Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 6 eller 8 ohm??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 April 2009 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Forskellen mellem effekten i 6 og 8 Ohm er i praksis tæt på uhørlig, kun godt 1 dB. Lave impedanser (et indlæg nævner 3-4 Ohm) kan i praksis godt belaste en mindre forstærker for meget. Effektopgivelser på surroundforstærkere (især de billige) er en jungle - smid hellere ampen på en badevægt, og se om der er brugt materiel på den... .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 April 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Forskellen mellem effekten i 6 og 8 Ohm er i praksis tæt på uhørlig, kun godt 1 dB. Lave impedanser (et indlæg nævner 3-4 Ohm) kan i praksis godt belaste en mindre forstærker for meget.

A hva for noget?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 April 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Doppler skrev:

Okay- så jeg kan altså med fordel koble et par 6 eller 4 ohms højtalere til en forstærker der producerer lyden ved 6 ohm... Men ikke den anden vej rundt, altså højtalere med højere ohm modstand end forstærkeren ? Got it!

Det er noget fis :) For det første, kan man ikke sige at en forstærker producerer lyd ved 6 eller 8 ohm. Som det også tidligere er skrevet, varierer udgangseffekten afhængigt af højttaleren man kobler på. Så at de skriver at forstærkeren leverer 170watt ved 6 ohm er blot en måde for dem at få effekten til at se større ud end hvis de havde skrevet i 8 ohm.

Derudover kan man heller ikke direkte sige, at en højttaler er på 6 ohm. Det kommer helt an på hvilken frekvens som spilles. Typisk vil bas-regioner være ved lav impedans og det er netop grunden til, at bas er utroligt hårdt for forstærkere at gengive. Ved faktisk ikke, hvordan de kommer ferm til at en højttaler opgives til at være 6 ohm - tror de tager et gennemsnit på en eller anden måde.

Så det jeg egentligt vil sige er, at man slet ikek skal tænke så meget over alt det med højttaleres modstand medmindre man har elektrostater elelr andre højttalere som man ved kræver utroligt meget af forstærkeren.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009
Sendt: 13 April 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jonas_h- Hvis jeg forstår dig ret, så producerer forstærkere ikke lyd ved forskellige Ohm... Men man måler derimod udgangs watt ved forskellige Ohm?? Altså eks. en forstærker der yder 100 watt ved 8 Ohm kunne måles til 120 watt ved 6 Ohm? Er det sådan det skal forstås???

Hmm... Det er lidt svært at gennemskue, når i ikke er enige

Hvorfor blive nogle højtalere specs opgivet ved 6 og nogle ved 8 Ohm? F.eks http://www.hifiklubben.dk/config/compare.asp?pID=33&tID= 1&prod=,24324,27615,

Fungerer højtalerne ikke bedst ved de nævnte Ohm, eller gør det ingen forskel?

Til top Vis Doppler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doppler

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 13 April 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

jeg tror ikke du skal bekymre dig ret meget om impedansopgivelserne på højttalerne. Som en anden nævnte findes der højttalere der kommer ned under 2 ohm og det er meget hårdt for forstærkeren, da mindre modstand er det samme som tæt på en kortslutning. Effektopgivelserne på forstærkerne kan man som sådan heller ikke rigtigt bruge til noget. Men at opgive effekten ved 6 ohm kan kun være med bagtanken at få effekten til at se højere ud. Der er ikke rigtigt nogen god måde at sammenligne på. Specielt på a/v receivere i samme klasse plejer forskellen ikke at være overvældende stor

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 April 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Doppler skrev:
Jonas_h- Hvis jeg forstår dig ret, så producerer forstærkere ikke lyd ved forskellige Ohm... Men man måler derimod udgangs watt ved forskellige Ohm?? Altså eks. en forstærker der yder 100 watt ved 8 Ohm kunne måles til 120 watt ved 6 Ohm? Er det sådan det skal forstås???

Normalt vil en producent smide en normeret effektmodstand på, og måle hvilken effekt forstærkeren kan levere - det kan være en 8Ohm, eller en 4 Ohm -  6Ohm er ikke en gængs standard

Den optimale testmodstand, bliver så ofte forsynet med en kondensator for at teste hvordan forstærkeren tër sig i vanskelige belastninger -

Ingen af disse ting,  fortæller et dyt om hvordan forstærkeren lyder - så man skal ikke tillægge det nogen større betydning

Doppler skrev:
Hvorfor blive nogle højtalere specs opgivet ved 6 og nogle ved 8 Ohm? F.eks http://www.hifiklubben.dk/config/compare.asp?pID=33&tID= 1&prod=,24324,27615,

Fungerer højtalerne ikke bedst ved de nævnte Ohm, eller gør det ingen forskel?

Fordi vedkommende fabrikant vil være popsmart - intet andet -   han antyder hans højttalers impedans ligger omkring de 6 Ohm -  men det kan ikek bruges til noget som helst

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Ok jeg tror jeg er ved at fatte det  Tror bare der skal eksperimenteres med nogle forskellige højtalere opsætninger, uden at fokusere alt for meget på de opgivne impedanser... Recieveren er købt idag, selvom den desværre ikke var på lager og skulle bestilles hjem... Min tålmodighed er virkelig sat på en prøve haha 

Spurgte faktisk sælgeren samme spørgsmål (nævner ingen navne) som jeg har stillet her og han vidste det heller ikke... Selvom han prøvede at lyde som om han gjorde... Det må sgu være mine ører det bedømmer hvad der er bedst!

Tak for alle inputs, jeg er blevet lidt klogere

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 April 2009 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Citat Kappen: "A hva for noget?"

Huh? Hvad kan du ikke forstå, Kappen?

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Forskellen mellem effekten i 6 og 8 Ohm er i praksis tæt på uhørlig, kun godt 1 dB. Lave impedanser (et indlæg nævner 3-4 Ohm) kan i praksis godt belaste en mindre forstærker for meget. Effektopgivelser på surroundforstærkere (især de billige) er en jungle - smid hellere ampen på en badevægt, og se om der er brugt materiel på den... .

Enig med at forskellen på ca. 1 dB er uhørlig.

At veje forstærkeren giver også generelt et godt billede, når man sammenligner class A/B med class A/B forstærkere. Men da der i dette tilfælde snakkes om Class-D (Ice power) forstærkere kan man ikke regne med vægten, da Class-d forstærkere vejer noget mindre end tilsvarende Class-A/B i samme kvalitet.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Doppler]

Okay- så jeg kan altså med fordel koble et par 6 eller 4 ohms højtalere til en forstærker der producerer lyden ved 6 ohm... Men ikke den anden vej rundt, altså højtalere med højere ohm modstand end forstærkeren ? Got it!

Hej Doppler

Du kan sagtens sætte 8 ohms højttalere til forstærkeren, det vil den bare have lettere ved. Det er mere den anden vej(4 ohm) der kan blive problemer hvis forstærkerens strømforsyning ikke er kraftig nok. Når en forstærker normalt f.eks. opgives til 100W 8ohm, burde den jo kunne spille det dobbelte ved 4 ohm, altså 200W, fordi modstanden er halveret. Typisk er en forstærker måske kun opgivet til 160W i 4 ohm, netop fordi at strømforsyningen ikke har mere at give af. Når der skrues op omkring maksimum vil forstærkeren forsøge at levere de 200W på 4 ohms højttalere men bliver overbelastet da den kun reelt kan levere 160W i 4 ohm. Jo højere modstand i højttalerne(ohm), jo mindre watt leverer forstærkeren. Jo mindre watt, jo mindre strøm. Jo mindre strøm, jo mindre belastning af forstærkeren.

Selvfølgelig er det teoretisk med modstanden i højttalerne, da den ændrer sig over frekvensgangen som tidligere nævnt. 
Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

John P

Ok- jeg havde også kig på nogle højtalere der er opgivet ved 8 Ohm Alligevel

Men lidt længere oppe på siden her, skriver Jan_Stevns noget om at  HT fabrikanterne bare er popsmarte, når de opgiver HT specs ved 6 Ohm istedet for 8 Ohm...? Og at det ikke kan bruges til noget ?  Puh det sgu et emne med mange meninger om, men det kan da ikke være alle der er den rigtige

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Doppler skrev:

John P

Ok- jeg havde også kig på nogle højtalere der er opgivet ved 8 Ohm Alligevel

Men lidt længere oppe på siden her, skriver Jan_Stevns noget om at  HT fabrikanterne bare er popsmarte, når de opgiver HT specs ved 6 Ohm istedet for 8 Ohm...? Og at det ikke kan bruges til noget ?  Puh det sgu et emne med mange meninger om, men det kan da ikke være alle der er den rigtige

jeg tror det var forstærkerne han mente.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg tror det var forstærkerne han mente.

Næeh - det var nu højttalerne .....

mit indlæg skrevet tidligere i morgen glippede åbenbart -  bummer !!

At hænge sig i 6 eller 8 Ohm er fjoget - da det ikke kan benyttes til noget som helst, og da slet ikke fortæller/indikerer hvordan det lyder 

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Forstærkereeffekter bliver opgivet ved en specifik modstand, tallet bliver større, når modstanden bliver mindre.

Lidt sort/hvidt har en højtaler en modstand. Denne modstand variere afhængigt af frekvens. Da kurven svinger op og ned, er det jo kunst at finde et tal, der kan repræsentere hele spektret.

Præcis det samme kan man sige om højtalerens følsomhed, der ligeledes varierer over frekvensspektret. Følsomheden påvirker det samlede lydtryk langt mere end alle de andre nøgletal. I bund og grund kan man jo være ligeglad om forstærkeren levere 15 watt eller 150 watt, når blot det ønskede lydtryk opnås og det tilmed lyder, som man ønsker.

Når nu hverken modstand og følsomhed er en eksakt videnskab giver det selvfølgeligt marketingsfolkene lidt spillerum til at snyde sig til bedre tal og nogen er frækkere end andre.

Husk på, at det kun er kunderne, der har gavn af en standartiseret målemetode - ikke sælgerne.

Så konklusionen må være, at man skal have grundforståelsen for at 100 Watt ved 8 Ohm ca. svarer 130 Watt ved 6 Ohm.
Producenter bevidst vildleder kunderne i marketingsøjemed, så forskellen på 140 Watt og 160 Watt alene kan skyldes forskellige målemetoder og måske derfor slet ikke eksistere.

Alle almindelige højtalere kan tilsluttes alle almindelige forstærkere.
Hvis man virkeligt ønsker højt lydtryk, så skal man have en højtaler med stor følsomhed, om det er 100 eller 150 watt betyder ikke det store i den sammenligning.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

@Doppler
Drop det med at kigge på forstærkerens effekt (Watt) ved forskellige Ohm i forhold til højttalernes Ohm.

Den reciever vil kunne trække alle højttalere fra 4-8 Ohm uden de store problemer.

Næsten alle i denne tråd har været inde på det samme: Drop det med Watt og lyt til den!

Watt-opgivelser kan være næsten ligeså ubetydelige som farven for en bil har på dens køregenskaber.
Desuden kan det manipuleres med som andre også har været inde på.

Konklusion:
Drop snakken om Watt og lyt.
Har du svært ved at lytte på udstyret, så læs diverse tests på nettet, og gå efter dem du mener er mest troværdige - der er reelt ikke meget andet du kan gøre. Tekniske data ville jeg ikke lægge så stor værdi i valg af sit hifi.

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Daniels

Nu var jeg ikke så interesseret i hvor mange watt recieveren rent faktisk kunne levere, kontra de fabriks opgivne tal... For mig handler det ikke om at spille højt, men mere nuancerne i lyden og dynamikken. Mener i øvrigt Pioneer'n er blevet målt til 147 watt kontinurligt pr kanal, ved alle 7 kanaler i drift. Det er mere end rigeligt til at dække mit behov

Jeg var mere interesseret i at finde ud af hvorfor nogle recievere's effekt var opgivet ved 6 Ohm og nogle ved 8 Ohm... Og hvad forskel det gjorde at smide højtalere med forskellig modstand på den samme reciever

Jeg kom frem til tidligere, at det var min ører det måtte være dommer for hvad der var bedst. På trods af Ohm modstand, Watt og hvad der ellers måtte være af faktorer der spillede ind... Der skal sgu lånes nogle forskellige højtalere og så er der ellers dømt trial and error !

Men ellers tak for rådet

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

@Doppler
Jeg ser det primært som et marketingstrick.

Næsten alle forstærkere (ikke rør) afgiver mere effekt (Watt) ved lavere impedans (Ohm). Så ved at opgive effekten ved 6 Ohm, kan man skrive et højere tal, end ved f.eks. 8 Ohm. Det virker så på de forbrugere, der ikke har den tekniske indsigt.

Jeg kan ikke lige mindes at have set højttalere på 6 Ohm - langt de fleste er 4 Ohm eller 8 Ohm, så jeg mener ikke der er specielt smart at opgive en 6 Ohms værdi.
Man kan måske undskylde producenterne med at angive en værdi midt mellem 4 og 8 Ohm, for at komme med et ca. tal for begge impedanser... men den er lidt langt ude i min bog.

Ideelt set vil en forstærker, der yder 100W 8 Ohm, yde 200W i 4 Ohm - altså linært (logaritmisk). Det sker i praksis ret sjældent.

Du skriver du ikke går op i hvor mange Watt recieveren kan levere, og følger så selv direkte op med at den er målt til 147 Watt... Watt har INTET med nuancer og dynamik at gøre. Det er også blevet gjort klar af de fleste i denne tråd.

Desværre gik der lidt ordkløveri og mundhuggeri i den, så svaret på dit oprindelige spørgsmål blev lidt maskeret.

Konklusion: Det gør ingen lydmæssig forskel at sætte en 4 Ohms eller en 8 Ohms højttaler til den reciever.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes