Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er dyre strømkabler bedre end billige? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 18 April 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
FlexQ skrev:
Jeg m� hellere komme med en lille forklaring.

P� trods af min viden p� omr�det er jeg stadig i tvivl om funktionen af disse kabler. For, som jeg m�ske ikke helt fik uddybet i tr�dens f�rste post, s� kan et nyt tykkere kabel selvf�lgelig have en stor p�virkning af lyden hvis det erstatter et mindre utilstr�kkeligt kabel.

Bass�e skrev:

Super indl�g.
Men nu er vi to ogs� 110% procent enige p� det her punkt. 
Btw, fik du fixet dine problemer med thermal runaway?

Jep, jeg fik det ordnet. Nogle 0.1Ohms modstande i outputtet, udm�lt med et millivolt meter hjalp utrolig meget. :).

Laver en tr�d n�r jeg lige f�r den sidste k�leplade og f�r lavet det endelige print (version 7 x)).

KimHRasmussen skrev:

Og her er en efterlysning fra min side: Jeg s�ger virkelig en forklaring p� hvorfor et netkabel skal g�re en forskel i mit anl�g. Jeg vil gerne have det tekniske argument?

L�s ovenfor, det burde forklare hvad du s�ger :). Ellers vil jeg gerne uddybe det lidt mere hvis det er p�kr�vet.

RAZZER skrev:

Men det kan da godt v�re lidt tankev�kkende at der er nogle som tager 20000 for et kabel som dette http://www.hifi4all.dk/Tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9037 . Hvis kunderne til s�dan et slags kabel i den prisklasse er den almindelige middelklasse dansker s� kan j

Hej Razzer...

Det er sq meget tankev�kkende, det m� man sige. Men som du selv er inde p�, s� er det jo markedet der bestemmer. Og s� l�nge folk k�ber, s� er der folk der s�lger, uanset moralen i dette foretagende.
Og man m� jo egentlig antage at, hvis man g�r ud og k�ber et str�mkabel til:

http://www.av-connection.dk/?PNo=NO-PVHA-020&ML=273

25000 kr., s� m� man jo ogs� have det �konomiske overskud til det.

Jeg tror selv det er de f�rreste med ondt i �konomien v�lger hifistr�mkabler fremfor medicin.

dan a. skrev:

Og s� vil jeg ud og hente mig en kold �l i k�leskabet, min nye 2 x 150W hjemmebyg af forst�rker st�r(og har st�et) og spiller s� det er en fryd for mine �rer (gad vide om min underbo kan lide det.... ?).
G� da ned og sp�rge og s� kan du ved samme lejlighed sp�rge om han/hun ogs� kan h�re n�r du bytter om p� dine power kabler

N� sp�g til side, for at svare p� overskriften, s� vil jeg sige det s�dan, prisen er lige gyldig, det drejer sig om at finde det der lyder best i sit system og det net kabel som lyder godt i et system beh�ver ikke v�re toppen af poppen i et andet system, s� et billigt kabel kan sagtens v�re beder en et dyrt.

Jeg overvejde godt nok at g� ned og sp�rge, men har kun elektrikerens tykkeste kabel i huset, s� der er ingen A/B tests herfra :P.

Men, jeg vil nu nok komme med den p�stand at hvis du k�ber et kabel af en tilpas kobberkvalitet og tilpas tykkelse, s� vil man i sidste ende kun betale differencen til et dyrt hifikabel for de p�ne sokker kablet er pakket ind i.

S�, jeg er m�ske ikke s� upartisk som tr�den m�ske udgiver sig for at v�re.
Jeg er bare godt dansk skeptisk.
Men f�r jeg muligheden en dag, s� vil jeg med gl�de koble begge mine forst�rkere op med hver sit kabel, og s� lave en lytte test. Og derefter lave en god seri�s gennemm�ling af forst�rkeren.

For hvis man kan h�re forskel, s� kan man eddermame ogs� m�le forskel, man skal bare vide hvad man skal m�le efter :).
Hvorfor kontakter du ikke bare hificable.dk og l�ner nogle forskellige modeller, s� kan du jo selv h�re om der er forsk�ld p� str�mkablerne, samt om du syntes det er v�r at smide penge efter.

Jeg har desværre på nuværende tidspunkt ikke råd til at købe et sådan sæt. Men den dag hvor jeg får vil jeg da prøve at låne et par sæt hjem :)

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
dan a. skrev:
FlexQ skrev:

P� trods af min viden p� omr�det er jeg stadig i tvivl om funktionen af disse kabler. For, som jeg m�ske ikke helt fik uddybet i tr�dens f�rste post, s� kan et nyt tykkere kabel selvf�lgelig have en stor p�virkning af lyden hvis det erstatter et mindre utilstr�kkeligt kabel.

Bass�e skrev:

Super indl�g.

Jep, jeg fik det ordnet. Nogle 0.1Ohms modstande i outputtet, udm�lt med et millivolt meter hjalp utrolig meget. :).

Laver en tr�d n�r jeg lige f�r den sidste k�leplade og f�r lavet det endelige print (version 7 x)).

KimHRasmussen skrev:

Og her er en efterlysning fra min side: Jeg s�ger virkelig en forklaring p� hvorfor et netkabel skal g�re en forskel i mit anl�g. Jeg vil gerne have det tekniske argument?

L�s ovenfor, det burde forklare hvad du s�ger :). Ellers vil jeg gerne uddybe det lidt mere hvis det er p�kr�vet.

RAZZER skrev:

Men det kan da godt v�re lidt tankev�kkende at der er nogle som tager 20000 for et kabel som dette http://www.hifi4all.dk/Tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9037 . Hvis kunderne til s�dan et slags kabel i den prisklasse er den almindelige middelklasse dansker s� kan j

Hej Razzer...

Det er sq meget tankev�kkende, det m� man sige. Men som du selv er inde p�, s� er det jo markedet der bestemmer. Og s� l�nge folk k�ber, s� er der folk der s�lger, uanset moralen i dette foretagende.

Jeg tror selv det er de f�rreste med ondt i �konomien v�lger hifistr�mkabler fremfor medicin.

dan a. skrev:

Og s� vil jeg ud og hente mig en kold �l i k�leskabet, min nye 2 x 150W hjemmebyg af forst�rker st�r(og har st�et) og spiller s� det er en fryd for mine �rer (gad vide om min underbo kan lide det.... ?).
G� da ned og sp�rge og s� kan du ved samme lejlighed sp�rge om han/hun ogs� kan h�re n�r du bytter om p� dine power kabler

N� sp�g til side, for at svare p� overskriften, s� vil jeg sige det s�dan, prisen er lige gyldig, det drejer sig om at finde det der lyder best i sit system og det net kabel som lyder godt i et system beh�ver ikke v�re toppen af poppen i et andet system, s� et billigt kabel kan sagtens v�re beder en et dyrt.

Jeg overvejde godt nok at g� ned og sp�rge, men har kun elektrikerens tykkeste kabel i huset, s� der er ingen A/B tests herfra :P.

Men, jeg vil nu nok komme med den p�stand at hvis du k�ber et kabel af en tilpas kobberkvalitet og tilpas tykkelse, s� vil man i sidste ende kun betale differencen til et dyrt hifikabel for de p�ne sokker kablet er pakket ind i.

Men f�r jeg muligheden en dag, s� vil jeg med gl�de koble begge mine forst�rkere op med hver sit kabel, og s� lave en lytte test. Og derefter lave en god seri�s gennemm�ling af forst�rkeren.

For hvis man kan h�re forskel, s� kan man eddermame ogs� m�le forskel, man skal bare vide hvad man skal m�le efter :).
Hvorfor kontakter du ikke bare hificable.dk og l�ner nogle forskellige modeller, s� kan du jo selv h�re om der er forsk�ld p� str�mkablerne, samt om du syntes det er v�r at smide penge efter.

Jeg har desværre på nuværende tidspunkt ikke råd til at købe et sådan sæt. Men den dag hvor jeg får vil jeg da prøve at låne et par sæt hjem :)

Det behøver da overhovedet ikke at være dyrt.
Prøv evt. selv at indkøbe en pæn længde kobberkabel. Lav f.eks tre sæt netkabler, hvor du konfigurerer lederne lidt forskelligt på alle tre (snoning, twistning, parallel osv.). Lyt så til dem efter tur. Prøv på din cd-afspiller. Hvis ikke du får tre forskellige slags lyd ud af det, er dit anlæg for sølle.
Og så slipper du for yderligere eksperimenter. Derved får du mere tid til teoretiske, ingeniøragtige betragtninger vedr. lydgengivelse.

n.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 April 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hvis ikke du får tre forskellige slags lyd ud af det, er dit anlæg for sølle.

Fantastisk argument der ofte hives frem når man løber tør for seriøse argumenter.

Det styrker jo bare teorien om Kejserens nye klæder, " jeg vil sørme ikke have at folk skal tro at jeg har et sølle anlæg, så selvfølgelig kan jeg da høre forskel".

Jeg har forøvrigt repareret en del anlæg engang som var fantastisk gode til at afsløre selv de mindste variationer på lysnettet. Det var kombianlæg til under 1000,- kr incl. højttalere af mærker som Denver, Starlite, Goldstar og lign. Dengang var jeg så naiv at tro at det skyldtes den meget sparsomme strømforsyning i apparaterne.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 April 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Nilau skrev:

Hvis ikke du får tre forskellige slags lyd ud af det, er dit anlæg for sølle.

Fantastisk argument der ofte hives frem når man løber tør for seriøse argumenter.

Det er faktisk interessant at nogle syntes at jo mere påvirkelig et apparat er via nettet, jo bedre er det

En RIAA der modtager radio Moskva er også ALTID bedre lydende

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 April 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Måske er der geografiske Forskelle på lyd, der er mange elværker og håndværker
Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Du vil hermed påstå at en velafkoblet forstærker lyder dårligere end en dårligt afkoblet forstærker?

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 April 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hvis et apparat er konstrueret sådan at den mindste ændring i kvaliteten af forsyningsspændingen kan høres så er det i mine øjne en fejl konstruktion.

I alle andre brancher der beskæftiger sig bare en smule med produkter der skal kunne gengive lyd i en eller anden form gør man alt for netop at UNDGÅ at forsyningsspændingen/ strømforsyningen påvirker lyden.

Hvorfor pokker skulle det man så vidt muligt undgår i andre lydrelaterede brancher lige pludselig være helt vildt godt når det kommer til hifi produkter?

Man undres.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 April 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Åh, suk... det fortsætter i samme ukvalificerede spor. Jeg er ked af at sige det, men efter at have læst den her tråd igennem må jeg konstatere, at der ikke er kommet nogen nye argumenter på bordet, hverken fra modstander eller tilhænger side.

En eller anden: Få nu lavet den double blind test, så vi kan slippe for det her - så længe der ikke er seriøse undersøgelser på bordet kommer denne diskussion absolut ingen vegne. Det er religion der diskuteres - ikke verificerbare facts.

Som jeg skrev som min sidste kommentar i den tråd, som inspirerede denne, så gider jeg ikke denne diskussion mere - det er frugtesløst at fortsætte.... Håber bare ikke, at der er for mange nye i denne verden, som lokkes til at lægge xxxx kroner til dette eller hint anlæg eller kabel p.g.a. kommentarer i stil med: "Hvis ikke du får tre forskellige slags lyd ud af det, er dit anlæg for sølle."

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 April 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Jeg satte et "godt" "dyrt" strømkabel til min lampe inde i stuen, lyset blev meget mere behaligt ja nærmest merer blødt, satte også et til min micro-ovn, nu har maden fået meget mere smag så det er ikke kun anlæget der nyder godt af et "godt" strømkabel ;-)
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 April 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Prøv evt. selv at indkøbe en pæn længde kobberkabel. Lav f.eks tre sæt netkabler, hvor du konfigurerer lederne lidt forskelligt på alle tre (snoning, twistning, parallel osv.). Lyt så til dem efter tur. Prøv på din cd-afspiller. Hvis ikke du får tre forskellige slags lyd ud af det, er dit anlæg for sølle.
Og så slipper du for yderligere eksperimenter. Derved får du mere tid til teoretiske, ingeniøragtige betragtninger vedr. lydgengivelse.

n.

Så det du siger er, at du kan høre om et kabel med de præcist samme ledere er snoet, twisted eller parallelt?
Hvis du kan det, skal jeg da være den første til at lukke min bruger herinde og sælge mit anlæg, for så sker der da alt for meget hokus pokus til at jeg tør have noget med hifi at gøre igen.

If it works, don't fix it

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Jeg satte et "godt" "dyrt" strømkabel til min lampe inde i stuen, lyset blev meget mere behaligt ja nærmest merer blødt, satte også et til min micro-ovn, nu har maden fået meget mere smag så det er ikke kun anlæget der nyder godt af et "godt" strømkabel ;-)

hihi, og vandet fra min elkeddel er blevet meget blødere, siden jeg skiftede til et Van den Hul netkabel...

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 April 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Det her er sgu for barnligt,   
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 April 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

1966 skrev:

Lige mine ord, én ting er at diskutere højttalerkabler, men at diskutere netkabler er sgu for latterligt.

If it works, don't fix it

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 April 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

1966 skrev:

Enig - spørgsmålet er så, hvem der er mest barnlig, når det kommer til stykket. Min kone synes at det meste der foregår herinde er barnligt, men hun siger for det meste ikke noget om det. Til gengæld siger jeg heller ikke noget, når jeg åbner skabet og får øje på alle skoene i bunden af skabet...

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 April 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
FlexQ skrev:
dan a. skrev:
FlexQ skrev:

Bass�e skrev:

Super indl�g.

KimHRasmussen skrev:

RAZZER skrev:

Hej Razzer...

dan a. skrev:

n.

Man kunne også sige at det anlæg man kan høre store forskelle på er for sølle, fordi det anlæg behøver sådanne kabler for at spille godt.
Det anlæg der ikke er de store forskelle på kabler på, er måske slet ikke så følsomt for ind og udstråling osv i kablerne og så er det vel egentlig et bedre andlæg
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 April 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Man kunne også sige at det anlæg man kan høre store forskelle på er for sølle, fordi det anlæg behøver sådanne kabler for at spille godt.
Det anlæg der ikke er de store forskelle på kabler på, er måske slet ikke så følsomt for ind og udstråling osv i kablerne og så er det vel egentlig et bedre andlæg
Der om kan der ikke herske tvivl.

EMC (Electromagnetic compatibility) handler fx netop både om udsendelsen af støj og evnen til at modstå støj. Hvis et anlæg er følsom over for netkabler, kan det kun betyde at det er fejlkonstrueret. Det gælder også mht. signalkabler, der påvirkes af netkaber - hvis et netkabel "indstråler" støj til et signalkabel, er det enten fordi signalkablerne er fejl behæftede, apparaterne i hver ende af signalkablet er fejlbehæftet, eller at netkablet er tilsluttet til et apparat der er fejlbehæftet og som udsender urimelige mængder støj.

Hvis man så endelig har sådan en fejlkonstruktion stående er det heller ikke dyrt at gøre noget ved - Lederne skal bare snos/flettes. - Så er den faktisk ikke meget længere og jeg tilslutter mig mængden af hifi folk der ønsker en renere hobby, uden bondefangeri.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

SÅ BOYS!

Nu Syns jeg sq lige vi skal til at være ordentlige.

Den her tråd blev lavet for at skabe en FORNUFTIG debat!

Så hold det lige fornuftigt.

Jeg lavede en test i dag.

Se, noget godt kom der ud af mine tømmermænd (:

OG resultatet var slående.

Hvis der er nogen tilbage her i tråden til at lytte efter, så vil jeg lige hurtigt ridse op.

Mit forsøg gik ud på at prøve og få mit anlæg til at reagere på forskellige typer kabler, og det gjorde det. Det må jeg ær(ge)ligt indrømme. Så, jeg har nu selv både hørt OG målt at der er en forskel på kabler.

Men, jeg var ikke hos den lokale lydpusher. Næ, jeg fandt en gammel kabelrest fra en gammel lampe. Bestemt ikke hifi, men for forsøgets skyld var det nu meget relevant.

Og her må jeg på det groveste påpege at det her er ikke noget man gør for sjov, for det kan virkelig gå galt hvis man ikke passer på.

Jeg havde sikringer på i begge ender for at sikre at hvis der skete noget, så gik det ikke helt i hækken.

Men, jeg satte lampeledningen på min amp, spillede godt op, og her kunne jeg høre ift. den anden amp som kørte den anden kanal, at der var en væsentlig forskel. Hvilket også kunne måles.

Grundet kablets relativt høje elektriske modstand fik jeg ved store strømtræk et grimt spændingsfald over ledningen. Og da jeg så satte mit gode elektriker ledning på, så var der ingenting.

Så der har i det. Nu er det målt, lyttet og verificeret.

Der ER forskel på kabler. (:

Men for nogen er det måske et antiklimaks?

Burde jeg have brugt dyre kabler?
Måske, men det var bare en hurtig A/B test.

Nogen indveninger?

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Sendt: 19 April 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
SÅ BOYS!

Nu Syns jeg sq lige vi skal til at være ordentlige.

Den her tråd blev lavet for at skabe en FORNUFTIG debat!

Så hold det lige fornuftigt.

Jeg lavede en test i dag.

Se, noget godt kom der ud af mine tømmermænd (:

OG resultatet var slående.

Hvis der er nogen tilbage her i tråden til at lytte efter, så vil jeg lige hurtigt ridse op.

Mit forsøg gik ud på at prøve og få mit anlæg til at reagere på forskellige typer kabler, og det gjorde det. Det må jeg ær(ge)ligt indrømme. Så, jeg har nu selv både hørt OG målt at der er en forskel på kabler.

Men, jeg var ikke hos den lokale lydpusher. Næ, jeg fandt en gammel kabelrest fra en gammel lampe. Bestemt ikke hifi, men for forsøgets skyld var det nu meget relevant.

Og her må jeg på det groveste påpege at det her er ikke noget man gør for sjov, for det kan virkelig gå galt hvis man ikke passer på.

Jeg havde sikringer på i begge ender for at sikre at hvis der skete noget, så gik det ikke helt i hækken.

Men, jeg satte lampeledningen på min amp, spillede godt op, og her kunne jeg høre ift. den anden amp som kørte den anden kanal, at der var en væsentlig forskel. Hvilket også kunne måles.

Grundet kablets relativt høje elektriske modstand fik jeg ved store strømtræk et grimt spændingsfald over ledningen. Og da jeg så satte mit gode elektriker ledning på, så var der ingenting.

Så der har i det. Nu er det målt, lyttet og verificeret.

Der ER forskel på kabler. (:

Men for nogen er det måske et antiklimaks?

Burde jeg have brugt dyre kabler?
Måske, men det var bare en hurtig A/B test.

Nogen indveninger?

Fint-fint. Hvordan skal det forstås det med de sikringer? Hvor sad de?

hilsen

Medlem

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Setuppet var så som sådan:

Stikkontakt - stik - elektrikerkabel - sikring - "test kabel" - sikring - amp

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 April 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

FlexQ skrev:
<FONT size=7>SÅ BOYS!Nu Syns jeg sq lige vi skal til at være ordentlige.Den her tråd blev lavet for at skabe en FORNUFTIG debat!Så hold det lige fornuftigt. Jeg lavede en test i dag.Se, noget godt kom der ud af mine tømmermænd (:OG resultatet var slående.Hvis der er nogen tilbage her i tråden til at lytte efter, så vil jeg lige hurtigt ridse op.Mit forsøg gik ud på at prøve og få mit anlæg til at reagere på forskellige typer kabler, og det gjorde det. Det må jeg ær(ge)ligt indrømme. Så, jeg har nu selv både hørt OG målt at der er en forskel på kabler.Men, jeg var ikke hos den lokale lydpusher. Næ, jeg fandt en gammel kabelrest fra en gammel lampe. Bestemt ikke hifi, men for forsøgets skyld var det nu meget relevant. Og her må jeg på det groveste påpege at det her er ikke noget man gør for sjov, for det kan virkelig gå galt hvis man ikke passer på.Jeg havde sikringer på i begge ender for at sikre at hvis der skete noget, så gik det ikke helt i hækken.Men, jeg satte lampeledningen på min amp, spillede godt op, og her kunne jeg høre ift. den anden amp som kørte den anden kanal, at der var en væsentlig forskel. Hvilket også kunne måles.Grundet kablets relativt høje elektriske modstand fik jeg ved store strømtræk et grimt spændingsfald over ledningen. Og da jeg så satte mit gode elektriker ledning på, så var der ingenting.Så der har i det. Nu er det målt, lyttet og verificeret.Der ER forskel på kabler. (:Men for nogen er det måske et antiklimaks?Burde jeg have brugt dyre kabler? Måske, men det var bare en hurtig A/B test. Nogen indveninger?

Fint-fint. Hvordan skal det forstås det med de sikringer? Hvor sad de?

hilsen

Medlem

Ja det lyder da lidt spøjst. Det kan være det er der du har målt spændingsfaldet ved store strømtræk.... og hvordan har du iøvrigt målt det?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes