Emne: DIY Top netkabel ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Serritzlev Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 323
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Enig
Det kan simpelthen ikke passe, at 1 meter ledning der sidder mellem en strømforsyning med dioder (som forøvrigt støjer helt forfærdeligt), spændingsregulering, diverse ladelytter, en transformator, netafbryder, sikringer og det store el-net med diverse støjgivende apparater og kabler i hifi mæssig forstand af dubiøs kvalitet, kan have en hørbar betydning.
|
|
|
Helt forståeligt, hvis du er så afklaret. Men hvorfor spiller du så nysgerrig tidligere i tråden??
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget billigt men om der er Van den hul bagved fletstrømpen er et godt spørgsmål, i så fald et rigtigt godt tilbud.
|
Til top |
|
|
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
erlingt skrev:
Enig
Det kan simpelthen ikke passe, at 1 meter ledning der sidder mellem en strømforsyning med dioder (som forøvrigt støjer helt forfærdeligt), spændingsregulering, diverse ladelytter, en transformator, netafbryder, sikringer og det store el-net med diverse støjgivende apparater og kabler i hifi mæssig forstand af dubiøs kvalitet, kan have en hørbar betydning.
|
|
|
Helt forståeligt, hvis du er så afklaret. Men hvorfor spiller du så nysgerrig tidligere i tråden?? |
|
|
Helt enig.
Hvis du (erlingt) mener at der simpelthen ikke kan være forskel på 1 meter kabel, hvorfor i alverden viser du så interesse for denne tråd? Det er da meningsløst, og det ødelægger vores andres debat omkring et meget interessant og spændende emne. __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth_P skrev:
Helt enig.
Hvis du (erlingt) mener at der simpelthen ikke kan være forskel på 1 meter kabel, hvorfor i alverden viser du så interesse for denne tråd? Det er da meningsløst, og det ødelægger vores andres debat omkring et meget interessant og spændende emne. |
|
|
x2 Der er allerede flere tråde i gang, så hvorfor spolere denne?
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth_P skrev:
soka skrev:
erlingt skrev:
Enig
|
|
|
Helt forståeligt, hvis du er så afklaret. Men hvorfor spiller du så nysgerrig tidligere i tråden?? |
|
|
Helt enig.
Hvis du (erlingt) mener at der simpelthen ikke kan være forskel på 1 meter kabel, hvorfor i alverden viser du så interesse for denne tråd? Det er da meningsløst, og det ødelægger vores andres debat omkring et meget interessant og spændende emne.
|
|
|
Tjae, et rigtigt godt spørgsmål - hvorfor giver nogen sig til at diskutere med f.eks. tilhængere af "hollow earth" teorien?
Et svar kunne være, at al den snak omkring kabler her på stedet kunne forlede nogle af nybegynderne inden for denne her verden til at hoppe på den samme galej, som man selv gjorde som nybegynder. Man vil gerne spare dem for at spilde deres kostbare tid og penge.
Og hvis man så samtidigt kan bidrage til, at hifi-entusiasters anseelse i andres øjne blev lidt bedre, ville det være på sin plads. Hvis man fortæller nogen uden for den snævre kreds af entusiaster, at der findes folk som kan finde på at brue et femcifret beløb på en stykke ledning, som der aldrig - og jeg gentager aldrig er blevet fremlagt nogen form for seriøs undersøgelse af om virker, og der heller ikke findes nogen plausibel forklaring på hvorfor skulle virke, så griner de højt af en.
Et problem med de andre tråde som er i gang om dette emne er, at man hver gang når til et punkt, hvor det står klart, at der ikke er nogen undersøgelser, som underbygger kabelteoretikernes påstande, og at de samtidigt kommer til kort, når de skal forklare hvorfor kabler skulle have en virkning. Ingen af kabeltilhængerne besinder sig tilsyneladende et øjeblik, i stedet fortsætter de i samme rille med de samme udokumenterede påstande, bare i en anden tråd, og nybegyndere i denne verden forsøges overtalt til at smide xxxx kroner, fordi det at investere i dyre kabler præsenteres som et absolut must.
Det fører desværre aldrig - og jeg mener virkelig aldrig - til, at nogen med tilstrækkelige ressourcer, eks. et hifi-forum som dette sørger for, at der bliver lavet en seriøs, kontrolleret og udførlig double-blind test, hvilket vil være den eneste måde at få denne diskussion bragt til en afslutning. Min teori om det er - hvilker jeg har luftet før - at der er for mange reklamekroner på spil her. Hifi-tidskrifterne og hjemmesiderne er simpelthen for afhængige af annonceindtægterne.
Hvis man vil se et bud på noget, som ligner et forsøg på at lave en seriøs undersøgelse af netkabler, så:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth_P skrev:
Hvis du (erlingt) mener at der simpelthen ikke kan være forskel på 1 meter kabel, hvorfor i alverden viser du så interesse for denne tråd? Det er da meningsløst, og det ødelægger vores andres debat omkring et meget interessant og spændende emne. |
|
|
Det kunne være, han, som jeg gør - sidder og undrer mig en smule over den hype omkring netkabler som nogen lægger op til - og måske også det totale fravær på svar på simple spørgsmål om hvorfor man qua den kæmpe betydning den ene meter gør, på fremragende måde undgår (bevidst?) at svare på hvad der gør, at man ikke tager den resterende kabellængde i betragtning
Hvis nogen mener de kan høre for 400kroner forskel - er det sågu helt fint, at nogen, giver en opskrift, på et måske glimrende stykke ledning, der er ligesågodt, og måske bedre end et stykek tilsvarende ledning til 15.000 kroner ......
Jeg savner stadig en god forklaring på hvorfor man mener den øvrige kabellængde ingen betydning har, men at den sidste meter batter ...
Kom nu ind i kampen istedet for alt det rygklapperi - fortæl nu ..
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det er jo også vigtigt at det er flot, og at man har det sjovt  Men jeg er enig i at hvis man ikke passer meget på så ender man nemt med at spendere ret mange penge Kablet kan man jo fint lave for små penge, men nogle stik er jo horrible dyre Til gengæld må man jo sige at det samme stik kan bruges til at prøve mange forskellige kabler Selvom jeg personlig ikke gider den slags mere, så har jeg også oplevet forskellene, men det er dog ikke altid nødvendigvis tale om en forbedring Husk så også lige at den løsning der er god i ET anlæg eller apparat, ikke nødvendigvis er godt i et andet anlæg eller apparat Til kabel vil jeg anbefale at prøve fortinnet kobber  (ikke noget med sølv)  Men igen, industrielle "GUMMI" kabler virker  Men at sige at kritiske folk skal holde sig væk er langt ude
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
(ikke noget med sølv) 
|
|
|
der er ikke noget problem med at bruge sølv kabler
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Kom nu ind i kampen istedet for alt det rygklapperi - fortæl nu ..
|
|
|
Den ville jeg nu ikke hoppe, da den slags bare ender i meningsløse diskusioner uden ende
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
musicus skrev:
(ikke noget med sølv) 
|
|
|
der er ikke noget problem med at bruge sølv kabler
|
|
|
Nej, rent sølv er fint, men bare ikke i netkabler Og ALDRIG noget med forsølvet kobber, NOGEN steder - men det er jo bare MIN holdning  Engang da den første originale japanske AudioNote røramp med sølvtråds viklet trafoer blev præsenteret af Quortrup(før han stjal/købte navnet), anførte mr Kondo(?) at grunden til at sølvet ikke gav de sædvanlige problemer var fordi der var brugt sølv OVERALT Det hed sig at man aldrig må putte sølv ind tilfældige steder Jeg siger dog ikke at det forholder sig sådan, men måske det heller ikke er helt forkert Jeg husker også at jeg dengang brugte almindelig stift solid core installationskabel som højtalerledning Folk brugte stadig "ringeklokke-ledning" på det tidspunkt  og lidt tankevækkende, men nogle anlæg lød endda nok bedre sådan  Og det er også min "politik" i dag - tyndest MULIGE kabler, hvad det så end er
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op - der fik jeg da vist stukket hovedet for langt frem.
Jeg må da nok sige, at det kommer bag på mig, at man kan blive beskyldt for at ødelægge en tråd, blot fordi man er kritisk
over for emnet.
Baggrunden for, at jeg tillod mig at blande mig i tråden er, at jeg har hørt og læst om at et netkabel, kan have positiv
indflydelse på lydkvaliteten. Og da der nu lige var en tråd, som omhandlede emnet, syntes jeg at det var det rigtige forum,
at få stillet min nysgerrighed, og prøve om det er muligt at få nogle objektive og videnskabelige forklaringer på fænomenet.
Jeg er stadig nysgerrig, og venter på en god holdbar forklaring.
|
Til top |
|
|
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyt til sagerne!
Punktum. __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth_P skrev:
Lyt til sagerne!
Punktum.
|
|
|
Ja, den er så også hørt før....
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Kenneth_P skrev:
Lyt til sagerne!
Punktum.
|
|
|
|
|
|
Og den holder stadig........ __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sjovt med disse tråde, uanseet om man prøver at være konstruktiv eller positiv, så er der altid nogle sortsere, der skal kritisere og nedrakke det som nogle af os har afprøvet, og brugt tid på at analysere, og det der er værst med dette i mine øjne, er at de der kritiserer eller stiller sig uforstående ikke en gang gider at gøre sig umagen at prøve tingene inden de siger det ikke kan virke eller høres.
Dermed bliver vores udsagn, som kommer ud fra afprøvede elementer som vi har brugt tid på nærmest latterlig gjort, og man får skyldt i skoene at man ikke er objektiv, og alt dette kommer selvfølgelig fra personer der ikke selv har afprøvet tingene, så hvem er det i grunden der er objektiv?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
bjerager skrev:
Kenneth_P skrev:
Lyt til sagerne!
Punktum.
|
|
|
|
|
|
Og den holder stadig........
|
|
|
.... ikke
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Det er sjovt med disse tråde, uanseet om man prøver at være konstruktiv eller positiv, så er der altid nogle sortsere, der skal kritisere og nedrakke det som nogle af os har afprøvet, og brugt tid på at analysere, og det der er værst med dette i mine øjne, er at de der kritiserer eller stiller sig uforstående ikke en gang gider at gøre sig umagen at prøve tingene inden de siger det ikke kan virke eller høres.
Dermed bliver vores udsagn, som kommer ud fra afprøvede elementer som vi har brugt tid på nærmest latterlig gjort, og man får skyldt i skoene at man ikke er objektiv, og alt dette kommer selvfølgelig fra personer der ikke selv har afprøvet tingene, så hvem er det i grunden der er objektiv?
|
|
|
Vi er så ganske enige, men vi må se i øjnene at det er ren Sisyfos-opgave at forklare disse sortseere at et hifisystem inkluderer netkabler såvel som andre kabler, og at disse influerer på lyden. Dette uagtet at vi ikke har videnskabelige facts at underbygge med når det gælder netkabler, men at afprøve selv kunne måske hjælpe... __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Det er sjovt med disse tråde, uanseet om man prøver at være konstruktiv eller positiv, så er der altid nogle sortsere, der skal kritisere og nedrakke det som nogle af os har afprøvet, og brugt tid på at analysere, og det der er værst med dette i mine øjne, er at der der kritiserer eller stiller sig uforstående ikke en gang gider at gøre sig umagen at prøve tingene inden de siger det ikke kan virke eller høres.
|
|
|
Problemet er, at der inetop IKKE er tale om objektive analyser og afprøvninger - hvis I nu startede med at indrømme, at ingen af jeres analyser og afprøvninger er objektive, at I rent faktisk ikke aner, om det I oplever er selvbedrag, placebo eller et eller andet i den stil, så gav I da i det mindste andre rum for selv at kunne danne sig sine meninger. I serverer det som om der er tale om videnskabelige sandheder at lige netop dette eller hint materiale eller vikling gør hele forskellen, uden skyggen af seriøs argumentation.
Jeg har rodet med kabler, og jeg kan ikke høre forskel. Der er ret mange andre, som oplever det samme som mig Der er ingen fornuftig forklaring på, hvorfor det skulle virke, og der er aldrig nogensinde nogen, som sådan for alvor har undersøgt om det virker (double blind forsøg, mange testpersoner, osv.).
Det er selvfølgelig ikke det samme som, at det ikke har nogen effekt. Det er bestemt muligt, at kabler gør en forskel, og skulle en seriøs test vise, at der er forskel, ja så må jeg selvfølgelig acceptere, at sådan er det bare.
Jeg håber og ber til, at nogen tager tråden op, og sådan for avor undersøger sagen (håber, at I forstår hentydningen Hifi4all.dk )
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg absolut gøre - nu bor jeg i et gammelt hus fra 1929, hvor der stadig er fine gamle bakelit stikkontakter, og jeg
har også nogle bakelit stik liggende, så der er - kan jeg jo læse i et tidligere indlæg - det helt rigtige "duelund'ske"
udgangspunkt. Så det må blive weekend'ens projekt.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|