| Forfatter |
|
Stig Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu drejer min/din diskussion sig jo om acceleration af Lowther contra alm. enheder.
Hvor du påstod, citat:
Følger vi din analogi er denne motors benzin altså strøm,og her er det så analogien kikser fordi uanset indsprøjtningsprincip kan man ikke tvinge hastigheden i vejret ved at pøse mere strøm ud i systemet - ergo accellerer den lette membran med den kraftige magnet stadig langt bedre end den tunge med tilsvarende magnet.
Og det har jeg påvist er forkert i min post af 24 April 2009 kl. 14:11 men det har du åbenbart ikke lyst til at svare på, og begynder i stedet at stille krav til mig om at jeg skal modbevise noget helt andet som jeg slet ikke har diskuteret med dig.
Hvis man skal tage dig alvorligt må du komme med saglige argumenter der er lidt dybere end: "fordi jeg siger det er det rigtigt - og jeg behøver ikke at underbygge noget som helst"
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det synes jeg der har været mange bud på forklaringer på. Én af dem er at effektiviteten ofte hænger sammen med enhedens størrelse, og at den ineffektive derfor ofte i praksis er en mindre højttaler der bevæger sig længere, således at komprimeringen opstår som en følge af ophængets begrænsninger. Tilsvarende kan der være mange andre faktorer der begrænser dynamikken, som ikke specifikt relaterer sig til følsomheden.
Det er dérfor jeg siger at når effektive højttalere i praksis oftest er mest dynamiske, så er det (ifølge min påstand) ikke så meget - men måske lidt - på grund af de elektriske egenskaber, men mere på grund af at de mekaniske egenskaber der medfører god dynamik, ofte også medfører en høj effektivitet. Derfor påstår jeg at dynamik og effektivitet i højere grad er to følgevirkninger af helt tredje faktorer, men at der oftest er en vis sammenhæng imellem dem, end at den ene er direkte årsag til den anden. Derfor - jeg er ENIG i at effektive enheder oftest er de mest dynamiske. Men at gå fra dén observation til at sige at dynamikken er direkte afhængig af effektiviteten, der ligger altså et "missing link" som jeg ser det. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
At du kalder en fysisk lov et postulat er direkte morsomt! 
Accelerationen er bestemt af forholdet mellem massen og kraften, det kan dine selvopfundne filosofier ikke lave om på.
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det er en urskov af forskellige faktorer der tilsammen udgør en enheds lydkvalitet på mange områder. Lige så vel som at du ikke har sagt at de elektriske egenskaber er den eneste faktor, så har jeg heller ikke sagt at størrelsen er den eneste faktor - jeg trak den bare frem som et eksempel, fordi du spurgte. Men nu var det Ohm's lov du selv fremhævede som argumentet for kompressionen, så du må jo mene det er en ret signifikant del. Måske skulle vi lige gå tilbage til dét der startede diskussionen:
Det er ikke fordi jeg vil være nidkær, men jeg bliver altså lidt stædig når du argumenterer som du gør. Jeg savner stadig sandsynliggørelsen af at opvarmningen af svingspole og delefilter har en _signifikant_ betydning for dynamikken.
Og du kan godt spare dig at være spydig på min bekostning fordi jeg ikke ved særligt meget om højttalerkonstruktion. Det har jeg aldrig påstået at jeg gør, jeg har faktisk specifikt sagt at jeg IKKE ved særligt meget om det, jeg prøver netop bare at blive klogere. Det bliver jeg ikke af blindt at tro på alt hvad jeg læser, uden at kontrollere at baggrunden for påstandene er i orden - hvilket du jo selv har fremhævet. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nærmere at du skal søge tilbage til den teori din uddannelse har givet dig. Du siger at effektafsætning og tab er grundlæggende for dimensionering. Det er helt korrekt. Hvorfor er et af dine hovedargumenter i denne debabt så at man ikke kan dimensionere sig ud af termisk tab i en højtalerkonstruktion. Det er jo modstridende ?
"Grunden til jeg vender tilbage til ohms lov,er at med den kan man påvise spændingsfald som en stedse stigende faktor i takt med antal amperes passage gennem en ohmsk belastning."
Det du skriver der er helt centralt. Spændingsfald i *takt* med antal ampere. Dvs du anerkender at de har en linær sammenhæng ?
Hvis du anderkender det, så har du jo medgivet at tabet ikke er exponentielt. Og dermed ikke en uoverkommelig faktor.
Hvis du acceptere ohms lov og kan se at den ikke har karakter af hyperbel eller andengrads lining så bliver du også nød til at acceptere Stigs bevisførelse. Da den jo netop er ohms lov. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom vi så langt, godtså.
Det er nemt nok, vi skruer op for vores forstærker så den ineffektive enhed spiller præcis lige så højt som den effektive (samme SPL), nu løber der en tilsvarende højere strøm gennem svingspolen og voila, accelerationsfaktoren er den samme.
Det vil selvfølgelig ikke give mening hvis vi ikke går efter det samme resulterende SPL.
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halloo 
En modstand er i denne sammenhæng totalt lineær (ved RF består modstanden af en ideel modstand i serie med en spole, det hele paralellt med en snylte kapacitet. Men så er vi også over 1GHz).
Dvs på begge sider har du den samme dynamik ændring, hvis du har signal støjforhold nok til det! Så som også de fleste andre hævder skal der bare skrues op for spændingen og det lineære tab der måtte være, afhængig af strømforbruget, udkompenseres.
Holder du dig på den rigtige side af kompressionen så er det intet problem at have den samme dynamik som et effektivt system har. Du skal så bare have et signal støjforhold der giver plads til det eventuelle tab over de passive komponenter.
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Haapanen Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fysikken har faktisk bevist at humlebier kan flyve.. det gamle bevis, der siger at de ikke kan, ignorerer turbulens omkring vingerne.. der er flere faktorer der ikke blev taget med i beregningen dengang..
|
| Til top |
|
| |
Haapanen Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haapanen skrev:
Videnskaben har faktisk bevist at humlebier kan flyve.. det gamle bevis, der siger at de ikke kan, ignorerer turbulens omkring vingerne.. der er flere faktorer der ikke blev taget med i beregningen dengang..
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
rørgrej Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 24 April 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Er det ikke lidt det samme som at spørge, hvor store sko man skal købe??
mvh
Søren
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - jeg havde jo besluttet mig til ikke at gå vider i denne debat - men jeg vil godt komme med et sidste indlæg. Jeg vil dog holde mig fra flere argumenter fordi Hasselhof og Stig jo har svaret fyldestgørende. Men her er et par link at blive kloge af:
http://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor
http://en.wikipedia.org/wiki/Inductor
Jeg ved ikke om der er andet du kunne tænke dig at jeg dokumenterede, idet jeg jo giver dig ret i det meste - bortset fra det teoretiske spørgsmål om det er muligt at bibeholde dynamik i en mindre følsom højtalerenhed - hvis der er tilstrækkelig meget effekt tilrådighed. __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke stille det spørgsmål, uden at nævne til hvilket formål.
Jeg kan klare mig med 50 watt (af de gode) 
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørgrej skrev:
|
Hej!
Er det ikke lidt det samme som at spørge, hvor store sko man skal købe??
mvh
Søren
|
|
|
Jo - så de passer self. 
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det gør du jo netop! ved ikke hvordan jeg skal forklare det bedre...
Jeg kan komme med et andet eksempel:
En diskantenhed falder mod højere frekvenser, lad os sige den er 10db nede ved 20KHz.
Vi kan sige at vores lille diskant ikke er hurtig nok til gengive 20Khz med fuldt niveau.
Nu sætter vi en equalizer på (FØR effektforstærkeren forstås) der hæver 10db ved 20Khz.
Nu er vores diskant lige pludselig hurtig nok til at gengive 20KHz.
Hvad skete der?
Jo, vi mangedoblede strømmen(I) gennem svingspolen.
Vores "motor" som jo er BL x I er nu kraftig nok til at accelerere vores diskant så vi får fuldt niveau ved 20kHz.
Håber det gav mening.
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du forbruger faktisk mere end de der 20W. Jeg går udfra at du lytter til musik og det er noget mere bredspektret i frekvens en en enkelt tone  . Du skal integerer i den båndbredde der ønskes en effekt måling i!
Granberg:
Til alm. audio brug kan passive komponenter ikke gå i kompression. Kun hvis du bevæger dig uden for deres arbejdsområde, dvs for høj spænding på kondensator, stor strøm igennem spole (og kerne, hvis en sådan er).
Det er lineære komponenter som kun reducere dit spændingsving og ikke din transient behandling (ja jo, hvis spole og kondensatore er sammensat så de skal filterer er det naturligvis noget andet, men i pass bånd smutter sagerne lige igennem!).
Hvis vi sætter en firkant over en modstands netværk (lige store modstande og tager ud i midten dvs en halvering af spændingen). Du har den samme step response på den anden side af den modstand, dog i en af modstandsnetvæket, bestemt proportionalitet. Det er altså ikke der skoen trykker!
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke hvis spændingen efter modstanden svarer til det der ville være uden modstand. Det er ren logik og egentlig bare et spørgsmål om at have mere effekt til rådighed. Hvis man sætter 2 enheder mod hinanden i modfase af hinanden så har men egentlig én enhed med dobbelt så tung membran, men også dobbelt så meget magnetkraft og den halve impedans. Det gør at forstærkeren skal levere den dobbelte strøm og gør den det vil accelerationen være den samme. Dynamikken og accelerationen er den samme. Sætter man 2 enheder mod hinanden i modfase af hinanden og gør det 2 gange og sætter dem i serie, så har man i princippet 2 enheder der er dobbelt så tunge som den enkelte og en impedans der svarer til den enkelte. Forstærkeren bliver sådan set belastet som ved en enhed, man kan bare spille højere med samme effekt og effekten bliver lagt ud på 4 enheder. Start/stop, acceleration og dynamik vil være den samme
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var dejligt du stopper, selv om 3-4 personer prøver at oplyse dig om at du tager fejl, fortsætter du jo ufortrødent.
Enhver ekspert i elektro-akustik ville jo ikke tage dine teorier alvorligt.
Hvis du synes det at komme med saglige argumenter, som jeg gør, er patetisk (ja når du nu ikke har nogen gode mod-argumenter kan du jo altid svine mig lidt til), ja så ved jeg ikke hvad jeg skal kalde dine udsagn, den stil du fører dig frem med her på sitet er under al kritik.
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi nu har etableret at vi aldrig bliver enige om hvorvidt en følsom højttaler er mere dynamisk end en ufølsom, kan vi så ikke vende tilbage til det oprindelige emne i tråden, nemlig hvor meget dynamik vi har behov for i det samlede system når vi gengiver f.eks. en CD eller en SACD, eller en LP for den sags skyld, for at undgå at komprimere spidserne i musikken, i den udstrækning spidserne overhovedet eksisterer i materialet? Så kan vi vel skændes om bagefter hvordan vi rent faktisk opnår dét dynamikområde i praksis. Jeg er overbevist om at Anthony Michaelson har ret, HVIS vi antager at der rent faktisk findes indspilninger der bevarer musikkens oprindelige dynamik. Spørgsmålet er jo så om der reelt overhovedet findes CD-udgivelser hvor instrumenternes oprindelige dynamik er bevaret. Det kunne vel tænkes at tesen er korrekt i teorien, hvis vi ellers havde indspilninger med fuld dynamik, men at selv rigtigt gode optagelser som vi normalt betragter som dynamiske, reelt ikke indeholder de spidser som instrumentet leverer live - og at vi derfor i praksis reelt kan nøjes med en del mindre. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Når vi nu har etableret at vi aldrig bliver enige om hvorvidt en følsom højttaler er mere dynamisk end en ufølsom, kan vi så ikke vende tilbage til det oprindelige emne i tråden, nemlig hvor meget dynamik vi har behov for i det samlede system når vi gengiver f.eks. en CD eller en SACD, eller en LP for den sags skyld, for at undgå at komprimere spidserne i musikken, i den udstrækning spidserne overhovedet eksisterer i materialet? Så kan vi vel skændes om bagefter hvordan vi rent faktisk opnår dét dynamikområde i praksis. Jeg er overbevist om at Anthony Michaelson har ret, HVIS vi antager at der rent faktisk findes indspilninger der bevarer musikkens oprindelige dynamik. Spørgsmålet er jo så om der reelt overhovedet findes CD-udgivelser hvor instrumenternes oprindelige dynamik er bevaret. Det kunne vel tænkes at tesen er korrekt i teorien, hvis vi ellers havde indspilninger med fuld dynamik, men at selv rigtigt gode optagelser som vi normalt betragter som dynamiske, reelt ikke indeholder de spidser som instrumentet leverer live - og at vi derfor i praksis reelt kan nøjes med en del mindre.
|
|
|
Her er en artikel om dynamic range:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range
Et klasisk orkester kan have et dynamic range på 80db, som altså er forskellen mellem det maximale lydtryk og grundstøjen i lokalet. Så cd-mediet som jo har 96db er godt nok til at gengive dette, spørgsmålet er om der er optagelser der er helt ukomprimerede.
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |