| Forfatter |
|
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op.. kan der nok engang koges 5 siders suppe på det emne.. 
|
| Til top |
|
| |
MRGM Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 118
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe morer mig virkelig over den her tråd. Har for nylig haft lidt den samme diskussion med min gamle far, og han mente også at det eneste der talte var tykkelsen på kablet kontra den effekt, der skulle igennem.
Mon man skulle give den gamle et chok en dag, og lave en test?
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:

AV Precision skrev:
| Jeg vil så påstå at det kræver mere "røv i bukserne" at indrømme når man ikke kan høre en bjælde forskel. Jeg synes det er lidt "kriminelt" at de fleste _altid_ kan høre en forskel, når de sammenligner ting, og vel at mærke kan høre den forskel efter meget kort tid. Det er yderst sjældent at der er 3 kabler der lyder ens, og to kabler der skiller sig ud. Det stinker langt væk af at man VIL kunne høre forskel, ellers bliver man jo til grin blandt dem der godt kan, ikke? Jeg har observeret at langt de fleste begynder at lave konklusioner på hvordan ting lyder, hvad der er bedst osv, efter bare 10-15 sekunders lytning.
Personligt skifter jeg altid tilbage til det oprindelige, og lytter efter om dén forskel jeg føler jeg oplever nu rent faktisk også var der, før jeg begynder at konkludere på noget. Et stykke musik opfattes ganske enkelt ikke ens, hvis man hører det to gange efter hinanden. Hvis man ikke accepterer at éns psyke kan snydes, så er det _netop_ at man narrer sig selv. Jeg mener sagtens der kan være forskel på kabler, men når jeg overværer folk lytte i 10 sekunder af et nummer, for så at danne nogle helt urokkelige holdninger til hvordan dét kabel lyder, og endda overværer samme person selvsikkert rådgive andre om hvordan ting lyder ud fra dét korte lyt, så er det at min opfattelse af hysteri bliver styrket. Jeg er overbevist om at det gør en forskel hvilke kabler man bruger, men jeg er lige så overbevist om at det er blevet hypet op på et plan hvor det på ingen måde hører hjemme. Selv om ingen vil indrømme det, så er der rigtigt mange der bruger tid og penge på kabler, som kunne være spenderet langt bedre på andre områder. Der er ikke ret mange systemer der ikke har kompromisser af langt større betydning, på mange andre områder end kablerne. Akustik, ikke mindst - prøv at forestille jer hvis bare halvdelen af de kroner der bliver brugt på kabler, blev lagt på akustik-optimering i stedet for. Hvor meget ville det mon kunne flytte på folks lydkvalitet? For at være lidt grov: Hvis du ved hvilket materiale der er blevet benyttet i dine kabler, men ikke ved hvad efterklangstiden i dit lytterum er, så har du prioriteret forkert. |
|
|
Mest velargumenterede og sobre indlæg til dato. Bravo!
                            |
|
|
godt indlæg!...
|
| Til top |
|
| |
Heat7 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
En anden ting mange ikke tænker over er det visuelle helhedsindtryk af anlægget. Jeg synes f.eks. kabler og andet (forskel eller ej) er med til at sætte prikken over i'et.
Man beder heller ikke en mand der har købt en bil til 1 mio. om at gå i THansen og købe plasticfælge, så han kan spare nogle penge!
|
|
|
Det er jo lige meget hvor mange der tænker over dette, da det jo aldrig er det argument der bliver bragt på banen af fortalerne.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heat7 skrev:
Anda8000 skrev:
En anden ting mange ikke tænker over er det visuelle helhedsindtryk af anlægget. Jeg synes f.eks. kabler og andet (forskel eller ej) er med til at sætte prikken over i'et.
Man beder heller ikke en mand der har købt en bil til 1 mio. om at gå i THansen og købe plasticfælge, så han kan spare nogle penge!
|
|
|
Det er jo lige meget hvor mange der tænker over dette, da det jo aldrig er det argument der bliver bragt på banen af fortalerne. |
|
|
At dyre kabler ofte er pænere er et helt gyldigt argument. At påstå at der er en hørbar forskel uden videnskabelig opbakning er noget helt andet... __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Heat7 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Heat7 skrev:
Anda8000 skrev:
|
|
|
Det er jo lige meget hvor mange der tænker over dette, da det jo aldrig er det argument der bliver bragt på banen af fortalerne.
|
|
|
At dyre kabler ofte er pænere er et helt gyldigt argument. At påstå at der er en hørbar forskel uden videnskabelig opbakning er noget helt andet...
|
|
|
Ja det er jo lige det jeg skriver.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med nogle højttalere er der faktisk en målbar forskel på frekvensgangen, alt efter hvor meget kobber der er til rådighed  ......, men det er kun et emne der kun er faktuelt/interessant for elektrostat ejere  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og Båndhøjttalere (Apogee)  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er det altid i forbindelse med kabeldebat at der skal videnskabelig opbakning til? Synes stort set aldrig i forbindelse med forstærkere og højttalere at man skal fremvise målinger for, hvorfor de lyder godt eller dårligt - Men så snart det drejer sig om kabler skal der målinger osv. på bordet.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om det så er den rigtige "sound" der er resultatet er en personlig sag  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heat7 skrev:
KimHRasmussen skrev:
Heat7 skrev:
Anda8000 skrev:
|
|
|
|
|
|
At dyre kabler ofte er pænere er et helt gyldigt argument. At påstå at der er en hørbar forskel uden videnskabelig opbakning er noget helt andet...
|
|
|
Ja det er jo lige det jeg skriver. |
|
|
Jeg gav dig også bare ret ;) __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
Hvorfor er det altid i forbindelse med kabeldebat at der skal videnskabelig opbakning til? Synes stort set aldrig i forbindelse med forstærkere og højttalere at man skal fremvise målinger for, hvorfor de lyder godt eller dårligt - Men så snart det drejer sig om kabler skal der målinger osv. på bordet. 
|
|
|
Hvis der er en forskel kan det naturligvis bevises videnskabeligt. Det samme gælder self. også for alle andre komponenter i anlægget. De fleste seriøse magasiner inkluderer da også forskellige målinger både for forstærkere og højtalere. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRGM skrev:
|
Hehe morer mig virkelig over den her tråd. Har for nylig haft lidt den samme diskussion med min gamle far, og han mente også at det eneste der talte var tykkelsen på kablet kontra den effekt, der skulle igennem.
Mon man skulle give den gamle et chok en dag, og lave en test?
|
|
|
Har du ikke gjort det selv? Og hvorfor ikke?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Anda8000 skrev:
|
|
|
Hvis der er en forskel kan det naturligvis bevises videnskabeligt. Det samme gælder self. også for alle andre komponenter i anlægget. De fleste seriøse magasiner inkluderer da også forskellige målinger både for forstærkere og højtalere.
|
|
|
Okay. Når folk bruger udtryk som musikalsk, dynamisk, headroom osv. kunne man bare godt forvente at der skulle målinger til for at påvise dette.
|
| Til top |
|
| |
Heat7 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Jeg gav dig også bare ret ;)
|
|
|
Haha ok 
|
| Til top |
|
| |
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
heh jo man kan godt høre forskel på kabler.. nemt!. tror de fleste der skriver her inde at man ikke kan, nok ikke har arbejdet så meget med det ?..
jeg er klar på blind test anytime ;)
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
|
|
|
Måske fordi det ikke handler om hvorfor noget lyder godt eller dårligt. Debatten handler kun om om der er hørbar forskel. Vi har vist aldrig haft en debat om om der er hørbar forskel på forskellige højttalere. Hvis det blev aktuelt kunne spørgsmålet nok hurtigt afgøres både ved målinger og blindtest.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Anda8000 skrev:
|
|
|
Måske fordi det ikke handler om hvorfor noget lyder godt eller dårligt. Debatten handler kun om om der er hørbar forskel. Vi har vist aldrig haft en debat om om der er hørbar forskel på forskellige højttalere. Hvis det blev aktuelt kunne spørgsmålet nok hurtigt afgøres både ved målinger og blindtest.
|
|
|
Tak
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Måske fordi det ikke handler om hvorfor noget lyder godt eller dårligt. Debatten handler kun om om der er hørbar forskel. Vi har vist aldrig haft en debat om om der er hørbar forskel på forskellige højttalere. Hvis det blev aktuelt kunne spørgsmålet nok hurtigt afgøres både ved målinger og blindtest. " citat Stanley.
Er der ikke en indbygget selvmodsigelse i dette citat?
På den ene side lyder det ikke ens, på den anden er der ingen dokumenterbar forskel. Hvordan ved vi så det ikke lyder ens, i modsætning til at vi bare synes det ikke gør det?
Der findes nok stereokomponenter der måler meget ens men lyder meget forskelligt, og omvendt, men i sagens natur er problemet at vi ikke ved hvad det er vi måler og hvad vi endnu ikke ved vi burde/kunne måle.
Eller at "musikalsk" og alle de andre ord vi bruger ikke kan måles og dokumenteres som det vi beskriver og dermed indikere eller bevise hvorfor det er sådan.
Sidst, og ikke mindst, er det jo af samme årsag at det der lyder musikalsk for den ene lyder som en ophuggerplads der vælter for den anden, selvom det er samme anlæg. Og ingen af dem kan "bevise" at han har mere ret end den anden.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 02 April 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
KimHRasmussen skrev:
Anda8000 skrev:
Hvorfor er det altid i forbindelse med kabeldebat at der skal videnskabelig opbakning til?Synes stort set aldrig i forbindelse
med forstærkere og højttalere at man skal fremvise målinger for, hvorfor de lyder godt eller dårligt - Men så snart det
drejer sig om kabler skal der målinger osv. på bordet.
|
|
|
Hvis der er en forskel kan det naturligvis bevises videnskabeligt. Det samme gælder self. også for alle andre
komponenter i anlægget. De fleste seriøse magasiner inkluderer da også forskellige målinger både for forstærkere og
højtalere. |
|
|
Okay. Når folk bruger udtryk som musikalsk, dynamisk, headroom osv. kunne man bare godt forvente at
der skulle målinger til for at påvise dette.  |
|
|
Jeg havde ellers besluttet mig for ikke at gide at involvere mig i debatten igen. Men jeg kan alligevel ikke dy mig for at
komme med et lille eksempel.
Da jeg var studerende udførte en kollega fra forskergruppen nogle forsøg med flagermus' evne til med deres sonar at
detektere forskelle i position for et objekt. Flagermusene viste sig at være overraskende gode. Dvs. de kunne detektere
mindre forskelle end man, dvs. videnskaben, hidtil havde antaget, og det krævede mere præcise målinger end man hidtil
havde anvendt, for at kunne være sikker på resultatet. Betyder det så at flagermusene først kunne detektere så små
forskelle EFTER at videnskabsmænd havde påvist det? Nej, det gjorde det selvfølgelig ikke. Flagermusene har i praksis haft
og udnyttet denne evne i millioner af år.
Pointen er vel åbenlys? Bare fordi noget ikke er videnskabelig påvist, så er det ikke ensbetydende med at det ikke
kan finde sted. Og så kan det selvfølgelig også påvises videnskabeligt, men det kræver at man konstruerer et egnet
forsøgs-setup.
|
| Til top |
|
| |