år senere. Siden da har jeg været forbi med andre kabler - både dyrere og mindre dyre. På intet tidspunkt har vi fundet noget der passede bedre i denne konstellation. Med andre ord. Vær åben og PRØV at lyt til kabler såvel som til andre komponenter i dit anlæg. Kan du ikke høre forskel, så lad være med at købe kablet og hold dig til det som du synes er OK. Der er ingen tvang, men man kan alligevel blive så overbevist, at man investerer (ikke ofrer!) nogle penge på kabler, man ikke troede på i første omgang.  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janils: sålænge sådan en test ikke er blindt udført, er den zilch nada værd.
Det samme stunt er lavet med rødvin - blot med den ondskabsfulde tweak at man havde hældt 50kr´s vin på en 20kr´s flaske OG en 200kr´s flaske
og stillet foran et par "eksperter" - som helt Pavlov´sk rakkede den billige flaske ned og roste den dyre.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe. Meget sjov tråd.
Vil da lige dele min mening ang. kabler med jer. I min verden er der STOR forskel på kabler. Jeg har selv eksperimenteret rigtig meget med kabler både i mit eget setup og hos de bekendte jeg har i hifikredsen. Alle de anlæg jeg har "eksprimenteret" med har alle været i den bedre/tungere ende af skalaen så om det er derfor forskellene har været store skal jeg være usagt, selvom det er min egen klare opfattlse, at det er.
Men det sjove er så at det kabel som lød "dårligt" i mit eget setup kunne være lige det der gjorde forskellen, på om det hele bare spillede eller klappede sammen i et andet setup. Så bare fodi kabler er dyre behøver de ikke nødvendigvis være de bedste i ens setup. Tro mig, jeg har været der .
Iøvrigt har jeg ved flere lejligheder oplevet at strømkabler har haft endnu større indvirkninger på lyden end både signal- og ht-kabler.
Men sagen er nok den at der er mange andre parametre der spiller ind, inden man skal begynde med at rode med kabler.
Her efter min mening i prioriteret rækkefølge.
1# Strøm. Få lavet en seperat gruppe i eltavlen til dit anlæg. gerne med et klangmodul.
2# opstilling at højttalere. Det dur altså ikke at klaske dem op ad væggen eller mose dem ind i hjørnet fordi de så fylder mindst på gulvet. De skal have luft omkring sig så de kan gengive rum, og perspektiv i både højde og dybde.
Nå disse to kriterier er opfyldt kan man begynde at "fintune" med kabler. Og jo mere tid man bruger på #2 jo bedre bliver det samlede resultat.
Lyt, lær og vær glad
MVH WRONG
__________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har haft den her bøvede diskussion her på sitet så mange gange at ingen orker at tælle dem længere. Situationen ender altid sådan her:
Dem der lever af at rådgive om, eller implementere, kabler professionelt, ofte i anvendelser der fordrer mere end HiFi, men ikke selv har penge i klemme er aldrig i tvivl at indvirkningen af kabler er uhørbar, med mindre man laver noget dumt omkring dimensionering eller skærmning.
Dem der har brugt en formue på kabler er aldrig i tvivl om at de 'rette' kabler kan have både den ene og den anden fatastiske effekt. Pudsigt nok har jeg ALDRIG set sådanne påstande dokumenteret af velkonstruerede dobbelte blindtests.
Min og mange andres holdning til emnet kan man finde i de gamle tråde - jeg finder det ikke værd grave det hele igennem en gang til.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
| jeg vil bare tilføje; det kommer IKKE an på tykkelsen.... |
|
|
Længden HELLER ikke - de første 3-4 cm er de vigtigste Gott sai Dank __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle elektronikingeniører bliver ingeniører indenfor underholdningselektronik (vores genre) og en del af dem anerkender, at deres lektorer ikke besad hele sandheden da de påståd at kabler kunne og kun skulle beskrives ved induktans og resistans.
De andre elektronikingeniører er ikke kommet til den erkendelse, og tror stadig at kabler alene kan karakteriseres ved dette. Sammenlign dem med, at en vinsælger ene og alene karakteriserer en vin med farve og alkoholprocent. Mod sådanne fladpander kæmper alle forgæves - lad dem hvile i fred.
Derfor behøver kabelinteresserede og kabelrespekterende ikke hoppe på kabelsælgernes woodookampagner, ligesom man heller ikke behøver have respekt for dem der roser en Chateau de ITFactory til 1995,- til skyerne, og sider den er alle pengene værd __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De som IKKE kan høre forskel på kabler, køber bare de billigste. Alt andet ville jo være dumt. De som mener de KAN høre forskel på kabler, køber dem som de synes er bedst.....til prisen. Det er vel ret simpelt, egentlig. PS: Det er ret interessant at de som altid snakker om "blindtest", ofte er dem som IKKE mener der er forskel på kabler. Ville det ikke være spild af tid at lave blindtest, hvis man ikke mener der er forskel, eller det er måske fordi man har en ubændelig trang til at modbevise hvad andre tror de kan høre ? Vi har nok ikke set den sidste kabel-tråd endnu
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Det samme stunt er lavet med rødvin - blot med den ondskabsfulde tweak at man havde hældt 50kr´s vin på en 20kr´s flaske OG en 200kr´s flaske
og stillet foran et par "eksperter" - som helt Pavlov´sk rakkede den billige flaske ned og roste den dyre. |
|
|
Zilch nada værd for hvem? Nej vi havde ikke bind for øjnene, og heller ikke propper i ørerne. Til gengæld var der rødvin på bordet ... og vi kunne sagtens høre forskel på kabler samt smage forskel på vinene. Det kræver hverken slukket lys eller andre uvedkommende trick. Iøvrigt var det ikke en test. Det var "real life" ... du skulle prøve det!  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Jakobsen skrev:
KimHRasmussen skrev:
Jakobsen skrev:
Thulemanden skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hvor meget er "tykke nok" ??? |
|
|
|
|
|
Jeg går ud fra at du har set på mit eget grej der blev opstillet som på billederne for et par år siden. Opstillingen så dengang ud som den gjorde af praktiske årsager. I dag har jeg avanceret til en større lejlighed. Jeg kan i øvrigt ikke se noget galt i opstillingen, da den gav en nogenlunde frekvensrespons i lyttepositionen. En ægte balanceret konstruktion har den fordel at den er imun over for common mode noise. De samme støjkomponenter lægger sig på både +/- ifht. stel. Støjen forsvinder idet forstærkeren kun ser forskellen. Kablet skal for øvrigt være dimensioneret således at strømundertrykkelse ikke forekommer. Det afhænger både af strømstyrke og længde på kablet, men det ved du jo naturligvis i forvejen når du nu spørger sådan. Åh. Og hold nu op med det pjat med at argumentere for at man skal bruge hørelsen, for det er jeg 100% enig i. Men hvis jeg skal punge ud for et kabel til 100.000 Kr. skal jeg altså have en dokumenteret forskel. Det får man ikke ved at en eller anden siger "det kan jeg høre". En prof. blindtest der beviser en korrelation mellem kablets egenskaber eller en dokumenteret elektriske positiv indflydelse der overgår de usikkerheder der ellers er i anlægget er gode muligheder for at argumentere for et kabels påvirkning. Ikke sludder for en sladder. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 April 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
jazzman skrev:
og stillet foran et par "eksperter" - som helt Pavlov´sk rakkede den billige flaske ned og roste den dyre. |
|
|
Zilch nada værd for hvem?
Nej vi havde ikke bind for øjnene, og heller ikke propper i ørerne. Til gengæld var der rødvin på bordet ... og vi kunne sagtens høre forskel på kabler samt smage forskel på vinene. Det kræver hverken slukket lys eller andre uvedkommende trick. Iøvrigt var det ikke en test. Det var "real life" ... du skulle prøve det! 
|
|
|
Problemet er bare at så snart du har kendskab til udskiftningen af kablet kan du ikke udelukke en pseudo-effekt. Ligegyldigt i hvor god en tro det nu er udført, for det tror jeg nu det er. Derfor vil en sådan test aldrig blive anerkendt. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men nu betyder de sidste 1.5m jo også meget mere end de 20m som ligger inde i vægen.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der findes mænd, hvilket jeg er 100% sikker på, kun kan ske for mænd, føler sig gladere, efter at have
brugt 100000, på et sæt højtallerkabler fred værd med det. Selvom det er aldeles uforståeligt for mig.
Kvinder kan tilgengæld, blive glade når de har brugt 30000, på en skod gucci taske  .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Hvis der findes mænd, hvilket jeg er 100% sikker på, kun kan ske for mænd, føler sig gladere, efter at have
brugt 100000, på et sæt højtallerkabler fred værd med det. Selvom det er aldeles uforståeligt for mig.
Kvinder kan tilgengæld, blive glade når de har brugt 30000, på en skod gucci taske . |
|
|
Forskellen er blot at kvinder blankt indrømmer at de har brugt 30.000 Kr. på en taske der bare er en taske. Sådan er det ikke altid med kabler. En mand kan også købe et kabel fordi han kan lide kablet af uvisse årsager, for det er bestemt ikke for lydens skyld. Men det er i øvrigt også virkelig svært at indrømme at man har taget fejl hvis man lige har brugt 100.000 Kr. på et kabel :) Det problem har kvinden ikke. Hun har bare tasken og til den skal der jo købes kjole og sko og smykker og og... :) __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
| En mand kan også købe et kabel fordi han kan lide kablet af uvisse årsager, for det er bestemt ikke for lydens skyld. Men det er i øvrigt også virkelig svært at indrømme at man har taget fejl hvis man lige har brugt 100.000 Kr. på et kabel :) |
|
|
A. Han har købt kablet fordi konen har fået ny taske B. Han viste ikke hvad kablet kostede C. Du aner ganske enkelt ikke hvilken forskel et kabel kan gøre ved lyden __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Problemet er bare at så snart du har kendskab til udskiftningen af kablet kan du ikke udelukke en pseudo-effekt. Ligegyldigt i hvor god en tro det nu er udført, for det tror jeg nu det er.
Derfor vil en sådan test aldrig blive anerkendt.
|
|
|
Hvis du kan narre hjernen til at høre forskel er det vel på en måde et tweak i sig selv - Anerkendt eller ej! PS: Jeg bruger penge på kabler.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 06:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke man har røv i bukserne til at stole på sine egne øre ser det da skidt ud
Og hvis man vitterligt ikke kan høre forskel. Køb da det billigste kabel i harald nyborg(eller andetsteds) for så er det da billigt sluppet på kabelsiden.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |