| Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hastigheden af hvad? Membranens hastighed øges ved øget effekt (den skal jo flytte sig længere på samme tid).
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv os! For det er vel ikke fordi dit udstyr er underlødigt i en grad, så du frygter at dine fremtidige skriverier ikke vil blive taget alvorligt?  N.
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
En tungere membran skal som regelt bruge et mindre kabinet og bliver derfor tvangsstyret mere end en enhed i samme størrelse i et noget større kabinet.
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det er jo lowther 
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget dynamik er der på CD'er idag (self.er der nogen)...hvad der er teknisk muligt har intet med praksis at gøre....synes ikke jeg har ret mange CD'er med dynamik der er værd at skrive om. Jeg kan huske dengang forstærkere blev markeds-ført som egnet til CD...som om en ældre kvalitets forstærker ikke skulle kunne klare det...pladder.
Mht. forstærkere finder jeg at til de flest forekommede højtalere er en god 100-vatter tilstrækkelig...med en god mener som udgangs-punkt dimensioneret så kraftig i udgangs-trin og PSU at den ikke går i strøm-begrænsning ved hårde belastninger. Kan man ikke spille med det niveu man ønsker med denne effekt skal man nok se sig om efter mere følsomme højtalere.
Det er mit indtryk at højtalere til hjemme-brug uanset hvad de praler med af effekt sjældent spiller godt med mere tilført gennemsnits-effekt end 30-50W.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gentlemen, hold jer til facts. Dette er ukorrekt. Det er oplagt at en lille forstærker, der er meget strømstærk og stabil overfor stejle fasevinkler, kan lyde kraftigt i forhold til en stor forstærker, der kun kan klare en
resistiv 8ohms belastning. Men sådan er virkeligheden jo ikke! Grav f.eks. en gammel Nakamichi PA-7 frem og
oplev overskuddet og den velopløste lyd.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til Tommy Hørning for at foretage det nødvendige medlidenhedsdrab på Lowther whizzerconen!
Jeg burde ringe på hos ham og be´ om et lyt. Han bor 500m fra mig...
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Tak til Tommy Hørning for at foretage det nødvendige medlidenhedsdrab på Lowther whizzerconen!
Jeg burde ringe på hos ham og be´ om et lyt. Han bor 500m fra mig... |
|
|
Lidt off-topic, men hvad er der galt med whizzerconen? Er det de peaks, eller?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
virius@ Prøv at se her; http://audioprogress.free.fr/
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - lowtherne er lidt overdrevne på nogle områder - dog hjælper det markant med det originale "projektil", synes jeg. Det er vidst en elsker/hader enhed. Her i huset spiller de glimrende
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
| hvad er der galt med whizzerconen? Er det de peaks, eller? |
|
|
Whizzerconer er gode til at få ekstra diskant ud af en tung membran. Men membranen er udæmpet
langs den frie kant, i modsætning til alm. membraner, der terminerer resonanser i kantophænget.
De bryder derfor meget kraftigt op. Det lyder forfærdeligt. Man skal have en tyrkertro på
Lowther - og en solid brandert - for at slippe helskindet igennem en hel LP. Og jeg er ikke alene - se f.eks.
her.
Det sjove er, at mange fabrikanter, Coral, Supravox, Monacor, JBL, har lavet ganske vellydende
fuldtoneenheder med en ganske alm. papirmembran med eksponentiel profil.
Som med så mange andre menneskelige aktiviteter køber vi ikke bare et produkt, men en god historie:
Vi nyder den gode vin, fordi den er dyr (byt indholdet om med en 40kr´s flaske, det smager stadig fantastisk -
forsøget er lavet mange gange) - og i Audio har Lowther status som noget "oprindeligt", "dynamisk", "rent".
(andet eksempel: 8" eller 6.5" Seas papmembran med højt Qm + dome er en god kombination. Sæt et Snell
skilt på, så bliver det fantastisk)
Jeg tror, Hørning har fattet det: lad en basenhed spille bas, lad en diskant spille diskant, og flå den cone af - så
har du i en Lowther en fremragende mellemtone!
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil man absolut lege med fuldtoneenheder, er dette et billigere alternativ end Lowther.1900kr for en 8", med alnicomagnet er billigt.
http://www.altoht.dk/default.asp
MVH
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi denne tråd handler om effekt kan jeg så tilføje at for endnu færre penge kan man få denne fine enhed og samtidig spare lidt på forstærkeren...en 5-10W så kan man spille så måge-stellet ryger på gulvet...og den er temmelig frekvens-liniær. Spiller rigtig godt i Hifidelity's gulvhorn.
http://diyaudioprojects.com/Drivers/FE206E/ Nå..jeg glemte det jo ikke er alnico...den spiller nu meget godt alligevel
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
virious skrev:
| hvad er der galt med whizzerconen? Er det de peaks, eller? |
|
|
Whizzerconer er gode til at få ekstra diskant ud af en tung membran. Men membranen er udæmpet langs den frie kant, i modsætning til alm. membraner, der terminerer resonanser i kantophænget. De bryder derfor meget kraftigt op. Det lyder forfærdeligt. Man skal have en tyrkertro på Lowther - og en solid brandert - for at slippe helskindet igennem en hel LP. Og jeg er ikke alene - se f.eks. her. Det sjove er, at mange fabrikanter, Coral, Supravox, Monacor, JBL, har lavet ganske vellydende fuldtoneenheder med en ganske alm. papirmembran med eksponentiel profil.
Som med så mange andre menneskelige aktiviteter køber vi ikke bare et produkt, men en god historie: Vi nyder den gode vin, fordi den er dyr (byt indholdet om med en 40kr´s flaske, det smager stadig fantastisk - forsøget er lavet mange gange) - og i Audio har Lowther status som noget "oprindeligt", "dynamisk", "rent". (andet eksempel: 8" eller 6.5" Seas papmembran med højt Qm + dome er en god kombination. Sæt et Snell skilt på, så bliver det fantastisk) Jeg tror, Hørning har fattet det: lad en basenhed spille bas, lad en diskant spille diskant, og flå den cone af - så har du i en Lowther en fremragende mellemtone!
|
|
|
Det var Paul Voight (Lowthers grundlægger) der opfandt Whizzerconen og fik patent på denne dobbeltmembran i 1934, de første enheder var med elektro-magneter!, se her:
http://www.lowthervoigtmuseum.org.uk/voigtdrivers.html
Jeg har faktisk hørt Lowther-enheder med Whizzerconer spille godt, bl.a. et sæt hvor en PM2A enhed pegede opad og var forsynet med en kæmpe exponentiel spreder (en dæmpet metal lampeskærm) (alá de store B&O) så lyden blev diffuseret vandret.
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja feastrex er utroligt smukke og dyre enheder 1400-7200 euro stk. Herligt at se når nogle kører det ud i det ekstreme.
|
| Til top |
|
| |