Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvor blev jeg dog til grin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 April 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:
Som skrevet før, så er der målbare forskelle på kabler.

Er der målbare forskelle? Det lyder interessant, kan du henvise til nogen af dem? For det har jeg aldrig set.

Find du blot en databog for elektroniske komponenter

Nej, den går ikke, jeg taler om måledata, som viser forskelle på færdigproducerede kabler.

Du mener altså at kabler der måler forskelligt, pludseligt måler ens når de bliver klippet over og monteret med stik? Sorry, men så er det spild af i hvertfald min tid.

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Stig skrev:
 Moderne transistorforstærkere måler jo perfekt og næsten ens, ergo burde der jo heller ikke være forskel her.

Nu har jeg ikke en stand forskid på grej, men er der ikke LIDT flere variabler (komponenter) i en forstærker, som kan ændre lyden i en given retning, end i et kabel - jeg mener transformer, katalysatorer, modstande og transistorer/rør osv.? I et kabel: metal, stik og...er der andet?

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 April 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
Stig skrev:
 Moderne transistorforst�rkere m�ler jo perfekt og n�sten ens, ergo burde der jo heller ikke v�re forskel her.

Nu har jeg ikke en stand forskid p� grej, men er der ikke LIDT flere variabler (komponenter) i en forst�rker, som kan �ndre lyden i en given retning, end i et kabel - jeg mener transformer, katalysatorer, modstande og transistorer/r�r osv.? I et kabel: metal, stik og...er der andet?

Nulhypotese, jeg tror bliver svær at modbevise: hørbare forskelle på kabler korrellerer til målbare forskelle i impedans, capacitans og induktans - samt diodevirkning fra dårlige samlinger. 

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 April 2009 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:

Er der målbare forskelle? Det lyder interessant, kan du henvise til nogen af dem? For det har jeg aldrig set.

Nej, den går ikke, jeg taler om måledata, som viser forskelle på færdigproducerede kabler.

Du mener altså at kabler der måler forskelligt, pludseligt måler ens når de bliver klippet over og monteret med stik? Sorry, men så er det spild af i hvertfald min tid.

Det er ikke det jeg mener - det jeg er interesseret i at få undersøgt er, at man kan måle, om der er forskel på det signal, som kommer ud af en højtaler, afhængigt af, hvilket kabel der f.eks. er mellem for- og effektforstærker. Sådan en test har jeg aldrig set.

Og så mangler vi stadig det med blindtesten...

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Chr. R. skrev:
Det er så her at tvivlerne bør komme med nogle argumenter om hvorfor det så ikke betyder noget for lyden.

De fleste fortæller vel at de ikke mener at kunne høre forskel på det ene eller det andet kabel, og så er vi tilbage ved nogen påstår der er forskel, andre fortæller de ikke kan høre den -  begge kan jo have ret, uden enderne nogensinde mødes.

Nej

Som jeg læser debatten, så er det ikke nok at bevise at man kan høre forskel. Der skal også forelægge målinger der beviser at der er en klar sammenhæng mellem det man høre og det man kan måle. Dem der mener at der er hørbar forskel på kabler, de har allerede målinger der støtter deres formodning. Tilbage står at få gennemført en veldokumenteret og velgennemført test der afgør spørgsmålet: "er det hørbar forskel på hi-fi kabler?". Bemærk venligst at en sådan test svare ikke alle de andre spørgsmål der findes i "kabelkrigen". F.eks. er det dyreste kabel det bedste, kan alle høre forskellen, er der hørbar forskel mellem alle kabler, hvilken betydning har setup'et osv. osv.

For mig er der ingen tvivl. Der er kabler hvor jeg tydeligt kan høre forskel, og har undersøgt emnet meget grundigt, opfordret til en test, samt tilbudt mig selv som testlytter. At andre ikke kan høre forskel, det accepterer jeg også, blot de ikke bruger det som argument for at det hermed er bevist at der ikke er hørbar forskel på kabler. Jeg kan f.eks. næppe løbe en 100 meter på under 10 sekunder, men dermed er det jo ikke et bevis på at andre ikke kan   

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:

Det er ikke det jeg mener - det jeg er interesseret i at få undersøgt er, at man kan måle, om der er forskel på det signal, som kommer ud af en højtaler, afhængigt af, hvilket kabel der f.eks. er mellem for- og effektforstærker. Sådan en test har jeg aldrig set.

En højtaler skal ikke indgå i målingen, idet man kun skal påpege den eventuelle forskel der kan tilskrives kablet. Og de målinger forelægger.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 April 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:

En højtaler skal ikke indgå i målingen, idet man kun skal påpege den eventuelle forskel der kan tilskrives kablet. Og de målinger forelægger.

Det er selvfølgelig ikke korrekt - hvis en eventuel forskel mellem to kabler ikke resulterer i, at der er nogen målbar effekt på det siignal, som kommer ud af højtaleren, så er det vel fuldstændigt ligegyldigt, oom det er det ene eller det andet kabel, som sidder mellem to apparater i kæden. Og hvis en blindtest viser, at man heller ikke kan høre forskel, ja så...

Det her slutter aldrig, før nogen får lavet den double blind test... Og selv da, vil folks religiøse forhold til deres rasende dyre kabler formodentligt også forhindre, at de sidste lader sig overbevise...

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:
bjerager skrev:
Chr. R. skrev:

Det er selvfølgelig ikke korrekt - hvis en eventuel forskel mellem to kabler ikke resulterer i, at der er nogen målbar effekt på det siignal, som kommer ud af højtaleren, så er det vel fuldstændigt ligegyldigt, oom det er det ene eller det andet kabel, som sidder mellem to apparater i kæden. Og hvis en blindtest viser, at man heller ikke kan høre forskel, ja så...

Det her slutter aldrig, før nogen får lavet den double blind test... Og selv da, vil folks religiøse forhold til deres rasende dyre kabler formodentligt også forhindre, at de sidste lader sig overbevise...

Jo det er. Det er kablet og kun kablet man skal måle på!

Ellers indgår der pludselig en række faktorer som alle uvægerligt vil farve/påvirke måle resultaterne Her tænkes der primært på kvaliteten af højtalerne, deres opstilling, akustikken i det rum måling foregår i, og hvor i rummet der skal måles (en-flere målepunkter).

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 April 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Chr. R skrev:
Der skal også forelægge målinger der beviser at der er en klar sammenhæng mellem det man høre og det man kan måle. Dem der mener at der er hørbar forskel på kabler, de har allerede målinger der støtter deres formodning.

Det er jo tåbeligt at tro at man ud fra en målt forskel - tror man kan bevise noget som helst - da kabelt i sig selv nok har en betydning, (måske lille, måske stor) men en masse faktorer også har

Lidt analogt til dem, der poster en formue på netkabler, og tror den sidste meter før udstyret er den vigtigte ......   jeg tillader mig at tro det er vodoo/black magic -  og en tro på at man ikke vil være til grin for sine penge

Ligeså tåbeligt er det at tro det ene lyder bedre end det andet,  når man ikke kender originalen -  så er vi for alvor ovre i noget ubegribeligt

enhver musiker ved at hans/hendes violin/bratsch eller hvad det er kan ændre klang, en smule efter temperaturen, luftfugtigheden - ergo instrumentet - omend nok så fornemt, har lidt forskellig egenlyd, over en periode - alligevel tror nogen de ved hvordan det skal lyde -  om jeg begriber det ?  Nej.

Chr. R skrev:
Tilbage står at få gennemført en veldokumenteret og velgennemført test der afgør spørgsmålet: "er det hørbar forskel på hi-fi kabler?".

Nogen har prøvet en dobbelt blindtest - for at afgøre om man kunne høre forskel på 4 ens forstærkere -   det havde nogle guru'er nemlig påstået man kunne

Guru'erne tabte !

I teorien's verden - burde der være en smule forskel - da alene komponenttolerancen , igen i teorien, kan bevirke en forskel

Man kan tage et par kabler - og måle en omend lille, forskel på ders egenskaber - men ingen aner hvordan forskellen kan oversættes til det man hører.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 04 April 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Heat7 skrev:
Jo det er jo tåbeligt at sige man har ret indtil modstanderne har bevist deres ret,
med argumentet at " vi kan jo ikke bevise det".

Så lad mig sige det på en anden måde: Det ER bevist, i så stor udstrækning det nu kan lade sig gøre, at der ikke er
forskel. Men tilhængerne afviser beviserne, uden noget holdbart argument.

Helt enig. Bevisbyrden ligger hos dem der mener at der kan høres forskel på kabler. Og ja, så kan man virkelig undre sig
over at nogle af de store kabelproducenter ikke har sponsoreret et forsøg.

Jeg vil dog sige hvis jeg var modstander, så tror jeg at jeg ville være mere påpasselig med at være skråsikker. Det er trods
alt svært at narre så mange mennesker til at betale penge for ingenting, og så synes jeg igen der værd at gentage at
placebo-effekten kun kan forklare når man bliver bekræftet i sine forventninger, ikke når man oplever det modsatte.

PS. Synes i øvrigt lige jeg vil sige at det er en fornøjelse at læse dine indlæg, Otto. Du fortjener virkelig ros for at holde en
saglig og proper tone.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 04 April 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Norske Fidelity har i blindtest påvist både forskel mellem højtalerkabler og om de samme var "brændt ind".

Det kan vel ikke være så svært at forstå!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 April 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
AV Precision skrev:
Heat7 skrev:
Jo det er jo tåbeligt at sige man har ret indtil modstanderne har bevist deres ret,

Så lad mig sige det på en anden måde: Det ER bevist, i så stor udstrækning det nu kan lade sig gøre, at der ikke er

Helt enig. Bevisbyrden ligger hos dem der mener at der kan høres forskel på kabler. Og ja, så kan man virkelig undre sig

Jeg vil dog sige hvis jeg var modstander, så tror jeg at jeg ville være mere påpasselig med at være skråsikker. Det er trods
alt svært at narre så mange mennesker til at betale penge for ingenting, og så synes jeg igen der værd at gentage at
placebo-effekten kun kan forklare når man bliver bekræftet i sine forventninger, ikke når man oplever det modsatte.

PS. Synes i øvrigt lige jeg vil sige at det er en fornøjelse at læse dine indlæg, Otto. Du fortjener virkelig ros for at holde en
saglig og proper tone.

Den med kontanterne - der kan man jo blot kigge på andre eksempler, folk der køber "place-bo" medicin betaler for deres religion (Scientologi) - Måske endda folk der køber meget dyr vin? Mærkevarer af alle slags.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Norske Fidelity har i blindtest påvist både forskel mellem højtalerkabler og om de samme var "brændt
ind".

Spørgsmålet er om testen er videnskabelig holdbar. Er der et sted man kan læse testen?

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Encore skrev:
AV Precision skrev:
Heat7 skrev:
Jo det er jo tåbeligt at sige man har ret indtil modstanderne har
bevist deres ret,

saglig og proper tone.
Den med kontanterne - der kan man jo blot kigge på andre eksempler, folk der
køber "place-bo" medicin betaler for deres religion (<span style="font-weight: bold;">Scientologi</span>) - Måske endda
folk der køber meget dyr vin? Mærkevarer af alle slags.

Enig, men kabler er jo ikke fede at bruge penge på. Man vil da hellere bruge dem på højttalere og elektronik.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 04 April 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Mercury skrev:

Norske Fidelity har i blindtest påvist både forskel mellem højtalerkabler og om de samme var "brændt
ind".

Spørgsmålet er om testen er videnskabelig holdbar. Er der et sted man kan læse testen?

Du kan jo bare finde bladet, det er fra sidste år.

Alle kunne høre forskel på begge parametre, uden at vide hvad de lyttede til, bortset fra at det var  2 forskellige kabler begge i ubrugte og tilspillede tilstand.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke lige hvor man finder et nummer af norsk High Fidelity fra sidste år ...

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 April 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Nok fordi det hedder: fidelity

http://www.audiofidelity.no/

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 04 April 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

En sådan blindtest har da ingen værdi, når den er udført af "skeptikerne".

Jeg taler om tests som skeptikerne har arrangeret, men hvor det er tilhængere der har lyttet. Det siger sig selv at det ikke nytter at sætte skeptikerne til at lytte i denne sammenhæng.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 April 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Det ville da være fint nok, hvis de var villige til ærligt  at rapportere det de faktisk hørte. Problemet her er både tilliden til at de vil gøre det, hvis de indvilger og så tro på, at de så gør det de siger.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 04 April 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Som jeg læser debatten, så er det ikke nok at bevise at man kan høre forskel. Der skal også forelægge målinger der beviser at der er en klar sammenhæng mellem det man høre og det man kan måle. Dem der mener at der er hørbar forskel på kabler, de har allerede målinger der støtter deres formodning. Tilbage står at få gennemført en veldokumenteret og velgennemført test der afgør spørgsmålet: "er det hørbar forskel på hi-fi kabler?". Bemærk venligst at en sådan test svare ikke alle de andre spørgsmål der findes i "kabelkrigen". F.eks. er det dyreste kabel det bedste, kan alle høre forskellen, er der hørbar forskel mellem alle kabler, hvilken betydning har setup'et osv. osv.

Humlen er, at hvis man konkluderer at der ikke er hørbar forskel, så er alle de øvrige spørgsmål overflødige. Jeg er helt enig i at dét at afklare spørgsmålet om hvorvidt der kan høres forskel, ikke afslutter diskussionerne, tværtimod. Men meningen er vel heller ikke at stoppe diskussionerne, meningen er at få diskussionerne til at medføre noget konstruktivt. Dét jeg mener er: Hvordan skal vi afgøre om et dyrt kabel er bedre end et billigt, hvis vi slet ikke kan høre forskel?

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes