Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvor blev jeg dog til grin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 April 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Det ville da være fint nok, hvis de var villige til ærligt  at rapportere det de faktisk hørte. Problemet her er både tilliden til at de vil gøre det, hvis de indvilger og så tro på, at de så gør det de siger.

En test hvor tillid er indvolveret er uinteressant i denne sammenhæng.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 04 April 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Norske Fidelity har i blindtest påvist både forskel mellem højtalerkabler og om de samme var "brændt ind".

Det kan vel ikke være så svært at forstå!

Jo. Uden en klar beskrivelse af metodikken i testen, er den ubrugelig.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Nok fordi det hedder: fidelity

http://www.audiofidelity.no/

Ved du hvilket nummer det er i?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 April 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Så er test pr. definition uinteressant, eller umulig, indtil der er lavet tilstrækkeligt mange til at den statistiske signifikans er uomtvistelig.

Enten eller.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Nej, men jeg huaker at have læst både den og en række test af kabler i samme blad, men det sidste nok i et andet nummer.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 April 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Hvilket nummer?

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 04 April 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:

Jeg vil dog sige hvis jeg var modstander, så tror jeg at jeg ville være mere påpasselig med at være skråsikker.

Jeg er overhovedet ikke skråsikker. Jeg siger bare, at hvis jeg skal overbevises om en ting, så må man levere en fornuftig argumentation for at man har ret. Det gælder selvfølgelig begge veje - hvis man er overbevist om at der er forskel, skal man naturligvis ikke bare lave om på dét synspunkt bare fordi nogen siger det, uden at få tungtvejende argumentation. Diskussionen er så hvorvidt det er tilhængere der forsøger at overbevise skeptikere om noget, eller om det er skeptikere der forsøger at overbevise tilhængere om noget. Jeg vil påstå at aktiviteten i denne sammenhæng er investeringen. Du starter uden kabler, og kan så vælge mellem et billigt og et dyrt kabel. Så synes jeg ærligt talt det er rimeligt at ham der vil sælge det dyre kabel, kan påvise at det medfører en forskel.

Jeg lever bl.a. af at kalibrere tv. Hvis jeg nægtede at påvise at det medfører en forskel, og bad folk om at føre bevis for at det ikke gør en forskel - hvor mange kalibreringer tror I så jeg ville kunne sælge?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 04 April 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Så er test pr. definition uinteressant, eller umulig, indtil der er lavet tilstrækkeligt mange til at den statistiske signifikans er uomtvistelig.

Netop. I hvert fald i en principiel diskussion.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 04 April 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Har fundet det, men indholdet er ikke frigivet på PDF endnu, så det må vente ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Sendt: 04 April 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Norske Fidelity har i blindtest påvist både forskel mellem højtalerkabler og om de samme var "brændt ind".

Det har været den første April

Det er en "Hoax!" det med at kabler skal spilles til ....,

en videnskabsmand som ikke har interesse i HiFi vil kommentere påstanden med noget ala:

"det skal da naturligvis være de mindre oplyste mennesker på denne jord beskåret, at have deres "teser" i fred for dem der ved bedre"

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

@ AV Precision

Så skal du nok regne med en vis horisont på tiden det tager at opnå signifikans.

Man har IQ-testet alle soldater i den amerikanske hær siden WWII, og sammenholdt med de data der er indhentet i andre sammenhæng, skoler, universiteter osv, så er der tale om en temmelig substantiel mængde data. Desuden er der over tid justeret på parametrene så de løbende er blevet mere præcise i forhold til at måle det ønskede.

Dette til trods er der til stadighed diskussion om værdien af målingerne. Der er dem der ikke mener at det kan måles og dem der mener at det kan.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 April 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Sund skrev:

Netop. I hvert fald i en principiel diskussion.

Uenig

Hvis man gennemfører en super-dupper-forkromet-blindtest, og der svares korrekt i f.eks. 95% af tilfældene, så er det bevis nok for mig. 100% når man næppe op på i virkelighedens verden, idet vi her har med mennesker at gøre. Jeg kender i hvertfald ikke til nogen som aldrig laver bare den mindste fejl. Vi kan selvfølgelig starte en debat på hvor lavt - eller højt - en udfald vi vil accepterer før vi er enige om testens udfald.

Med mht. antallet af gennemførte forsøg, så findes der klart defineret formler der fastslår dette.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Og hvis der var enighed om den formel ville vi vide om man kan måle IQ eller om man ikke kan.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Og hvis der var enighed om den formel ville vi vide om man kan måle IQ eller om man ikke kan.

Der ER enighed om den/de formel/formler.

Udfordringen ligger mere i hvad man helt præcist ønsker at måle, og om hvorledes man definere IQ.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Præcis, og forløbet af denne tråd indikerer for mig at det er samme problemstilling denne debat er oppe mod.

Og så ikke alligevel, idet enigheden er betinget af visse faktorer relateret til den enkelte undersøgelse, hvilket også er repræsenteret i denne debat.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 04 April 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Mercury skrev:

Det har været den første April

Det er en "Hoax!" det med at kabler skal spilles til ....,

en videnskabsmand som ikke har interesse i HiFi vil kommentere påstanden med noget ala:

"det skal da naturligvis være de mindre oplyste mennesker på denne jord beskåret, at have deres "teser" i fred for dem der ved bedre"

Hvor sjovt, du har lige lagt en l**t i egen rede.....

Hvis de såkaldte lærte videnskabsmænd, havde deres teorier så veludviklet at de kunne forklare de af øret målte forskelle ja så ville folk som dig jo ikke have noget at kverulere over.

De var som jeg husker det 6 menneker som uden at vide hvad de lyttede til, bortset fra at det indgik i deres sædvanlige referencesetup, hørte forskellene.

Pointen her er nok at det var to meget forskellige kabler af høj kvalitet som de i forvejen kendte godt. Dertil skulle så lægges at det ene af de to identiske sæt hvad brændt ind via en Nordost Vidar.

Hvor er problemet når de ikke ved hvad de lytter til?

Må vi så snart få nogle fyldestgørende elektriske / materialefysiske / eller hvad der nu skal til for at få forklaret dette så dem uden lyst til selv at prøve, via læsning kan føle sig som ægte hifi-guruer...

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 April 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Heat7 skrev:
Selvom jeg er enig i nærmest alt du skriver og din forklaring af en brugbar test ville give et ret stærkt bevis eftersom at succes her ville trods alt statistisk sandsynlighed for tilfældigt resultat, så er der jo stadig den faktor som du selv skriver at et "nyt" lyt til tingene starter lyttemotoren forfra og den kan opfattes forskelligt. Selv hvis der rent faktisk er forskel kan det være svært at skulle definere forskellen og udpege enkelte kabler. At nøjes med to gør det nemmere, og jeg er helt enig i at hvis man finder to kabler som påståes at være ret forskellige i lyd og sætter dem op mod hinanden, så skulle der være en god test, og en rimelig chance for at bevise forskellen, uden at den dog kan bevise det modsatte (løs definition på bevis).

Problemet er lidt statistikken - hvis du finder to kabler, og laver en blindtest med én lytning, så er der 50% chance for at ramme rigtigt. Så er det lidt nemt at sige "nå, øv" den dag man rammer forkert, men ophøje det til eviggyldig sandhed den dag man rammer rigtigt. Men så er vi jo ude i at vi skal have et stort antal lyttere i stedet for, for at skabe statistikken den vej rundt - jeg mener jo at hvis man kan høre forskel på 30 sekunder når man ved hvilket kabel der er sat til, og samtidig ikke mener det er indbildt, så må man også kunne høre den forskel hvis man får at vide at det er kabel A vs kabel B, og ikke ved hvilket mærke der er hvad.

Det der undrer mig ved blindtest-diskussionen, er hvor tilbageholdende dem der mener de "sagtens" kan høre forskel, er overfor dem - at det er tilhængerne der skal påvise at de har ret, medfører jo også at de ikke kan tabe.

jeg har jo allerede skrevet at jeg er klar på blindtest anytime.. men gidder altså ikke med 50 skift :).. hvad med 5 skift ? og så får jeg kun 10 sek til at lytte til kablet hver gang.. hvis jeg gætter rigtig alle 5 gange indenfor 10 sek tror du så jeg kan høre forskel :)?

det skal så siges det skal være mit anlæg og mine kabler.. du siger bare til så finder vi ud af noget. ;)

Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
jeg har jo allerede skrevet at jeg er klar på blindtest anytime.. men gidder altså ikke med 50 skift :).. hvad med 5 skift ? og så får jeg kun 10 sek til at lytte til kablet hver gang.. hvis jeg gætter rigtig alle 5 gange indenfor 10 sek tror du så jeg kan høre forskel :)?

det skal så siges det skal være mit anlæg og mine kabler.. du siger bare til så finder vi ud af noget. ;)

Det kræver desværre langt flere 10 udfald før statistikken siger ok til en konklusion. 

Jeg mener at et forsøg skal gennemføres så ingen bagefter kan påpege fejl eller mangler til en test, der dermed selvsagt mister sin troværdighed. Det uanset at du har ramt rigtigt alle 10 gange efter blot at have lyttet 1 sekund  

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Sendt: 04 April 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Stig skrev:

Hvergang kabel-snakken kommer op er der følgende reaktion fra skeptikerne:

1. De kræver "bevis" for at der er hørbar forskel på kabler.

Mærkeligt nok kræver de samme personer IKKE bevis når snakken går om forskelle på f.eks. forstærkere. Moderne transistorforstærkere måler jo perfekt og næsten ens, ergo burde der jo heller ikke være forskel her.

Selvfølgelig gør jeg da det...

Så har du det jo nemt, du kan bare købe en forstærker der har de ind/udgange, faciliteter og udgangseffekt som du ønsker. Du behøver ikke at lytte først, eller læse test (desuden er der jo ingen Hi-Fi blade der bruger s.s. blindtests).

Jeg tror det er meget en følelses-sag der spiller ind her, mange vil ikke betale for noget så "primitivt" som et kabel, men punger gerne ud til f.eks. en forstærker, hvor man jo kan se at man får en masse komponenter, en fin kasse, en remote etc.

Jeg tror at det er en følelsessag for kabel-tilhængernes side. Det er svært at acceptere, at et kabel som ikke er pakket ind i silke og solgt i en ædeltræskasse for flere tusind kroner er lige så godt, som det man har smidt en formue efter.

Ja det er det afgjort for nogen, men ikke alle, vi er jo nogle stykker som gerne vil have så meget lyd for pengene som muligt, og ikke køber noget vi ikke har lyttet til, og som ikke tager noget for givet før vi har lyttet. Der er sikkert også nogen der bare køber noget der er dyrt, måske er de usikre på hvad de hører og køber så bare noget dyrt for en sikkerheds skyld.

2. De kræver at beviset skal være at, det er muligt at lave en videnskabeligt udført blindtest med tilstrækkelig statistisk signifikans.

De glemmer at når folk deltager i en blindtest pålægges testpersonerne en stor del stress som gør at de ikke lytter optimalt, desuden er omgivelserne tit ufamiliære.

Hvis du har ret i den påstand, så kan vi godt skrotte stort set al den medicinske forskning, som der er blevet foretaget de sidste 100 år...

Den sammenligning holder ikke imho. Hi-Fi handler om at opleve lyd, at bruge sin lyttesans, medicinsk forskning handler om at objektivt observere om folk bliver raske eller syge af et givent præparat, det er noget anderledes!

At lytte forskel på kabler kan sammenlignes med rødvins-smagning, og her er blind-smagning sjovt nok meget udbredt, nok også fordi det er meget hurtigt at udføre, -kræver ikke så meget setup, men sjovt nok er der så ingen der kræver beviser for forskellene som inden for Hi-Fi.

3. De kræver at der fremlægges en videnskabelig forklaring på at der skulle være hørbare forskelle.

Her glemmer de at bare fordi der ikke er nogen videnskabelig udredning der forklarer fænomenet, så behøver det ikke at være ikke-eksisterende. Et oplagt eksempel er at mange syntes at de tidlige transistor-konstruktoner lød hårdt, indtil Matti Ottala kom med sit AES-paper om TIM.

Selvfølgelig er det ikke nødvendigt med en udredning, som forklarer fænomenet - såfremt det bare kan dokumenteres, at det rent faktisk findes. Og det er jo der problemet er...

Os der KAN høre forskel kan ikke se problemet, synes bare at i andre går glip af noget.

Det er hvad man kalde en gråzone, og en dag vil der også komme en videnskabelig forklaring på kabel-forskelle.

4. De folk der er skeptikere har ofte slet ikke prøvet at lytte efter forskellene, de har på forhånd bare vedtaget at "sådan er det bare".

Vi komme jo ikke videre i debatten hvis man har den tilgang til Hi-Fi og musik, der jo primært giver mening ved at vi lytter.

Jeg plejede at bruge tid og penge på kabler i et håbløst forsøg på at kunne høre forskel, dengang jeg kastede mig over denne hobby. Alle sagde jo, at man skulle kunne høre en forskel - men droppede det, da det gik op for mig, at jeg som mange andre ikke kunne høre en skid...

Ja, og så konkluderer du, at når du og mange andre ikke kan høre forskel, så ER der heller ingen forskel.

Lad os for sjov skyld antage, og læg mærke til at jeg skriver antage, at du en dag lige pludselig kunne høre forskel på 2 signal-kabler, ville du så forkaste din egen oplevelse som værende useriøs med henvisning til kravet om blindtest og s.s.?

5. De hævder at der er tale om en placebo-effekt.

Min egen erfaring er ofte gået imod hvad jeg forventede lyttemæssigt, men så vil skeptikerne vel bare kalde det omvendt placebo-effekt.

Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener - omvendt placebo?

Placebo, når man f.eks. er forudindtaget og tror det dyreste kabel er bedst, omvendt placebo er så når man antager det billigste er bedst - det var ment som en joke.

6. De hævder at der bliver brugt mange psedo-videnskabelig argumenter fra fabrikanternes  side.

Det er jeg enig i, men fordi markedstings-afdelingerne ofte går lidt for meget amok behøver det ikke at betyde at alle kabler er fup og svindel.

Men det betyder i hvert fald, at de prøver at sælge noget på falske præmisser...

Ja, sådan er verden jo, det gælder også for mange andre produkter.

Mvh. Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 April 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
hugoheinninja skrev:

Det kræver desværre langt flere 10 udfald før statistikken siger ok til en konklusion. 

Jeg mener at et forsøg skal gennemføres så ingen bagefter kan påpege fejl eller mangler til en test, der dermed selvsagt mister sin troværdighed. Det uanset at du har ramt rigtigt alle 10 gange efter blot at have lyttet 1 sekund  

fine!.. så 10 gange da :) jeg er ikke bange.. jeg syntes der er stor forskel på kabler. nogle mere en andre.. men jeg tager bare det bedste og det dårligste kabel jeg ejer så kan vi som godt tage 50 skift bliver bare lidt kedeligt :D

Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes