Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvor meget effekt er nødvendigt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2009 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

hastigheden af hvad? Membranens hastighed øges ved øget effekt (den skal jo flytte sig længere på samme tid).
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Prøv os!
For det er vel ikke fordi dit udstyr er underlødigt i en grad, så du frygter at dine fremtidige skriverier ikke vil blive taget alvorligt?

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 30 April 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

En tungere membran skal som regelt bruge et mindre kabinet og bliver derfor tvangsstyret mere end en enhed i samme størrelse i et noget større kabinet.
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 30 April 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Jamen det er jo lowther

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hvor meget dynamik er der på CD'er idag (self.er der nogen)...hvad der er teknisk muligt har intet med praksis at gøre....synes ikke jeg har ret mange CD'er med dynamik der er værd at skrive om. Jeg kan huske dengang forstærkere blev markeds-ført som egnet til CD...som om en ældre kvalitets forstærker ikke skulle kunne klare det...pladder.

Mht. forstærkere finder jeg at til de flest forekommede højtalere er en god 100-vatter tilstrækkelig...med en god mener som udgangs-punkt dimensioneret så kraftig i udgangs-trin og PSU at den ikke går i strøm-begrænsning ved hårde belastninger. Kan man ikke spille med det niveu man ønsker med denne effekt skal man nok se sig om efter mere følsomme højtalere.

Det er mit indtryk at højtalere til hjemme-brug uanset hvad de praler med af effekt sjældent spiller godt med mere tilført gennemsnits-effekt end 30-50W.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Gentlemen, hold jer til facts. Dette er ukorrekt. Det er oplagt at en lille forstærker, der er meget strømstærk og stabil overfor stejle fasevinkler, kan lyde kraftigt i forhold til en stor forstærker, der kun kan klare en resistiv 8ohms belastning. Men sådan er virkeligheden jo ikke! Grav f.eks. en gammel Nakamichi PA-7 frem og oplev overskuddet og den velopløste lyd.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Tak til Tommy Hørning for at foretage det nødvendige medlidenhedsdrab på Lowther whizzerconen!

Jeg burde ringe på hos ham og be´ om et lyt. Han bor 500m fra mig...

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Tak til Tommy Hørning for at foretage det nødvendige medlidenhedsdrab på Lowther whizzerconen!

Jeg burde ringe på hos ham og be´ om et lyt. Han bor 500m fra mig...

Lidt off-topic, men hvad er der galt med whizzerconen? Er det de peaks, eller?
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

virius@ Prøv at se her; http://audioprogress.free.fr/

mvh

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

virius@ Prøv at se her; http://audioprogress.free.fr/

mvh

Ja - lowtherne er lidt overdrevne på nogle områder - dog hjælper det markant med det originale "projektil", synes jeg.

Det er vidst en elsker/hader enhed.

Her i huset spiller de glimrende
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
hvad er der galt med whizzerconen? Er det de peaks, eller?

Whizzerconer er gode til at få ekstra diskant ud af en tung membran. Men membranen er udæmpet
langs den frie kant, i modsætning til alm. membraner, der terminerer resonanser i kantophænget.
De bryder derfor meget kraftigt op. Det lyder forfærdeligt. Man skal have en tyrkertro på
Lowther - og en solid brandert - for at slippe helskindet igennem en hel LP. Og jeg er ikke alene - se f.eks.
her.
Det sjove er, at mange fabrikanter, Coral, Supravox, Monacor, JBL, har lavet ganske vellydende
fuldtoneenheder med en ganske alm. papirmembran med eksponentiel profil.

Som med så mange andre menneskelige aktiviteter køber vi ikke bare et produkt, men en god historie:
Vi nyder den gode vin, fordi den er dyr (byt indholdet om med en 40kr´s flaske, det smager stadig fantastisk -
forsøget er lavet mange gange) - og i Audio har Lowther status som noget "oprindeligt", "dynamisk", "rent".
(andet eksempel: 8" eller 6.5" Seas papmembran med højt Qm + dome er en god kombination. Sæt et Snell
skilt på, så bliver det fantastisk)
Jeg tror, Hørning har fattet det: lad en basenhed spille bas, lad en diskant spille diskant, og flå den cone af - så
har du i en Lowther en fremragende mellemtone!

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Vil man absolut lege med fuldtoneenheder, er dette et billigere alternativ end Lowther.1900kr for en 8", med alnicomagnet er billigt. 

http://www.altoht.dk/default.asp

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Fordi denne tråd handler om effekt kan jeg så tilføje at for endnu færre penge kan man få denne fine enhed og samtidig spare lidt på forstærkeren...en 5-10W så kan man spille så måge-stellet ryger på gulvet...og den er temmelig frekvens-liniær. Spiller rigtig godt i Hifidelity's gulvhorn.

http://diyaudioprojects.com/Drivers/FE206E/ Nå..jeg glemte det jo ikke er alnico...den spiller nu meget godt alligevel

mvh

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
virious skrev:
hvad er der galt med whizzerconen? Er det de peaks, eller?

Whizzerconer er gode til at få ekstra diskant ud af en tung membran. Men membranen er udæmpet
langs den frie kant, i modsætning til alm. membraner, der terminerer resonanser i kantophænget.
De bryder derfor meget kraftigt op. Det lyder forfærdeligt. Man skal have en tyrkertro på
Lowther - og en solid brandert - for at slippe helskindet igennem en hel LP. Og jeg er ikke alene - se f.eks.
her.
Det sjove er, at mange fabrikanter, Coral, Supravox, Monacor, JBL, har lavet ganske vellydende
fuldtoneenheder med en ganske alm. papirmembran med eksponentiel profil.

Som med så mange andre menneskelige aktiviteter køber vi ikke bare et produkt, men en god historie:
Vi nyder den gode vin, fordi den er dyr (byt indholdet om med en 40kr´s flaske, det smager stadig fantastisk -
forsøget er lavet mange gange) - og i Audio har Lowther status som noget "oprindeligt", "dynamisk", "rent".
(andet eksempel: 8" eller 6.5" Seas papmembran med højt Qm + dome er en god kombination. Sæt et Snell
skilt på, så bliver det fantastisk)
Jeg tror, Hørning har fattet det: lad en basenhed spille bas, lad en diskant spille diskant, og flå den cone af - så
har du i en Lowther en fremragende mellemtone!

Det var Paul Voight (Lowthers grundlægger) der opfandt Whizzerconen og fik patent på denne dobbeltmembran i 1934, de første enheder var med elektro-magneter!, se her:

http://www.lowthervoigtmuseum.org.uk/voigtdrivers.html

Jeg har faktisk hørt Lowther-enheder med Whizzerconer spille godt, bl.a. et sæt hvor en PM2A enhed pegede opad og var forsynet med en kæmpe exponentiel spreder (en dæmpet metal lampeskærm) (alá de store B&O) så lyden blev diffuseret vandret.

Mvh. Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Her er alle data

http://www.commonsenseaudio.com/nirvana.html

Og jeg vil lige slå fast at jeg ikke kommer med nogen anbefaling, blot gør opmærksom på der findes et billigere alternativ.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Vil man absolut lege med fuldtoneenheder, er dette et billigere alternativ end Lowther.1900kr for en 8", med alnicomagnet er billigt. 

http://www.altoht.dk/default.asp

MVH

Og hvis man vil have det ypperste og har penge nok kan man købe japanske håndbyggede fuldtoner fra feasterex:

http://www.feastrex.com/

Dick Olsher konstruktion med samme:

http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/0107/diy_lou dspeaker_project.htm

Mvh. Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Ja feastrex er utroligt smukke og dyre enheder 1400-7200 euro stk. Herligt at se når nogle kører det ud i det ekstreme.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes