Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ortofon MC 30 super og rega rb300 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
John Jul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Marts 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 11 April 2009 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
John Jul skrev:
helst MC så den passer til min dejlige RIAA (mitchell ISO)?

Ved du hvordan din ISO er "konfigureret"? Eventuelle justeringer skal vist foretages hos producenten (ligesom Tom Evans).

Nej, desværre ikke, det er også derfor jeg lige tøver lidt med at sætte ortofonen på pension, der er mange ubekendte i mit anlæg for tiden...faktisk er det hele stadig i tilspilningsfasen pånær grammofon og RIAA (som også er nyindkøbt). Men ved først givne lejlighed skal jeg have undersøgt hvad modstand ISOen er sat op med....jeg går udfra at det er derfor du spørger? Fordi forkert modstand vil give en (for)lys lyd?

Til top Vis John Jul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John Jul

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 April 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

For lav modstand (indgangsimpedans vil kvæle volumen på din low output MC og dæmpe diskanten.
For høj udgangsimpedans vil tillade din MC PU at ringe i diskanten. Til at begynde med vil det lyde let og luftigt, men efter et
stykke tid vil du kunne høre, at det er svært at opnå en helt naturlig gengivelse.

Indgansimpedansen styrer hvor megen egensvingning der tillades i pickuppen. Den helt rigtige impedans skal man lytte sig
til. Men nogle angiver at den for en MC forstærker er ca. 3 x så stor som pickuppens udgangsimpedans. Men det er der
garanteret nogen på forum, der ved mere om end jeg. Jeg plejer at lytte mig frem, iden min MC forforstærker har 24
impedanstrin i en drejevælger. Desuden kan data på udgangsimpedansen på PU jo være unøjagtige.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

John Jul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
For lav modstand (indgangsimpedans vil kvæle volumen på din low output MC og dæmpe diskanten.
For høj udgangsimpedans vil tillade din MC PU at ringe i diskanten. Til at begynde med vil det lyde let og luftigt, men efter et
stykke tid vil du kunne høre, at det er svært at opnå en helt naturlig gengivelse.

Indgansimpedansen styrer hvor megen egensvingning der tillades i pickuppen. Den helt rigtige impedans skal man lytte sig
til. Men nogle angiver at den for en MC forstærker er ca. 3 x så stor som pickuppens udgangsimpedans. Men det er der
garanteret nogen på forum, der ved mere om end jeg. Jeg plejer at lytte mig frem, iden min MC forforstærker har 24
impedanstrin i en drejevælger. Desuden kan data på udgangsimpedansen på PU jo være unøjagtige.

Mvh Ulrikmm

Ja, jeg troede det ville være nemt at finde noget diagram på denne rimeligt gamle RIAA. Men det er det desværre ikke. Efter megen googlen er det ikke lykkedes at finde en model der minder om min...de fleste står der "92" i hjørnet på printet, men i min står der "91" og den er absolut ikke ikke magen til i udseende på printet.

Dog kan jeg se at der udover de normale modstande med farvekoder sidder 4 sorte modstande; de to er markeret som 100 ohm (100R) og de andre så vidt jeg kan se 2,49 kohm (2K49), siger det nogen noget?

Jeg går ud fra at hvis de modstande definerer indgangsimpedansen betyder det at den er på de 100ohm, hvilket almindeligvis er en standardværdi. Men hvordan ændrer jeg så impedansen....for jeg går ud fra at de to "2K49" også har noget at sige??

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 April 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

John Jul skrev:

ulrikmm skrev:

Mvh Ulrikmm

Ja, jeg troede det ville være nemt at finde noget diagram på denne rimeligt gamle RIAA. Men det er det desværre ikke. Efter megen googlen er det ikke lykkedes at finde en model der minder om min...de fleste står der "92" i hjørnet på printet, men i min står der "91" og den er absolut ikke ikke magen til i udseende på printet.

Dog kan jeg se at der udover de normale modstande med farvekoder sidder 4 sorte modstande; de to er markeret som 100 ohm (100R) og de andre så vidt jeg kan se 2,49 kohm (2K49), siger det nogen noget?

Jeg går ud fra at hvis de modstande definerer indgangsimpedansen betyder det at den er på de 100ohm, hvilket almindeligvis er en standardværdi. Men hvordan ændrer jeg så impedansen....for jeg går ud fra at de to "2K49" også har noget at sige??

Send en mail til Mitchell..! Så slipper du for gætteri mht. til belastningen.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

John Jul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Tja, men som der er nævnt tidligere i tråden har det vist altid været en forhandler/producent operation. Så jeg er næsten sikker på at svaret vil være "send den til os" og det er nok over den pris jeg vil betale.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 April 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Ortofons sorte og hvide plastik nåletryksvægt har altid hjulpet mig. Den plejede at følge med MC 10-20-30 Super serien. Jeg
tror den er rimeligt præcis, bare man holder den ren og fri for friktion.

Mvh Ulrikmm

Jeg havde på et tidspunkt 4 af de små vippe vægte - da ingen af dem slog ens ud købte jeg en elektronisk til 595 og det har jeg ikke fortrudt - med mange grammofoner i hus og med nogle temmelig besværlige og meget kritiske som fx revox b790 så har den digitale nåletryks vægt været alle pengene værd. I øvrigt var den vippe vægt der kom tættest på at måle korrekt godt 0,3 gram galt afmarcheret og det er en del i pickup sammenhæng. En af grundene til at de ikke er så præcise er at det er vanskeligt at definere præcist hvor nålen skal sænkes ned på vægten - jeg tror high end sound sælger den digitale vægt til 595 stadigvæk - den har i øvrigt en sort plet i midten af "vægtskålen" så man ikke er i tvivl om noget

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2009 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Er der et kalibreringslod med til digitalvægten? eller er den bare "pr. definition" mere præcis?

Mvh Ulrikmm

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 14 April 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Der følger hvad der skal være et 5g lod med. Min vægt siger 4,996g.

Jeg er enig med r-l-b. Meget rar lille dims at have og super nem at bruge. Jeg gav heldigvis kun 300,- for min inkl. forsendelse fra UK (eBay).

sunnycamstore.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Det lyder da meget fornuftigt. Selv om et 2 grams lod måske var lidt mere relevant for os, der ikke har SPU

Mvh Ulrik

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 14 April 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Du skal jo ikke bruge loddet til andet end at verificere at vægten måler korrekt. Så må man gå ud fra at loddet vitterlig vejer 5g... Men jeg tror det er ret nemt at lave disse billige elektroniske vægte præcise nok.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Det jeg mener er bare, at det da er vigtigst at PU vægten måler korrekt i det relevante område, hvilket for de fleste PU er
omkring 2 gram. Det er da fint at den kan veje 5 gram nøjagtigt, endnu finere hvis den reelt måler lineært. Den kunne jo
være kalibreret så det lod der er vedlagt vil angives at veje 5 gram præcis.

Mvh Ulrikmm

volleborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 28 April 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Det jeg mener er bare, at det da er vigtigst at PU vægten måler korrekt i det relevante område, hvilket for de fleste PU er
omkring 2 gram. Det er da fint at den kan veje 5 gram nøjagtigt, endnu finere hvis den reelt måler lineært. Den kunne jo
være kalibreret så det lod der er vedlagt vil angives at veje 5 gram præcis.

Mvh Ulrikmm

Jeg har samme PU vægt, og har også tjekket den med en 50 øre og en 1 krone, og disse vejer inden for 0,05 g mere sammenlignet med de masser, der er opgivet på Nationalbankens hjemmeside. Noget af vægtforskellen kan nok forklares med, at mønterne ikke er helt rene. Det medsendte lod vejede 5,004 g 

Til top Vis volleborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volleborg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 April 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

denon 103 har det bedst mellem 2,3 og 2,8 gram så det er ikke kun SPU der kræve lidt ekstra vægt

hvad vejer en 50 øre og en en krone?

volleborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 28 April 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
denon 103 har det bedst mellem 2,3 og 2,8 gram så det er ikke kun SPU der kræve lidt ekstra vægt

hvad vejer en 50 øre og en en krone?

En 50 øre vejer 4,3 g

En 1 krone vejer 3,6 g

Jeg har nu også prøvet med en 1 cent og 2 cent (€), der vejer hhv. 2,30 g og 3,06 g ifølge Wikipedia. For disse har jeg målt hhv 2,314 g og 3,060 g.

Til top Vis volleborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volleborg

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Præcisionen lyder bestemt til at være i orden! Det ender nok med at en nåletryksvægt kommer på min ønskeseddel.

Mvh Ulrikmm

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden og undskyld et forsinket svar i tråden, jeg køre selv med en ortofon mc20mk2 på min RB250 og det køre helt fint sammen og ja det lyder rigtig godt selv om at pick-uppen har nogle år på bagen, jeg køre med et nåletryk på 2g og der har ikke været grund til at ændre på vta så jeg har ikke haft nogle problemer her. MVH 1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes