|
Hvergang kabel-snakken kommer op er der følgende reaktion fra skeptikerne:
1. De kræver "bevis" for at der er hørbar forskel på kabler.
Mærkeligt nok kræver de samme personer IKKE bevis når snakken går om forskelle på f.eks. forstærkere. Moderne transistorforstærkere måler jo perfekt og næsten ens, ergo burde der jo heller ikke være forskel her.
Selvfølgelig gør jeg da det...
Så har du det jo nemt, du kan bare købe en forstærker der har de ind/udgange, faciliteter og udgangseffekt som du ønsker. Du behøver ikke at lytte først, eller læse test (desuden er der jo ingen Hi-Fi blade der bruger s.s. blindtests).
Jeg tror det er meget en følelses-sag der spiller ind her, mange vil ikke betale for noget så "primitivt" som et kabel, men punger gerne ud til f.eks. en forstærker, hvor man jo kan se at man får en masse komponenter, en fin kasse, en remote etc.
Jeg tror at det er en følelsessag for kabel-tilhængernes side. Det er svært at acceptere, at et kabel som ikke er pakket ind i silke og solgt i en ædeltræskasse for flere tusind kroner er lige så godt, som det man har smidt en formue efter.
Ja det er det afgjort for nogen, men ikke alle, vi er jo nogle stykker som gerne vil have så meget lyd for pengene som muligt, og ikke køber noget vi ikke har lyttet til, og som ikke tager noget for givet før vi har lyttet. Der er sikkert også nogen der bare køber noget der er dyrt, måske er de usikre på hvad de hører og køber så bare noget dyrt for en sikkerheds skyld.
2. De kræver at beviset skal være at, det er muligt at lave en videnskabeligt udført blindtest med tilstrækkelig statistisk signifikans.
De glemmer at når folk deltager i en blindtest pålægges testpersonerne en stor del stress som gør at de ikke lytter optimalt, desuden er omgivelserne tit ufamiliære.
Hvis du har ret i den påstand, så kan vi godt skrotte stort set al den medicinske forskning, som der er blevet foretaget de sidste 100 år...
Den sammenligning holder ikke imho. Hi-Fi handler om at opleve lyd, at bruge sin lyttesans, medicinsk forskning handler om at objektivt observere om folk bliver raske eller syge af et givent præparat, det er noget anderledes!
At lytte forskel på kabler kan sammenlignes med rødvins-smagning, og her er blind-smagning sjovt nok meget udbredt, nok også fordi det er meget hurtigt at udføre, -kræver ikke så meget setup, men sjovt nok er der så ingen der kræver beviser for forskellene som inden for Hi-Fi.
3. De kræver at der fremlægges en videnskabelig forklaring på at der skulle være hørbare forskelle.
Her glemmer de at bare fordi der ikke er nogen videnskabelig udredning der forklarer fænomenet, så behøver det ikke at være ikke-eksisterende. Et oplagt eksempel er at mange syntes at de tidlige transistor-konstruktoner lød hårdt, indtil Matti Ottala kom med sit AES-paper om TIM.
Selvfølgelig er det ikke nødvendigt med en udredning, som forklarer fænomenet - såfremt det bare kan dokumenteres, at det rent faktisk findes. Og det er jo der problemet er...
Os der KAN høre forskel kan ikke se problemet, synes bare at i andre går glip af noget. 
Det er hvad man kalde en gråzone, og en dag vil der også komme en videnskabelig forklaring på kabel-forskelle.
4. De folk der er skeptikere har ofte slet ikke prøvet at lytte efter forskellene, de har på forhånd bare vedtaget at "sådan er det bare".
Vi komme jo ikke videre i debatten hvis man har den tilgang til Hi-Fi og musik, der jo primært giver mening ved at vi lytter.
Jeg plejede at bruge tid og penge på kabler i et håbløst forsøg på at kunne høre forskel, dengang jeg kastede mig over denne hobby. Alle sagde jo, at man skulle kunne høre en forskel - men droppede det, da det gik op for mig, at jeg som mange andre ikke kunne høre en skid...
Ja, og så konkluderer du, at når du og mange andre ikke kan høre forskel, så ER der heller ingen forskel.
Lad os for sjov skyld antage, og læg mærke til at jeg skriver antage, at du en dag lige pludselig kunne høre forskel på 2 signal-kabler, ville du så forkaste din egen oplevelse som værende useriøs med henvisning til kravet om blindtest og s.s.?
5. De hævder at der er tale om en placebo-effekt.
Min egen erfaring er ofte gået imod hvad jeg forventede lyttemæssigt, men så vil skeptikerne vel bare kalde det omvendt placebo-effekt.
Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener - omvendt placebo?
Placebo, når man f.eks. er forudindtaget og tror det dyreste kabel er bedst, omvendt placebo er så når man antager det billigste er bedst - det var ment som en joke.
6. De hævder at der bliver brugt mange psedo-videnskabelig argumenter fra fabrikanternes side.
Det er jeg enig i, men fordi markedstings-afdelingerne ofte går lidt for meget amok behøver det ikke at betyde at alle kabler er fup og svindel.
Men det betyder i hvert fald, at de prøver at sælge noget på falske præmisser...
Ja, sådan er verden jo, det gælder også for mange andre produkter.
Mvh. Stig |